Toon posts:

Hoe stofoverlast van verbouwing onderburen verminderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-03 11:05

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
De verhuurder is de woning onder mij grondig aan het renoveren en dat levert veel stofoverlast op. De klusjesmannen weten niet hoe het kan. De deuren houden ze netjes gesloten en tijdens het vegen gaan alle ramen open. Er is geen mechanische ventilatie.

Het is een oud pand dus het komt ongetwijfeld door de gaten en kieren tussen de verdiepingen, alleen is het niet evident waar. Het is nergens in de woning duidelijk stoffiger dan op andere plekken en ik voel ook geen tocht ofzo.

Mijn vraag: hebben jullie ideeën waarmee ik de stofbron kan identificeren?

Om een beeld te geven, mijn luchtreiniger staat overdag 8 uur lang maximaal te blazen, ziet er na enkele dagen uit zoals hieronder en dan ligt er alsnog overal een dikke laag stof. Ik stofzuig en dweil nu elke dag.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:02
de deuren alleszinds al afplakken met plastic (je hebt dat ook in de vorm van een plastic deur) dat gaat al wat helpen.

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-03 15:55

PB-powell

Mr. Laziness

Als zij flink aan het stoffen zijn met de ramen open dan waait dat allicht ook bij jou naar binnen via je eigen ventilatie of open staande ramen. Mogelijk ook dat je via het trappenhuis stof mee naar binnen loopt. Helaas hoort stof bij een verbouwing, hoe vervelend ook. Je hebt gelukkig een luchtreiniger thuis die een groot deel voor je opruimt zo te zien.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:52
Stof komt overal. Er zit niets anders op dan alles zo goed als mogelijk dicht te houden en op strategische plekken nog het een en ander af te dekken.

Toen wij woonkamer en keuken verbouwd hebben, hebben we de banken tijdelijk verplaatst naar een aparte ruimte welke gescheiden werd door de bijkeuken. Altijd alle deuren dicht en voor de deur naar de tijdelijke woonkamer zelfs nog een kier onder de deur afgedekt.

Toch kwam er stof, wat te verwachten was maar de hoeveelheid viel eigenlijk wel mee. Lang niet zo erg als op jouw foto's ter vergelijking.
Wat ons wel verbaasde is hoe lang er nog stof uit de bank kwam bij het stofzuigen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Stofzuigen i.p.v. vegen gaat alvast behoorlijk wat schelen.
Ramen open kan juist de boel verergeren door drukverschillen en luchtstromingen.

Soms ben ik bijna gelukkig

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:58

MLLL

Palm Treo 650

Met een emmer water en stoffer de vloer bevochtigen voordat je gaat vegen scheelt al 90 %

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

g0tanks schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:06:
Het is nergens in de woning duidelijk stoffiger dan op andere plekken en ik voel ook geen tocht ofzo.
[ ... ]
Ik stofzuig en dweil nu elke dag.
Het laatste helpt niet echt: iedere keer dwarrel je door het liggende stof en morgen kun je dus opnieuw beginnen. Bij onze verbouwing was het hetzelfde verhaal, maar met een tip van de aannemer: laat na de eerste beurt meteen bij oplevering alles een paar dagen tot rust komen.

Je zult overal langs moeten, elk randje, elke spleet, elke kastplank en bovenop ieder oppervlak: het stof is overal. Dan pak je je normale schoonmaak/stofzuig schema op en na zes weken doe je het nog een keer grondig.

Ook dan kun je nog een half jaar later toch overal wéér stof vinden (aldus onze ervaringen).

Specs

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30
Als je beneden een rookmachine plaatst en je vult de ruimte met rook dan kun je er misschien achter komen of er luchtstromen zijn tussen de benedenverdieping en bovenverdieping. Dan weet je in iedergeval of het stof via binnen of buiten komt.

Om stof tussen ruimtes te voorkomen kan je proberen om met behulp van een ventilator overdruk te creëren in de ruimtes waar je geen stof wilt. Of juist andersom een onderdruk in de ruimte waar de werkzaamheden plaatsvinden. Echt ideaal is het sowieso niet....

[Voor 39% gewijzigd door amauer op 04-03-2021 18:15]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee