Toon posts:

wifi netwerk verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sybren6
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-11-2022
Momenteel ben ik opzoek naar een wifi netwerk voor bij mijn vriendin neer te zetten. het gaat om een studenten huis (6 vaste bewoners). die allemaal 0 verstand hebben van computers. Dit studenten huis heeft een 250gbit Ziggo connectie met bijbehorende standaard router. aangezien dit studentenhuis naast een paar woonflat staat is er op de 2.4 en 5 ghz band veel interferentie. naar de 2 de verdieping van de 3 loopt een netwerk kabel (cat5 schat ik) met een simpel access point eraan vast. het beoogde budget is rond de 100 euro.

ik vraag mij af wat handiger is:
-wifi mesh
-2 fatsoenlijke wifi6 routers
- moet de ziggo router vervangen worden
- goedkopere routers waar open wrt op kan voor mesh ondersteuning te creëren

ideeën en of andere opties zijn zeer welkom

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
2 of 3 of 4 fatsoenlijke accesspoints met een kabel maar de Ziggo router.

Bom proef, helemaal in een plek waar niemand snapt welk apparaat wat aan internet doet.

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:02
Ik begrijp niet goed uit je verhaal of de wifi beschikbaar moet zijn voor iedereen of alleen voor je vriendin.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:45
Koop een extra accespoint voor de 1e verdieping, kabeltje daarheen en per verdieping kan je een apart netwerk maken.
Lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste optie.
Mesh is handig als je veel verplaatst, maar meeste zullen op 1 kamer het internet gebruiken en wellicht in de woonkamer.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• sybren6
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-11-2022
jack zomer schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:46:
2 of 3 of 4 fatsoenlijke accesspoints met een kabel maar de Ziggo router.

Bom proef, helemaal in een plek waar niemand snapt wel apparaat wat aan internet doet.
Dit was idd het idee, ik zal mijn verhaal even verduidelijken overigens. het probleem is dat het om betonnen vloeren gaat en ik dus alleen een voor getrokken kabel heb naar de 2 de verdieping (4 verdiepingen 1 totaal)
op de begane grond zit de Ziggo aansluiting dus op verdieping 0 en 2 kan ik zonder problemen een kabel in pluggen.
Cyriel85 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:50:
Koop een extra accespoint voor de 1e verdieping, kabeltje daarheen en per verdieping kan je een apart netwerk maken.
Lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste optie.
Mesh is handig als je veel verplaatst, maar meeste zullen op 1 kamer het internet gebruiken en wellicht in de woonkamer.
Dit pand heeft geen woonkamer of anders zins gemeenschappelijke ruimte waar men kan zitten. dus elke verdieping die heeft 2 slaapkamers/studio,s waar voldoende bereik moet zijn.

Off topic in mijn eigen studentenhuis (alleen technische studenten) :+ werken we met
pricewatch: MikroTik Routerboard CRS125-24G-1S-RM
in combinatie met:
pricewatch: HPE OfficeConnect 1920 16G Switch
pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX
en 2 op open wrt draaiende tp-link oudjes

Het geen wat ik dus mijn eigen ervaring heb gezien dat de standaard Ziggo kasten niet bepaald veel tegelijkertijd aangesloten apparaten aan kunnen. (maar vanaf hoeveel gebruikers maakt dit uit)
al met al wat zijn goede betaalbare opties:

1 waar ik aan dacht is 2x
pricewatch: Huawei WiFi AX3 quad-core

of meer in deze richting:
pricewatch: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco E4 (3-pack)
pack.html

[Voor 10% gewijzigd door sybren6 op 05-03-2021 10:50]

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-03 12:35
Droog gezegd, als je wat op de 2e verdieping kan plaatsen hoeven we nog maar door 1 betonnen vloer heen te boren met het signaal en 6 gebruikers te kunnen ondersteunen met al hun devices...

Dan werkt je voorstel van het Mesh Systeem zo op het oog het beste.
D'r zit hopelijk een AP op de 2e (met 1GB ethernetpoorten) waar je op kan aansluiten.
Let wel op ...een slecht 1Gb kabel kan zich ook downgraden tot 100Mb.. :'( en Cat5 is 100Mb...
(P.S. Zie onderaan...test even hoe het onvangst nu is op de 1ste verdieping van de Ziggo modem).

Welke van de onderstaande configuraties het beste werkt is, zonder meer informatie, alleen met trial en error uit te proberen. Gebruik een app op je smartphone om de signaalsterkte te meten.

Variant 1.
Op de 2e het hoofdsysteem op de kabel aangesloten.De andere 2 units verticaal erboven/eronder op de 1ste en 3e verdieping.

Variant 2 op de 2e het hoofdsysteem op de kabel aangesloten. De andere 2 units in de kamers op de 2e verdieping. (ervanuitgaande dat alle 3 de verdiepingen dezelfde opbouw hebben)

Variant 3 (de snelste)
alle systemen bekabeld aangesloten en dan in combinatie met variant 1 of 2.
(ap vervangen op de 2e indien van toepassing, een switch is dan afdoende....)
(of variant 1 en zoveel mogelijk verspreid over de verdieping)

P.S. de Tenda Nova werkt ook fijn.
De dames hier vinden hem ook mooi en klein.

P.S. 2
Bij de oplossing met 2 nieuwe AP's (begane grond en de 2e verdieping) zou je toch ontvangstproblemen kunnen hebben met de wifi op de 1ste en de 3e.
Zou het even testen in de huidige situatie:
De Ziggo modem moet prima werken op de begane vloer. Is in het pand echter op de 1ste verdieping prima ontvangst van de Ziggo modem en kan je op de 2e deze (net met moeite) ontvangen?

Zo ja, dan is wellicht ook 1 goeie sterke AP (jou Huawei) op de 2de verdieping afdoende!
Deze dekt dan de 1ste, 2de en de verdieping af. De sprieten van de antenne dan liggend (2haaks en 2 parallel) neerleggen voor het beste straalpatroon over de verdiepingen heen. (Dus niet staand!).
Ook de mesh oplossing zou moeten werken in deze situatie.

Zo nee en heb je op de 1ste echter slecht ontvangst van de Ziggo modem?
Leen dan even een AP (hoeft niet eens aangesloten te zijn op Ziggo en hoeft echt niet de nieuwste te zijn) en plaats deze op de beoogde plek op de 2e verdieping.
Dan op de 1st en 3e verdieping de signaalsterkte testen! Afhankelijk hiervan moeten we aan een alternatieve oplossing denken.

P.S. 3
Pin het 2.4gHz wifi signaal ook vast op 1, 6 12. Scan het even!
Overlappende kanalen veroorzaken minder storing.
Geef ook de 2.4 en 5 gHz kanaal een andere naam in deze situatie.
Anders vallen de clients 'automatisch' terug op de 2.4 gHz en blijven daar plakken. Dat gaat niet vanzelf terug naar de 5gHz in de praktijk.
Bij 2 gescheiden SIDD's pakken de clients vanzelf de sterkste op.
En als je een mesh systeem hebt dat op 1 frequentie brult....dan duw je de buren (automatisch) weg naar een ander kanaal.... :9~

[Voor 104% gewijzigd door kwakzalver op 05-03-2021 12:02]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:13
In mijn studentenhuis (15 jaar terug) gingen we gewoon aan de slag met een lange betonboor en UTP kabel. Na de studententijd krijg je pas te maken met kabelvrees en de WAF.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee