Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wel of geen overeenkomst?

Pagina: 1
Acties:

• Leeghoofd21
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:17

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
Mijn vader heeft een conflict met iemand die hem een aanbieding zou doen voor een airco inclusief installatie.
Mijn vader is van mening dat er geen overkomst is echter de Airco meneer is van plan om morgen een airco aan te leveren (zonder installatie) en daarvoor een factuur te sturen.
Mijn vader is geen ster in communicatie zoals blijkt, echter ben ik zelf ook van mening dat er geen overeenkomst is aangezien "Airco meneer" eerst zou komen kijken voordat hij een offerte zou uitbrengen.
Hieronder heb ik het gesprek neergezet met wat aangepaste namen en het adres eruit gehaald.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
18-02-2021 12:44 - Papa: Hallo  “Airco meneer” ,Kan ik ook een airco inclusief montage bestellen de zelfde als “Leeghoofd21”
18-02-2021 18:31 - Airco meneer: Ja dat kan
18-02-2021 18:52 - Papa: Dat is mooi en nu verder
18-02-2021 18:55 - Papa: Wil je foto's waar de airco komt en waar je naar buiten kunt met de leidingen
18-02-2021 18:59 - Airco meneer: Wat is het adres kan ik beter even bekijken.
18-02-2021 18:59 - Papa: “Adres”
18-02-2021 19:12 - Papa: Wat is de complete prijs
18-02-2021 22:07 - Papa: Ongeveer dan
19-02-2021 16:37 - Papa: Heb je al een datum wanneer je kunt komen kijken
19-02-2021 17:06 - Airco meneer: Rond de 1200 euro.
19-02-2021 17:06 - Airco meneer: Nee nog niet. Het is druk
19-02-2021 17:07 - Papa: Ok mooi
26-02-2021 16:42 - Papa: Moet er voor de airco een dikke kabel getrokken worden of kan dat op een niet gebruikt stopcontact
26-02-2021 16:43 - Airco meneer: Niet gebruikt stopcontact is goed
26-02-2021 16:44 - Papa: Ok heb je al gekeken naar een datum
27-02-2021 19:27 - Papa: Heb jij de Panasonic op voorraad
01-03-2021 07:46 - Airco meneer: Nee nog niet. Zal met een week 3 4 ongeveer
01-03-2021 07:46 - Airco meneer: Ja
01-03-2021 08:46 - Airco meneer: Je mag wel foto.s sturen van de situatie miss wel makkelijk
03-03-2021 11:20 - Papa: Airco gaat niet meer door
03-03-2021 11:37 - Airco meneer: Oke. Maar ik heb in de app staan dat je accoord hebt gegeven. Dus stuur je de factuur wel alleen van de airco deze word dan wel bij u bezorgd aan “Adres” vrijdagmiddag tussen 12.00 en 18.00. Mvg Airco meneer
03-03-2021 11:39 - Papa: Ik heb niks besteld
03-03-2021 11:45 - Papa: Ik neem niks aan Airco meneer
03-03-2021 11:47 - Airco meneer: Lees even terug.
03-03-2021 11:48 - Papa: Heb al een andere
03-03-2021 11:49 - Papa: Maar toch bedankt  gr. “Papa”
03-03-2021 12:28 - Papa: Je zou nog eerst komen kijken

Is er hier nu wel of geen sprake van een overeenkomst?

HANDTEKENING!!!

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:14

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Lijkt mij duidelijk dat er nog niets afgesproken was behalve dat aircomeneer zou komen kijken, maar zelfs daar is geen exacte datum/tijd voor afgesproken.

[Voor 24% gewijzigd door Angeloonie op 04-03-2021 12:44]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:06
Nee. Wees blij dat airco meneer niet is komen kijken want volgens mij heeft hij eerst een nieuwe bril nodig.

Corsair 200R - CM V550M - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - MSI GTX 970 Gaming - Samsung 970 EVO 512 - Windows 10 Pro 64

• Puc van S.
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:07
Angeloonie schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:43:
Lijkt mij duidelijk dat er nog niets afgesproken was behalve dat aircomeneer zou komen kijken.
Los daarvan mocht er uberhaubt een afspraak zijn, was het al voor een airco icm montage, en dus al niet voor het los leveren van een airco.

[Voor 8% gewijzigd door Puc van S. op 04-03-2021 12:46]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• jack zomer
  • Registratie: oktober 2020
  • Nu online
Zou dit vallen onder troep die je ongewenst thuis gestuurd krijgt mag je houden?

En nee, ik zie geen overeenkomst.

[Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 04-03-2021 12:48]

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:24
In het hypothetische geval dat er wel een overeenkomst zou zijn:
Puur de airco zelf valt dan, lijkt mij, onder de koop-op-afstand regeling en kan je sowieso van af. Enkel valt de montage dan onder dienstverlening en daar kan je dan denk ik niet van af.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

vanaalten schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:57:
In het hypothetische geval dat er wel een overeenkomst zou zijn:
Puur de airco zelf valt dan, lijkt mij, onder de koop-op-afstand regeling en kan je sowieso van af. Enkel valt de montage dan onder dienstverlening en daar kan je dan denk ik niet van af.
Dit is geen koop op afstand want het gaat niet via een systeem wat daarvoor zo is ingericht. Niet elke koop dit je op afstand doet is een koop op afstand.

Geen overeenkomst.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20:56
emnich schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Dit is geen koop op afstand want het gaat niet via een systeem wat daarvoor zo is ingericht. Niet elke koop dit je op afstand doet is een koop op afstand.

Geen overeenkomst.
Ik zie dit als een combinatie van telefoon en internet. En beide vallen daar gewoon onder. Waarom zou chatten daar niet onder vallen?

Loki Gaming Mmo pvp channel

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

loki504 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Ik zie dit als een combinatie van telefoon en internet. En beide vallen daar gewoon onder. Waarom zou chatten daar niet onder vallen?
art 6:230g BW:
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Via een appje iets bestellen valt daar niet snel onder. Tenzij deze verkoper dit bijvoorbeeld op z'n site inzet als sales kanaal maar dat lijkt me niet het geval als ik de correspondentie lees.

Als jij de slager belt of ie 2 biefstukken klaar wilt leggen, is dat geen overeenkomst op afstand voor wat betreft deze wetgeving

• loki504
emnich schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:26:
[...]

art 6:230g BW:

[...]

Via een appje iets bestellen valt daar niet snel onder. Tenzij deze verkoper dit bijvoorbeeld op z'n site inzet als sales kanaal maar dat lijkt me niet het geval als ik de correspondentie lees.

Als jij de slager belt of ie 2 biefstukken klaar wilt leggen, is dat geen overeenkomst op afstand voor wat betreft deze wetgeving
Maar bel je die slager op. Met ik wil graag 2 biefstukken van 100g/s voor 9.99 per kilo. En slager geeft akkoord. Dan is er wel een overeenkomst. Op afstand.

Uiteraard is er geen overeenkomst. Maar was dat wel het geval. Dan is whats app een prima systeem daar voor.

https://www.charlotteslaw.nl/koop-op-afstand/

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

loki504 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Maar bel je die slager op. Met ik wil graag 2 biefstukken van 100g/s voor 9.99 per kilo. En slager geeft akkoord. Dan is er wel een overeenkomst. Op afstand.

Uiteraard is er geen overeenkomst. Maar was dat wel het geval. Dan is whats app een prima systeem daar voor.

https://www.charlotteslaw.nl/koop-op-afstand/
Lees je je eigen link wel:
De wet zegt dat er een georganiseerd systeem moet zijn voor verkoop op afstand. Dat wil zeggen dat een eenvoudige telefonische reservering nog geen koop op afstand is. Het systeem moet in elk geval enkel bestaan uit middelen die geschikt zijn voor communicatie op afstand. Een webwinkelsysteem is zo’n systeem. Maar mensen een formulier in laten vullen en dat ze vervolgens automatisch antwoord krijgen en handmatig geld over moeten maken, kan ook zo’n systeem zijn. Het gaat erom dat het een systeem is dat er op gericht is om op afstand te verkopen. De communicatie over een (potentiële) koop, maakt nog geen koop op afstand. - Lees hier verder: https://www.charlotteslaw.nl/koop-op-afstand/
© Charlotte's Law

• loki504
emnich schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:46:
[...]

Lees je je eigen link wel:

[...]
Ja en? Een reservering is inderdaad geen overeenkomst. Maar dat verandert niets aan de manier die gebruikt is.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:28

EMP

Krulloos!

Is je vader een enkel een particuliere klant of (heeft hij een / spreekt hij namens een) bedrijf? B2B gelden andere regels voor dan B2C.

In het geval dat je vader dit puur als particulier gechat heeft, kan hij aircomeneer vertellen dat hij zijn niet-bestelde airco op een plek moet stoppen waar geen zonnepanelen hoeven komen. Wel netjes natuurlijk, en alle communicatie bewaren. Hier is geen overeenkomst.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het gaat er om dat een overeenkomst die je op afstand afsluit (ik bel de slager) niet per definitie de rechten geeft zoals beschreven in het wetboek.

Dus als ik bij de slager op de hoek per telefoon iets bestel heb ik wél een overeenkomst maar mag ik deze niet binnen 14 dagen kosteloos en zonder opgaaf van reden annuleren.

Maar we dwalen af. In het geval van TS is er geen overeenkomst maar als die er wel was, was het zeer waarschijnlijk juridisch geen overeenkomst op afstand.

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
EMP schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:58:
Is je vader een enkel een particuliere klant of (heeft hij een / spreekt hij namens een) bedrijf? B2B gelden andere regels voor dan B2C.

In het geval dat je vader dit puur als particulier gechat heeft, kan hij aircomeneer vertellen dat hij zijn niet-bestelde airco op een plek moet stoppen waar geen zonnepanelen hoeven komen. Wel netjes natuurlijk, en alle communicatie bewaren. Hier is geen overeenkomst.
Mijn vader is inderdaad een particulier en de andere partij is een bedrijf wat airco's verkoopt en installeert. Ik zie op de site geen vermelding van verkoop van airco's dus ik vraag me ook af of deze partij überhaupt wel mag installeren en afvullen. Volgens mij heb je sowieso een F-gassen certificaat nodig omdat dat te mogen doen.

HANDTEKENING!!!

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:06
Ik lees hier persoonlijk ook geen overeenkomst in.

Auto analogie:
Klant: Kan ik ook een ford-mustang bestellen, en dan in het rood?
Winkel: Ja dat kan
Klant: Ok wanneer kan ik fotos sturen van de kleur rood die ik wil etc
Winkel: We komen wel een keer bij u langs
Klant: oh ik hoef de auto niet meer
Winkel: helaas hij is al besteld, betalen graag!

Klant vraagt puur of de mogelijkheid er is tot bestellen, niet dat ze graag nu iets willen bestellen...

• Martinusz
  • Laatst online: 19:26
Ook wel knap dat de airco eerst 3-4 weken moet duren en dan vervolgens al a.s. vrijdag geleverd wordt :F

code:
1
2
03-03-2021 11:37 - Airco meneer: Oke. Maar ik heb in de app staan dat je accoord hebt gegeven. Dus stuur je de factuur wel alleen van de airco deze word dan wel bij u bezorgd aan “Adres” vrijdagmiddag tussen 12.00 en 18.00. Mvg Airco meneer

Edit: zelf beter lezen dus :P

[Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 04-03-2021 14:19]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:17
Überhaupt geen specificatie van merk/model of een prijs? Uitlachen en verder gaan....

SPECS

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
jack zomer schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:46:
Zou dit vallen onder troep die je ongewenst thuis gestuurd krijgt mag je houden?

En nee, ik zie geen overeenkomst.
Ik zou het in dit geval niet riskeren zeker omdat je weet dat het niet zo is, maar als iemand je zomaar een airco van ~600-800 euro stuurt en het pakket op jouw naam staan dan mag je die in theorie gewoon aannemen.

Maar in dit geval kan TS (of vader van TS) de zending beter gewoon niet aannemen, dan is het meteen opgelost.

• Puc van S.
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:07
stylezzz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:14:
Überhaupt geen specificatie van merk/model of een prijs? Uitlachen en verder gaan....
18-02-2021 12:44 - Papa: Hallo “Airco meneer” ,Kan ik ook een airco inclusief montage bestellen de zelfde als “Leeghoofd21”
Hij vraagt dezelfde airco als zijn zoon (@Leeghoofd21 ) bij hem heeft besteld, dus geen merk/model klopt niet natuurlijk :)
Martinusz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:10:
Ook wel knap dat de airco eerst 3-4 weken moet duren en dan vervolgens al a.s. vrijdag geleverd wordt :F

code:
1
2
Dat dacht ik ook, maar de 3-4 weken slaat denk ik eerder op de tijdspanne dat hij langs kan komen om te kijken.

code:
1
2
3
4
26-02-2021 16:44 - Papa: Ok heb je al gekeken naar een datum
27-02-2021 19:27 - Papa: Heb jij de Panasonic op voorraad
01-03-2021 07:46 - Airco meneer: Ja

bovenstaande volgorde dus ;)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Basekid schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:07:

Auto analogie:
Ik lees het anders en begrijp het standpunt van airco meneer wel.

Klant: Dat is mooi
Klant: Wat is de prijs?
Winkel: Rond de 1200 euro
Klant: OK mooi

Maar airco meneer had het wel iets beter kunnen navragen wat Papa eigenlijk bedoelde :+

[Voor 9% gewijzigd door Wolly op 04-03-2021 14:21]

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Volgens mij komt een overeenkomst alleen maar tot stand als er duidelijk en ondubbelzinnig akkoord wordt gegeven. "OK mooi" is dat niet, dat kan net zo goed "ok, bedankt voor de info" betekenen.

https://www.socialcooling.com/

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:19:
[...]

Ik lees het anders en begrijp het standpunt van airco meneer wel.

Klant: Dat is mooi
Klant: Wat is de prijs?
Winkel: Rond de 1200 euro
Klant: OK mooi

Maar airco meneer had het wel iets beter kunnen navragen wat Papa eigenlijk bedoelde :+
Maar neem je dan € 1156 euro mee naar de Ford dealer of € 1249?

Zover ik heb begrepen van mijn vader had hij gewild dat de airco meneer eerst kwam kijken voor je juiste plek en benodigde installatiematerialen en op basis daarvan een offerte zou sturen.

HANDTEKENING!!!

• loki504
emnich schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:59:
Het gaat er om dat een overeenkomst die je op afstand afsluit (ik bel de slager) niet per definitie de rechten geeft zoals beschreven in het wetboek.

Dus als ik bij de slager op de hoek per telefoon iets bestel heb ik wél een overeenkomst maar mag ik deze niet binnen 14 dagen kosteloos en zonder opgaaf van reden annuleren.

Maar we dwalen af. In het geval van TS is er geen overeenkomst maar als die er wel was, was het zeer waarschijnlijk juridisch geen overeenkomst op afstand.
Een slager uiteraard niet. Want dat valt onder een product met korte houdbaarheids datum.
Maar ik zie niet in waarom random winkel bellen iets bestellen niet onder koop op afstand valt.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Leeghoofd21 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Maar neem je dan € 1156 euro mee naar de Ford dealer of € 1249?
Mijn pinpas :P
Zover ik heb begrepen van mijn vader had hij gewild dat de airco meneer eerst kwam kijken voor je juiste plek en benodigde installatiematerialen en op basis daarvan een offerte zou sturen.
Tja. Die airco meneer zit er compleet anders in als je vader. Op basis van de chat denk ik ook niet dat je vader verplicht is tot afname of betaling trouwens.

Heb jij destijds wel een mooie gespecificeerde offerte ontvangen?

• stylezzz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:17
Puc van S. schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:18:
[...]

[...]

Hij vraagt dezelfde airco als zijn zoon (@Leeghoofd21 ) bij hem heeft besteld, dus geen merk/model klopt niet natuurlijk :)
Ik zou toch even dubbelchecken of dat de klant daadwerkelijk merk x model y bedoeld. Of is aircomeneer de buurman en persoonlijk bekend met de hele familie?

SPECS

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
Wolly schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Mijn pinpas :P

[...]

Tja. Die airco meneer zit er compleet anders in als je vader. Op basis van de chat denk ik ook niet dat je vader verplicht is tot afname of betaling trouwens.

Heb jij destijds wel een mooie gespecificeerde offerte ontvangen?
Ik heb ook geen offerte ontvangen omdat ik precies wist welk type ik wou hebben en ik de installatie via een andere partij zou doen. Toen de airco meneer ze binnen had heeft hij mij een factuur gestuurd ( ook toevallig € 1200 , maar dan voor 2 stuks) en deze heb ik betaald waarna ik ze heb opgehaald.

Mijn vader vraagt hetzelfde type dus eigenlijk zijn beide partijen het wel eens over het type airco , echter nog niet over de installatie en uiteindelijke kosten. De airco meneer geeft naar mijn idee alleen een ruwe schatting in dit geval. Deze zou sterker hebben gestaan als het een offerte was geweest met standaard installatie materiaal en een meer- en/of minderwerk clausule.

HANDTEKENING!!!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
stylezzz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Ik zou toch even dubbelchecken of dat de klant daadwerkelijk merk x model y bedoeld. Of is aircomeneer de buurman en persoonlijk bekend met de hele familie?
De airco meneer is een vriend van een ex-collega van mij maar we hebben enkel een zakelijke relatie.

HANDTEKENING!!!

• EJlol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 20:51
Is dit de enige communicatie geweest? Of is er nog telefonisch contact of iets dergelijks geweest? Zoals het nu staat is er duidelijk nog geen overeenkomst.

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
EJlol schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:17:
Is dit de enige communicatie geweest? Of is er nog telefonisch contact of iets dergelijks geweest? Zoals het nu staat is er duidelijk nog geen overeenkomst.
Dit is de enige communicatie die er heeft plaatsgevonden.

HANDTEKENING!!!

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ik zou hier geen overeenkomst in lezen.
Je kunt je nog wat inlezen over de "wilsovereenstemming", eigenlijk de basis van iedereen overeenkomst, en wat daarvoor vereist is. Daar gaat het m.i. namelijk al fout.

[Voor 7% gewijzigd door defusion op 04-03-2021 16:44]

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19:47
loki504 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Een slager uiteraard niet. Want dat valt onder een product met korte houdbaarheids datum.
Maar ik zie niet in waarom random winkel bellen iets bestellen niet onder koop op afstand valt.
Omdat er dan geen sprake is van een georganiseerd systeem en het dan geen overeenkomst op afstand is in de zin van BW 6:230g onder e. Uit de MvT:
Uit de bewoordingen «georganiseerd en systeem» volgt dat sprake moet zijn van een stelselmatige en niet van een min of meer toevallige gebruikmaking van één of meer middelen voor communicatie op afstand met het oog op het tot stand brengen van overeenkomsten op afstand (vgl. Kamerstukken II 1999/2000, 26 861, nr. 3, p. 13).
Kamerstukken II 1999/2000, 26 861, nr. 3, p. 13
Van een door de leverancier georganiseerd systeem voor verkoop op afstand zal niet kunnen worden gesproken als bijvoorbeeld een consument op eigen initiatief telefonisch iets bestelt bij de winkelier bij wie hij normaliter boodschappen doet of bij een door hem in een algemene telefoongids opgezochte winkelier, indien deze niet tevens een speciale dienstverlening biedt die is toegespitst op de bestelling of verkoop met behulp van een communicatiemiddel.

• loki504
@Tom-Z dank. Dat geeft een heel ander beeld van wat ze bedoelen met georganiseerd systeem als de eerder aangehaalde link.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15:26

LankHoar

Professionele amateur

@Leeghoofd21 is er nadat je pa wat gestuurd heeft nog verder gecommuniceerd? Zo niet zou ik het hier bij laten. Mocht er een airco bezorgd worden morgen, gewoon weigeren. Dit lijkt me geen duidelijke overeenkomst, en niet eens een onduidelijke.

Aircomeneer mag m.i. wel een cursusje begrijpend lezen/communiceren gaan doen indien hij denkt dat er echt een airco besteld is en niet alleen info opgevraagd.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:00:
@Leeghoofd21 is er nadat je pa wat gestuurd heeft nog verder gecommuniceerd? Zo niet zou ik het hier bij laten. Mocht er een airco bezorgd worden morgen, gewoon weigeren. Dit lijkt me geen duidelijke overeenkomst, en niet eens een onduidelijke.

Aircomeneer mag m.i. wel een cursusje begrijpend lezen/communiceren gaan doen indien hij denkt dat er echt een airco besteld is en niet alleen info opgevraagd.
Er is hierna geen communicatie meer geweest. Ik hoop dat de airco meneer eieren voor zijn geld kiest en hem niet komt afleveren.

HANDTEKENING!!!

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou zeggen (of: het BW zegt in boek 6): een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Je vader heeft de verkoper gevraagd een aanbod te doen. Een aanbod moet echter voldoende specifiek zijn. Een ongeveer-prijs, zonder dat duidelijk is wat de installatie precies behelst, lijkt mij niet voldoende specifiek. De verkoper heeft geen aanbod gedaan als bedoeld in de wet, laat staan dat je vader een niet gedaan aanbod kan aanvaarden.

Ik reageer vanaf telefoon, maar met deze zoektermen moet je de weg naar de juiste wetsbepalingen wel kunnen Googelen. En inderdaad: pakket gewoon weigeren als het zou komen.

Benieuwd naar jouw ervaring met mijn e-book prijsvergelijker!

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:54
Is het gesprek uit OP echt het hele gesprek? Kan het me bijna niet voorstellen.

• Tom-Z
Thijsmans schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:49:
Een aanbod moet echter voldoende specifiek zijn. Een ongeveer-prijs, zonder dat duidelijk is wat de installatie precies behelst, lijkt mij niet voldoende specifiek.
Deze redenering klopt niet. Je hoeft geen prijs af te spreken om een overeenkomst te kunnen sluiten. De koper/opdrachtgever is dan een redelijke prijs verschuldigd, onder meer afhankelijk van het gebruikelijke tarief van de verkoper/aannemer.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Lekkere naaistreek.
Eerst een specifiek model laten bestellen en dan binnen 2 weken annuleren en naar een ander gaan.
Ik ben blij dat ik niet in de B2C zit.

@Leeghoofd21 ik hoop voor je dat je deze man niet meer nodig hebt (garantie oid).

Acties:
  • +13Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

TheGhostInc schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:20:
Lekkere naaistreek.
Eerst een specifiek model laten bestellen en dan binnen 2 weken annuleren en naar een ander gaan.

@Leeghoofd21 ik hoop voor je dat je deze man niet meer nodig hebt (garantie oid).
Bestelen? Annuleren? Er is niets besteld, er was echt geen concrete afspraak, enkel een informatievraag en een soort van afspraak dat er eens gekeken zou worden, ook niet concreet. Je reactie lezende ben ik ook blij dat je niet in de B2C zit :)

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 19:26
Ben benieuwd of de airco geleverd wordt vandaag :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
MarcoC schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:54:
Is het gesprek uit OP echt het hele gesprek? Kan het me bijna niet voorstellen.
Dit is echt het hele gesprek. Hierna heeft er geen communicatie meer plaatsgevonden.
TheGhostInc schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:20:
Lekkere naaistreek.

Het is niet een specifiek model, het is 1 van de modellen waar hij er toen ik de mijne ophaalde er ongeveer 50 van had staan en gezien ik zijn leverancier ken is het 1 van de 2 modellen die hij kan inkopen.
Ik heb deze man niet nodig verder voor garantie. Die loopt via de installateur.
Martinusz schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:06:
Ben benieuwd of de airco geleverd wordt vandaag :P
You and me both, ik zit te wachten op een telefoontje van mijn vader dat hij toch opeens voor de deur staat.

HANDTEKENING!!!

• jack zomer
  • Registratie: oktober 2020
  • Nu online
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:19:

You and me both, ik zit te wachten op een telefoontje van mijn vader dat hij toch opeens voor de deur staat.
Camera's met geluid buiten? Ring deurbel? Filmpje schieten mocht meneer met een levering voor de deur staan...
Duidelijk op film, ik wens geen levering. We hebben hiervoor geen afspraak etc. Bedenk wat leuks

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:54
Leeghoofd21 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Dit is echt het hele gesprek. Hierna heeft er geen communicatie meer plaatsgevonden.
Dan is er geen overeenkomst en heeft de aircoleverancier pech.

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:18
Maar jouw vader wil wel een airco hebben. Waarom zou hij niet met deze man in zee gaan? Het overvalt hem misschien, maar dat is wat anders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

107mb schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:38:
Maar jouw vader wil wel een airco hebben. Waarom zou hij niet met deze man in zee gaan? Het overvalt hem misschien, maar dat is wat anders.
Omdat hij al een andere airco geregeld heeft (zie eerdere post TS), en twee lijkt me wat veel ;)

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:03

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Basekid schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:07:

Auto analogie:
Klant: Ok wanneer kan ik fotos sturen van de kleur rood die ik wil etc
Winkel: We komen wel een keer bij u langs
Klant: oh ik hoef de auto niet meer
Winkel: helaas hij is al besteld, betalen graag!

Klant vraagt puur of de mogelijkheid er is tot bestellen, niet dat ze graag nu iets willen bestellen...
In het voorbeeld van de TS komt er echter nog een "ok mooi" tussendoor wat mogelijk bron van de verwarring is. De communicatie is op zijn minst onduidelijk en slecht.

Frontpagemoderatie Forum

• DePaul
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:48
@Leeghoofd21 Hoe is het afgelopen eigenlijk?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
Met een sisser. Niets meer vernomen van de airco meneer.

HANDTEKENING!!!

• Automark
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11:45
Tja, officieel is er geen overeenkomst.

Alleen als dit op een klein dorp gebeurd kan ik het me wel voorstellen.
"Hey Jan, kun je bij mij net zo;n airco installeren als je bij mn broer hebt gedaan?"

Als dat het geval is, niet moeilijk doen met juristen taal, maar gewoon even langs gaan voor een bak koffie.

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Topicstarter
Leeghoofd21 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:17:
[...]

Met een sisser. Niets meer vernomen van de airco meneer.
Helaas was ik iets te vroeg met juichen.
Vandaag heeft mijn vader wederom een bericht via WhatsApp ontvangen:
Factuur is op de post gegaan. Ivm het bestellen van de airco. 600 incl een Panasonic 3.5 kw zoals besproken met app contact. Mvg airco meneer.
Dit heb ik letterlijk 1 op 1 overgetypt vanuit WhatsApp, inclusief alle verkeerde interpunctie en whatnot.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

HANDTEKENING!!!

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Leeghoofd21 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:20:
[...]

[...]

Dit heb ik letterlijk 1 op 1 overgetypt vanuit WhatsApp, inclusief alle verkeerde interpunctie en whatnot.

***members only***
Dus hij verstuurd een factuur voor een ongeleverde airco met twijfelachtige overeenkomst (die zeker niet sluitend is)? Het moet niet gekker worden 8)7

Wanneer de factuur binnenkomt, bericht terugsturen dat je de vordering betwist en het daar bij laten.

Nog even helemaal los van of er al dan niet een overeenkomst is. Stel nou die was er wel, dan nog kan je pa zich beroepen op de WKOA. Gezien er nog niets verstuurd was (en dus ook niet teruggestuurd hoefde te worden), mogen er dan echt geen kosten in rekening gebracht worden. Niets nada noppes.

• Frank HF
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Leeghoofd21 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:20:
[...]

[...]

***members only***
Grappig, maar de airco is niet eens geleverd nu? Dus je krijgt een factuur zonder dat de airco geleverd is? :D

"Mijn gehoor en alertheid zijn als een 360 graden radar om me heen en beweeg me zo door het verkeer dat ik niet perse gezien hoef te worden." © by Knightwolf

• Tom-Z
Frank HF schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Grappig, maar de airco is niet eens geleverd nu? Dus je krijgt een factuur zonder dat de airco geleverd is? :D
Dat is geen argument. TS heeft geweigerd de airco in ontvangst te nemen. Daarmee komt (als er een overeenkomst zou zijn) zijn betalingsverplichting niet te vervallen.
LankHoar schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Nog even helemaal los van of er al dan niet een overeenkomst is. Stel nou die was er wel, dan nog kan je pa zich beroepen op de WKOA.
Nee, dat kan niet. Het is geen koop op afstand, dat is in dit topic al uitgebreid besproken.

• loki504
Tom-Z schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Dat is geen argument. TS heeft geweigerd de airco in ontvangst te nemen. Daarmee komt (als er een overeenkomst zou zijn) zijn betalingsverplichting niet te vervallen.

[...]

Nee, dat kan niet. Het is geen koop op afstand, dat is in dit topic al uitgebreid besproken.
Ik lees nergens dat hij geweigerd heeft.

We weten niet of WKOA hierin geldig is. Er is alleen besproken dat het op afstand niet direct tot die wet lijd. Maar als er staat voor verkoop en info stuur een bericht naar 06....... Dan vind ik dat ze van goede huizen moeten komen om het niet te laten gelden.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True