Bitcoin transactie voor elkaar krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richhhh
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-04-2021
In 2013 heb ik een bitcoin gekocht. Deze heb ik in Bitcoin Core (een offline wallet) geplaatst.

Ik heb er vervolgens nooit meer naar omgekeken en het staat op een oude laptop.
Ik heb de oude laptop erbij gepakt en Bitcoin Core is weer bij met de blockchain (gesynchroniseerd).

Wel is Bitcoin Core denk ik zelf nog een oudere versie? Zie ook niet echt waar ik het kan updaten?
Er staat verder ook een balk met 'Alert Key Compromised, upgrade required'.

Ik heb een test transactie gedaan van 0,001, het minimale wat ik kon doen, met fee werd het 0,0011.
Dit heb ik gedaan naar een online wallet. Het adres is 110% correct.

Echter is dit al 3 weken geleden. De transactie is nooit bevestigd geraakt en in het lucht ledige beland.
Ik durf nu nooit mijn bitcoin volledig over te maken naar iets?

- Moet ik Bitcoin Core updaten? Zo ja, hoe? En blijft mijn bitcoin dan wel in dat programma behouden?
- Hoe weet ik hoeveel fee ik moet meegeven, om een geslaagde transactie te krijgen. 0.001 is ook gewoon 40 euro. En de fee is gewoon 4,- Dat is gewoon 10% fee.
- Hoe draai ik de nooit voldane transactie terug of hoe zorg ik dat deze alsnog voldaan wordt?

Alle hulp is welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je bitcoin core update, gaat je wallet niet verloren. Updaten is niet nodig. Het kan echter geen kwaad om een backup van je wallet te hebben. De melding 'alert key compromised' is onschuldig.

Je transactie is waarschijnlijk nooit uitgevoerd omdat $4 te weinig is. De gemiddelde transactiekosten liggen veel hoger en ook de mediaan ligt hoger, zeker drie weken geleden.

Je kunt een transactie niet ongedaan maken, maar zolang hij niet is uitgevoerd, heb je de 0,0011 bitcoins nog. Na drie weken is waarschijnlijk iedereen je transactie vergeten en wordt hij nooit meer aan de blockchain toegevoegd. Hier staan je opties. Voor double spend kun je de zapwallettxes-optie van Bitcoin Core gebruiken.

Pas in ieder geval op met 'behulpzame mensen' die je niet kent en software uit onbekende bron. Dit is de officiële downloadpagina van bitcoin core.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 01:17

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Het kan zeker geen kwaad een backup van je wallet.dat file te hebben, maar als ik het zo hoor heb je verder geen idee wat je precies doet. Dat is geen probleem, maar als ik jou was zou ik naar een ander type wallet gaan waarbij je een zogenaamde 'seed' van 12 of 24 woorden krijgt die je vervolgens veilig op moet slaan (goed gebruik: alleen fysiek opslaan, nooit digitaal, tenzij je weet wat je doet). Afhankelijk van de grootte van het bedrag kan zelfs een hardwarewallet verstandig zijn.

Wat @GlowMouse terecht zegt: je transactie wordt pas uitgevoerd als je voldoende sats per byte betaald hebt. Ik vermoed dat die oude bitcoin-core wallet ingesteld stond op een transactiefee van misschien 1 of 2 sats/byte. Op dit moment is om enigszins snel je bitcoin te verplaatsen een fee nodig van ~24 sats per vByte., zie ook de site mempool.space bijvoorbeeld. Waar heb je het naartoe gestuurd eigenlijk met je testtransactie? Online wallet klinkt spannend...

Je stappenplan moet denk ik zijn:
a) maak een backup van je wallet.dat file
b) bepaal hoe veilig je het bedrag op wil slaan, misschien is in sommige gevallen een exchange à la Kraken of Binance of weet ik veel welke (als je twijfelt: vraag weer in dit topic) een betere keuze dan rotzooien met seeds die je kwijt kunt raken.
b) bepaal welke wallet je wil gebruiken, bijvoorbeeld op je mobiel is een interessante wallet de Blue Wallet, dan kun je namelijk ook aan de slag met het Lightning netwerk, maar je kunt er ook 'gewone' bitcoins op ontvangen. Het officiële webadres van die wallet is bluewallet.io Je hebt drie opties in bluewallet: Bitcoin, Lightning en Vault. Je moet die eerste hebben, LN is heel tof, maar daar kom je later wel achter ;) En vault is voor gevorderden. En oh ja, als je dus die bitcoin-wallet aanmaakt krijg je 24 woorden te zien. SCHRIJF DIE 24 WOORDEN OP. NIET VERLIEZEN. Dit is de allerbelangrijkste hoofdsleutel. Je kunt je telefoon kwijtraken, wallet kapot maken, maar met die seed kun je er altijd weer bij (dus ook dieven, je geeft je seed NEVER NOOIT aan iemand anders)
c) open je bitcoin-core wallet en maak een klein bedrag over naar je bluewallet (copy-paste het adres uit de bluewallet en mail dat naar jezelf of zo, check bij invoeren in je bitcoin-core wallet of het klopt, etc.). Maak een bedrag met een reële fee over naar je nieuwe BlueWallet, dus op moment van schrijven 24 sat/vByte. Ik weet niet helemaal precies meer waar je dat instelt in die oude wallet van je, dat is inmiddels wat veranderd, maar dat vind je vast wel. De kans is groot dat je eerste transactie die nog in limbo hangt sneller gaat (iets met child pays for parent, google maar).
d) nu kun je besluiten of je je oude bitcoin core wallet gaat updaten, maar ik denk dat het handiger is die gewoon helemaal leeg te trekken en die te laten voor wat het is. Overigens, vergeet niet: er zijn ook twee chain splits geweest en ligt er dus ook nog een klein hoopje bitcoin cash en bitcoin sv op je te wachten (en die moet je gewoon zo snel mogelijk voor normale btc inwisselen op een exchange lijkt me ;) )
Ps: ik weet niet zeker of je in die oude bitcoin core wallet ook AL je fondsen kunt versturen of dat je zelf ingewikkeld moet gaan rekenen. In de huidige versies kun je gewoon kiezen 'Use all avaiable balance' en dan berekent ie zelf het fee-percentage en dan staat je wallet helemaal op 0.

Anyway, succes en ik hoop dat je een beetje lol beleeft aan deze op het oog ingewikkelde reis. Het valt best mee eigenlijk.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richhhh
Excuses voor mijn latere respons. Ik had gedacht dat ik wel een email bericht zou komen als ik reactie had op mijn ticket.

Bedankt voor jullie reacties. Dit verduidelijkt voor mij al iets meer. Ik durf dan wel een grotere testtransactie te maken met meer fee.

Ik heb nog wat vragen en antwoorden;
- Ik had een online blockchain wallet gemaakt. Daar had ik die test transactie heen gedaan. Kan ik het beter anders doen? De bitcoin in een offline wallet zetten en dan een online handels/verkoop wallet ofzo?
- Maar dan ben je wel altijd transactie kosten kwijt, als je van offline naar online haalt, klopt dat?
- Als ik op mijn nieuwe laptop de up to date versie van bitcoin core zet, kan ik dan daar dat wallet.dat file op importeren en staat dan daar ook mijn bitcoin? Dan is ie namelijk iig van die oude laptop af?
- Er staat alleen een scherm waar je transactiekosten kan instellen en dan staat er dat de meeste transactiekosten 1kb zijn? Hoe verhoudt dat zich tot 24sats per byte?

Ik hoor graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richhhh
Mijn transactie is trouwens van 13-02 en staat nog steeds on bevestigd, maar goed dat lost zich dus misschien op bij een nieuwe test transactie met een betere fee. Echter gaat die dan wel naar mijn blockchain wallet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FurankuNL
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zou een BTC transaction accelerator kunnen proberen, alleen maar je Transaction ID invoeren. Zoals deze (gratis) als de BTC fee minimaal 0.0001 is: https://www.viabtc.com/tools/txaccelerator?lang=en_US

En als je eenmaal je BTC hebt zou ik deze verplaatsen naar een offline hardware wallet zoals een Ledger Nano S of X. Als je dat eenmaal gedaan hebt kan je kijken of je bijvoorbeeld een deel wilt verkopen via een exchange zoals Binance of Coinbase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richhhh
Als ik de transaction id daar invul (die 100% klopt), dan krijg ik not a valid...

Iemand nog ideeen hoe ik mijn bitcoin levend kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

FurankuNL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:11:
Je zou een BTC transaction accelerator kunnen proberen, alleen maar je Transaction ID invoeren. Zoals deze (gratis) als de BTC fee minimaal 0.0001 is: https://www.viabtc.com/tools/txaccelerator?lang=en_US

En als je eenmaal je BTC hebt zou ik deze verplaatsen naar een offline hardware wallet zoals een Ledger Nano S of X. Als je dat eenmaal gedaan hebt kan je kijken of je bijvoorbeeld een deel wilt verkopen via een exchange zoals Binance of Coinbase.
Als gratis niet leukt kun je hun ook in BCH betalen om je transactie uit te voeren

Is vaak 95% goedkoper dan gewoon de BTC transactie fee te betalen.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richhhh
Is er nog iemand die mij kan helpen ? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

richhhh schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:44:
Is er nog iemand die mij kan helpen ? :(
Ik weet eerlijk gezegd niet wat je probleem nu precies nog is. Transactie bestaat blijkbaar niet, je hebt iets geks gedaan, ik weet het niet. Te weinig informatie. Beschouw de 0.0011 btc als verloren, zie het als leergeld en volg de stappen die ik eerder opschreef letatcest in "Bitcoin transactie voor elkaar krijgen"

Of ga naar de Beginnen met bitcoin-podcast en/of telegramgroep om rechtstreeks vragen te stellen. En/of zoek iemand in je vriendenkring met meer verstand van zaken, spreek daarmee af en bekijk de situatie. Zolang je de bitcoin uit je oude wallet naar een wallet in je eigen beheer overmaakt (dus waar alleen JIJ de 24 woorden van kent en die goed veilig opgeslagen hebt) dan kun je rustig iemand mee laten kijken en vervolgens naar je EIGEN adres overmaken. Je geeft hem/haar natuurlijk nooit je wallet.dat file mee om zelf even thuis te checken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richhhh
Nou mijn problemen zijn;

- Ik heb dat .dat file en op mijn nieuwe laptop de nieuwe versie gedownload. Ik zie nergens hoe ik het daar op kan importeren. Misschien kan ik uit die up to date software met betere opties transacties maken namelijk

- Ik snap dat het enerzijds niet erg is dat ik 0,001 bitcoin kwijt ben, maar ik durf op dit moment niet met een groter bedrag te testen.

- Als ik enerzijds misschien wat wil handelen met bitcoin, maar anderzijds ook wil kunnen cashen op elk moment, welke software kan ik dan het beste kiezen? Nogmaals ik had nu iets van blockchain.com aangemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

richhhh schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:12:
Nou mijn problemen zijn;

- Ik heb dat .dat file en op mijn nieuwe laptop de nieuwe versie gedownload. Ik zie nergens hoe ik het daar op kan importeren. Misschien kan ik uit die up to date software met betere opties transacties maken namelijk
aha!
De locatie waar je .dat file staat kun je in bitcoin core aanwijzen, maar als je een keer gestart bent, moet je wellicht even iets wijzigen in de bitcoin.conf en daar de locatie aanpassen. Ik gebruik zelf Ubuntu en daar kun je dat soort zaken vinden onder een verborgen directory .bitcoin, dat zal bij mac en windows ook wel verborgen zijn.wacht, ik praat gibberish. Gewoon de wallet.dat file in de bitcoin-directory overschrijven met je oude versie zou het afaik moeten doen. Uiteraard je oude versie wel backuppen! Nou ja, en uiteraard wachten tot die blockchain helemaal gesynchroniseerd is. Dat duurt wel tijdje. Pas als de synchronisatie bij het moment is dat je eerste transactie gedaan is, pas DAN zie je de transactie, daarvoor zie je helemaal NIETS. Kan dus soms even duren... spannend.

[ Voor 24% gewijzigd door letatcest op 31-03-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

richhhh schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:12:
Nou mijn problemen zijn;

- Ik snap dat het enerzijds niet erg is dat ik 0,001 bitcoin kwijt ben, maar ik durf op dit moment niet met een groter bedrag te testen.

- Als ik enerzijds misschien wat wil handelen met bitcoin, maar anderzijds ook wil kunnen cashen op elk moment, welke software kan ik dan het beste kiezen? Nogmaals ik had nu iets van blockchain.com aangemaakt..
Download laatste versie van Bitcoin Core, je hoeft niet te syncen. We hebben alleen de functionaliteit nodig om uit je .dat je priv keys te krijgen. Hoe groot is je .dat file? Hoe groter, hoe meer priv keys er in kunnen zitten. Ik hoop dat je paswoord nog weet.

Daarna gaan we proberen die in Electrum te krijgen.

Geef je priv key aan niemand en upload hem zeker niet. Dan ben je je geld kwijt.

[ Voor 8% gewijzigd door Kain_niaK op 02-04-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

letatcest schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:50:
[...]
aha!
De locatie waar je .dat file staat kun je in bitcoin core aanwijzen, maar als je een keer gestart bent, moet je wellicht even iets wijzigen in de bitcoin.conf en daar de locatie aanpassen. Ik gebruik zelf Ubuntu en daar kun je dat soort zaken vinden onder een verborgen directory .bitcoin, dat zal bij mac en windows ook wel verborgen zijn.wacht, ik praat gibberish. Gewoon de wallet.dat file in de bitcoin-directory overschrijven met je oude versie zou het afaik moeten doen. Uiteraard je oude versie wel backuppen! Nou ja, en uiteraard wachten tot die blockchain helemaal gesynchroniseerd is. Dat duurt wel tijdje. Pas als de synchronisatie bij het moment is dat je eerste transactie gedaan is, pas DAN zie je de transactie, daarvoor zie je helemaal NIETS. Kan dus soms even duren... spannend.
Dit is niet nodig. Je hoeft niet te syncen, me moeten alleen Bitcoin core gebruiken in offline modus om uit .dat file zijn priv keys te halen en deze in Elektrum te importeren

Anders moet die arme kerel Bitcoin Core syncen. De laatste keer heeft dat een laptop van mijn gemodlt op 80%. (HDD rip door te veel input output en laptop overhitte na 3 dagen)

Dat wil je echt niet iemand aandoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Kain_niaK schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:43:
[...]

Dit is niet nodig. Je hoeft niet te syncen, me moeten alleen Bitcoin core gebruiken in offline modus om uit .dat file zijn priv keys te halen en deze in Elektrum te importeren

Anders moet die arme kerel Bitcoin Core syncen. De laatste keer heeft dat een laptop van mijn gemodlt op 80%. (HDD rip door te veel input output en laptop overhitte na 3 dagen)

Dat wil je echt niet iemand aandoen.
oh, hoeft dat tegenwoordig niet meer? Vroeger wel... dat scheelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richhhh
Dat .dat file is 80kb. Ik heb op een nieuwe laptop bit coin core helemaal gesynchroniseerd. Ik hoor graag wat ik nu moet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK

Kain_niaK

richhhh schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:22:
Dat .dat file is 80kb. Ik heb op een nieuwe laptop bit coin core helemaal gesynchroniseerd. Ik hoor graag wat ik nu moet doen..
Als je gesynct heb, heb je nu een balans of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richhhh
Waar moet ik dat .dat file zetten? Ik heb in mijn computer map een map Bitcoin. Daarin staan wat read me en uninstall files e.d. Vervolgens heb ik nog een map met de naam doc en daemon? Er staat nog nergens een .dat file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

richhhh schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:00:
Waar moet ik dat .dat file zetten? Ik heb in mijn computer map een map Bitcoin. Daarin staan wat read me en uninstall files e.d. Vervolgens heb ik nog een map met de naam doc en daemon? Er staat nog nergens een .dat file.
Als je een keer bitcoin core opstart, dan worden automatisch allerlei dingen aangemaakt, waaronder een wallet.dat file, een plek waar de hele bitcoinblockchain gedownload wordt en nog wat andere dingen, zoals index files.

Je kunt nu die nieuw aangemaakte wallet.dat-file door een kopie van de originele vervangen. Uiteraard een kopie. Je bewaart deze ook elders zodat die niet per ongeluk door fouten in bitcoin core kapot kan gaan!

Ik heb geen idee waar dat op Windows zit, op Linux zit dat alles achter een verborgen directory .bitcoin Maar dat kun je vast wel vinden.

Pagina: 1