Toon posts:

Waarom GEEN watercooling ?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag het lij af, moet nieuwe cooler kopen, heb er 3000fr voor liggen. Maar sl ik beetje moet bijleggen om watercooling te kunnen hebben zal ik dat zeker doen (denk ik :)). Maar ik vraag mij af waarom er zo weinig zijn met watercooling, heeft het dan nadelen ofzo ?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20
het is vrijveel werk om het aan te sluiten/installeren...

MODDEN DUSSS

verder is het helemaal oke dacht ik hoor...

Verwijderd

lekken van het systeem is een risico dat je neemt, maar de meesten nemen waterkoeling omdat het stiller is dan fans plaatsen in de kast of om ver te overclocken icm een peltier.

http://www.waterkoeling.nl staat veel uitleg over opbouw en doel van waterkoelingonderdelen.

Verwijderd

Ik denk dat je het hebt gehad met:
Duur
Veel werk
Risico
En het neemt ook nog eens meer ruimte in

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 13:05

ReseTTim

Chocolate addicted

Op woensdag 15 augustus 2001 12:22 schreef newby het volgende:
Ik denk dat je het hebt gehad met:
Duur
Veel werk
Risico
En het neemt ook nog eens meer ruimte in
niet als je het in de kast bouwt :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 19:04

SmidsY

hallo!?.............

het antwoord is vrij simpel, het is relatief duur in aanschaf, je moet zelf kennis van waar hebben en niet bang zijn er tijd en risico's in te duwen, veel succes dus :)

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

Verwijderd

waterkoeling heeft volgens mij niet veel nut, minder geluid en als je een peltier gebruik meer overclocken

maar voor de prijs en die risico's koop ik liever een vapochill, dan is alles save en werkt het waarschijnlijk perfect zonder probs

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 20:13 schreef Mr.ChronoM het volgende:
waterkoeling heeft volgens mij niet veel nut, minder geluid en als je een peltier gebruik meer overclocken

maar voor de prijs en die risico's koop ik liever een vapochill, dan is alles save en werkt het waarschijnlijk perfect zonder probs
HUH ??
Die snap ik dus niet. VapoChill verkoopt toch systemen met de waterkoeling al aan boord. Je hoeft alleen maar het mobo etc. toe te voegen. Hetzelfde dus als een zelfgebouwd systeem, je betaalt alleen meer zodat je zelf minder werk hoeft te doen.

Maar je krijgt hetzelfde. Uiteindelijk.

Nier dan :?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 15:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

|:( voor de prijs van een waterkoeling met peltier voor je vidkaart en je processor heb je echt nog geen vapochill hoor...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Mja, zo'n beetje alle genoemde punten hierboven :D

Verwijderd

Ojah,
ik heb dus liever luchtkoeling, omdat het simpeler is en daardoor minder kans op storing heeft.

Daarbij komt nog, dat ik diep van binnen, een heel simpel persoon ben...
;)

Verwijderd

Er zijn er echt niet zo weinig met waterkoeling hoor.
Nadelen ben ik zelf nog niet tegen gekomen. Alles zit in m'n kast. Je ziet er niets van, en hoort er ook niets van.

Vergeet niet dat de meeste een kant en klare set kopen. Dan ben je inderdaad veel kwijt.
Maar als je wat bijlegt, en een aantal spullen bij elkaar sprokkelt, het een en ander zelf maakt, dan moet je een eind kunnen komen.

Ik was bij elkaar minder dan 3000 frank kwijt. Dan heb ik het over de pomp en wat koper voor m'n waterblok, tankje en nog wat rommel.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

-Waterkoeling, is duur, zeker als je het goed wilt doen.
-Moeilijk transporteerbaar.
-Vaak krijg je met luchtkoeling, de cpu ook al ver aan de top, omdat de core niet verder wil.
-Extreme luchtkoeling is zekers zo stoer.
-pompje kan kapot gaan, waarna je cpu het ook begeeft (als je geen beveilingingsprog hebt die goed werkt.)
-Een lekkage, en de zaak is nix meer waard.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20
Op woensdag 15 augustus 2001 20:48 schreef FFF het volgende:

-pompje kan kapot gaan, waarna je cpu het ook begeeft (als je geen beveilingingsprog hebt die goed werkt.)
het fannetje op je koelblokkie kan ook kapotgaan hoor...

en als je zelf een beetje knutselen kan, hoeft het helemaal niet zo heel duur te zijn :)

niet heel veel duurder dan extreme luchtkoeling:

lucht:
koelblok+fan = +/- 150
extra fans: = +/- 150 (1x 12cm, 3x 8cm ofzo)
samen = +/- 300

waterkoeling:
koelblok = +/- 120
pomp = +/- 50
reservoir = +/- 0
radiator = +/- 25
buizen etc = +/- 25
samen = +/- 240

duss het is zelfs goedkoper als heeeel erge brute luchtkoeling. (ervan uitgaand dat je nieuwe fans koopt, en ze niet ergens uitsloopt)

:) :)

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Eerst even het volgende waarom je geen waterkoeling wilt hebben als tweaker:
1) Het idee alleen al dat je water in je pc krijgt schrikt je af.
2) Je vindt het een probleem om een waterkoeling mee te moeten slepen als je je pc verplaatst.
3) Je hebt er de middelen om zelf te bouwen of het geld voor een compleet waterkoelsysteem niet.

Als je het bovenstaande allemaal niet zo'n probleem vindt en je wilt eens wat extremer gaan koelen, dan is waterkoeling een goede optie om te gaan gebruiken.
Even de punten op een rijtje waarom je wel waterkoeling zou willen:
1) Werkt beter dan luchtkoeling.
2) Kan in tegenstelling tot luchtkoelers wel in samenwerking met zware peltier elementen je processor koelen.
3) Je vindt het gewoon hartstikke tof om een waterkoeling te hebben, iets waar niet iedere computer gebruiker aan begint.
4) Je vindt het erg leuk om dingen voor je pc te bouwen. Of dat nu onder modden valt laat ik in het midden, maar punt is dat je zelf bv je waterkoelblok wilt fresen.

Dus het is nogal persoonlijk of je nu wel of niet wilt waterkoelen.

O ja en hierboven stond dat als de pomp het begeeft dat je dan snel de cpu ziet vervliegen. Uit ervaring (uhm niet dat ik daar trots op ben) weet ik dat het nogal meevalt. De cpu geeft zijn warmte af aan het waterblok en dat is een vrij fors stuk metaal, dat neemt best veel warmte op en voordat je processor dus doorfikt heb je best nog een paar minuutjes de tijd (afhankelijk van je type processor natuurlijk). Maar in ieder geval tijd genoeg om de stekker uit het stopcontact te trekken.

Verwijderd

Lastig toch altijd, waterkoeling versus luchtkoeling. Het gaat toch al snel de kant op van, Quake is beter dan Unreal >:)

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Waterkoeling kan ik eigenlijk geen nadelen van verzinnen.

Ik zit nu heftig te dubben of ik mijn peltierkoeling straks wel 24/7 durf te laten draaien :) .

Een pomp kan er mee stoppen, een fan ook...

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Wat een onzin allemaal zeg...
risico dat het gaat lekken?? Gewoon de slangklemmen goed aandraaien...that's it.
Veel tijd? Je hebt nog geen half uur nodig om een systeem watergekoeld te maken.
En de temperaturen zijn echt een stuk beter.
Hierbij wordt je systeem ook nog eens een stuk stiller.
Duur? Mwoah...een koelblokje van 120 piek een waterpompje van 40 en een radiateur van een 10tje (van de autosloop). Een swifttech of silverado is nog duurder!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:38

RvV

Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik er helemaal blij mee ben.

Het heeft een hele zooi met geld gekost en de resultaten zijn niet eens grandioos.

-Senfu Single fan radiator
-Sicce 800 liter pomp (v-tech pomp ging stuk)
-Zelfbouw plexiglazen reservoir
-Dangerden maze 2 blok

En nu is mijn idle temp. 36°C en 40°C stressed. Nou, echt geweldig hoor. En dat is met een athlon 800 op 1,65V.

Y'24

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zoals je heel mooi laat zien heb je echt gewoon luchtkoeling vervangen door waterkoeling. Daar zitten nou net niet de ECHTE voordelen. Het grootste voordeel van waterkoeling is dat je water makkelijker koelt met een peltier element, en dat het iets stiller is.
Als je gewoon simpelweg waterkoeling alleen gebruikt is de winst redelijk klein.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 22:20 schreef NoStra het volgende:
Wat een onzin allemaal zeg...
risico dat het gaat lekken?? Gewoon de slangklemmen goed aandraaien...that's it.
Veel tijd? Je hebt nog geen half uur nodig om een systeem watergekoeld te maken.
En de temperaturen zijn echt een stuk beter.
Hierbij wordt je systeem ook nog eens een stuk stiller.
Duur? Mwoah...een koelblokje van 120 piek een waterpompje van 40 en een radiateur van een 10tje (van de autosloop). Een swifttech of silverado is nog duurder!
Het testen op lekken enzo kost juist veel tijd. En een half uur met inbouwen kan best, maar als je daarvoor niet alles weer goed getest hebt (zonder processor, kijken of het lekt enzo) ben je dom bezig..

Verwijderd

Een beetje water in je PC op z'n tijd kan nou ook niet echt kwaad. De enige reden om het te laten is omdat je 2 linkerhanden hebt, of omdat je pa 2 linkerhanden heeft.

Ik ben nou niet echt een superhandig persoon, maar ik heb wel alles zelf gebouwd (behalve de pomp en de radiator). Dus echt moeilijk is 't niet.

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Op donderdag 16 augustus 2001 21:03 schreef DaBit het volgende:
Een beetje water in je PC op z'n tijd kan nou ook niet echt kwaad. De enige reden om het te laten is omdat je 2 linkerhanden hebt, of omdat je pa 2 linkerhanden heeft.

Ik ben nou niet echt een superhandig persoon, maar ik heb wel alles zelf gebouwd (behalve de pomp en de radiator). Dus echt moeilijk is 't niet.
Wat bazel je nou man ?! Uitgerekend DE tweaker van het moment zegt dat ie niet handig is ? Zit o.a. te prutten met zelfgebouwde waterkoelingen en soldeerd zijn videokaart van 600 piek om een beter beeld te krijgen en verteld doodleuk dat ie niet superhandig is... tssssk

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

tsja.echt duur hoeft het gewoon niet te zijn
als je zelf een blokje maakt, wat heel goed te doen is (het is mij ook gelukt en superhandig ben ik ook niet), die van mij werkt misschien iets minder dan zo'n dangerdan oid(komt omdat ik alleen maar 2 mm dik koper had..) en is wel heel wat goedkoper (0 gulden om precies te zijn).
nog een pompje van 3 tientjes, en radiator die ook zoiets kost en je bent klaar.
een paar slangklemmen en je krijgt echt geen lekkages.

btw, ik hoor iemand het risico van een pomp die het niet meer doet. Een fan kan toch ook kapot gaan, dan wordt jou processor ook wel te heet..
ik denk dat een processor onder een waterblokje zonder waterstroom het langer volhoudt dan een processor onder een koelblok zonder fan.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 22:17 schreef mrknowitall het volgende:
Waterkoeling kan ik eigenlijk geen nadelen van verzinnen.

Ik zit nu heftig te dubben of ik mijn peltierkoeling straks wel 24/7 durf te laten draaien :) .

Een pomp kan er mee stoppen, een fan ook...
Hebben we daar geen proggies voor die onze temp controlleren, en als ie te warm word zeggen: HEY ! JIJ BENT VEEL TE HEET ! GA JIJ MAAR EENS UIT ! q=Þ

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:47

Epsilon

Op zaterdag 18 augustus 2001 13:16 schreef MaSsiE het volgende:

[..]

Hebben we daar geen proggies voor die onze temp controlleren, en als ie te warm word zeggen: HEY ! JIJ BENT VEEL TE HEET ! GA JIJ MAAR EENS UIT ! q=Þ
dat heet nou shutdown :)

link staat in je MBM

maar ff over de prijs:
het hoeft helemaal niet duur te zijn hoor:
koper blok proc 20 (onbewerkt)
koper blok chipset+ gpu samen 35 (onbewerkt)
dekseltjes voor de blokken 25 (onbewerkt)
slangen 5 meter (hornbach 1/2") 10
slangtules+klemmen 20
radiator van autosloop (verwarming) 25
aquarium pomp 800l/h 50
extra gereedschap ed zoals 20
soldeer en tapeindjes
2x120mm fan 24v 50 (bij lokale electro boer)
---------------------------------------------------------
samen 255,-

is toch erg netjes denk ik zo
helemaal watercooled
ga ik dus doen :P

Verwijderd

Het kan nog goedkoper.

Koperstaaf = 15 gulden; waarvan 10 cm gebruikt = 5,-
Twee koperknietjes à 50 ct = 1,-
Dat geeft dit waterblokje. (Op de foto nog niet geschuurd of gepoetst! Hij glimt nu als goud!)
Verder:
1 mtr tuinslang = c. 2,50
Pompje = 10,-
Radiator = 10,-
12cm ventilator was sloop = 0,00
Slangklemmen = 2,50
Reservoir = 4,-
Schroefjes = 1,-
Totaal = c. 36 gulden voor waterkoeling.

En vele uren zweten en zwoegen...
De slijtage aan boren en zagen, het schuurpapier, de soldeer, de electriciteitskosten... laat ik achterwege.

Verwijderd

De koperstaaf van 15 gulden.
1cm dik, 6cm breed, +/- 50cm lang, +/- 2kg.
CDrom als vergelijking

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/2547.jpg

Verwijderd

van die vapochill = daar een site van ofzo???

• Peoples
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

Peoples

No way!!....

Hmmm..... www.vapochill.com
Is inderdaad een wrede kast.

Alles komt goed!

Verwijderd

Waarom niet. het kost wat tijd en energie om het allemaal (naar jouw zin) te plaatsen en werkend te krijgen. Tja dan moet je gaan denken en soms doet dat pijn.. :+

Heeft meestal wel een stabielere temp dan luchtkoeling (zeker met warme dagen }) )

M'n proc durn 800 nu op 1,1 ghz draait stressed op 43 graden (met een hele foute radiator ;) beetje mislukt dingetje, moet nog even langs de sloop denk ik of nog wat geld uittrekken voor een ordertje)

Zie het als een auto. je kan een auto hebben en er alleen mee rijden of je gaat er dingen aan doen. Zo kan je modden/waterkoelen ook zien bij je comp.

En een punt voor mij is het kwijt zijn van het 'hoge' geluid van de fan op m'n procje..

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 19:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op woensdag 15 augustus 2001 22:44 schreef RvV het volgende:
Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik er helemaal blij mee ben.

Het heeft een hele zooi met geld gekost en de resultaten zijn niet eens grandioos.

-Senfu Single fan radiator
-Sicce 800 liter pomp (v-tech pomp ging stuk)
-Zelfbouw plexiglazen reservoir
-Dangerden maze 2 blok

En nu is mijn idle temp. 36°C en 40°C stressed. Nou, echt geweldig hoor. En dat is met een athlon 800 op 1,65V.
een pelt gebruiken :?

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 20:18 schreef Hooi het volgende:

[..]

HUH ??
Die snap ik dus niet. VapoChill verkoopt toch systemen met de waterkoeling al aan boord. Je hoeft alleen maar het mobo etc. toe te voegen. Hetzelfde dus als een zelfgebouwd systeem, je betaalt alleen meer zodat je zelf minder werk hoeft te doen.

Maar je krijgt hetzelfde. Uiteindelijk.

Nier dan :?
dis toch geen kast met waterkoeling of wel??

Afbeeldingslocatie: http://www.vapochill.com/images/www_VapoChill_Presentation.gif

Verwijderd

Een VapoChill systeem gebruikt zo ver ik weet geen waterkoeling. maar 'blaast' ijskoude lucht op je proc (toch? )

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op zondag 19 augustus 2001 17:39 schreef Halon 1202 het volgende:
Een VapoChill systeem gebruikt zo ver ik weet geen waterkoeling. maar 'blaast' ijskoude lucht op je proc (toch? )
vapochill koeling is een phase change koelin. dat betekent dat een bepaald gas (freon, butaan e.d.) onder hoge druk door een pijpje wordt geperst en dat mondt uit in een breder pijpje. daar zt het uit. tijdens het uitzetten onttrekt het wamte van zijn omgeving, in dit geval de processor. het wordt afgevoerd richting compressor waar het zaakje weer in het dunne pijpje verdwijnt nadat het eerst is afgekoeld (dacht ik)

wil iemand ff een correcte uitleg geven in het geval ik het niet goed heb?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Op zondag 19 augustus 2001 19:50 schreef ocf81 het volgende:

[..]

vapochill koeling is een phase change koelin. dat betekent dat een bepaald gas (freon, butaan e.d.) onder hoge druk door een pijpje wordt geperst en dat mondt uit in een breder pijpje. daar zt het uit. tijdens het uitzetten onttrekt het wamte van zijn omgeving, in dit geval de processor. het wordt afgevoerd richting compressor waar het zaakje weer in het dunne pijpje verdwijnt nadat het eerst is afgekoeld (dacht ik)

wil iemand ff een correcte uitleg geven in het geval ik het niet goed heb?
D8 dat je gelijjk had, maar kost dat nou eik veel stroom?

Verwijderd

zal wel heel duur zijn.....

• Epsilon

Epsilon

Op zondag 19 augustus 2001 11:49 schreef augustus het volgende:
De koperstaaf van 15 gulden.
1cm dik, 6cm breed, +/- 50cm lang, +/- 2kg.
CDrom als vergelijking

[afbeelding]
een blokkie van 1cm is echt te dun hoor

daar moet je sleuven in maken van 5mm diep!! (bodem van 5mm is het gunstigste ivm warmtespreiding)

• Epsilon

Epsilon

Op zondag 19 augustus 2001 19:58 schreef de_koeievanger het volgende:
zal wel heel duur zijn.....
valt eigenlijk best wel mee
een kast zoals hierboven kost 1800,-

een beetje mooie kast kost ook 500,-
dan waterkoeling 500,- (als je alles professioneel wilt doen en dus alles topkwaliteit kopen)
dan een pelt met extra voeding 300,-

dan zit je al op 1300,-
nou dan leg ik wel 500,- bij hoor voor dit schatje

Verwijderd

ok toch phase-change

van www.vapochill.com :)
Sub-zero technology

The VapoChill cooling systems utilizes a principle, which has been known for decades and can be explored in every household refrigerator. Although the principle of refrigeration might look simple, the relative small dimensions and cooling demands of a computer makes innovative thinking and construction necessary.

Afbeeldingslocatie: http://www.vapochill.com/images/www_cooling_cycle.gif

The cooling cycle comprises four steps of operation as shown in the illustration above: Compression, condensation, throttling (pressure reduction) and evaporation of the refrigerant.

Compressor
The warm, gaseous refrigerant is sucked from the evaporator into the compressor, where the pressure is raised to the condensation pressure of the refrigerant in order for the phase change to occur.

Condenser
The heat gathered from the evaporator plus the heat added during compression is expelled through the condensing unit, and is now completely liquefied.

Capillary tube
In order for the refrigerant to evaporate, it is necessary to lower the pressure using some sort of valve. By using a capillary tube (i.e. a tube with a small inner diameter) the same pressure drop can be obtained, before being send into the evaporator.

Evaporator
The evaporator is responsible for transferring the heat from the CPU into the refrigerant, where the refrigerant changes phase from liquid to vapour. This process consumes a lot of energy, which can only be extracted from the CPU in terms of the heat already produced by the processor.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

onderhoudt

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 21:09
algen
onderhoud
bijvullen
roest
reageren van koper en alu
lekken
staat me comp nu aan of uit?
duur(der)
onderhoud
van het water-geluid moet je pissen
pompen doet aan krikken denken (als geheel onthouder is dat niet goed) ;) })
het past niet in je kast, aangezien je een 3liter aan water moet onderhouden
misschien kan je je hobby "vissen" weer beginnen

| I've got permission to color outside the lines |

Verwijderd

een blokkie van 1cm is echt te dun hoor
Maar ik heb twee van die blokkies op elkaar gesoldeerd = 2cm.

Ik heb mijn blokje getest met een 1000 Watt strijkbout.
De strijkboutzool kun je absoluut niet aanraken: het koperblokje wordt maximaal handwarm.
Pagina: 1