Toon posts:

Thuis server voor docker containers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Creadion
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 22:30
Nadat ik een weekje op een Macbook uit 2013 (i7, quad core, 2.3ghz, 16GB) moest werken realiseerde ik dat Docker toch wel erg veel vergt van de laptop. De 2020 Macbook (i9 8-core 2.3ghz, 16GB) trekt dit vele malen beter, maar toch blijft de gedachte hangen om eens een simpele thuis server te plaatsen zodat ik die containers extern kan draaien.

Ik weet er het fijne niet van, maar zover ik begrijp is er in MacOS een extra laag nodig (docker kan niet direct op de MacOS kernel draaien) waardoor het hele systeem een stuk trager draait dan op een PC die bijvoorbeeld Ubuntu draait.

Het is momenteel nog een gedachte en experiment, maar zelfs als mijn doeleinden niet haalbaar zijn is het altijd goed om een extra kast te hebben staan die wat kan.

Onderin het topic heb ik een eigen lijstje geplaatst.

Stukje context
Momenteel draai ik lokaal meerdere docker containers;
- Één container die als nginx reverse proxy geconfigureerd is (https://github.com/usehonorato/local-workspace)
- Extra containers, voornamelijk voor webdevelopment (https://github.com/usehonorato/wordpress, deze losse containers moeten nog eens samengevoegd worden)

dnsmasq is ingesteld zodat alle .test domeinen worden doorgestuurd naar de nginx proxy. De docker containers hebben allemaal een shared volume met het host os.

Eenzelfde soort opzet wil ik dus voor dit systeem, 2 uitdagingen:
- .test domeinen automatisch doorsturen naar de homeserver (raspberrypi met DNS server?)
- Een shared volume inladen (of constante synchronisatie) van de homeserver naar mijn eigen systeem

Goed, volgens mij geeft dat wel een aardig idee. Hieronder antwoord op de standaard vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zie de context hierboven. Daarnaast is het fijn om een systeem te hebben voor thuisopslag en waar ik snel even een docker containertje in op kan starten.
Wellicht ook wat basis (geautomatiseerde) videobewerking met ffmpeg, maar volgens mij kan een interne videochip dat prima aan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget, maar ik neig naar ca. 500 euro. Als er goede redenen zijn ben ik ook bereid om het dubbele uit te geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog 2 kasten staan die wellicht gebruikt kan worden, daarnaast ligt er nog een Intel i5 2550k.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU met videochip, moederbord, 2x hdd, 1x ssd, RAM en voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een lichte (ongefundeerde) voorkeur voor AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe kleiner hoe beter, het zou prachtig zijn om 'm makkelijk mee te kunnen nemen maar volgens mij is dat een wens die niet in vervulling gaat. Verder flexibel, als die te luidruchtig is voor op kantoor dan kan die ook op zolder geplaatst worden.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Advies. Ik sta voor alles open en ben niet gehecht aan het lijstje wat ik zelf gemaakt heb. Wellicht zijn er veel betere configuraties of moet ik mijn budget verdriedubbelen om het aan mijn eisen te laten voldoen.

Als er besparingen mogelijk zijn hoor ik dat ook graag. Ik heb dit lijstje voornamelijk gebaseerd rondom de 2200G en extra componenten toegevoegd aan de hand van recensies/eisen.

Mijn eigen lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 125,05€ 125,05
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 69,90€ 69,90
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 34,78€ 69,56
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 139,-€ 139,-
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 40,-€ 40,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,41

Alle reacties

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:38

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hoeveel docker containers wil je ongeveer draaien en met hoeveel allocated resources ? Ik zou persoonlijk naar een Intel Atom C3558 bordje kijken o.i.d. Scheelt in ieder geval flink stroomverbruik en vaak krijg je ook iets van IPMI erbij.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kijk eens naar de BBG, dat heeft krachtigere CPU - de al wat oudere Ryzen 3 is meer geschikt voor HTPC/light gaming. Ook zit er een zuinig server moederbord in, en een voeding afgestemd op het gebruik

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47
docker heeft niet een extra laagje nodig, het is een VM met linux, waarin docker draait. Daardoor is het relatief zwaar als je docker gebruikt op een host die niet Linux draait, want dan draait het niet native.

Voor jouw toepassingen zou je echt geen zware machine nodig moeten hebben. Ik draai hier thuis meer dan 10 containers op een J5005 pentium systeempje, en de load is nagenoeg 0.

Zoals al eerder opgemerkt, denk ik dat je met een relatief licht systeem al snel klaar bent.

• martyw
  • Nu online
borft schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:18:
docker heeft niet een extra laagje nodig, het is een VM met linux, waarin docker draait
Dat is niet helemaal correct - Docker gebruikt virtualizatie techniek van het onderliggende OS om software in paketten te isoleren (ook wel containers genoemd), maar het is geen VM.

[Voor 19% gewijzigd door martyw op 04-03-2021 14:25]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien is een HPE Microserver een gemakkelijkere oplossing?

pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421) (Met Intel G5420 / 8GB)
pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P18584-421) (Met Intel XEON E2224 / 16GB).

[Voor 41% gewijzigd door Will_M op 04-03-2021 14:45]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Sharky

Skamn Dippy!

Als het geen heftige Dockers zijn (je noemt nginx en wordpress) zou je het ook op een nas kunnen draaien. Dat werkt out of the box en bijvoorbeeld Synology draait Linux (qnap ook?). Ik heb 7 Dockers draaien en de load is meestal niet hoger dan 3-4 procent. Geheugengebruik is ook beperkt. Dan heb je heel makkelijk een zuinig systeem, maar dat draait uiteraard alleen headless en je bent misschien wat beperkt in de hoeveelheid applicaties.

This too shall pass

• borft
martyw schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Dat is niet helemaal correct - Docker gebruikt virtualizatie techniek van het onderliggende OS om software in paketten te isoleren (ook wel containers genoemd), maar het is geen VM.
[Afbeelding]
Interesting, de docker documentatie heeft het in ieder geval wel over een Linux VM, geen reden waarom die niet onder hyperkit kan draaien natuurlijk. Anyhoe, we gaan redelijk off topic hier, behalve dan, dat mijn ervaring is dat docker op de Mac aanzienlijk trager is dan native op Linux. Ook de netwerkstack is anders. Vandaar dat ik het genoemd heb.

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-03 10:50
Is een NUC niet een betere optie, als je iets wilt wat je ook *relatief* makkelijk portable wilt hebben? Zal je wel wat moeten rommelen mbt IP's e.d., maar theoretisch gezien is dat best wel te doen lijkt me. Plus dan heb je ook nog eens een degelijke capaciteit.

• Creadion
Hoeveel docker containers wil je ongeveer draaien en met hoeveel allocated resources ?
Het zal wel fijn zijn om ca. 15 omgevingen te kunnen draaien. Momenteel draaien die in losse dockers (bv: nginx, db, wordpress, mailhog) maar die zijn evt. samen te voegen. Ik weet niet of dat invloed heeft op performance.

Ik heb zojuist docker stats even gedraaid na wat page requests:
code:
1
2
3
4
*   *-mailhog     0.00%     2.176MiB / 5.807GiB   0.04%     2.15kB / 0B       0B / 0B           6
*   *--toolbox     0.00%     536KiB / 5.807GiB     0.01%     2.29kB / 158B     0B / 0B           1
*   *--wordpress   301.56%   312.5MiB / 5.807GiB   5.25%     623MB / 39.9MB    3.47MB / 0B       6
*   *--db          7.41%     236.4MiB / 5.807GiB   3.98%     19.3MB / 621MB    594kB / 0B        22
Sharky schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:40:
Als het geen heftige Dockers zijn (je noemt nginx en wordpress) zou je het ook op een nas kunnen draaien. Dat werkt out of the box en bijvoorbeeld Synology draait Linux (qnap ook?). Ik heb 7 Dockers draaien en de load is meestal niet hoger dan 3-4 procent. Geheugengebruik is ook beperkt. Dan heb je heel makkelijk een zuinig systeem, maar dat draait uiteraard alleen headless en je bent misschien wat beperkt in de hoeveelheid applicaties.
Het zijn wel flinke omgevingen. De zwaardere zijn bijvoorbeeld multisites met 7.000 members.

Beide Macbooks hebben het nogal zwaar, maar dat kan ook komen doordat Docker hier in een extra VM draait. Afgelopen week (op de Macbook 2013 i7 quad-core 3.4Ghz) zag ik laadtijden van enkele pagina's die de minuut aantikten.
Goede tip! Ga ik eens induiken.
Huntarr schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:04:
Is een NUC niet een betere optie, als je iets wilt wat je ook *relatief* makkelijk portable wilt hebben? Zal je wel wat moeten rommelen mbt IP's e.d., maar theoretisch gezien is dat best wel te doen lijkt me. Plus dan heb je ook nog eens een degelijke capaciteit.
Hier heb ik ook over nagedacht. Uiteindelijk heb ik besloten om het niet te doen vanwege de prijs maar het budget is inmiddels wat opgeschroeft dus zeker een nieuwe blik waard. :)

• johnkeates
  • Laatst online: 28-03 02:59
martyw schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding]
Docker draait zeker wel in een VM op macOS. De OCI containers binnen die VM draaien dan weer op cgroups, dat zijn inderdaad geen VMs, maar we hebben het hier over Docker op macOS. (ook bekend als Docker Desktop)
Creadion schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:15:
[...]

Het zal wel fijn zijn om ca. 15 omgevingen te kunnen draaien. Momenteel draaien die in losse dockers (bv: nginx, db, wordpress, mailhog) maar die zijn evt. samen te voegen. Ik weet niet of dat invloed heeft op performance.

Ik heb zojuist docker stats even gedraaid na wat page requests:
code:
1
2
3
4
*   *-mailhog     0.00%     2.176MiB / 5.807GiB   0.04%     2.15kB / 0B       0B / 0B           6
*   *--toolbox     0.00%     536KiB / 5.807GiB     0.01%     2.29kB / 158B     0B / 0B           1
*   *--wordpress   301.56%   312.5MiB / 5.807GiB   5.25%     623MB / 39.9MB    3.47MB / 0B       6
*   *--db          7.41%     236.4MiB / 5.807GiB   3.98%     19.3MB / 621MB    594kB / 0B        22

[...]

Het zijn wel flinke omgevingen. De zwaardere zijn bijvoorbeeld multisites met 7.000 members.

[...]

Hier heb ik ook over nagedacht. Uiteindelijk heb ik besloten om het niet te doen vanwege de prijs maar het budget is inmiddels wat opgeschroeft dus zeker een nieuwe blik waard. :)
Dat lijkt dan heel veel, maar in de praktijk wil dat op een mobile i7 ook wel prima, en met 16GB RAM kom je ook wel weg. Eigenlijk zou je het hele ding op een passief gekoelde Qotom PC van rond de 300 euro kunnend raaien, en daar dan nog Proxmox tussen voor praktisch beheer van de docker machine (en als je bijv. K3S, Portainer of iets dergelijks wil draaien kan dat dan dus ook). Kan je 'server' verdwijnen in een kast en heb je alleen nog maar een browser en een ssh client nodig. Dat wil overigens ook wel op een NUC.

IPMI is in theorie leuk, maar in de praktijk is dit niet een situatie waarbij dat heel er veel toevoegt:

- Het ding staat lokaal
- Je draait geen Windows als main OS
- Remote power on kan altijd wel, zelfs met het simplistische Wake-on-LAN
- Remote power off kan via ssh
- Je gaat waarschijnlijk niet elke dag je UEFI settings veranderen

Dat het een 'server' is betekent ook niet dat de hardware die je er onder zet ook het label 'server' moet hebben. Een Atom, Celeron, AMD G-series, of Intel Core Mobile wil ook echt prima werken. Het enige wat je misschien wel moet doen is denken aan continuïteit; of beter nog: hoe belangrijk is dat voor je. Dat kan betekenen dat je met hardware uitval om wil kunnen gaan (denk aan RAID of BTRFS of ZFS) of dat je backups wil (tarsnap bijv. of borg backup), of dat je dat allemaal niet zo veel uit maakt om dat je code in Git ergens anders staat en je infrastructuur-as-code ook in Git staat dus je configuratie ook niet 'kwijt' is als je server in de fik zou staan.

Stel dat continuïteit wel belangrijk is, maar backups niet; dan zou je ook non-redundant nodes in een 2-node setup met Proxmox kunnen zetten; en dan een container orchestrator gebruiken die alles dubbel draait. Of als dataloss voorkomen moet worden maar het niet echt is als het even down is om te herstellen, dan is 1 node met single-redundancy qua storage en externe backup weer een optie.

[Voor 91% gewijzigd door johnkeates op 04-03-2021 16:27]

• martyw
  • Nu online
offtopic:
nevermind

[Voor 94% gewijzigd door martyw op 04-03-2021 16:32]

• johnkeates
martyw schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:28:
[...]

offtopic:
Lees de quote van van @borft nog eens goed, daar reageerde ik op. We spreken in dit topic over een server met daarop Docker, TS denkt over Ubuntu Linux als host OS. Deze server is inderdaad ter vervanging van zijn huidige Docker Desktop.
offtopic:
Volgens mij haalt borft rechtstreeks hyperkit aan, een framework voor macOS waarde je VMs kan draaien, toevallig ook wat Docker Desktop altijd op macOS heeft gebruikt voor de Linux VM waar docker dan weer 'normaal' op draait;

daar voor schrijft ie een stukje over een 'standaard Linux VM', wat weer slaat op Creadion's stukje over Docker Desktop op macOS:

[quote]
Ik weet er het fijne niet van, maar zover ik begrijp is er in MacOS een extra laag nodig (docker kan niet direct op de MacOS kernel draaien) waardoor het hele systeem een stuk trager draait dan op een PC die bijvoorbeeld Ubuntu draait.
[/quote]

offtopic:
Onder aan de streep maakt het allemaal niet zo veel uit; het is immers allemaal correct:

- Docker doet niks met VMs
- macOS is geen Linux
- Docker op macOS gebruikt een Linux VM om daarna 'normaal' docker te draaien

Wat wel weer interessant is, is de wens om meer te doen op zo'n systeem dan alleen wat containers draaien; ik zou dan VM-isolatie kiezen om bijv. een desktop OS naast je Docker OS te zetten zodat je het een niet met het ander vervuilt, en je Docker OS een LTS versie kan zijn maar je Desktop wat recenter qua versie.

[Voor 21% gewijzigd door johnkeates op 04-03-2021 16:35]

• martyw
  • Nu online
johnkeates schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:32:
[...]

offtopic:
Volgens mij haalt borft rechtstreeks hyperkit aan, een framework voor macOS waarde je VMs kan draaien, toevallig ook wat Docker Desktop altijd op macOS heeft gebruikt voor de Linux VM waar docker dan weer 'normaal' op draait;

daar voor schrijft ie een stukje over een 'standaard Linux VM', wat weer slaat op Creadion's stukje over Docker Desktop op macOS:

[quote]
[/quote]
offtopic:
ik zag het ook, ik reageerde te snel :( Laten we ons focussen op het topic: hoe TS aan een server te helpen die bij zijn use case past

• johnkeates
martyw schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:34:
[...]

offtopic:
ik zag het ook, ik reageerde te snel :( Laten we ons focussen op het topic: hoe TS aan een server te helpen die bij zijn use case past
_/-\o_

• Creadion
offtopic:
fyi - ik geniet mee van de offtopic discussies hier :D

• johnkeates
Creadion schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:35:
offtopic:
fyi - ik geniet mee van de offtopic discussies hier :D
offtopic:
soms is off-topic ook een leuk topic, soms ook als het slechts een race-condition was in de posts onder elkaar :9 daar gaat iemand anders waarschijnlijk toch wel wat van bijleren of iets compleet nieuws uit halen wat nog onbekend was als je ja er niet toevallig in verdiept

[Voor 4% gewijzigd door johnkeates op 04-03-2021 16:37]

• Creadion
Die Qotom PC's kende ik nog niet. Dat is wellicht wel interessant voor een andere toepassing die ik in gedachten heb: Het verwerken van een 1080p videostream met ffmpeg. Dit heb ik eerder getracht met een Raspberry 4 en ook met een RockPro64 maar beiden zonder success. Volgens mij is die Qotom een geschiktere kandidaat.

Maar, als een omgeving al moeite heeft op een high-spec Macbook uit 2013, ook al draait daar een extra VM op dan zal die op z'n apparaatje toch ook moeite hebben?

Edit: Ik zie nu pas wat voor specs die 'apparaatjes' hebben.

[Voor 6% gewijzigd door Creadion op 04-03-2021 16:55]

• martyw
  • Nu online
Die Macbook uit 2013 heeft een i7-4458U CPU (bron), 2 Cores, 4 Threads @2.8 GHz, Haswell, 22mm exemplaar. De Celeron J1900 uit de Qotom is ongeveer even krachtig - 4 cores, 4 threads - ook op 22mm gemaakt - en uit Q4 2013 (bron).

• martyw
  • Nu online
Als het niet altijd aan hoeft te staan, en draagbaar moet zijn, en ook nog videostreams moet kunnen verwerken is een Deskmini een goed alternatief - er kunnen in totaal drie disks in, er passen desktop CPU's op, en is vele malen sneller dan Macbooks, NUC's, Qotom's, etc.
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 155,-€ 155,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 162,50€ 162,50
1Geheugen internKingston 32GB DDR4 2666MHz Kit€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 62,75€ 62,75
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 176,18€ 176,18
Totaal€ 711,33

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
Om ook even inhoudelijk bij te dragen, naast de j5005 waar ik mijn dockeromgeving op draai (waar bij de laatste telling 13 containers draaien), heb ik ook een odroid-h2+ (https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h2plus/) draaien. Daar zit een n4100 quad core cpu in, ook leuk spul, niet te duur, en redelijk makkelijk te customizen. Voor storage kan je bv kiezen tussen sata of nvme, er kunnen 2 dimms op, en, ook leuk, hij heeft 2x 2.5Gbps ethernet interfaces (precies de reden dat ik hem wilde, als router).

Wel iets anders dan een recente desktop i5 of i7 natuurlijk, maar daar is de prijs ook naar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hier thuis heb ik al mijn docker containers draaien op een NUC (NUC8i5BEK). Daar heb ik nu 25 docker containers op draaien waaronder 3 nginx instanties en 4 verschillende database servers (postgres, 2 versies van mysql en influxdb). Hierop heb ik ook een docker container draaien die met dns doet wat jij denkt te moeten doen met de PI (cytopia/bind).

Zolang je genoeg geheugen er in steekt is het geen probleem en een stuk goedkoper dan E700

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Creadion
martyw schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:52:
Als het niet altijd aan hoeft te staan, en draagbaar moet zijn, en ook nog videostreams moet kunnen verwerken is een Deskmini een goed alternatief - er kunnen in totaal drie disks in, er passen desktop CPU's op, en is vele malen sneller dan Macbooks, NUC's, Qotom's, etc.
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 162,50€ 162,50
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 62,75€ 62,75
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 176,18€ 176,18
Totaal€ 711,33
Dank voor het opstellen van dit lijstje. Ik heb wat Youtube video's bekijken; Die DeskMini doet z'n naam eer aan!
Janoz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:54:
Hier thuis heb ik al mijn docker containers draaien op een NUC (NUC8i5BEK). Daar heb ik nu 25 docker containers op draaien waaronder 3 nginx instanties en 4 verschillende database servers (postgres, 2 versies van mysql en influxdb). Hierop heb ik ook een docker container draaien die met dns doet wat jij denkt te moeten doen met de PI (cytopia/bind).

Zolang je genoeg geheugen er in steekt is het geen probleem en een stuk goedkoper dan E700
Check, dank voor je advies. Ik denk dat ik inderdaad maar eens ga beginnen met een NUC. Kan nooit kwaad om te hebben, is superportable en inzetbaar voor livestreams m.b.v ffmpeg.

Mocht die om onvoorzienbare reden niet inzetbaar zijn voor mijn docker containers dan kan ik altijd nog uitwijken naar een andere oplossing.

Nog even kijken en vergelijken met de oplossing van @martyw en de HPE van @Will_M en dan maar aanschaffen. Ik zal laten weten wat het is geworden.

Thanks allen voor het meedenken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Creadion
Na veel wikken en wegen en bijna de NUC besteld te hebben kwam ik toch bij de Deskmini uit.

Hieronder de basis configs voor beide;
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 280,95€ 280,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 111,95€ 111,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,80

1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 162,55€ 162,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,40

Dan gaat het nog om een paar tientjes terwijl de CPU wat sneller is en er meer ruimte is voor RAM (64 vs 32GB).

Wellicht dat dit er later nog bij komt;
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB€ 61,15€ 122,30
1Computer accessoiresASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 9,95€ 9,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Overige componentenASRock DeskMini WiFi Kit€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,15

Ik heb ze in de winkelwagen liggen bij Megekko maar wilde toch nog even hier posten voor ik de bestelknop in druk. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Creadion schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:48:
Na veel wikken en wegen en bijna de NUC besteld te hebben kwam ik toch bij de Deskmini uit.

Hieronder de basis configs voor beide;
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 280,95€ 280,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,80

1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 162,55€ 162,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,40

Dan gaat het nog om een paar tientjes terwijl de CPU wat sneller is en er meer ruimte is voor RAM (64 vs 32GB).

Wellicht dat dit er later nog bij komt;
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB€ 61,15€ 122,30
1Computer accessoiresASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 9,95€ 9,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Overige componentenASRock DeskMini WiFi Kit€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,15

Ik heb ze in de winkelwagen liggen bij Megekko maar wilde toch nog even hier posten voor ik de bestelknop in druk. ;)
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Creadion
Schattig maar krachtig 👌

• Creadion
Voor degenen die later nog in dit topic geraken; Deze config draait als een zonnetje!

Op het moment van schrijven draaien er 142 containers. Sommige containers worden bijna niet gebruikt, maar als ik ze nodig heb zijn ze direct beschikbaar.

Volgens `htop` zit het geheugengebruik op 9.15GB. De CPU cores worden weinig aangesproken. De meesten zitten tussen de 1% en 5% en vaak is er 1 core die wat drukker is (tot 100%).

Dit kastje doet inmiddels dienst als:
- TV met 'screensaver' en klok
- Spotify speler (gekoppeld aan soundbar)
- Afvangen van mail uit development omgevingen (mailhog)
- DNS server (alle lokale DNS requests lopen via de server zodat ik ook eigen domein LTD's kan gebruiken)
- VPN (vanaf iedere locatie lokale sites benaderen)
- Wat kleine automatiseringstaakjes
- Draait ~50 websites (nginx, mariadb, wordpress)

```
Server:
Containers: 211
Running: 142
Paused: 0
Stopped: 69
Images: 44
```

Het mooie is dat ik binnen no-time nieuwe omgevingen kan aanmaken en aanpassen zoals ik wil. In de GIF hieronder een voorbeeld van hoe snel iets kan staan. Vervolgens open ik Visual Studio Code in 'server modus' en ik kan direct aan de slag.

Hieronder een voorbeeld:

Binnenkort ga ik wat nieuws bestellen met een lager budget om een zelfde soort configuratie neer te zetten. Ik had zelfs al wat besteld mij MaxICT maar las later pas dat deze niet de beste zijn in afspraken nakomen, wat hier dus ook het geval was. Barebones schommelen nogal in prijs, dus ik wacht even af tot het wat gestabiliseerd is. Vermoedelijk wordt het ditmaal een J4005 / 8GB RAM.

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:04
Janoz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 09:54:

25 docker containers? Wat draai je allemaal dan?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

HSG schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:28:
[...]

25 docker containers? Wat draai je allemaal dan?
Ik heb drie verschillende databases draaien. Mysql5 en Postgresql met daarbij een phpmyadmin en een pgadmin. Daarnaast nog influxdb als timeseries database met daarbij een telegraf om hem te vullen en een chronograf om hem te bekijken. Voor software ontwikkeling heb ik verder nog een gitea, jenkins en nexus draaien.

Voor domotica heb ik vervolgens een home-assistant draaien, een dsmr-reader server, en een tado-influxdb die alle data van mijn verwarming logt naar influxdb. Er draait ook een zoneminder en voor een aantal camera's heb ik losse ffmpeg containers welke de data 1 op 1 wegschrijven omdat zoneminder dat op een nogal inefficiente manier doet. Voor de communicatie heb ik vervolgens ook nog een mosquitto draaien.

Voor de sporadische keer dat ik nog eens wat ophaal heb ik nog een transmission container en een emby server draaien. Om vanaf mijn windows omgevingen snel toegang te hebben tot de data heb ik ook nog een samba container draaien.

Toto slot heb ik voor om het geheel te beheren een portainer container draaien. Een bind zorgt ervoor dat ik intern met mijn eigen domeinnaam bij mijn server kom en traefik zorgt er vervolgens voor dat ik bij de juiste web interface uitkom. Qua webserver heb ik een gostatic voor het serveren van statische content, een nginx als reverse proxy voor de externe toegang en nog een nginx voor testdoeleinden. Voor de externe toegang heb ik vervolgens ook nog een zelf gemaakte sso module draaien. Af en toe geef ik de certbot ook een trap om mijn certificaten te vernieuwen.

Tot slot heb ik nog een handje vol containers die ik zelf, of vrienden van mij, gemaakt hebben waaronder een discord bot.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee