Toon posts:

snelheid scarlet slechts 20 max ipv 50 + hulp netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

• dimitridm
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-03-2021
Hey Iedereen,

Ik ben sinds kort verhuisd naar mijn allereerste huisje in Gent. Ik heb hierbij gekozen voor Scarlet als mijn internetprovider en het loco abonnement waarbij je max 50 mbs zou moeten halen.

Ik zit binnen dit topic met 2 vragen waar ik graag hulp advies bij zou vragen aan jullie:

1) Is het normaal dat ik slechts 20 a 25 mbs max haal (via ookla speedtest)? Ik zit er letterlijk boven en heb volledig bereik ofwel net een streepje minder. Zit vrij dicht bij de modem. Ik snap dat wifi uiteraard minder is, maar dit is wel heel weinig toch? Ik gebruik hiervoor het 5.0 netwerk en niet de 2.4. Dit is gemeten op mijn asus vivobook pro (dus een recente laptop)

2) Een eerder technische vraag die al heel lang speelt. Mijn eigen gemaakte desktop pc ervaart al heel lang problemen met het netwerk. Er zit een netwerkkaart in van Qualcomm Atherosar938 xwirreless network adapter en haal daar slechts maar enkele kb's of max 2 mbps mee. Ik heb al in apparaatbeheer geprutst maar heb met in en uitschakelen soms resultaat. Echter is dit helaas van zeer korte duur. Heb ook via windows instellingen eens heel het netwerk en de software ervan verwijderd en opnieuw laten instellen. maar ook dat levert weinig resultaat op. Wel vind ik dat er bij apparaat beheer enorm veel apparaten staan weergegeven. (foto 2) Moet ik een nieuwe kaart steken. Wat raden jullie aan? Zou graag terug gamen op mijn desktop :)

Bedankt alvast

Dimitri

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:49

lier

MikroTik nerd

Gamen (net als speedtesten) doe je bij voorkeur met kabel, waarom is je pc niet met de kabel aangesloten?
Met welke snelheid is het modem verbonden?

[Voor 17% gewijzigd door lier op 04-03-2021 13:07]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dimitridm
Zou eens moeten kijken of dat mogelijk is om met kabel te werken. maar ik vind draadloos op zich makkelijker. Ik maak niet graag gaten in mijn huis voor kabel daar dit een huurhuis is. ben nog wat een leek erin.

Wat bedoel je met de snelheid van de modem? :)

• dimitridm
lier schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:07:
Gamen (net als speedtesten) doe je bij voorkeur met kabel, waarom is je pc niet met de kabel aangesloten?
Met welke snelheid is het modem verbonden?
Zou eens moeten kijken of dat mogelijk is om met kabel te werken. maar ik vind draadloos op zich makkelijker. Ik maak niet graag gaten in mijn huis voor kabel daar dit een huurhuis is. ben nog wat een leek erin.

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:43
Denk erom dat je provider een maximum snelheid levert van 50 Mbits. 1 Mbits valt daar ook onder.

De snelheid via WiFi kan door externe oorzaken zoals andere WiFi netwerken, betonnen muren en water (leidingen in de muren tussen router en pc) lager liggen dan verwacht.

De snelheid zal je dus met een netwerkkabel moeten testen, maar kijk eerst naar wat de snelheid is die er op je modem/router binnen komt. Als dat 25 Mbits is hoef je dus niet meer verder te zoeken.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:49

lier

MikroTik nerd

dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:11:
Meestal kan je zien in je modem met welke snelheid hij verbonden is met de wijkcentrale. Je zou even kunnen zoeken (of aangeven welk modem je exact hebt).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:53
Is je dropbox aan het syncen op beide pc's als je test?

Het verhaal dat je wifi door storing laag ligt, dat kan, maar ik denk niet dat een 5ghz netwerk moete heeft met 50Mbit te halen door een storend apparaat.
Ik zou eens met andere devices testen op je wifi, je kan ook in de modem zien bij verbonden apparaten waarop de wifi is ingetraind voor de wifi apparaten. Zie je daar iets raars, of is het allemaal wel hoger dan 100Mbit ongv.

.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• dimitridm
RollieBollie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:14:
Denk erom dat je provider een maximum snelheid levert van 50 Mbits. 1 Mbits valt daar ook onder.

De snelheid via WiFi kan door externe oorzaken zoals andere WiFi netwerken, betonnen muren en water (leidingen in de muren tussen router en pc) lager liggen dan verwacht.

De snelheid zal je dus met een netwerkkabel moeten testen, maar kijk eerst naar wat de snelheid is die er op je modem/router binnen komt. Als dat 25 Mbits is hoef je dus niet meer verder te zoeken.
Hmmm. Maar het bereik is wel tiptop in orde? Heeft dat er ook geen invloed op? Ik denk niet dat er veel tussen loopt eigenlijk. De kast zit rechtsonder mij achteraan en de vloer is eigenlijk gewoon hout. Er loopt geen water naar boven behalve van chauffage. maar lopen niet zo ver naar achter of zitten er daar ook onder.

De modem is een bbox 3 van sagecom. Gewoon de modem die ik gekregen heb van de installateur van Scarlet.

• dimitridm
lier schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:31:
[...]

Meestal kan je zien in je modem met welke snelheid hij verbonden is met de wijkcentrale. Je zou even kunnen zoeken (of aangeven welk modem je exact hebt).
Ik zie er niet direct iets op staan. Is gewoon een bbox 3 van sagecom die ik gekregen heb van de installateur van scarelt. maar kan daar niet echt op zien hoe snel het gaat an sich :) allee er staat daar geen teller op als je dat bedoeld of moet dat ergens op een etiket staan op die modem?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Ik zie er niet direct iets op staan. Is gewoon een bbox 3 van sagecom die ik gekregen heb van de installateur van scarelt. maar kan daar niet echt op zien hoe snel het gaat an sich :) allee er staat daar geen teller op als je dat bedoeld of moet dat ergens op een etiket staan op die modem?
Niet op het modem maar in het modem.
Je kunt op zo'n ding inloggen met je web browser en dan naar z'n status pagina gaan om te kijken met welke snelheid hij verbindt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:36:
Is je dropbox aan het syncen op beide pc's als je test?

Het verhaal dat je wifi door storing laag ligt, dat kan, maar ik denk niet dat een 5ghz netwerk moete heeft met 50Mbit te halen door een storend apparaat.
Ik zou eens met andere devices testen op je wifi, je kan ook in de modem zien bij verbonden apparaten waarop de wifi is ingetraind op de wifi apparaten. Zie je daar iets raars, of is het allemaal wel hoger dan 100Mbit ongv.

.
Was inderdaad aan het synchen maar gaat enorm traag op zich.
Mijn laptop haalt zoals in de eerste foto 25 mbps
mijn oneplus nord haalt 26 mbps
ps4 haalt slechts 6 mbps maar een film streamen van netflix lukt wel op tv ermee precies.
Desktop haalt nog geen 1mb op dit moment
Desktop had dit ook toen ik op kot zat en daar haalde al de andere bovengenoemde apparaten (buiten de desktop dus) zeker 50 a 80mbps met telenet abbo van de kotbaas

• Mel33
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:42:
[...]

Was inderdaad aan het synchen maar gaat enorm traag op zich.
Mijn laptop haalt zoals in de eerste foto 25 mbps
mijn oneplus nord haalt 26 mbps
ps4 haalt slechts 6 mbps maar een film streamen van netflix lukt wel op tv ermee precies.
Desktop haalt nog geen 1mb op dit moment
Desktop had dit ook toen ik op kot zat en daar haalde al de andere bovengenoemde apparaten (buiten de desktop dus) zeker 50 a 80mbps met telenet abbo van de kotbaas
Dan moet je toch alles eens uitzetten (ook je netflix op tv)en met 1 device gaan testen, en in de modem kijken hoe en welke wifi snelheid hij het device geeft.

edit
ter jouwe info;
Als je 50Mbit hebt en 2 apparaten tegelijk aan het download/streamen/syncen zijn dan krijgen beide apparaten de snelheid gedeeld door 2, en bij 3 device tegelijk, gedeeld door 3, enz.

[Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 13:50]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• dimitridm
Brahiewahiewa schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Niet op het modem maar in het modem.
Je kunt op zo'n ding inloggen met je web browser en dan naar z'n status pagina gaan om te kijken met welke snelheid hij verbindt
Ik heb ingelogd via user en de code die erop staat op de modem met mijn browser en zie wel met welke die verbind, maar waar kan ik de snelheid vinden _/-\o_ :?

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Dan moet je toch alles eens uitzetten (ook je netflix op tv)en met 1 device gaan testen, en in de modem kijken hoe en welke wifi snelheid hij het device geeft.

edit
ter jouwe info;
Als je 50Mbit hebt en 2 apparaten tegelijk aan het download/streamen/syncen zijn dan krijgen beide apparaten de snelheid gedeeld door 2, en bij 3 device tegelijk, gedeeld door 3, enz.
Ik testte het met mijn laptop alleen als alles uit staat en haal eigenlijk niet veel verschil. ongeveer 26 a 27 en soms 30 als piek via ookla speedtest.

In de modem kijken bedoel je waarschijnlijk ook via de browser? ben daar nu volop aan het zoeken

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij is het modem van Scarlet nogal beperkt in het weergeven van informatie en geeft geen snelheid weer.

Scarlet zal nooit een snelheid garanderen via wifi. Ook de snelheid van het internet is niet gegarandeerd en hangt af van de afstand tot je wijkcentrale. In ieder geval moet je eerst uitsluiten dat je wifi verbinding de bottleneck is en de snelheidstest doen met een draadje. Als die een stuk hoger ligt dan moeten we gaan kijken naar het verbeteren van je wifi verbinding. Ook bij goede ontvangst kan je namelijk een lage snelheid hebben door storing van andere netwerken/apparaten.

• Mel33
Weet je zeker dat je 50Mbit hebt als abbo en niet 30Mbit.
En die snelheden van je abbo ook kan halen? of heeft je modem maar 30 Mbit als max op de lijn, kan ook

Ben benieuwd hoe je wifi in huis is en of dat ook een bottleneck kan zijn, kijk er is nog een verschil en dat is, ga je naar internet of ga je in huis van device naar device, dat kan je ook testen en is niet afhankelijk van internet snelheid, en dan zal je zien dat wifi in huis best wel hoog haalt, bekabeld in huis is dat rond de 1Gbit en dat is ongv 100MB/s (8/1000Mbit=80MByte, let op de kleine bit en grote Byte)

Wat je echt nu wil weten is dit;
In de device's zelf kan je ook zien hoe hoog de wifi snelheid is(hoover maar eens over je draadloze icoon in de windows pc, en ga dan naar de wifi instellingen en daar in windows kan je ook zien hoeveel hij heeft.)

[Voor 15% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 14:11]

• dimitridm
Ik heb nog eens gecheckt op mijn account van scarlet. Daar kan ik geen snelheden op checken.
Ik heb een ethernetkabel gevonden en een naar de modem gegaan en rechtstreeks mijn laptop op aangesloten. haalde toen 30 maar meer niet op zich. Ook in meedere tests intussen.
Op zich heb ik geen last van traagheid. Allee ik kan nog vlot een film streamen op netflix of laptop of spotify. Maar toch vreemd dat ik de 50 nog niet haal met kabel dan? Weet niet of de kabel er invloed op kan hebben? is een oude grijze kabel.
Mijn verbinding boven is uiteindelijk ook wel goed. geen problemen om boven in bed facebook te openen of filmpjes te kijken op instagram

• dimitridm
Ik keek ook specifiek naar mijn abonnement en is effectief het loco abonnement

• Mel33
Het is adsl toch? ja dat kan door de lengte van de koperkabel buiten huis, minder zijn dan beloofd, en heb je 30Mbit nu, afstand naar de centrale is dan van belang bij ADSL

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:01:
Weet je zeker dat je 50Mbit hebt als abbo en niet 30Mbit.
En die snelheden van je abbo ook kan halen? of heeft je modem maar 30 Mbit als max op de lijn, kan ook

Ben benieuwd hoe je wifi in huis is en of dat ook een bottleneck kan zijn, kijk er is nog een verschil en dat is, ga je naar internet of ga je in huis van device naar device, dat kan je ook testen en is niet afhankelijk van internet snelheid, en dan zal je zien dat wifi in huis best wel hoog haalt, bekabeld in huis is dat rond de 1Gbit en dat is ongv 100MB/s (8/1000Mbit=80MByte, let op de kleine bit en grote Byte)

Wat je echt nu wil weten is dit;
In de device's zelf kan je ook zien hoe hoog de wifi snelheid is(hoover maar eens over je draadloze icoon in de windows pc, en ga dan naar de wifi instellingen en daar in windows kan je ook zien hoeveel hij heeft.)
Dit vind ik terug

SSID: WiFi-5.0-0000
Protocol: Wi-Fi 5 (802.11ac)
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Netwerkband: 5 GHz
Netwerkkanaal: 48
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 780/780 (Mbps)
Link-local IPv6-adres: fe80::bd90:9dbd:79c0:5da4%5
IPv4-adres: 192.168.1.4
IPv4-DNS-servers: 192.168.1.1
Fabrikant: Intel Corporation
Beschrijving: Intel(R) Wireless-AC 9560 160MHz
Stuurprogrammaversie: 22.10.0.7
Fysiek adres (MAC): FC-77-74-B5-4E-33

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:18:
Het is adsl toch? ja dat kan door de lengte van de koperkabel buiten huis, minder zijn dan beloofd, en heb je 30Mbit nu, afstand naar de centrale is dan van belang bij ADSL
Klopt het is adsl :)

• Mel33
780Mbit wifi is meer dan oke, dat, of nabij moeten je 5Ghz devices wel kunnen halen dan in huis, \

Dus het is je internet vanaf de provider
Doe eens een postcode naar centrale check, (google)

[Voor 51% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 14:23]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:15:
Ik heb nog eens gecheckt op mijn account van scarlet. Daar kan ik geen snelheden op checken.
Ik heb een ethernetkabel gevonden en een naar de modem gegaan en rechtstreeks mijn laptop op aangesloten. haalde toen 30 maar meer niet op zich. Ook in meedere tests intussen.
Op zich heb ik geen last van traagheid. Allee ik kan nog vlot een film streamen op netflix of laptop of spotify. Maar toch vreemd dat ik de 50 nog niet haal met kabel dan? Weet niet of de kabel er invloed op kan hebben? is een oude grijze kabel.
Mijn verbinding boven is uiteindelijk ook wel goed. geen problemen om boven in bed facebook te openen of filmpjes te kijken op instagram
Oké, je krijgt dus al 5 tot 10Mbps meer via een kabel. Hieruit kunnen we twee conclusies trekken:
• Je krijgt een lagere snelheid dan de maximale snelheid die Scarlet belooft.
• Je huidige wifi verbinding is trager dan de snelheid die je internetverbinding haalt

De snelheid die Scarlet aanbiedt ligt wellicht uit jouw handen. Je kan eens contact opnemen met Scarlet om te zien of dit verbeterd kan worden maar 30Mbps kan een normale waarde zijn als je wat verder van de wijkcentrale woont.

De snelheid van je wifi kan je proberen te verbeteren door je netwerk te optimaliseren. Gebruik je nu het 2.4GHz of 5GHz netwerk? En op welke kanalen? En welke andere netwerken/kanalen zie je als je eens een scanning programma laat draaien?

• dimitridm

Dit vond ik ook nog. Daar gaf hij heel hoge dan zogezegd

• Mel33
Nice die wifi op boven de 800Mbit, dat is wel goed op de windows pc dus, en de modem kan het dus ook,

Dus is het de adsl naar de provider toe die de helft geeft, het kan zijn dat het nooit hoger gaat worden, wat zegt de postcode check en afstand naar centrale? boven de 1000meter is het al niet mee te garanderen dat je 50mbit kan halen op adsl, misschien kunnen ze je pairbonding geven, of je abbo naar de 30mbit qua kosten

[Voor 61% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 14:28]

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:24:
nice die wifi op boven de 800Mbit, dat is wel goed op de windows pc dus, en de modem kan het dus ook,

Dus is het de adsl naar de provider toe die de helft geeft, het kan zijn dat het nooit hoger gaat worden, wat zegt de postcode check en afstand naar centrale? boven de 1000meter is het al niet mee te garanderen dat je 50mbit kan halen op adsl, misschien kunnen ze je pairbonding geven, of je abbo naar de 30mbit qua kosten
Kan je me even helpen hiermee? :) ik zoek maar vind alleen energie centrales hahaha

• dimitridm
Admiral Freebee schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Oké, je krijgt dus al 5 tot 10Mbps meer via een kabel. Hieruit kunnen we twee conclusies trekken:
• Je krijgt een lagere snelheid dan de maximale snelheid die Scarlet belooft.
• Je huidige wifi verbinding is trager dan de snelheid die je internetverbinding haalt

De snelheid die Scarlet aanbiedt ligt wellicht uit jouw handen. Je kan eens contact opnemen met Scarlet om te zien of dit verbeterd kan worden maar 30Mbps kan een normale waarde zijn als je wat verder van de wijkcentrale woont.

De snelheid van je wifi kan je proberen te verbeteren door je netwerk te optimaliseren. Gebruik je nu het 2.4GHz of 5GHz netwerk? En op welke kanalen? En welke andere netwerken/kanalen zie je als je eens een scanning programma laat draaien?
Ik gebruik het 5.0 netwerk. De kanalen worden automatisch bepaald normaal gezien. Waar kan ik dat veranderen? is dat via die ookla? Zit normaal op brussel als ik op de foto zie? Het 2.4 netwerk wordt enkel door de ps4 gebruikt omdat die geen 5.0 kan vinden

• Mel33
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Kan je me even helpen hiermee? :) ik zoek maar vind alleen energie centrales hahaha
https://www.providercheck.nl/ hier laat hij de afstand zien , het moet bij scarlet ook mogelijk zijn

Ps als je windows boven de 800Mbit zit, moet de rest ook te doen zijn, dus je kanaal in de modem staan wel ok, tenzij je heel veel afwijking hebt in een ander deel van je huis 5ghz gaat niet makkelijk door 2 betonnen muren, dan zakt dat 5Ghz in. dus kijk of het ook locatie in huis is.

[Voor 32% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 14:34]

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:30:
[...]

https://www.providercheck.nl/ hier laat hij de afstand zien , het moet bij scarlet ook mogelijk zijn

Ps als je windows boven de 800Mbit zit, moet de rest ook te doen zijn, dus je kanaal in de modem staan wel ok, tenzij je heel veel afwijking hebt in een ander deel van je huis
Geeft geen resultaten. Ik ben van België. Dit is een Nederlandse site he :) Of maakt dat niet uit?

• Mel33
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Geeft geen resultaten. Ik ben van België. Dit is een Nederlandse site he :) Of maakt dat niet uit?
haha nee dan moet je in België zijn idd. heeft scarlet niks?

edit in vorige bericht

[Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 14:35]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:40

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Kun je eens kijken wat voor snelheid je modem intraint?

Ik gok dat de afstand tot de centrale/straatkast de beperkende factor is en niet je wifi/interne spul

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=43902

Dan kun je zien wat je inkomende lijn doet. Als die niet harder dan 25 oid gaat dan kun je heel lang zoeken in je eigen spullen maar ga je niet sneller.

• Mel33
DJSmiley schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:36:
Kun je eens kijken wat voor snelheid je modem intraint?

Ik gok dat de afstand tot de centrale/straatkast de beperkende factor is en niet je wifi/interne spul

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=43902

Dan kun je zien wat je inkomende lijn doet. Als die niet harder dan 25 oid gaat dan kun je heel lang zoeken in je eigen spullen maar ga je niet sneller.
Dat staat allemaal al in het topic, ga je mijn punten pakken als mod haha :+

@dimitridm maar het beste is eens te bellen naar Scarlet als de lijn minder is dan je ervoor betaald, misschien hebben ze een 30Mbit abbo, als je toch niet meer kan halen?

• dimitridm

Dit vond ik terug via de tool van proximus. Maakt dat iets duidelijker?

Zal inderdaad best eens bellen dan.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor wat het wifi gedeelte betreft, scheelt een goede wifi zender enorm.

laatst nog bij m'n schoonvader, die een Genexis titanium. Als stond ik er bovenop, dan nog haalde ik 3/4 van de snelheid. een ruimte verder, al de helft van het abonnement

bij mij thuis heb ik er ubiquity AP aan hangen, waar ik op vijf meter, met binnenmuur nog praktisch 100% op scoor.

[Voor 7% gewijzigd door HyperTrophy op 04-03-2021 14:50]

• Mel33
Hm onder de 1000m je moet dan toch wel de 50Mbit kunnen aantikken ipv 42Mbit,(modem eens herstarten na een paar min stroom eraf en dan eens weer kijken of je 50Mbit haalt,) maar dat zit er al wel aardig bij hoor, maar kan beter, kweet niet hoe de telefoon kabels in België zijn haha
Ja eens gaan bellen wat er mogelijk is. lijnmeting laten doen ed, en zorgen dat je wel 50mbit hebt of naar de 30mbit gaan, als dat kan.

Edit
antw op de vraag
proximus name 30/4 dus oh wacht het abbo is 30MBit zo te zien :+ :+

[Voor 29% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 14:55]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:45:
[Afbeelding]

Dit vond ik terug via de tool van proximus. Maakt dat iets duidelijker?

Zal inderdaad best eens bellen dan.
Je hebt dus gewoon een 30/4 abbonement.... prima snelheid voor je abo dus. _/-\o_

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• dimitridm
Ramon schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Je hebt dus gewoon een 30/4 abbonement.... prima snelheid voor je abo dus. _/-\o_
Bedoel je hiermee dat ik het poco abonnement volgens jou heb? Want dat is niet de bedoeling . op de klantenzone bij scarlet staat er dat ik het loco abonnement heb en deze snelheden gaan tot 50mbps normaal gezien :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:11
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:02:
[...]

Bedoel je hiermee dat ik het poco abonnement volgens jou heb? Want dat is niet de bedoeling . op de klantenzone bij scarlet staat er dat ik het loco abonnement heb en deze snelheden gaan tot 50mbps normaal gezien :)
Ik heb geen idee hoe die abonementen heten... maar ik zie in jouw screenshot 30/4 staan bij Proximus. Dus je bent iig daarop gezet door je provider.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• RollieBollie
Op je screenshot staat dat je Proximus 30/4 hebt. Ik ben als Nederlander niet bekend met Proximus en Scarlet, maar volgens mij zijn dat verschillende providers.

Mogelijk dat je bij Scarlet een verbinding afneemt, maar dat je per ongeluk een verbinding binnen krijgt van Proximus. Dit noemen we in Nederland een gekruiste verbinding. En dan heb jij nu een verbinding van je buren (of ergens anders in de wijk) en die buren jouw verbinding.

[Voor 21% gewijzigd door RollieBollie op 04-03-2021 15:07]

• dimitridm
Wel scarlet is in principe een zusterbedrijf van proximus. Werken op dezelfde lijnen basisgewijs maar ondersteunen bijvoorbeeld geen fiber. :)

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:50:
Hm onder de 1000m je moet dan toch wel de 50Mbit kunnen aantikken ipv 42Mbit,(modem eens herstarten na een paar min stroom eraf en dan eens weer kijken of je 50Mbit haalt,) maar dat zit er al wel aardig bij hoor, maar kan beter, kweet niet hoe de telefoon kabels in België zijn haha
Ja eens gaan bellen wat er mogelijk is. lijnmeting laten doen ed, en zorgen dat je wel 50mbit hebt of naar de 30mbit gaan, als dat kan.

Edit
antw op de vraag
proximus name 30/4 dus oh wacht het abbo is 30MBit zo te zien :+ :+
Dan zal ik eens bellen want ik betaal wel voor het duurdere abonnement dat tot 50 gaat en niet tot 30 :) Die pippo's hier toch eh verdikke

• RollieBollie
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:07:
Wel scarlet is in principe een zusterbedrijf van proximus. Werken op dezelfde lijnen basisgewijs maar ondersteunen bijvoorbeeld geen fiber. :)
Ok, dus waarschijnlijk net zoals in Nederland dat KPN beheerder van de kabels/centrale is en XS4ALL (en andere providers) daarover leveren.

Dan denk ik dat je even naar Scarlet moet bellen voor die 30/4 van je screenshot. Al denk ik dat je maximaal ~40 zal halen, omdat de max bit rate rond de 40 zit.

En wat blijft dat Belgisch toch een grappige taal. Wat wij Nederlands een monteur noemen is bij jullie een technieker. :D

[Voor 9% gewijzigd door RollieBollie op 04-03-2021 15:12]

• dimitridm
Ik zal eens contact opnemen met hen :) Merciekes iedereen hiervoor!! Jullie zijn fantastisch en ben jullie al zeer dankbaar hiervoor!!! :D

Ziet iemand het ook nog zitten om mijn tweede vraag te bekijken? Namelijk het probleem met mijn dekstop? Maar zal best eens kijken voor een andere netwerkkaart dan vermoed ik of toch een kabel proberen te loodsen :)

• dimitridm
RollieBollie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Ok, dus waarschijnlijk net zoals in Nederland dat KPN beheerder van de kabels/centrale is en XS4ALL (en andere providers) daarover leveren.

Dan denk ik dat je even naar Scarlet moet bellen voor die 30/4 van je screenshot. Al denk ik dat je maximaal ~40 zal halen, omdat de max bit rate rond de 40 zit.

En wat blijft dat Belgisch toch een grappige taal. Wat wij Nederlands een monteur noemen is bij jullie een technieker. :D
Hahahaha ja op taalgebied kunnen we toch best veel verschillen he. Geeft inderdaad wel grappige situaties vaak :*)

• Mel33
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:16:
Ik zal eens contact opnemen met hen :) Merciekes iedereen hiervoor!! Jullie zijn fantastisch en ben jullie al zeer dankbaar hiervoor!!! :D

Ziet iemand het ook nog zitten om mijn tweede vraag te bekijken? Namelijk het probleem met mijn dekstop? Maar zal best eens kijken voor een andere netwerkkaart dan vermoed ik of toch een kabel proberen te loodsen :)
Dat kunnen we later even bekijken, je kan al even gaan kijken of de eigenschappen van de kaart wel goed staan als je hem aansluit, half en full duplex en dat soort dingen, evt de nieuwste drivers halen, of een andere kaart als hij idd stuk is.

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:20:
[...]

Dat kunnen we later even bekijken, je kan al even gaan kijken of de eigenschappen van de kaart wel goed staan, half en full duplex en dat soort dingen, evt de nieuwste drivers halen, of een andere kaart als hij idd stuk is.
Oei ik ken niet echt iets va half en duplex :? De nieuwste drivers staan er al op. heb windows alles qua netwerk opnieuw laten installeren. Dus ben best wel zeker dat het niet dat is :)

• Mel33
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Oei ik ken niet echt iets va half en duplex :? De nieuwste drivers staan er al op. heb windows alles qua netwerk opnieuw laten installeren. Dus ben best wel zeker dat het niet dat is :)
Oke, en met een kabel aansluiten op de modem en dan eens weer naar de windows netwerk instellingen kijken?

oh wacht die is wifi, ok naja geldt hetzelfde voor, hoe is hij in windows netwerk instellingen

edit
die kaart is geen ac(5Ghz) kaart heh, die haalt alleen de n 2,4ghz standaard, ben benieuwd of de snelheid is in je windows dan.

[Voor 21% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 15:36]

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:26:
[...]

Oke, en met een kabel aansluiten op de modem en dan eens weer naar de windows netwerk instellingen kijken?

oh wacht die is wifi, ok naja geldt hetzelfde voor, hoe is hij in windows netwerk instellingen
Mijn kabel is daar helaas niet lang genoeg voor 8)7 zal eens kijken of mijn vader een langere heeft om uit te testen :)

• Mel33
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Mijn kabel is daar helaas niet lang genoeg voor 8)7 zal eens kijken of mijn vader een langere heeft om uit te testen :)
Of Is het geen wifi kaart?
het gaat om de Qualcomm Atheros Ar938x toch?

ps, je vader zijn kabel is net zo lang als de jouwe, is genetisch bepaald :+

[Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 15:34]

• dimitridm
Mel33 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:32:
[...]

jawel hoor. Wacht kheb nog een dingetje terug kunnen installeren via driverhub en eens echt wat langer gewacht na het opnieuw opstarten. Nu had ik tussen de 15 en 20 mbps op de computer. maar zoals ik zeg het fluctueert best wel.
Dit zijn de gegevens op de desktop:
SSID: WiFi-5.0-0000
Protocol: Wi-Fi 4 (802.11n)
Beveiligingstype: WPA2-Personal
Netwerkband: 5 GHz
Netwerkkanaal: 48
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 450/450 (Mbps)
Link-local IPv6-adres: fe80::9840:ddf2:bb13:71e6%2
IPv4-adres: 192.168.1.9
IPv4-DNS-servers: 192.168.1.1
Fabrikant: Qualcomm Atheros Communications Inc.
Beschrijving: Qualcomm Atheros AR938x Wireless Network Adapter
Stuurprogrammaversie: 10.0.3.456
Fysiek adres (MAC): F8-D1-11-C1-76-B1

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dimitridm het loco abonnement waarbij je max 50 mbs zou moeten halen.

Dat is de voorspelling van bekabelde verbinding

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dimitridm
[...]

omg hahahahahaha :o :*) Kzou het eigenlijk niet willen weten dat laatste haha Bij vergelijken is er altijd een van de twee die altijd teleurgesteld zal zijn. Dat kan ik mijn vader niet aandoen ;p

• dimitridm
[...]

[Voor 22% gewijzigd door dimitridm op 04-03-2021 15:50]

• Mel33
50 Mbit = 5MByte/s dus als je 2Mbit leest dan zal het wel 2MByte (in je startpost) zijn en klopt je wifi snelheid dus wel.
We zien dat hij 450mbit krijgt, dus of er zit nog iets in windows dat het vertraagt, maar haal de bit en bytes goed uit elkaar.

• dimitridm
Hackus schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:43:
@dimitridm het loco abonnement waarbij je max 50 mbs zou moeten halen.

Dat is de voorspelling van bekabelde verbinding
Maar de bekabelde verbinding gaf ook enkel maar zoveel mpbs ongeveer als ik dit even ging testen met mijn laptop en een internetkabel :)

• Mel33
was dat niet MB dan?

• dimitridm

Dit is vooral vreemd. Heb even speccy terug geopend en is zoals ik al aangaf. het fluctueert enorm mijn snelheid. ik kan van 20 plots naar 0 gaan en dan heel de tijd niks of zo een paar kb's en dan terug even iets meer en weer weg (zie grafiek)

Euhm wel ben even niet meer mee. haha
Mijn abonnement zegt 50 mbps
en ookla zegt dat ik er maar 20 van haal op desktop heel af en toe als je de grafiek dan ziet van speccy
laptop haalt voortdurend 25 a 30 mbps

• Mel33
dimitridm schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:57:
[...]

[Afbeelding]

Dit is vooral vreemd. Heb even speccy terug geopend en is zoals ik al aangaf. het fluctueert enorm mijn snelheid. ik kan van 20 plots naar 0 gaan en dan heel de tijd niks of zo een paar kb's en dan terug even iets meer en weer weg (zie grafiek)

Euhm wel ben even niet meer mee. haha
Mijn abonnement zegt 50 mbps
en ookla zegt dat ik er maar 20 van haal op desktop heel af en toe als je de grafiek dan ziet van speccy
laptop haalt voortdurend 25 a 30 mbps
Nee je abbo (je modem in dit geval) zegt 30Mbit, en met beetje verlies zit je op 25Mbit wel goed dus. Maar test het eens in huis, dus van pc naar pc of mobiel naar mobiel.
Laat het internet testen even voor wat het is, want dat doe je met ookla testen, aangezien zij een bestand van internet halen.

Als je wifi in huis goed is en lekker snel, dan zit alles dus oke, en moet je alleen even vragen of je naar 30mbit abbo kan qua kosten of naar de 50mbit zoals beloofd.

Dat fluctueren kan zijn omdat er op de achtergrond iets download, sluit dat ook even uit iig. (dropbox)
Of zeg je dat het tijdens het downloaden naar 0 gaat?, want het grafiek in speccy is live, dus als je een site opent gaat hij dat laten zien door 20mbit te halen en dan weer naar 0 als hij binnen is.

[Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 04-03-2021 16:55]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

6MBs komt ongeveer overeen met 50Mbps. @dimitridm Wat vaak word verkocht als, de snelheid maximaal haalbaar, bekabeld in ideale omstandigheden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dimitridm
Merciekes iedereen voor de vlugge respons. Ik ben jullie echt zeer dankbaar! Helaas contact genomen met scarlet en het klopt inderdaad dat ik te ver zit van de centrale op straat en kan dus maar max 30 mbps halen... Mijn abbo verlagen gaat eveneens niet. Hun poco abbo is ook 30 mpbs maar je hebt maar 50gb op een maand om te verbruiken wat dus eigenlijk echt niks is. Dus voorlopig zal ik even daar nog aanmodderen zolang de snelheid me geen problemen geeft. kan voorlopig ook niet echt iets veel duurders betalen. Proximus en telenet zijn duur xd.

Dan is het enkel nog een nieuwe netwerkkaart kopen voor mijn pc want die haalt echt slects 10 of 15 mbps en soms maar 2 plots

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mel33
dimitridm schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:15:

Dan is het enkel nog een nieuwe netwerkkaart kopen voor mijn pc want die haalt echt slects 10 of 15 mbps en soms maar 2 plots
Helder, jammer dat je zover van centrale zit, hopen op glas?

Oke je wifi kaart, dat kan je in(kortste klap) veilige modus, van windows eens testen of het dáár wel goed is, maar Schoon opstarten(beetje scrollen naar beneden,) is misschien ook leuk om te doen, als je wifi kaart niet in veilige modus kan werken.

Als het in één van deze modus werkt! dan kan kan je zeggen dat er in Windows iets tegenhoudt (een firewall of virusscanner, wie weet)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dimitridm
Mel33 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Helder, jammer dat je zover van centrale zit, hopen op glas?

Oke je wifi kaart, dat kan je in(kortste klap) veilige modus, van windows eens testen of het dáár wel goed is, maar Schoon opstarten is misschien ook leuk om te doen, als je wifi kaart niet in veilige modus kan werken.

Als het in één van deze modus werkt! dan kan kan je zeggen dat er in Windows iets tegenhoudt (een firewall of virusscanner, wie weet)
Bij scarlet zal dat er helaas niet zo snel inzitten. Proximus werkt met glasfiber maar het zusterbedrijf loopt altijd wat achter. Dus zal niet voor de komende jaren zijn i'm afraid. Een volledige schone opstart heb ik een jaar terug al eens gedaan. had ook geen resultaat uiteindelijk. De veilige modus wel nog niet geprobeerd. Iets waar ik op moet letten dan als ik dat doe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mel33
dimitridm schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:37:
[...]

Bij scarlet zal dat er helaas niet zo snel inzitten. Proximus werkt met glasfiber maar het zusterbedrijf loopt altijd wat achter. Dus zal niet voor de komende jaren zijn i'm afraid. Een volledige schone opstart heb ik een jaar terug al eens gedaan. had ook geen resultaat uiteindelijk. De veilige modus wel nog niet geprobeerd. Iets waar ik op moet letten dan als ik dat doe?
Je gaat dan kaal opstarten, en onbeveiligd het web op, als je het web op gaat om te testen bijv, meer niet.
En hij is dan ook qua beeldinstellingen niet helemaal vol goed beeld, tenminste dat kan voorkomen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee