Toon posts:

Lease auto - voor/tegens, kosten

Pagina: 1
Acties:

• leinad-ar
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:11
Goedemiddag,

Ik werk nu al een tijdje bij een bedrijf als projectmanager. Binnen die functie heb ik in principe geen recht op een leaseauto. Dat is voorbehouden aan accountmanagers. Nu is het zo dat ik binnenkort weer om tafel mag om het te hebben over mijn huidige contract/salaris etc. Je kent het wel.

Nu werken we in teams, binnen dat team werk ik samen met o.a. 2 accountmanagers. Samen bedienen we een aantal klanten, elke accountmanager heeft een aantal klanten en ik als projectmanager begeleid alle klanten binnen het team. Accountmanagers zijn doorgaans (corona buiten beschouwing gelaten) minimaal 1x per kwartaal bij een klant te vinden. Vanuit mijn functie ga ik 1x per half jaar langs een klant. Dit doe ik nu nog met mijn eigen auto, hiervoor krijg ik gewoon mijn kilometers vergoed (€ 0,19 per kilometer). Per saldo leg ik dus net zoveel bezoeken af als de accountmanagers.

Mijn huidige privé auto is binnenkort aan vervanging toe, nu dacht ik; wellicht is een zakelijke lease auto iets voor mij. Dit wil ik dan ook gaan voorstellen aan mijn werkgever ipv een eventuele loonsverhoging. Nu wil ik goed beslagen ten ijs komen en alvast e.e.a. doorgerekend te hebben. Ik wil bijvoorbeeld weten wat kost het de werkgever (globaal gezien) en wat zijn de (financiële) consequenties voor mij.

De huidige financiële situatie is nu als volgt;

€ 3.000,- bruto inkomen per maand (excl. vakantiegeld / geen 13e maand of bonus)
€ 250,- reiskosten woon-werk vergoeding per maand (€ 250,- is onbelast)
€ 150,- reiskosten vergoeding per maand voor zakelijke kilometers die ik declareer (dit varieert en is een gemiddelde).

Ik werk er nu bijna een jaar, en bij aanvang is aangegeven dat er eerst gekeken zou worden naar prestatie, nu krijg ik al maanden positieve berichten van zowel klanten als ook uit het management/directie team. Om die reden vind ik dan ook dat ik wel 2 tredes omhoog mag wat neerkomt op een loonsverhoging van ongeveer € 300,- per maand bruto.

Nu is mijn vraag, stel ik krijg die loonsverhoging, wat zijn dan de totale kosten voor de werkgever ongeveer. Inclusief alle reiskosten. En wat als ik in plaats van een loonsverhoging zou vragen om een lease auto? Wat zijn dan de kosten voor de werkgever, zou dit eventueel een win-win situatie op kunnen leveren?

Mijn collega's die wel een leaseauto hebben rijden in leaseauto's met een fiscale waarde van rond de € 40.000,-. Het aantal kilometers die ze jaarlijks mogen rijden is 30.000 kilometer en de looptijd is 60 maanden.

En wat als ik een deal kan maken en een leaseauto zou kunnen krijgen, van laten we zeggen € 37.500,-. Heeft dit financieel gezien ook consequenties voor mij als ik mijn huidige salaris blijf behouden? Blijft mijn netto inkomen bijvoorbeeld dan gelijk? Ik snap dat ik bijtelling moet gaan betalen, 22% maar hoe gaat dit in zijn werk. Merk ik hier direct maandelijks al iets van bij mijn netto inkomen, gaat dat jaarlijks?

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:08
Ja dat kost je geld per maand. Zie: https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=EmwtfmJabI

In jouw voorbeeld kost je dat dus ~330 euro netto per maand voor een auto van 37,5k. Met jouw jaarsalaris zou ik als ik een auto wilde toch een klasse lager kijken rond de 20-25k dan wordt e.e.a. wat betaalbaarder.

HD4Life @ Full-HD

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou toch richten op meer salaris. Meer salaris is ook meer pensioenopbouw en een hogere hypotheek mocht je op termijn een (andere) woning willen kopen.
Maar tegelijkertijd ook hard maken dat je je daadwerkelijke reiskosten vergoed krijgt. Heb je voldoende aan die 250/maand voor brandstof, onderhoud, verzekering, afschrijving? Zo niet dan kun je een leaseauto voorstellen, maar idd dan wel zorgen dat je er onder de streep niet op achteruit gaat door de bijtelling en evt eigen bijdrage, dat gaat met een brandstofauto al snel over die 250 euro netto heen. Dat wordt maandelijks verrekend.

• leinad-ar
@Davidshadow13 ah kijk bedankt. Alleen een auto in 20-25k categorie wordt hem denk ik niet gezien benodigde ruimte (zeer jonge kinderen).

@CyBeRSPiN Meer salaris is inderdaad meet pensioenopbouw, hogere hypotheek is niet aan de orde. 2 jaar geleden net een woning gekocht met het oog hier zeker 10-15 jaar te wonen. Zouden we moeten verhuizen dan hoeft de hypotheek zeker niet hoger te zijn.

De € 250,- voor reiskosten dekt alles niet (brandstof ~ € 175,-, verzekering € 45, wegenbelasting € 44,- per maand, en dan heb ik afschrijving nog niet meegenomen). Nu hoeft die € 250,- ook niet alles te dekken natuurlijk aangezien ik er ook privé mee rij.

Nu rijden enkele collega's ook elektrisch, ik zie dat de bijtelling daarvan 12% is tot € 40.000,-. Daar zal een ID-3 bijvoorbeeld in passen. Dat scheelt alweer iets op de maandelijkse kosten.

Is er iets van een stelregel om te zien wat de werkgever kwijt is aan loonkosten?

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:28

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Vaak krijg je met een lease auto minder salaris en de bijtelling is ook een flink bedrag.

Persoonlijk zou ik eerder naar een private lease kijken die na een jaar maandelijks opzegbaar is. Dan krijg je meer salaris en heb je ook nog je reisgeld vergoeding.

PVoutput

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

leinad-ar schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:59:

Is er iets van een stelregel om te zien wat de werkgever kwijt is aan loonkosten?
https://www.berekenhet.nl...loonkosten-werkgever.html

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
Nu weet ik niet hoeveel klanten je hebt en of je je werk nog beter kunt doen op locatie bij de klant? Daar kun je misschien nieuw / meer werk uit halen als je bij de klant zit.
Voor 1x per half jaar naar een klant te rijden, en dat 5x als je 5 klanten hebt lijkt me een lease auto een duur grapje voor je werkgever dus hoeveel zin zal hij dan hebben om je een auto voor te stellen?
Dus misschien zijn er nog wat bijkomende voordelen die je kunt opnoemen die je kunnen helpen als je wat vaker bij de klant bent naast die account manager?

[Voor 3% gewijzigd door rvrbtcpt op 04-03-2021 16:11]

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Vergeet ook niet dat wanneer je een lease auto neemt en je prive er ook mee rijdt dat je BKR-geregistreerd komt te staan wat vaak niet verteld wordt waarop wat al gezegd is je minder hypotheek kan krijgen. Daarnaast zou ik niet met een jaarsalaris als die van jou hoger als 25K gaan mocht je een lease auto krijgen.

Wat je ook nog zou kunnen doen om hem alleen zakelijk te rijden dan betaal je geen bijtelling want hij blijft van je werkgever ;)

[Voor 17% gewijzigd door Nesjka op 04-03-2021 16:16]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:12

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heeft je werkgever niet de mogelijkheid voor een vaste mobiliteitsvergoeding ter hoogte van je leasebedrag?

Lease heeft in mijn beleving vooral voordeel, als je graag voor een vast bedrag per maand een nieuwe auto wil rijden. Interesseert dat "nieuw" je niet zo veel, is een 2e hands auto en mobiliteit, vaak veruit voordeliger én met een eigen auto, zit je niet aan allerlei contractuele verplichtingen vast die je met een leaseauto in de regel wel hebt.

Voor het idee, in mijn vorige functie kreeg ik rond de €650 bruto per maand aan mobiliteit, waarbij iedere gereden kilometer er bruto á €0,19 per kilometer vanaf ging en netto werd uit betaald. Uiteraard waren alle autokosten daarna wél van mij.

Ik hield aan die constructie per maand grofweg €150 - €200 netto over, afschrijving, onderhoud, brandstof, etc, allemaal meegerekend.

Nu rijden wij wel een relatief voordelige auto: Skoda Fabia Combi, ecodieseltje, doet 1:29 op de grote afstand en is een jaar of 10 oud. Maar toch. Het is geen kleine auto en een maatje groter moet je zeker ook nog kunnen rijden terwijl je voordeliger uit bent dan met een leaseauto.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:28
Nesjka schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:15:
Vergeet ook niet dat wanneer je een lease auto neemt en je prive er ook mee rijdt dat je BKR-geregistreerd komt te staan wat vaak niet verteld wordt waarop wat al gezegd is je minder hypotheek kan krijgen. Daarnaast zou ik niet met een jaarsalaris als die van jou hoger als 25K gaan mocht je een lease auto krijgen.
Dit is belachelijk. Je krijgt geen BKR registratie als je een zakelijke lease-auto hebt waar je ook prive mee rijdt.

Tesla M3 SR+, Peugeot e-208

• leinad-ar
@Psycho_Mantis Private lease vind ik geen optie, gaat me niet zozeer om het rijden van een nieuwe auto. Er is wel financiële ruimte om een andere occasion te kunnen kopen. Ging mij er meer om wat eventueel voordeliger zou zijn.

@Frijns.Net het is het doorlopen van de werkzaamheden, eventuele nieuwe werkzaamheden ophalen. Sentiment goed houden. Algemeen praatje op locatie, wat speelt er binnen bedrijf etc. Iets meer verdieping tov een call via Teams oid. Gaat overigens om ongeveer 15 klantenbezoeken per jaar.

Ik begrijp inderdaad dat het eventueel een duur grapje is. Maar mijn gedachtegang was als volgt, als ik een leaseauto zou mogen rijden, dan bespaard dat de werkgever reiskostenvergoeding (zowel woon-werk, als gedeclareerde kosten) en evt. kosten van salarisverhoging. Stel dat is € 300,- bruto voor mij om en nabij € 400,- voor werkgever. Dat is totaal voor werkgever € 700,- per maand. De vraag is, hoeveel zou een leaseauto hem kosten.

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
rmathijssen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:16:
[...]

Dit is belachelijk. Je krijgt geen BKR registratie als je een zakelijke lease-auto hebt waar je ook prive mee rijdt.
Klopt, erover heen gelezen bij een artikel :O

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:01
Psycho_Mantis schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:00:
Vaak krijg je met een lease auto minder salaris en de bijtelling is ook een flink bedrag.

Persoonlijk zou ik eerder naar een private lease kijken die na een jaar maandelijks opzegbaar is. Dan krijg je meer salaris en heb je ook nog je reisgeld vergoeding.
Uitgaande van de opgegeven 400 euro aan reiskosten komt dit neer op ongeveer 2100 kilometer per maand die TS zakelijk rijdt. Per jaar dus 25.000 KM, en dat is nog zonder 1 privé kilometer. Laten we de privé kilometers voor het gemak eens op 15.000 KM zetten, kom je aan 40.000 KM per jaar.

Met dit aantal kilometers wil je niet in een C1 of Aygo zitten, en aangezien er kinderen mee moeten kom je al snel aan een iets grotere auto.

Ik ben benieuwd welke private lease auto jij denkt te krijgen voor 400 euro per maand die voldoende ruim is en 40.000 kilometer per jaar mag rijden.

Private lease is leuk als je een klein hokje wilt hebben met weinig kilometers per jaar.

• Anoniem: 1271350
  • Registratie: November 2019
  • Niet online
Dit doe ik nu nog met mijn eigen auto, hiervoor krijg ik gewoon mijn kilometers vergoed (€ 0,19 per kilometer).
Om te beginnen moet dat gewoon hoger zijn. Voor 19 cent lever je geld in.. je kan daarvan geen auto rijden. Dat de belastingdienst dat belastingvrij kan doen wil niet zeggen dat het de max moet zijn. Bij mijn werkgever staat 30 cent per km voor zakelijk. Woon-werk 17 cent. (met mogelijkheid 2 cent fiscaal nog te boekhouden)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

leinad-ar schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:59:
@Davidshadow13 ah kijk bedankt. Alleen een auto in 20-25k categorie wordt hem denk ik niet gezien benodigde ruimte (zeer jonge kinderen).
Daar ben ik het niet met je eens, er zijn auto's die ook voor een jong gezin daar prima binnen vallen. Misschien niet met alle toeters en bellen, das waar. ;)

Voorbeeld: https://www.autoweek.nl/a...110pk-greentech-ambition/

En de Lodgy natuurlijk :*)

[Voor 12% gewijzigd door Falcon op 04-03-2021 17:11]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:05
Je kan er ook voor kiezen je eventuele lease-auto niet privé te rijden. Dat scheelt je bijtelling. Maar de kosten van woon-werk-verkeer vervallen ook. En je bent vrij om te bepalen welke auto je privé gaat rijden.
In jouw voorbeeld kost je dat dus ~330 euro netto per maand voor een auto van 37,5k. Met jouw jaarsalaris zou ik als ik een auto wilde toch een klasse lager kijken rond de 20-25k dan wordt e.e.a. wat betaalbaarder.
[/quote]
Ik weet niet wat je met 'kost' precies bedoelt, maar de bijtelling zijn niet de kosten he. Bijtelling is een fictief bedrag dat bij je inkomen opgeteld wordt.

Over bijtelling betaal je belasting, op deze auto 37% van 330 = ca. 122 euro per maand.

Onjuist.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• leinad-ar
@Falcon daar heb je gelijk in inderdaad. Echter ben ik wel auto liefhebber, heel veel zullen dan afvallen ;)

@Cheesy Bedankt, zoals jij aangeeft betaal ik dus eigenlijk per maand ongeveer 122 om in een lease auto te rijden. Stel ik heb dus nu € 2400,- netto dan is dat met een leaseauto € 2400,- minus € 122,- = € 2278,- netto.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@leinad-ar Vermoede ik al, niks mis mee.. maar dat gaat wel de prioriteit bepalen waar jij je maandelijkse inkomen aan gaat uitgeven, been there done that.

Elektrische wagen ga jij denk ik ook niet blij van worden met 30/40k per jaar.

Reality check..

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25
leinad-ar schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:31:
€ 3.000,- bruto inkomen per maand (excl. vakantiegeld / geen 13e maand of bonus)
€ 250,- reiskosten woon-werk vergoeding per maand (€ 250,- is onbelast)
€ 150,- reiskosten vergoeding per maand voor zakelijke kilometers die ik declareer (dit varieert en is een gemiddelde).
Cheesy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:03:
Over bijtelling betaal je belasting, op deze auto 37% van 330 = ca. 122 euro per maand.
Die bijtelling van @Davidshadow13 was na netto d.w.z. dat is belasting die je netto betaald, die moet je niet een 2e keer brutto/netto omrekenen.
37.5k *22% /12 maanden is € 687,50 bijtelling. * 37,10% inkomstenbelasting. = ~255 euro
Maar met alleen de bijtelling alleen ben je er nog niet, want die 250 en 150 vervallen, want je maakt geen reiskosten kosten meer.

bruto 3000 euro = ~ 1887 netto
Minus bijtelling 22% van 37,5k = 687.50 = ~255 netto
Netto excl. vakantiegeld : 1632

Zelf rijden:
bruto 3000 euro = ~ 1887 netto
250
150
Netto excl. vakantiegeld : 2287

Dus auto van de zaak rijden nog niet rekening gehouden met een eventuele eigen bijdrage privé gebruik (is afhankelijk van de werkgever).

Lever je dus 655 euro per maand in, maar heb je geen kosten aan eigen vervoer...

Dit even een grove berekening.

• leinad-ar
@Falcon ik weet niet of ik niet blij wordt van een elektrische auto, qua afstanden moet het te doen zijn. Laadpaal kan hier eventueel op de oprit geplaatst worden. Dus kan gewoon thuis laden.

@PROnline bedankt. 655 euro verschil, dat kost mijn huidige auto nu niet per maand. Incl. afschrijving, onderhoud etc. zijn de kosten ongeveer 475 per maand. Tel daar eventuele loonsverhoging ipv lease auto bij op en dan is het verschil nog groter.

Daarmee is dus eigenlijk de conclusie al gemaakt dat een lease auto financieel gezien niet de beste keus is. Althans een leaseauto in de prijsrange van om en nabij 40k.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25
Weet je dat zeker? Want met 400 euro aan reiskosten vergoeding maak je waarschijnlijk zo'n 2100km per maand? Klopt dat?
Met 1:15 en een bezineprijs van 1.60 is dat al meer dan 670 euro.
Dieselen zal bij deze kilometers misschien al aantrekkelijker zijn.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ik zou gewoon inzetten op loonsverhoging en daarvan gaan private leasen. Dan heb je dezelfde voordelen qua nieuw / geen verzekering / geen wegenbelasting etc (alleen brandstof), maar zonder de overhead van bijtelling, afkoopsom bij baan-overstap, uitzonderingspositie bij je werkgever (want niet standaard bij je functie), etc.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als je heel globaal wil weten wat de betere keuze is, dan is dit het stappenplan:

1) reken uit hoeveel privé kilometers je maakt per jaar.
2) bereken de kosten zelf een nieuwe/tweedehands auto aanschaffen de komende jaren. Dat kan grofweg prima met een tool als die van de ANWB.
3) ervan uitgaande dat je werkgever het leasebedrag volledig betaalt: bereken wat het je netto kost als je een leaseauto vraagt in plaats van die loonsverhoging (inclusief misgelopen pensioen en vakantiegeld over de looptijd van het leasecontract), en daar bovenop wat die auto je kost aan bijtelling op privé te rijden.
4) knal alles in Excel en maak de afweging tussen gemak, risico en euro's.

Ik heb ooit voor een recruiter eens voorgerekend dat ik - om eenzelfde auto privé te rijden als wat ik nu lease, maar dan 2-3 jaar oud - zo'n 800 euro bruto erbij zou moeten hebben bovenop m'n huidige salaris. Puur ter compensatie van de auto. Hij snapte niet waarom, tot ik hem aangaf dat ik - naast het kopen van de auto - ook tot 20k privékilometers reed per jaar die ergens financieel gecompenseerd moesten worden. Best handig zo'n tankpas. Toen ik vervolgens nog zei dat ik daar bovenop ook wel een flinke stap wilde maken was het vrij snel klaar. :+

Ergo: elke situatie is anders. Reken het gewoon zelf uit (volgens mij heb je dat inmiddels al aardig gedaan). Het is ook zo afhankelijk van wat je wil rijden. Ik vind het heerlijk om zorgeloos in een nieuwe auto te rijden in de lease, maar ik zou privé nooit een nieuwe auto kopen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Leasen moet je vergelijken als in nieuw nieuw. Koop je dezelfde auto nieuw kost het meer geld dan lease. Koop je een dure 2e hands auto waarschijnlijk ook. Koop je een auto als “verstandige” keuze (goedkoop en betrouwbaar etc.. je kent het wel) is het waarschijnlijk voordeliger.

Volgens mij kost het in jouw geval altijd geld om te gaan lease.

• leinad-ar
@PROnline Gemiddeld rijdt mijn auto 1:25. Tanken doe ik over het algemeen in Duitsland, woon vlak aan de Duitse grens.

Kosten zijn dan als volgt
2.500 kilometer = 100 liter brandstof * € 1,35 per liter = € 135,-
Wegenbelasting: € 44,-
Verzekering: € 41,-
Onderhoud en afschrijving, gemiddeld € 2.000,- per jaar = € 165,-
Totaal: € 385,- ik hou dus nog een grote marge over.

@AGee Private lease vind ik geen optie, voor een vergelijkbare auto als wat ik nu heb. Een Seat Leon ST betaal ik zo'n € 465,-. En dan heb ik aan het eind van de looptijd niets. Een 2e hands auto levert altijd nog iets op na een x aantal jaar.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
Zekerheid kost geld. Leasen is zekerheid. Als je een autoliefhebber bent kun je zelf een leukere auto rijden voor het het bedrag dat je aan de leasemaatschappij betaalt. Je hoeft namelijk niet perse een nieuwe, en voor onderhoud heb je waarschijnlijk zelf zo je (goedkopere) voorkeur.

Maar er zijn wat kanttekeningen. Flink privekilometer maken met de tankpas van de baas kan het verschil weer goedmaken. Hou er rekening mee dat je in de gemiddelde inkomensklasse waarschijnlijk meer kosten hebt dan alleen bijtelling wegens andere regelingen (zie hiervoor het topic "het onbestaan van het midden-inkomen".)

• unezra

unezra

Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:41:
[...]
Om te beginnen moet dat gewoon hoger zijn. Voor 19 cent lever je geld in.. je kan daarvan geen auto rijden. Dat de belastingdienst dat belastingvrij kan doen wil niet zeggen dat het de max moet zijn. Bij mijn werkgever staat 30 cent per km voor zakelijk. Woon-werk 17 cent. (met mogelijkheid 2 cent fiscaal nog te boekhouden)
Dat hoeft niet in alle gevallen waar te zijn en het is maar net hoe je rekent.

Op basis van 4,6l/100km betaal ik voor mijn auto bij ~35.000Km per jaar grofweg €0,23 per kilometer, maar bij een verbruik van 3,4l/100km is dat nog maar €0,21 en dan heb ik niet heel zuinig gerekend qua onderhoud, afschrijving, etc.

Kortom, je kunt absoluut in gevallen op €0,19 per kilometer uitkomen en dan heb je ook echt *alle* kosten meegerekend. Reken je stationaire kosten niet mee, maar alleen brandstof (want een auto heb je toch), is €0,04 - €0,06 per km realistisch.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

leinad-ar schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:05:
@AGee Private lease vind ik geen optie, voor een vergelijkbare auto als wat ik nu heb. Een Seat Leon ST betaal ik zo'n € 465,-. En dan heb ik aan het eind van de looptijd niets. Een 2e hands auto levert altijd nog iets op na een x aantal jaar.
Wat denk je dat je aan het eind van een zakelijke lease-periode hebt? :? Als ik kon kiezen tussen 500 netto erbij en dan private gaan leasen of 0 euro erbij en zakelijk leasen, dan wist ik wel welke ik zou kiezen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@leinad-ar Met 2100km gemiddeld per maand aan kilometers een EV kiezen, ik vind het nog net iets te vroeg.. zeker als je maar krap an 300km op 1 lading zou halen. Maar goed, ieder zijn keuze.

• unezra

unezra

Quite frankly, ik zou inzetten op loonsverhoging of mobiliteit en dan zelf een passende 2e hands auto kopen die aan je wensen en eisen voldoet. Lijkt mij by far de meest voordelige optie *en* het heeft niet de contractuele nadelen van een auto van de zaak.

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:20
Ik vind dat veel lieden hier voorbij gaan aan het stukje risico dat je loopt als je veel kilometers moet gaan maken voor de baas met je eigen auto.

Natuurlijk, rijd je geen schade en heb je een betrouwbare privéauto, dan kan dat met een goede kilometervergoeding best wel voordelig uitpakken. Onderschat alleen niet dat je veel financiële risico’s naar je toe haalt die je bij zakelijke lease niet hoeft te dragen, of in veel mindere mate. Denk aan: onverhaalbare schade, diefstal, technische mankementen, slijtage bij veel kilometers, brandstof, enzovoorts.

Nogmaals, eigen afweging, maar onderschat de risico’s niet, zeker als je flink kilometers gaat maken.

• unezra

unezra

@Naafkap Het inperken van dat risico betaal je voor. Fors.

Plus, stel TS denk over 6 maanden "toedeloe, ik zoek een andere werkgever" (of werkgever schopt TS er uit), heeft TS een heel ander probleem...

Dan kan 'ie beter een fatsoenlijke mobiliteitsvergoeding bewerkstelligen. Van het geld dat 'ie daar aan over houd, kan 'ie sparen voor de onvoorziene kosten. Speelt 'ie op zijn slechtst quitte, zonder de nadelen van de contractuele verplichtingen.

Grootste nadeel: Het is geen nieuwe auto.

Maar dat lijkt voor TS niet relevant. (Zelf geef ik daar ook echt helemaal niets om. Geen leaseauto is voor mij zelfs een harde eis.)

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:20
unezra schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:36:
@Naafkap Het inperken van dat risico betaal je voor. Fors.

Plus, stel TS denk over 6 maanden "toedeloe, ik zoek een andere werkgever" (of werkgever schopt TS er uit), heeft TS een heel ander probleem...

Dan kan 'ie beter een fatsoenlijke mobiliteitsvergoeding bewerkstelligen. Van het geld dat 'ie daar aan over houd, kan 'ie sparen voor de onvoorziene kosten. Speelt 'ie op zijn slechtst quitte, zonder de nadelen van de contractuele verplichtingen.

Grootste nadeel: Het is geen nieuwe auto.

Maar dat lijkt voor TS niet relevant. (Zelf geef ik daar ook echt helemaal niets om. Geen leaseauto is voor mij zelfs een harde eis.)
Onderschat niet hoeveel een schade je als particulier kost, zeker met weinig schadevrije jaren loopt dat jaarlijks flink in de papieren en daar heb je ook jaren financieel ‘last’ van.

Daarnaast moet je de kosten per kilometer van een redelijk jonge, betrouwbare occasion ook niet onderschatten. Immers, als ‘ie is afgeschreven heb je weer een ‘nieuwe’ nodig.

Maar goed, ieder zijn keuze. Het gaat mij om een stukje bewustwording omtrent risico’s die je naar je toe haalt door particulier voor je baas te gaan rijden.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:05
PROnline schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:26:
[...]

[...]

Die bijtelling van @Davidshadow13 was na netto d.w.z. dat is belasting die je netto betaald, die moet je niet een 2e keer brutto/netto omrekenen.
37.
dank voor het rechtzetten. Ik hap te snel als het over “bijtelling betalen” gaat en had die link niet bekeken. Want bijtelling betaal je namelijk niet, bijtelling is fictief loon.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee