Toon posts:

10W vintage versterker met 60W/100W luidsprekers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CCVB
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-03-2021
Ik heb een oude versterker uit de jaren '70. Nou gebruik ik die al jaren met JVC luidsprekers van 60 W. Ik kreeg laatst echter nieuwe boxen van Panasonic van 100W. Leek die ik ben, heb ik ze nu maar beide aangesloten, de een op de A, de ander op de B, en draai mijn muziek nu op beide kanalen. Het gekke is dat de JVC's harder klinker dan de Panasonics, maar ik geloof dat het geluid wel beter is bij die laatste. Mijn vraag is of mijn oude besje dit aankan of dat ik kans heb iets op te blazen. En welke boen kan ik het beste gebruiken? Of moet ik gewoon helemaal nieuwe boxen kopen met minder/meer vermogen?

Misschien kan iemand mij in babytaal uitleggen hoe de relatie versterker-luidspreker werkt?

Mijn apparatuur:
Pioneer SA-5300 versterker, 10W per kanaal op 8 Ohm
JVC SP-UXG650 luidsprekers, 60W, 6 Ohm
Panasonic SB-AK25 luidsprekers, 100W 6 Ohm

Hartelijk bedankt!

Alle reacties

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 15:20

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Het aantal watts op een speaker geeft aan hoeveel energie je er doorheen kunt jagen zonder dat ze kapot gaan. Het aantal watts op de versterker geeft aan hoeveel de versterker kan leveren. Zolang de versterker een lager vermogen kan uitsturen dan je speakers aankunnen zul je niet snel iets stuk maken (anders dan je trommelvliezen).

Verschillende speakers kunnen verder nog varieren in efficientie. De ene speaker zal meer van de energie omzetten in geluid (de rest wordt warmte) dan de ander. Omdat speakers heel inefficient zijn (<1%) noemen we het meestal niet als efficientie, maar als gevoeligheid: hoeveel dB geluid krijg je bij 1W invoer. Een waarde rond de 90dB is vrij normaal. En 90dB is al best wel hard ... al die tientallen of zelfs honderden watts heb je in een huiskamersituatie dus amper nodig.

Welke speakers (en versterker) je wil gebruiken hangt dus niet zo van al die getallen af. Als je stereo wil luisteren hang je het beste de speakers eraan die je het mooiste vindt klinken. Verder hoef je je niet druk te maken.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• CCVB
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-03-2021
Kijk, dat is duidelijke taal!

Ik blijf bij welke ik het mooist vind, dankjewel!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:27
Het is aan te raden om maar een paar luidsprekers aan te sluiten, of twee paar van minimaal 8ohm, wel is 10 watt dan wat weinig.

Ik heb de luidsprekers even opgezocht, het kan best redelijk klinken alleen het zijn wel matige luidsprekers van een mini setje.

Het is wel aan te raden om voor 50 a 100 euro goede tweedehands luidsprekers te kopen van een echt audio merk, eventueel vintage. Als je wilt upgraden natuurlijk.

[Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 04-03-2021 16:16]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Roderiktweaker schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:15:
Het is aan te raden om maar een paar luidsprekers aan te sluiten, of twee paar van minimaal 8ohm, wel is 10 watt dan wat weinig.

Ik heb de luidsprekers even opgezocht, het kan best redelijk klinken alleen het zijn wel matige luidsprekers van een mini setje.

Het is wel aan te raden om voor 50 a 100 euro goede tweedehands luidsprekers te kopen van een echt audio merk, eventueel vintage. Als je wilt upgraden natuurlijk.
Slechts een enkel paar luidsprekers aansluiten is wat kort doro de bocht. Hangt er helemaal vanaf hoe de versterker gebouwd is en hoe de boel intern opgezet is qua (discrete) versterking etc.
Die 10 watt's zijn 10 echte watts uit 1976 en zullen vermoedelijk menig hedendaagse doorsneeversterker het nakijken geven. Sowieso verbruik je bij echt luid spelen maar een paar watt max. Die Pioneer is best wel een beest, vergis je niet. Die eet die speakertjes voor ontbijt en dan heeft ie nog honger :P

Dat die Panasonics minder luid klinken zit hem vermoedelijk idd in de gevoeligheid. De panasonics komen op 84dB/m en da's niet echt heel veel. JVC heb ik niet nagezocht maar zal ongetwijfeld meer zijn. Dus dat verklaart het.

Wel eens met wat je zegt: beide speakers zijn eigenlijk prulspeakers en die versterker verdient veel beter. hang er maar eens een paartje KEF's of B&W's aan ofzo, moet jij eens kijken hoe het klinkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:28:
[...]

Slechts een enkel paar luidsprekers aansluiten is wat kort doro de bocht. Hangt er helemaal vanaf hoe de versterker gebouwd is en hoe de boel intern opgezet is qua (discrete) versterking etc.
Die 10 watt's zijn 10 echte watts uit 1976 en zullen vermoedelijk menig hedendaagse doorsneeversterker het nakijken geven.
Dit is echt onzin, watts toen zijn niet anders dan watts nu.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-03 15:52

TheBorg

Resistance is futile.

T-MOB schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:41:
Zolang de versterker een lager vermogen kan uitsturen dan je speakers aankunnen zul je niet snel iets stuk maken (anders dan je trommelvliezen).
Dat is dus niet helemaal waar. Als je versterker gaat clippen (te hard staat of te hard wordt aangestuurd) dan begint het signaal op DC te lijken ipv AC en kun je je speakers beschadigen.
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Vroeger had je nog geen marketing bullshit zoals PMPO.

• Niet online
TheBorg schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:45:

[...]

Vroeger had je nog geen marketing bullshit zoals PMPO.
Nee, toen had je gewoon geen vermogen ;). Watts zijn tegenwoordig goedkoop en ik heb ik geen jaren PMPO gezien bij gewone versterkers.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 04-03-2021 16:55]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Anoniem: 159816 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Nee, er is een tijd geweest (weet niet of dat nog steed zo is) dat er termen als PMPO gebruikt werden. In '76 was het opgegeven vermogen gewoon RMS en dat is de enig zinnige manier om het geleverde vermogen van versterkers te vergelijken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

evilution schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:06:
[...]

Nee, er is een tijd geweest (weet niet of dat nog steed zo is) dat er termen als PMPO gebruikt werden. In '76 was het opgegeven vermogen gewoon RMS en dat is de enig zinnige manier om het geleverde vermogen van versterkers te vergelijken.
PMPO is piekvermogen. Dat kan slechts kort aangehouden worden. Dat is gewoon verschil in welke metingen worden gebruikt om mee te adverteren.
Een oude jaren 70 speaker heeft ook een PMPO, maar daar adverteerde men niet mee, want het is een irrelevante waarde.
Net als dat een moderne speaker die met PMPO geadverteerd wordt ook gewoon een RMS waarde kent.

PMPO werd, iig in de 90's toen dat groot op verpakkingen stond, ook nog wel eens een beetje gemanipuleerd.
Hoe lang is die piek precies? Want als je b.v. 100watt voor 1 hele seconde door een 10watt RMS speaker pompt, gaat het misschien nét aan goed.
Maar wat als je 1000watt er doorheen blaft? Hoe kort moet de piek dan zijn? 1/10de van een seconde? of nog korter? Telt dat nog als piek? en hoe vergelijkt dat met de concurent? rekenen die ook 1000watt voor dezelfde hoeveelheid tijd? of sjoemelen ze er mee en meten ze met 1/100ste van een seconde?

Edit:
En ook met RMS kan gesjoemeld worden. Wat zijn je testparameters om te bepalen wat het RMS vermogen is? Zijn die vergelijkbaar met je concurent en/of de rest van de industrie?

[Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 04-03-2021 17:18]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Niet online
evilution schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:06:
[...]

Moderne versterkers hebben ook een RMS waarde, eentje die echt veel hoger is dan de 10-15W uit de jaren 70. Zoals ik al zei zijn Watt goedkoop. Overigens is RMS ook niet zaligmakend als specificatie.

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 00:03
Eh, het vermogen van je versterker hangt en staat met je wensen qua volume.
Als je echt flink volume wil, dan moet je eigenlijk een versterker hebben die zwaarder is dan je speakers.
Speakers kunnen wel wat hebben, vandaar dat je ze een RMS vermogen en een max vermogen opgegeven hebben. Beetje extra power van de versterker is dus niet erg.
Maar waar ze niet tegen kunnen, is een versterker die aan het 'clippen' is. Dat gebeurt als je meer vraagt dan dat de versterker kan leveren. Dan sloop je in no-time speakers.

Overigens voor thuisgebruik is dit niet echt een issue, 10 watt met redelijk efficiente speakers en een niet te grote ruimte kan al behoorlijk hard normaal gezien.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

McKaamos schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:10:
[...]

PMPO is piekvermogen. Dat kan slechts kort aangehouden worden. Dat is gewoon verschil in welke metingen worden gebruikt om mee te adverteren.
Een oude jaren 70 speaker heeft ook een PMPO, maar daar adverteerde men niet mee, want het is een irrelevante waarde.
Net als dat een moderne speaker die met PMPO geadverteerd wordt ook gewoon een RMS waarde kent.

PMPO werd, iig in de 90's toen dat groot op verpakkingen stond, ook nog wel eens een beetje gemanipuleerd.
Hoe lang is die piek precies? Want als je b.v. 100watt voor 1 hele seconde door een 10watt RMS speaker pompt, gaat het misschien nét aan goed.
Maar wat als je 1000watt er doorheen blaft? Hoe kort moet de piek dan zijn? 1/10de van een seconde? of nog korter? Telt dat nog als piek? en hoe vergelijkt dat met de concurent? rekenen die ook 1000watt voor dezelfde hoeveelheid tijd? of sjoemelen ze er mee en meten ze met 1/100ste van een seconde?

Edit:
En ook met RMS kan gesjoemeld worden. Wat zijn je testparameters om te bepalen wat het RMS vermogen is? Zijn die vergelijkbaar met je concurent en/of de rest van de industrie?
Destijds stond de gebruikte norm erbij, bv DIN45500.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:27
Voor 1 paar luidsprekers van 8 ohm is 10 watt meer dan voldoende maar met twee paar zou je eigenlijk wat meer reserve willen hebben wegens dalende impedantie.

De topic starter kan dus het beste een paar aansluiten die het beste klinkt maar nog beter is het om voor een klein bedrag fatsoenlijke tweedehands luidsprekers aan te schaffen. De versterker is niet zo krachtig maar wel van goede kwaliteit dus is wel een kleine investering waard.

Veel meer dan 10 a 15 watt zou er niet uitkomen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee