Toon posts:

PC upgraden (onderdelen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rnenator
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-03 14:32
Ik sta eigenlijk te popelen om een hele dikke PC te kopen, maar met de moeilijk verkrijgbare onderdelen wil ik daar nog een jaartje mee wachten. Helaas heeft het plotseling overlijden van mijn gaming laptop ervoor gezorgd dat ik wil/moet onderzoeken of het de moeite is om mijn oude desktop te upgraden.

Dit is mijn huidige setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsrock P67 Extreme4 Gen3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartMSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R3 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingZalman CNPS10X Performa€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 47,-€ 47,-
1VoedingenCorsair Enthusiast TX750M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 47,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag in games als CS:GO/Valorant/Apex Legends in 1080p minimaal 144fps behalen, maar hoe meer fps, hoe beter.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop niet meer dan €500,- kwijt te zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles wat ik kan gebruiken wil ik meenemen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk in ieder geval een nieuwe (of tweede hands) videokaart, maar misschien is de processor wel de bottleneck, ik laat me hierin graag adviseren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een Nvidia Shield TV staan, zou leuk zijn om die te kunnen gebruiken om games te streamen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige Benq 144hz monitor kan alleen via DVI aangesloten worden voor 144hz.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Een advies wat ik kan/moet upgraden om mijn 2012 PC meer richting 2018 te krijgen, de 2021 variant komt later.

Alvast bedankt voor het lezen van het topic, ik kijk uit naar de reacties.

[Voor 0% gewijzigd door rnenator op 04-03-2021 11:57. Reden: Er stond 2 videokaarten, moest 1 zijn]

PSN: Haenkie | CSGO: http://steamcommunity.com/id/haenkie (HANK)

Beste antwoord (via rnenator op 05-03-2021 10:33)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 15:49

EMP

Krulloos!

Met een budget van 500 euro wordt het lastig. Je oude systeem is redelijk in balans om, wat je al zegt, 60-80 FPS te halen met niet-te-veeleisende games. Wil je naar 144 FPS, dan zul je zowel een andere videokaart als andere cpu (en daarmee moederbord, geheugen, voeding etc) hebben.

Maar het grootste probleem momenteel is een videokaart. De tactiek om NU een game-pc te bouwen is om te kijken welke videokaart je kunt krijgen, en dan daarbij een passend systeem te bouwen. De Intel 10400F / 10700F zijn goed te krijgen, geheugen is goedkoop, SSD's zijn goedkoop... Ryzen was wat meer bang-for-the-buck, maar inmiddels gelijk of duurder dan de Intels.

Er zijn denk ik drie realistische opties
1. Een jaartje uitzingen met je oude systeem. De tekorten zullen naar verwachting nog zeker een half jaar aanhouden, dus hopelijk is alles over een jaar weer veel betaalbaarder
2. Je budget verdubbelen, en HEEL goed op zoek gaan naar een betaalbare videokaart. Misschien een 6700XT snipen bij release, of een goede deal via-via... en dan een pc bij de videokaart kopen.
3. Je budget verdriedubbelen en een prebuild kopen. Daar is nog wat beschikbaarheid. Qua kosten kom je op bijvoorbeeld eeze prebuild Lenovo met Ryzen 5-3600 en RTX-3060 voor €1350,- (eerste hit op google, maar kijk maar eens bij de Dell/HP/Lenovo etc prebuilds).

[Voor 37% gewijzigd door EMP op 04-03-2021 14:31]

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

Alle reacties

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
rnenator schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:14:
Ik sta eigenlijk te popelen om een hele dikke PC te kopen, maar met de moeilijk verkrijgbare onderdelen wil ik daar nog een jaartje mee wachten. Helaas heeft het plotseling overlijden van mijn gaming laptop ervoor gezorgd dat ik wil/moet onderzoeken of het de moeite is om mijn oude desktop te upgraden.

Dit is mijn huidige setup:
1ProcessorsIntel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsrock P67 Extreme4 Gen3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartMSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R3 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingZalman CNPS10X Performa€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 47,-€ 47,-
1VoedingenCorsair Enthusiast TX750M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 47,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag in games als CS:GO/Valorant/Apex Legends in 1080p minimaal 144fps behalen, maar hoe meer fps, hoe beter.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop niet meer dan €500,- kwijt te zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles wat ik kan gebruiken wil ik meenemen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk in ieder geval een nieuwe (of tweede hands) videokaart, maar misschien is de processor wel de bottleneck, ik laat me hierin graag adviseren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een Nvidia Shield TV staan, zou leuk zijn om die te kunnen gebruiken om games te streamen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn huidige Benq 144hz monitor kan alleen via DVI aangesloten worden voor 144hz.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Een advies wat ik kan/moet upgraden om mijn 2012 PC meer richting 2018 te krijgen, de 2021 variant komt later.

Alvast bedankt voor het lezen van het topic, ik kijk uit naar de reacties.
Wat haal je nu qua fps bij deze games?

https://www.youtube.com/watch?v=v2bbpacLEd0 (waarschijnlijk een single R9 280X)
met een R7 1800X https://cpu.userbenchmark...D-Ryzen-7-1800X/619vs3916

Lijkt toch op een CPU bottleneck

1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 216,50€ 216,50
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,33€ 29,33
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 87,89€ 87,89
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 64,-€ 64,-
Totaal€ 486,72

Weet niet qua opslag wat er in je oude desktop PC zit, maar een (M2) SSD lijkt me wel op z'n plaats.
Heeft ook een 1TB versie.
Voeding lijkt me even kijken of deze nog lekker werkt anders https://tweakers.net/pricewatch/1634010/msi-mpg-a650gf.html of 750W versie als je richting 3080/3090 gaat willen.
K-versie genomen ivm weinig prijsverschil tussen non-K en de K-versie.
i5 10400 is ook nog een optie.

Qua DVI aansluiting met je monitor lijkt me geen probleem als je R9 280X gebruikt tot je je nieuwe GPU aanschaft?
Shield TV zou het niet weten.

Als je de nieuwe variant (2021) besteld, ga je volledig nieuw of ga je dan de 2018 variant upgraden.
Anders misschien kijken naar 32GB RAM of de upgrade verplaatsen tot 11th Gen uit komt.

• rnenator
Bedankt voor je reactie!
J_aimy schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:46:
Wat haal je nu qua fps bij deze games?
Volgens mij ging CS:GO net aan boven de minimale 144fps, met af en toe drops en maar een 1280x1024 resolutie.

60-80fps bij Apex.
Weet niet qua opslag wat er in je oude desktop PC zit, maar een (M2) SSD lijkt me wel op z'n plaats.
Heeft ook een 1TB versie.
Ik heb nu wat oude HDD's en (samsung evo 800 serie) 256gb SSD waar Windows vanaf draait.

Ik heb in de overleden laptop (specificaties) ook een 1 tb samsung evo 900 serie zitten die ik wel mee wil nemen. Daarnaast zit er ook een zit een M2 SSD in, ik weet niet of ik die 1 op 1 over kan zetten...
Voeding lijkt me even kijken of deze nog lekker werkt anders https://tweakers.net/pricewatch/1634010/msi-mpg-a650gf.html of 750W versie als je richting 3080/3090 gaat willen.
K-versie genomen ivm weinig prijsverschil tussen non-K en de K-versie.
i5 10400 is ook nog een optie.

Qua DVI aansluiting met je monitor lijkt me geen probleem als je R9 280X gebruikt tot je je nieuwe GPU aanschaft?

Als je de nieuwe variant (2021) besteld, ga je volledig nieuw of ga je dan de 2018 variant upgraden.
Anders misschien kijken naar 32GB RAM of de upgrade verplaatsen tot 11th Gen uit komt.
Goede vraag! Is het mogelijk om nu een moederbord te kopen en gebruiken met een 10th Gen, en daar later eventueel een 11th Gen in te stoppen? Of krijgen we met 11th Gen weer nieuwe moederborden?

Ik zie trouwens dat je een cooler erbij hebt gezet, kan ik de huidige(Zalman) niet gebruiken?

[Voor 5% gewijzigd door rnenator op 04-03-2021 14:06. Reden: Stukje over cooler erbij/fps toegevoegd]

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Je hebt het over een 1tb 900 serie schijf van samsung. Volgens de specs van je (dode) laptop heeft die een 1tb hdd en een 256gb ssd (m.2 volgens jou). Maar de 900 serie van samsung zijn allemaal m.2 ssd’s. Ik denk dus dat er een samsung m.2 ssd in zit van 256gb en een 1tb hdd.

11th gen intel cpu’s werken met z490 mobo’s: https://thetinytech.com/i...l-work-with-z490-chipset/. Alleen ondersteund de 10 th gen geen pcie 4.0, maar de 11th gen wel, maar z490 moederborden niet. Dus als je upgrade naar de 11 th gen, heb je alsnog geen pcie 4.0. Om PCIe 4.0 te gebruiken heb je de intel 11th gen + een z590 boord nodig, of een 3000 of 5000 serie cpu + een b550 of x570 boord.

[Voor 10% gewijzigd door Hoiboy19 op 04-03-2021 14:09]

Specs

• rnenator
Hoiboy19 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:06:
Je hebt het over een 1tb 900 serie schijf van samsung. Volgens de specs van je (dode) laptop heeft die een 1tb hdd en een 256gb ssd (m.2 volgens jou). Maar de 900 serie van samsung zijn allemaal m.2 ssd’s. Ik denk dus dat er een samsung m.2 ssd in zit van 256gb en een 1tb hdd.
Klopt, ik heb de HDD eruit gegooid en geupgrade met een SSD. Ik dacht een 960, maar nu je het zegt zal het wel een 800 serie zijn geweest.
Hoiboy19 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:06:
11th gen intel cpu’s werken met z490 mobo’s: https://thetinytech.com/i...l-work-with-z490-chipset/. Alleen ondersteund de 10 th gen geen pcie 4.0, maar de 11th gen wel, maar z490 moederborden niet. Dus als je upgrade naar de 11 th gen, heb je alsnog geen pcie 4.0
Ok, maar de toegevoegde waarde van pcie4.0 t.o.v. 3.0 is op dit moment nog niet zo groot toch?

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Het verschil tussen pcie 3.0 en 4.0 is nu nog niet zo groot inderdaad, ronduit omdat de ssd’s en videokaarten daar niet krachtig genoeg voor zijn. Maar als ze in de toekomst wel veel meer gebruik van gaan maken, weet dan dat je je cpu en moederbord moet upgraden. Je zou ook nog even kunnen wachten, de 11th gen komt namelijk voor het einde van maart uit, en dan dus ook de z590 moederborden.

Specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 15:49

EMP

Krulloos!

Met een budget van 500 euro wordt het lastig. Je oude systeem is redelijk in balans om, wat je al zegt, 60-80 FPS te halen met niet-te-veeleisende games. Wil je naar 144 FPS, dan zul je zowel een andere videokaart als andere cpu (en daarmee moederbord, geheugen, voeding etc) hebben.

Maar het grootste probleem momenteel is een videokaart. De tactiek om NU een game-pc te bouwen is om te kijken welke videokaart je kunt krijgen, en dan daarbij een passend systeem te bouwen. De Intel 10400F / 10700F zijn goed te krijgen, geheugen is goedkoop, SSD's zijn goedkoop... Ryzen was wat meer bang-for-the-buck, maar inmiddels gelijk of duurder dan de Intels.

Er zijn denk ik drie realistische opties
1. Een jaartje uitzingen met je oude systeem. De tekorten zullen naar verwachting nog zeker een half jaar aanhouden, dus hopelijk is alles over een jaar weer veel betaalbaarder
2. Je budget verdubbelen, en HEEL goed op zoek gaan naar een betaalbare videokaart. Misschien een 6700XT snipen bij release, of een goede deal via-via... en dan een pc bij de videokaart kopen.
3. Je budget verdriedubbelen en een prebuild kopen. Daar is nog wat beschikbaarheid. Qua kosten kom je op bijvoorbeeld eeze prebuild Lenovo met Ryzen 5-3600 en RTX-3060 voor €1350,- (eerste hit op google, maar kijk maar eens bij de Dell/HP/Lenovo etc prebuilds).

[Voor 37% gewijzigd door EMP op 04-03-2021 14:31]

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

• J_aimy
rnenator schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:23:
Bedankt voor je reactie!

[...]

Volgens mij ging CS:GO net aan boven de minimale 144fps, met af en toe drops en maar een 1280x1024 resolutie.

60-80fps bij Apex.

[...]

Ik heb nu wat oude HDD's en (samsung evo 800 serie) 256gb SSD waar Windows vanaf draait.

Ik heb in de overleden laptop (specificaties) ook een 1 tb samsung evo 900 serie zitten die ik wel mee wil nemen. Daarnaast zit er ook een zit een M2 SSD in, ik weet niet of ik die 1 op 1 over kan zetten...

[...]

Goede vraag! Is het mogelijk om nu een moederbord te kopen en gebruiken met een 10th Gen, en daar later eventueel een 11th Gen in te stoppen? Of krijgen we met 11th Gen weer nieuwe moederborden?

Ik zie trouwens dat je een cooler erbij hebt gezet, kan ik de huidige(Zalman) niet gebruiken?
Een combinatie van Z490 met 11th Gen werkt ook, wel nieuwe chipsets maar wel op zelfde socket.
Kortgezegd wat https://tweakers.net/gallery/1411162/ zei.
Er zit een nieuwe CPU koeler bij omdat de socket voor 10th Gen er niet bij staat (1200).
Ook socket van vorige chipsets (1151) staat er niet bij dus het vermoeden dat die compatible is weet ik niet.

Ik vrees ervoor dat je niet erg veel winst gaat maken qua fps met CPU upgrade en zonder GPU upgrade.
Het ideale is wel de Crossfire momenteel.

Mocht je niet competitief spelen en budget voor videokaart geen parten spelen zou ik hiervoor in in de wachtrij aanschuiven en vervolgens na levering hier een systeem rondbouwen (waarschijnlijk 11th Gen en misschien zelfs nog langer want misschien is er dan een nieuwe socket en anders wel snellere PCI-e 4.0).
Als je competitief speelt zou ik toch meer investeren.

Mocht je echt niet willen wachten dan zou ik 10th Gen kopen en inschrijven voor een GPU of op een later moment...
Toch met huidige FPS... speel beetje met video settings?

Mijn oude systeem had een single R9 290 en die mag gelukkig weg een 2e leven leiden bij mijn broertje na 7 jaar.
Toch speelt die nog genoeg titels... wel op lagere specificaties maar toch.

• rnenator
Wil je naar 144 FPS, dan zul je zowel een andere videokaart als andere cpu (en daarmee moederbord, geheugen, voeding etc) hebben.
Ja precies. Als ik gewoon de best-buy guide erbij pak en het in mijn huidige kast bouw(als dat kan) en huidige videokaart/kast gebruik:

Processors Intel Core i7-10700K Boxed € 327,25
Moederborden MSI Z490-A PRO € 144,99
Processorkoeling be quiet! Pure Rock 2 Zwart € 37,50
Geheugen intern HyperX Fury black HX432C16FB3K2/16 € 82,-
Voedingen MSI MPG A650GF € 102,33
Solid state drives WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) € 105,90

Dan zit ik met € 799,97 boven het 'upgrade' budget, maar ben ik wel al een heel eind op weg in de 2021 build.

• J_aimy
Een i7 is niet perse een must.
De i5 doet dit ook.
Scheelt je toch 100-150 afhankelijk van keuze.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee