Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoop Imac 24 inch 2009

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Baardsaki
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 05-03 08:12
Beste Tweakercollega's,

Ik heb een Imac gekocht op 2ehands.
Nu is mijn vraag op wat ik het beste let wanneer ik deze zal gaan ophalen.

Het gaat om het 24-inch model uit 2009 (inderdaad niet meer het jongste model, maar zal alleen gebruikt worden om mee te surfen op het internet (; ).

Specs:
-4Gb RAM & HDD schijf van 500Gb

Zijn hier altijd bekende problemen mee geweest waar ik het best op let ?
Heb geen ervaring met het ophalen van zo een 2e hands producten, dus alle tips zijn welkom ..

Alvast bedankt voor de info!!

Groetjes!

Beste antwoord (via Baardsaki op 04-03-2021 14:50)

• Baardhaas
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
In tegenstelling tot de opvolger, waar vaak de inverter of de videokaart het begaf, zijn er bij mijn weten weinig problemen met de A1225.
Het is wel een aan alle kanten verouderd systeem. De meest recente versie van OS X is El Capitan en die is sinds 2019 al end of life.

Zet hem bij het afhalen even aan en let op het wit in het scherm, vaak vergelen de schermen nogal vanaf de onderkant (waar de ventilatie zit).
Check even de S.M.A.R.T. status van de HDD. Eventueel is het sowieso nog een waardevolle upgrade om er een SSD in te zetten. Maar als je de HDD wilt blijven gebruiken kan het geen kwaad om te checken of die nog gezond is na 12 jaar.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 10:35
Het eerste punt is de harde schijf - na 12 jaar zou die problemen kunnen hebben, het tweede is de voeding - let er op of de ventilator stil loopt of veel lawaai maakt. Er zit weinig geheugen in, alsmede een antieke CPU, verwacht niet te gaan surfen met veel tabs open. Hopelijk heb je er niet veel meer dan 100 euro voor betaald....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
In tegenstelling tot de opvolger, waar vaak de inverter of de videokaart het begaf, zijn er bij mijn weten weinig problemen met de A1225.
Het is wel een aan alle kanten verouderd systeem. De meest recente versie van OS X is El Capitan en die is sinds 2019 al end of life.

Zet hem bij het afhalen even aan en let op het wit in het scherm, vaak vergelen de schermen nogal vanaf de onderkant (waar de ventilatie zit).
Check even de S.M.A.R.T. status van de HDD. Eventueel is het sowieso nog een waardevolle upgrade om er een SSD in te zetten. Maar als je de HDD wilt blijven gebruiken kan het geen kwaad om te checken of die nog gezond is na 12 jaar.

• Baardsaki
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 05-03 08:12
Een enorme dankjewel voor beide reacties , zal deze puntjes meenemen bij het afhalen van de Imac!

Heb €220 betaald voor imac met toetsenbord en draadloze muis van Apple erbij.. Dacht dat dit wel een correcte prijs was hiervoor ..

Greets

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True