Toon posts:

Laptop laten vallen - SSD boot niet meer SOS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mudita
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-03-2021
Gisteren heb ik mijn laptop laten vallen vanaf een vrij hoge kast van circa. 2 meter. Hierna probeerde ik mijn laptop op te starten en helaas wordt de SSD niet meer herkent, waardoor de laptop dus windows niet meer boot. Betekent dit dat ik een nieuwe SSD moet bestellen en vervangen? Zou er naast de SSD ook iets mis kunnen zijn met kabeltjes of meer belangrijke onderdelen o.i.d.?

Ik heb al geprobeerd om vanuit het boot systeem de SSD te controleren/scannen maar dit werkt uiteraard niet. Daarnaast heb ik ook geen idee of ik vanuit boot instellingen iets zou kunnen wijzigen waardoor deze wel weer herkend wordt.

Als ik de laptop openmaak lijkt het alsof er onder de SSD een kabel zit waarbij iets beschadigd is, nou denk ik persoonlijk niet dat dit de oorzaak is. De kabel lijkt niet dusdandig beschadigd dat er iets mis mee zou zijn en betwijfel ik ook of deze uberhaupt voor de SSD zelf is. Naast de SSD is bij een kabel input (denk ik?) het zwarte blokje voor de helft afgebroken. Ook hiervan weet ik niet zeker of dit van belang is.

Aangezien mijn laptop van groot belang is op mijn werk en ik nu dus volledig thuiswerk. Heeft het wel degelijk spoed om dit op te lossen. Ik wil graag zelf een SSD bestellen en deze dan ook zelf vervangen. Aan de andere kant betwijfel ik of het nodig is iemand met iets meer verstand hiervan er naar te laten kijken voordat er iets anders mis is met de laptop (kleine beschadigingen aan moederbord of kabeltjes oid). Vandaar mijn topic hier om te vragen wat verstandig is.

Het gaat om de volgende SSD die ik zou gaan bestellen: https://www.replacedirect...bid=296602&prrel=35928370

Lekkere timing zo met thuiswerken en moeten verhuizen binnen een maand.

Ik heb hier nog een aantal foto's toegevoegd aan het topic.

[Voor 11% gewijzigd door mudita op 04-03-2021 12:18]

Beste antwoord (via mudita op 05-03-2021 13:23)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
@mudita: start eerst eens op vanaf een USB-stick: al is het maar een installatiedisk van Windows.
Dan kan je vaak al zien of jet toetsenbord, videokaart enz. onbeschadigd zijn.
Als dat booten vanaf USB-stick lukt, is het pas de moeite om te kijken voor een andere MSata SSD.
Vaak kan je in een winkel waar je zoiets kan kopen, ook jouw eigen mSata SSD laten testen: als die test goed uitpakt heb je in elk geval al je data terug en dan weet je ook al snel wat de repareerbaarheid is van je laptop.
Mocht de M2 aansluiting waar je SSD in zat beschadigd zijn en je harddisk aansluiting zou het nog doen, dan kan je er probleemloos een 2,5" SSD in zetten. Zo'n winkel is heel snel met die diagnoses en als je daar wat koopt (bv. een 2,5" SSD), zullen de onderzoekskosten ook wel meevallen.
Ik denk dat dit de snelste en goedkoopste manier is om te weten of je met deze laptop nog aan het werk komt of niet.

Alle reacties

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-03 10:10

MrDrako

nep ict'er

Heb je hem al eens eruit gehaald en opnieuw er goed ingedrukt??

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:50
Dit kunnen echt 100 dingen zijn. Opnieuw je SSD vastmaken kán helpen maar:
Als hij van groot belang is voor je werk, kunnen zij je vast helpen toch :) Ik neem aan dat zij dat ook zo ervaren en daar dus naar handelen.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-03 20:15
Bij dat afgebroken blokje staan de letters HDD, waar rook is is vuur. Hoort daar normaal niet gewoon zo'n platte kabel in te zitten die nu is afgebroken?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

lolgast schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:55:
Dit kunnen echt 100 dingen zijn. Opnieuw je SSD vastmaken kán helpen maar:
Als hij van groot belang is voor je werk, kunnen zij je vast helpen toch :) Ik neem aan dat zij dat ook zo ervaren en daar dus naar handelen.
Je wilt, denk ik, niet weten hoeveel mensen er nú in verband met COVID-19 met 100% privé materiaal voor de baas vanuit huis aan het werk zijn.

@mudita Accu LOS halen als dat simpel kan, vervolgens de SSD los pakken (schroefje er uit draaien en daarna die SSD uit het slot pakken en weer terugdrukken + vastschroeven). Veel kans dat 't ding daarna weer herkent wordt.

@leecher 't Zal toch niet zo zijn dat er ook nog een old-skool 2,5" HDD in die laptop zit welke als 'bootdevice' staat ingesteld? :o

[Voor 7% gewijzigd door Will_M op 04-03-2021 16:03]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• leecher
Will_M schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:59:
@leecher 't Zal toch niet zo zijn dat er ook nog een old-skool 2,5" HDD in die laptop zit welke als 'bootdevice' staat ingesteld? :o
Geen idee, welke laptop is het eigenlijk?

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-03 16:41
Word de SSD inde Bios wel herkend?

Let op:
Volgens spec. is de SSD een M.2 Sata SSD

Die je wilt bestellen is ook een M2 Sata SSD dus dat zal goed gaan.
Alleen dat zal je Windows opnieuw moet installeren.
Want als je de Oude SSD niet werkend krijg kan je ook niet klonen naar je nieuwe SSD.

44

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

leecher schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:04:
[...]

Geen idee, welke laptop is het eigenlijk?
Ik zie alléén iets met 'MADE IN CHINA'..... Sowieso een leugen: Made ligt hier in Noord-Brabant aan de Maas!

:9

• leecher
Will_M schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:59:

Nou.... hier fotos van een broertje van, met hetzelfde kabeltje maar dan niet afgebroken :P

@ mudita

aub meer foto's van het binnenwerk posten en het typenummer van je laptop (of gewoon een foto van de stickers op de onderkant van de behuizing)

[Voor 5% gewijzigd door leecher op 04-03-2021 16:17]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat CSL50 LS-E79xx nummer initieert dat 't een HP machientje is maar dan weten we nóg niet wat voor een HP (ze hebben er gelukkig ook niet zo heel veel daar).

• leecher
Will_M schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:23:
Dat CSL50 LS-E79xx nummer initieert dat 't een HP machientje is maar dan weten we nóg niet wat voor een HP (ze hebben er gelukkig ook niet zo heel veel daar).
Ik doe een gok: HP 250 G6. Ik lees dat er op de plek van de HDD ook een CD drive zou kunnen zitten. Spannend hoor :+

@mudita we zitten te wachten op je

• mudita
@leecher Ik denk persoonlijk niet dat het hieraan ligt. De laptop heeft nooit een HDD gehad, alleen wel een slot hiervoor. Ik zie alleen dat het zwarte blokje afgebroken blijkt te zijn maar er valt nergens zo een kabeltje terug te vinden. Het lijkt me sterk dat die ineens verdwenen is toch? Of zou het alsnog met de HDD aansluiting te maken kunnen hebben terwijl het hier over een SSD gaat? Het gaat om de laptop HP bs182nd. Mocht het daadwerkelijk aan de HDD aansluiting liggen dan stuur ik graag nog meer foto's op, ik wacht op je antwoordt.

@MrDrako Ik heb de SSD er net uitgeschroefd en weer opnieuw ingezet na het stof er ook wat uit te blazen. Helaas heeft dit niks geholpen en krijg ik bij het opstarten hetzelfde probleem. Wel te vermelden dat ik hiervoor een gewone schroevendraaier gebruikte dus het schroefje niet maximaal vast kan zetten. Alhoewel dat niet echt nodig leek te zijn, zit alsnog goed vast.

@lolgast Helaas gaat dit om een prive laptop en zoals in dit topic wordt aangegeven zijn er heel veel werknemers die met COVID thuis werken op die manier. Het is iets wat ik vast en zeker kan aankaarten maar is het krijgen van een laptop niet een snelle mogelijkheid. Daarnaast heeft het ook belang om toch een werkende laptop te hebben, met als prio werk en daarnaast nog prive.

@r44 Volgens mij niet. Ik zal dit nog even dubbelchecken.

[Voor 7% gewijzigd door mudita op 04-03-2021 16:32]

• leecher
mudita schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:30:
@leecherMocht het daadwerkelijk aan de HDD aansluiting liggen dan stuur ik graag nog meer foto's op, ik wacht op je antwoordt.
Das geen handige volgorde. Als je nu eerst eens wat meer foto's plaatst dan kijken we daarna of het aan de HDD aansluiting ligt :P

• mudita
leecher schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:32:
[...]

Das geen handige volgorde. Als je nu eerst eens wat meer foto's plaatst dan kijken we daarna of het aan de HDD aansluiting ligt :P
Ik doe het in deze volgorde omdat ik me in de eerste instantie afvraag of het met een HDD aansluiting te maken kan hebben als het om een SSD gaat. Ook omdat er helemaal geen kabeltje terug te vinden is, dus lijkt het niet van belang? Maar ook al zit er geen kabeltje en het gaat om een SSD en niet een HDD kan die aansluiting hier wel mee te maken hebben dus? Ik ga over een aantal minuten meer foto's maken en uploaden. Zijn er specifieke onderdelen waar goede duidelijke foto's van gemaakt moeten worden?

• leecher
mudita schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Ik doe het in deze volgorde omdat ik me in de eerste instantie afvraag of het met een HDD aansluiting te maken kan hebben als het om een SSD gaat. Ook omdat er helemaal geen kabeltje terug te vinden is, dus lijkt het niet van belang? Maar ook als is er geen kabeltje en gaat het om een SSD en niet een HDD kan die aansluiting hier wel mee te maken hebben dus? Ik ga over een aantal minuten meer foto's maken en uploaden. Zijn er specifieke onderdelen waar goede duidelijke foto's van gemaakt moeten worden?
Lijkt me het best als je alle onderdelen een keer op beeld hebt gezet want dat scheelt weer gegok.

Wellicht ben ik niet helemaal thuis in de binnenwerken van HP laptops maar ik zou niet verwachten dat er lege dummy connectors in ongebruikte sloten zitten. Als dat al zo zou zijn, zo'n dummy connector weegt echt helemaal niks, zit dan netjes in de connector en als je die laptop van 30 meter hoog naar beneden gooit verwacht ik nog steeds niet dat dit specifieke mini onderdeeltje dwars doormidden breekt.

Verder heb je HDD problemen en staat er bij het afgebroken deel 'HDD'. Dus tjah. Wie weet :+

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Will_M schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Ik zie alléén iets met 'MADE IN CHINA'..... Sowieso een leugen: Made ligt hier in Noord-Brabant aan de Maas!

:9
En als je de laptop omdraait komt hij uit Edam... :+

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:45
Je zou niet verwachten dat een SSD kapot gaat door zo'n val.
Die SSD zit in een connector. Vreemd dat dat HDD dingetje afgebroken is. Ook dat zou je dan niet direct verwachten.
Werken andere zaken zoals geheugen wel?

Je hebt vast niet nog een andere SSD met deze aansluiting liggen die je even kan uitproberen?

Dat kabeltje onder de SSD, zag dat er verder goed uit toen je de SSD eruit had?

[Voor 11% gewijzigd door KNed op 04-03-2021 16:39]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
De 'kabel' onder je SSD is niet 'kapot' maar de sticker die op de kabel zit is slechts een beetje losgeraakt, kan geen kwaad.

De connector op het moederbord waarbij de locking bar (dat zwarte flapje) kapot is wordt niet gebruikt, ook niet voor de SSD (verkeerde M.2 Key lijkt het op de foto - zal dan geen SATA maar NVMe zijn). nvm, wel SATA, SATA-600 om precies te zijn, maar geen gedeelde bus, dus nog steeds niet erg ;-)

Wat bedoel je met SSD niet herkennen? Is dat ding verdwenen als boot device? Staat het onder devices niet meer in je UEFI setup?

Als je het ding echt verder wil debuggen moet je meerdere dingen doen:

- Opstarten van ander medium (bijv. USB stick)
- SSD in een ander systeem prikken en kijken of die het daar wel doet
- Andere SSD in je laptop prikken, kijken of die dan wel herkend wordt

[Voor 29% gewijzigd door johnkeates op 04-03-2021 16:45]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:42
Heeft je bedrijf een ICT afdeling?
Zoja vraag hun eens om een werklaptop. Dan kan je tenminste door.

• mudita
@KNed Als ik via de boot setup een testronde draai op basis van geheugen werkt die wel. Alleen voor de opslag (SSD) dus niet. Wellicht dat die kleine onderdelen op andere momenten zijn afgebroken? Ik heb de laptop nooit eerder laten vallen en al helemaal niet van zo'n hoogte. Maar heb de laptop ook al jaren niet opengehaald. Helaas geen andere SSD liggen.

@johnkeates Daar kwam ik inmiddels ook achter toen ik de SSD eruit haalde. Daar lijkt dus gelukkig niks mis te gaan. Bekijk onderstaande foto's voor meer info.

@jack zomer Ook al waardeer ik je intentie om te helpen, dit is niet mijn vraag in dit topic. Graag reageren m.b.t. mijn vraag.

@leecher Hieronder meer foto's. Ik heb ook even de laptop opgestart om alle instellingen en boot setup te laten zien.

Ik kwam erachter dat er nog een ander onderdeeltje is afgebroken. Deze valt ook tussen de foto's terug te vinden.

• mudita
johnkeates schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:42:
De 'kabel' onder je SSD is niet 'kapot' maar de sticker die op de kabel zit is slechts een beetje losgeraakt, kan geen kwaad.

De connector op het moederbord waarbij de locking bar (dat zwarte flapje) kapot is wordt niet gebruikt, ook niet voor de SSD (verkeerde M.2 Key lijkt het op de foto - zal dan geen SATA maar NVMe zijn). nvm, wel SATA, SATA-600 om precies te zijn, maar geen gedeelde bus, dus nog steeds niet erg ;-)

Wat bedoel je met SSD niet herkennen? Is dat ding verdwenen als boot device? Staat het onder devices niet meer in je UEFI setup?

Als je het ding echt verder wil debuggen moet je meerdere dingen doen:

- Opstarten van ander medium (bijv. USB stick)
- SSD in een ander systeem prikken en kijken of die het daar wel doet
- Andere SSD in je laptop prikken, kijken of die dan wel herkend wordt
De kans dat een nieuwe SSD het oplost is ook niet gegarandeerd dus? Ik was van plan om een nieuwe SSD te bestellen zodat ik het gefixt krijg. Dat is het geld niet waard?

Voor het opstarten vanaf een USD moet ik dan gewoon windows 10 installeren op de usb en checken of dat werkt?

Ik heb geen ander systeem om te controleren of de SSD nog wel werkt.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:42
mudita schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:02:
@jack zomer Ook al waardeer ik je intentie om te helpen, dit is niet mijn vraag in dit topic. Graag reageren m.b.t. mijn vraag.
Openbaar forum, ik mag/kan/en reageer hoe ik dat wil. En daar kan je wat van vinden, maar je kan het niet voorkomen.

Het punt is, je bent nu gehaast en onder stress omdat de pc waarop je thuiswerkt het niet doet. Begrijpelijk, maar misschien geeft de ict afdeling of je baas wel gewoon aan, kom naar kantoor en dan heb ik een werkpc voor je liggen.. dan kan je op gemak je privé pc maken...

Ik zou het wel weten, verder heb ik geen idee wat er stuk was. Dus van mij heb je over 5seconden geen last meer

• mudita
jack zomer schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:12:
[...]

Openbaar forum, ik mag/kan/en reageer hoe ik dat wil. En daar kan je wat van vinden, maar je kan het niet voorkomen.

Het punt is, je bent nu gehaast en onder stress omdat de pc waarop je thuiswerkt het niet doet. Begrijpelijk, maar misschien geeft de ict afdeling of je baas wel gewoon aan, kom naar kantoor en dan heb ik een werkpc voor je liggen.. dan kan je op gemak je privé pc maken...

Ik zou het wel weten, verder heb ik geen idee wat er stuk was. Dus van mij heb je over 5seconden geen last meer
Het was geen opmerking om je uit dit topic te sturen. Ook geen verwachting dat ik dergelijke opmerkingen kan voorkomen. Ik waardeer je reactie vooralsnog, aangezien je probeert te helpen. De reden van mijn opmerking stemt meer voort uit het idee dat ik de laptop probeer te fixen. Wellicht dat ik de persoonlijke situatie eruit had moeten halen. Mocht het inderdaad zo uit komen dat ik de laptop niet kan repareren dan zal ik andere stappen moeten ondernemen. Bedankt voor je input!

• leecher
mudita schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:04:
[...]

De kans dat een nieuwe SSD het oplost is ook niet gegarandeerd dus? Ik was van plan om een nieuwe SSD te bestellen zodat ik het gefixt krijg. Dat is het geld niet waard?

Voor het opstarten vanaf een USD moet ik dan gewoon windows 10 installeren op de usb en checken of dat werkt?

Ik heb geen ander systeem om te controleren of de SSD nog wel werkt.
Ik zou gaan voor een kleine linux live distro, scheelt weer wat download en installatie tijd.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

leecher schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:16:
[...]

Ik zou gaan voor een kleine linux live distro, scheelt weer wat download en installatie tijd.
https://kubuntu.org/

Dan heb je in ieder geval een KDE versie mét GUI welke de hardware ook netjes 'snapt'. MINT kan ook ;)

Spul draait vervolgens netje vanuit het 't RAM van je laptop... En nu we 't daar toch over hebben: Re-Seat die modules ook maar even na zo'n val. Die zullen waarschijnlijk ook wel een optater gehad hebben.

[Voor 23% gewijzigd door Will_M op 04-03-2021 17:24]

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-03 09:57
Er zijn 3 opties (of een combinatie van meerdere opties):
  1. De SATA controller is kapot.
  2. De verbinding tussen de SATA controller is kapot.
  3. De m.2 SATA SSD is stuk.
Qua uitsluiten zit je op het volgende:
Als een andere werkende m.2 SATA SSD ingeplugd in de laptop ook niet werkt, dan is het mogelijk 1 en/of 2.
Als een andere werkende m.2 SATA SSD ingeplugd in de laptop wel werkt, dan is het waarschijnlijk 3.
Als een andere werkende (niet m.2) SATA SSD ingeplugd in de laptop ook niet werkt, dan is het waarschijnlijk 1 en misschien ook 2.
Als een andere werkende (niet m.2) SATA SSD ingeplugd in de laptop wel werkt, dan is 1 uitgesloten en het mogelijk 2 en/of 3.

• mudita
Groentjuh schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:34:
Er zijn 3 opties (of een combinatie van meerdere opties):
  1. De SATA controller is kapot.
  2. De verbinding tussen de SATA controller is kapot.
  3. De m.2 SATA SSD is stuk.
Qua uitsluiten zit je op het volgende:
Als een andere werkende m.2 SATA SSD ingeplugd in de laptop ook niet werkt, dan is het mogelijk 1 en/of 2.
Als een andere werkende m.2 SATA SSD ingeplugd in de laptop wel werkt, dan is het waarschijnlijk 3.
Als een andere werkende (niet m.2) SATA SSD ingeplugd in de laptop ook niet werkt, dan is het waarschijnlijk 1 en misschien ook 2.
Als een andere werkende (niet m.2) SATA SSD ingeplugd in de laptop wel werkt, dan is 1 uitgesloten en het mogelijk 2 en/of 3.
Dus het zal dan toch beter zijn dat ik het naar iemand breng om te laten repareren? Aangezien het bestellen van een nieuwe SSD niet een zekere oplossing is. Dus ook al is dit in de eerste instantie een goedkopere optie, is er best wel een kans aanwezig dat er andere componenten niet werken en hiervoor dus andere onderdelen nodig zijn? Ik heb geen mogelijkheid om andere SSD's uit te testen aangezien ik die niet heb. Het enige wat ik zelf zou kunnen doen is dus de nieuwe SSD die ik in dit topic vermeld heb bestellen.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-03 12:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het moederbord kan ook stuk zijn gegaan, als er ergens een breukje in een chip (SATA controller bijv) is ontstaan kun je de gekste symptomen krijgen waaronder dit. Lijkt mij beter om 'm ter reparatie aan te bieden. Kunnen ze hem direct schoon maken.

En anders is het diagnose d.m.v. uitsluiten: ga stap voor stap te werk, vervang onderdelen om te kijken wat het effect is. Hang er eens een HDD aan om te kijken wat dat doet, hang de SSD eens in een andere pc om te kijken wat dat doet etc.

Op deze manier kom je er nooit achter, van afstand is het onmogelijk te zeggen of het probleem daadwerkelijk een kapotte SSD is.

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:55
Die connector met de jhdd-vermelding erbij zou ook kunnen slaan op een eventuele 2e hdd, zie bijv. dit topic. Dan was hij ongebruikt. Maar de laptop heeft zo te zien een behoorlijke klap gehad (jhdd-connector lijkt ook wat schuin te staan?). Zou goed kunnen dat er schade is die je niet direct ziet. Kapot flexkabeltje zou ik ook niet vertrouwen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02
mudita schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:38:
Dus het zal dan toch beter zijn dat ik het naar iemand breng om te laten repareren?
Niet perse.
Aangezien het bestellen van een nieuwe SSD niet een zekere oplossing is. Dus ook al is dit in de eerste instantie een goedkopere optie, is er best wel een kans aanwezig dat er andere componenten niet werken en hiervoor dus andere onderdelen nodig zijn?
Als een nieuwe SSD niet helpt dan is er een aanzienlijke kans dat er iets op het moederbord stuk is, en dat kan, zoals al opgemerkt, werkelijk overal zitten.

De kans dat iemand dat tegen redelijke kosten weet op te sporen is zeer klein. Ik denk dat vrijwel iedere reparateur (of 'reparateur') je zal vertellen dat het moederbord dan stuk is en het ding economisch total loss is.
Ik heb geen mogelijkheid om andere SSD's uit te testen aangezien ik die niet heb. Het enige wat ik zelf zou kunnen doen is dus de nieuwe SSD die ik in dit topic vermeld heb bestellen.
Wat opvalt: in de foto's zie ik toch wel degelijk een HDD. Als die ook echt nergens meer zichtbaar is (check of 'ie wel opspint) dan is de kans aannemelijk dat een nieuwe SSD ook niets gaat helpen.

Werkt de HDD wel, dan kun je desnoods overwegen om die te vervangen voor een SATA SSD. En desnoods even kijken of je een kleine mSATA SSD kunt ritselen om te testen of het slot nog werkt en/of de HDD vervangen voor een 2.5" SSD.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@mudita Ik weet niet HOE je verzekert bent maar dit soort ongelukjes in eigen huis mét eigen apparatuur vallen vaak onder de dekking van een (goede) inboedel verzekering.

Kijk de polisvoorwaarden van je verzekering(en) eens na vóórdat je naar je verzekeraar belt ;)

[Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-03-2021 21:22]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 16:07
Dit component op de SSD ziet er niet al te fris uit op de foto's,
Kun je hier misschien een close-up foto van plaatsen?

Op de eerste foto's lijkt dit niet of minder aanwezig, terwijl bij de laatate serie ik het op meerdere foto's zie.
Masr kan misschien ook een vette vinger afdruk zijn.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Renault
@mudita: start eerst eens op vanaf een USB-stick: al is het maar een installatiedisk van Windows.
Als dat booten vanaf USB-stick lukt, is het pas de moeite om te kijken voor een andere MSata SSD.
Vaak kan je in een winkel waar je zoiets kan kopen, ook jouw eigen mSata SSD laten testen: als die test goed uitpakt heb je in elk geval al je data terug en dan weet je ook al snel wat de repareerbaarheid is van je laptop.
Mocht de M2 aansluiting waar je SSD in zat beschadigd zijn en je harddisk aansluiting zou het nog doen, dan kan je er probleemloos een 2,5" SSD in zetten. Zo'n winkel is heel snel met die diagnoses en als je daar wat koopt (bv. een 2,5" SSD), zullen de onderzoekskosten ook wel meevallen.
Ik denk dat dit de snelste en goedkoopste manier is om te weten of je met deze laptop nog aan het werk komt of niet.

• mudita
Renault schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:05:
Bedankt voor je antwoord! Ik zal zometeen even een USB stickje kopen om dat uit te proberen. Mocht dat lukken kan ik dus gewoon een nieuwe M.2 SSD bestellen en deze installeren?

Vanuit een collega die voorheen in de ICT branche zat had ik ook al vernomen dat de kans het grootst is dat het aan de connecter zou liggen. Een SSD heeft geen bewegende onderdelen en zal door een val niet snel beschadigen. Ik moest dan ook controleren of de connecter nog goed vast zit en dan de SSD er opnieuw indoen. Op basis van wat ik zelf zie zit de connecter nog goed vast. Alleen start de laptop nog niet door. Gelukkig komt deze wel gewoon in de BIOS en van wat ik vernomen heb zou er dan met het moederbord niet perse grote problemen zijn.

Als ik jou goed begrijp is ter reparatie aanbieden dus vrij voordelig? Als ik de website bekijk lijkt het net alsof ik al snel in bedragen van 150-200 euro terecht kom om een SSD te repareren of te vervangen. Dat is zo ongeveer 1/3e van de kosten van de laptop ansich. Of zou ik eerder een onderzoek moeten laten doen om het probleem te vinden en dan op basis daarvan kijken of ik het laat repareren of bijvoorbeeld zelf de SSD vervang of een 2,5'' SSD installeer. Overigens lijkt het mij misschien ook een optie om sowieso een 2,5'' SSD te bestellen en te installeren, zodat ik in ieder geval met zekerheid even doorkan?

Bedankt voor je uitgebreide en goed uitgelegde antwoord!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:01
mudita schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:29:
Overigens lijkt het mij misschien ook een optie om sowieso een 2,5'' SSD te bestellen en te installeren, zodat ik in ieder geval met zekerheid even doorkan?
Voor het aansluiten van een 2,5 SSD heb je een sata/kabel connector nodig.
HP 15 Series (HP 15-bs158sa) - Upgrade & Replace SSD / RAM / HDD - Disassembly Tutorial Guide
Deze is toch niet aanwezig begrijp ik?
En de flatcable-connector daarvoor was ook nog beschadig op de foto, waarschijnlijk was dat al zo?

Zoals eerder aangegeven, test eerst eens met een USB boot Linux/WinPE disk om te kijken of alles verder werkt en de SSD misschien toch nog toegankelijk is?
Misschien wel een UEFI/Legacy boot issue?

Eventueel:
Hiren’s BootCD PE

• mudita
The_Doman schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Voor het aansluiten van een 2,5 SSD heb je een sata/kabel connector nodig.
HP 15 Series (HP 15-bs158sa) - Upgrade & Replace SSD / RAM / HDD - Disassembly Tutorial Guide
Deze is toch niet aanwezig begrijp ik?
En de flatcable-connector daarvoor was ook nog beschadig op de foto, waarschijnlijk was dat al zo?

Zoals eerder aangegeven, test eerst eens met een USB boot Linux/WinPE disk om te kijken of alles verder werkt en de SSD misschien toch nog toegankelijk is?
Misschien wel een UEFI/Legacy boot issue?

Eventueel:
Hiren’s BootCD PE
Ook al ga ik het testen met een USB. Moet ik daarna alsnog de laptop ter reparatie aanbieden als ik het goed begrijp? Of zou dat beteken dat een nieuwe SSD wel gewoon werkt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Renault
Als opstarten van een USB-stick lukt en je hebt beeld en de laptop reageert op het toetsenbord, werkt je beeldscherm, videokaart, processor, geheugen en toetsenbord nog. Dat zou een goede basis zijn om "reparatie" op te starten.

Het eerstvolgende wat de winkel dan moet doen, is testen (daar hebben zij de spullen voor) of je laptop opstart van 2,5" harddisk/SSD. Als dat zo is, kunnen zij jouw mSata SSD testen in een van hun laptops en als die in orde is de data daar vanaf kopiëren (bv. naar een USB-harddisk of USB-stick).

Daarna kan jij (als de 2,5" test is gelukt) verder werken op een nieuwe 2,5" SATA-SSD en daar gewoon Windows 10 zelf op installeren vanaf een zelf te maken USB-W10 installatiestick. Je skipt dan het W10-venster met de installatiecode, waardoor je je eigen legale W10 weer terugkrijgt, nu op 2,5" SSD.
Daarna zet je je data zelf terug vanaf de harddisk/stick.

Als een van de testen niet goed uitpakt, moet je zelf even beslissen hoe je verder gaat: een nieuwe SSD / laptop kopen kan altijd nog en de defecte laptop kan je legaal claimen onder je inboedelverzekering (= in principe dagwaarde min eigen risico).

• mudita
Renault schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:06:
Als opstarten van een USB-stick lukt en je hebt beeld en de laptop reageert op het toetsenbord, werkt je beeldscherm, videokaart, processor, geheugen en toetsenbord nog. Dat zou een goede basis zijn om "reparatie" op te starten.

Het eerstvolgende wat de winkel dan moet doen, is testen (daar hebben zij de spullen voor) of je laptop opstart van 2,5" harddisk/SSD. Als dat zo is, kunnen zij jouw mSata SSD testen in een van hun laptops en als die in orde is de data daar vanaf kopiëren (bv. naar een USB-harddisk of USB-stick).

Daarna kan jij (als de 2,5" test is gelukt) verder werken op een nieuwe 2,5" SATA-SSD en daar gewoon Windows 10 zelf op installeren vanaf een zelf te maken USB-W10 installatiestick. Je skipt dan het W10-venster met de installatiecode, waardoor je je eigen legale W10 weer terugkrijgt, nu op 2,5" SSD.
Daarna zet je je data zelf terug vanaf de harddisk/stick.

Als een van de testen niet goed uitpakt, moet je zelf even beslissen hoe je verder gaat: een nieuwe SSD / laptop kopen kan altijd nog en de defecte laptop kan je legaal claimen onder je inboedelverzekering (= in principe dagwaarde min eigen risico).
Dus een nieuwe SSD zou het probleem wel oplossen op basis van wat je als laatste zegt? (een nieuwe SSD kan altijd nog). Ik maak me namelijk om dit moment niet helemaal zorgen om mijn bestanden maar meer dat ik in mijn laptop kan werken of niet.

Aangezien ik geen USB heb, heb ik gewoon meteen contact opgenomen met een winkel die reparaties uitvoert voor een laptop. De laptop zal ik hier morgen waarschijnlijk langs brengen. Ik begrijp de stap van het testen met USB niet helemaal als ik vooralsnog langs die winkel moet gaan om het op te lossen. Dan kan ik toch even goed meteen naar die winkel om het te laten repareren. Of is het meer dat het nutteloos zou zijn als vanaf een USB ook niks werkt aangezien ik dan gewoon een nieuwe laptop nodig heb? Om te testen op USB zou ik deze eerst moeten aanschaffen, via bijvoorbeeld bol.com want quarantaine, dan maar hopen dat die morgen vroeg bezorgd wordt.

[Voor 3% gewijzigd door mudita op 05-03-2021 19:36]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:01
Als de nodige kennis van zake, ervaring en ook reserve test onderdelen niet beschikbaar zijn dan is het inderdaad beter om de diagnose/reparatie uit te besteden.
Hopelijk betreft het een fatsoenlijke computerwinkel die een goede diagnose kan doen.

• Renault
De "van USB opstarten tussenstap" was bedacht om te kijken of in je laptop de meest elementaire onderdelen nog functioneren:
- als dat niet zo is, spaar je je in elk geval de onderzoekskosten uit ...
- als dat wel zo is, kan de winkel meteen testen m.b.v. een 2,5" SATA-SSD waar Windows oid op staat, of de laptop daarop normaal start en loopt. Stap twee daarna zou zijn om de M2-poort te onderzoeken en te bekijken of ze de data van je M2 SSD af kunnen krijgen. Maar dat laatste is niet zo belangrijk voor jou begrijp ik (is geen waarde-oordeel maar een constatering die je dure onderzoeks-tijd bespaart).

• mudita
Vandaag laten testen bij iemand. Schijnt alleen de SSD te zijn want met een andere SSD blijkt het te werken. Ik heb de keuze om een vrij dure SSD (128 GB / Hynix sc300 m2) met windows installatie te doen voor 120 euro. Na overleggen ervoor gekozen de laptop weer op te halen en 15 euro voor het testen te betalen. Nu ga ik zelf een nieuwe SSD bestellen, die ik vermeld heb in de beginpost, deze zal ik dan in de laptop zetten en vanaf een USB stickje windows opnieuw installeren.

Bedankt voor alle hulp in dit topic!

Aangezien ik de SSD moet vervangen ga ik ook meteen kijken naar het wifikaartje en wat extra RAM geheugen. De laptop heeft geen toegang tot 5 GHZ wifi en maar 4 GB ram.

[Voor 14% gewijzigd door mudita op 06-03-2021 14:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Renault
Fijn te lezen dat je er goed en goedkoop mee weg komt!

- Extra RAM geheugen heeft alleen nut als je regelmatig je laptop ziet swappen naar SSD, anders wordt de laptop er nauwelijks sneller van. Zoek dus uit wat swappen is en of jouw laptop veel swapt of niet voordat je investeert in extra geheugen. En swappen naar SSD is véél minder vertragend dan swappen naar harddisk.

- Tip: ga voor een USB-wifi dongle met 2,4 en 5 GHz.
De iets "langere" dongles (pakweg 4 cm) zijn mechanisch wat kwetsbaarder, maar ontvangen ook beter (gevoeliger) dan die 5 mm uitstekende dingen.

[Voor 39% gewijzigd door Renault op 06-03-2021 22:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee