Toon posts:

17" Game& kantoor Laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Bencylverni
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-02 15:10
Wat ga je met je laptop doen?
Het grootste deel van de tijd wordt de laptop gebruikt voor kantoorwerk, dus veel meer dan een mailprogramma en een browser staan er dan niet open. Een laptop die onder die omstandigheden 'stil' kan werken zou erg prettig zijn. Af en toe werk ik met grote Photoshop bestanden, dus een goede processor is wel een must. Na het werk zou het fijn zijn om er goed op te kunnen gamen. Niet alles hoeft op maximale specs te draaien, maar het zou fijn zijn als deze laptop weer even meekan.

Wat is je budget?
Rond de € 2.000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Het grootste deel van de tijd staat de laptop op een vaste plek. Grootte en gewicht zijn voor mij niet relevant. Omdat ik er veel achter zit is de schermgrootte van 17" wel een must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik werk nu al een tijd op een ASUS laptop, die bevalt uitstekend. De modellen die ik tot nu toe heb bekeken zijn ook allemaal van dat merk, dus ik hoop dat de kwaliteit vergelijkbaar is.

Op dit moment heb ik een aantal modellen gevonden die me erg geschikt lijken, maar ik vraag me af waar het grote prijsverschil vandaan komt. Zie https://tweakers.net/pric...2;1587270;434125;1649886/ Ook m'n huidige laptop staat hierbij, maar voor de rest kan ik het verschil in prijs niet zo goed plaatsen.

De laptop met de oudere 2080 videokaart is zo'n 900 euro duurder dan het model met de (betere?) 3070, terwijl de rest van de specs me redelijk vergelijkbaar lijken. Of maakt de refresh snelheid van het scherm zo'n groot (prijs)verschil?

Ik hoop dat jullie me weer wat wijzer kunnen maken, alvast hartelijk bedankt voor de hulp!!

Beste antwoord (via Bencylverni op 05-03-2021 17:00)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-03 21:14
Als je echt € 2.000 wilt uitgeven, zou ik voor onderstaande gaan, processor is iets beter, 32 GB RAM ipv 16, en een RTX 3070 videokaart, die presteert ongeveer de helft beter dan de 2060. Nu alleen hem nog vinden met Qwerty-toetsenbord...

pricewatch: ASUS ROG Strix SCAR 17 G733QR-HG014T-BE

Alle reacties

• LievenD
Hangt er een beetje vanaf hoeveel gaming performance je nodig hebt.

Gezien je nu werkt vanaf een 850M, denk ik dat een RTX 2060 voldoende zou moeten zijn (meer dan 3,5 keer sneller, de RTX 3070 is nog eens de helft sneller dan de 2060), zeker omdat de resolutie van het scherm 1080p is en geen 1440p of 4K.

Je komt dan bijvoorbeeld op zoiets: Lenovo Legion 5 17 inch, die is op de site van Lenovo België reeds te krijgen voor € 1.399. Je hoeft met andere woorden geen € 2.000 uit te geven.

[Voor 7% gewijzigd door LievenD op 04-03-2021 13:51]

• Bencylverni
Dank je voor het antwoord!!

Wat gaming performance betreft ga ik graag voor zoveel mogelijk bang-for-the-buck. Hoe meer de laptop nu heeft, hoe langer ik ook nieuwere games redelijk moet kunnen draaien. De 850m heeft het aardig lang volgehouden, maar de nieuwe mag echt een heel stuk beter. En in dat geval mag het ook gerust die € 2.000 kosten.

Met Lenovo heb ik nog geen ervaring, ik kan me dat merk vooral herinneren vanwege het voorinstalleren van keyloggers. Hebben ze die fase intussen achter zich gelaten?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:17
Lenovo heeft ondertussen de IBM reeks overgenomen. Dus de Thinkpad met de rode pukkel.
Qua kwaliteit van die zit het wel goed naar ik begrepen heb.

Hoe het met de rest zit weet ik niet, maar volgens mij zijn ze wel stabiel.

2k is voor je gebruik niet nodig om uit te geven. Zoveel beter wordt het dan ook niet.

• LievenD
Bencylverni schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:53:
Wat gaming performance betreft ga ik graag voor zoveel mogelijk bang-for-the-buck.
Hoe meer de laptop nu heeft, hoe langer ik ook nieuwere games redelijk moet kunnen draaien.
Je tweede zin zegt niet hetzelfde als je eerste. In de eerste wil je zoveel mogelijk prestaties voor zo weinig mogelijk geld, in de tweede wil je gewoon zoveel mogelijk prestaties, en is geld ondergeschikt.

Als ik je eerste zin volg, en dat lijkt mij ook de beste uitgangspositie, is de Lenovo erg goed. De 4800H processor is namelijk even goed als de Core i7-10875H uit sommige van je duurdere voorstellen. De videokaart is iets langzamer, maar zoals reeds gezegd is ze meer dan 3,5 keer sneller dan je oude videokaart en ruim voldoende voor 1080p.

Je kan uiteraard het dubbele uitgeven (€ 2.500 - € 3.000) maar dat geeft je, zelfs in games, niet de dubbele prestaties. Bovendien is een laptop met een 2060 beter te koelen dan een laptop met bijvoorbeeld een 3080, dus kans is groot dat de laptop met 2060 stiller is.
De laptop met de 2080 videokaart is zo'n 900 euro duurder dan het model met de (betere?) 3070
De 3070 is niet beter dan de 2080 Super, het verschil is niet gigantisch, maar als je betere prestaties wilt dan de 2080 Super, moet je voor de 3080 gaan.
Arunia schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:57:
2k is voor je gebruik niet nodig om uit te geven. Zoveel beter wordt het dan ook niet.
Daar ben ik het volledig mee eens, zoveel beter wordt het niet, terwijl je wel (veel) meer geld uitgeeft.

• Bencylverni
Je tweede zin zegt niet hetzelfde als je eerste. In de eerste wil je zoveel mogelijk prestaties voor zo weinig mogelijk geld, in de tweede wil je gewoon zoveel mogelijk prestaties, en is geld ondergeschikt.
Sorry voor de verwarring, ik bedoel dat ik graag zoveel mogelijk (game)performance zou kopen, voor het beschikbare budget van (ongeveer) € 2.000,-. Ik snap dat de extra investering boven een bepaald bedrag niet meteen evenredig veel extra performance oplevert, maar ik vind het zonde om niet het maximale te halen uit de aanschaf van een nieuwe laptop terwijl die nog jaren mee zou moeten gaan.

Ik krijg uit jullie reacties de indruk dat de ROG laptops niet significant beter zijn dan de gelinkte Lenovo, in ieder geval niet genoeg om het prijsverschil te verantwoorden. Zit dat prijsverschil em dan vooral in marketing en malle RGB effecten om het meer een 'gamer' look te geven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• LievenD
Als je echt € 2.000 wilt uitgeven, zou ik voor onderstaande gaan, processor is iets beter, 32 GB RAM ipv 16, en een RTX 3070 videokaart, die presteert ongeveer de helft beter dan de 2060. Nu alleen hem nog vinden met Qwerty-toetsenbord...

• Bencylverni
LievenD schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:26:

Je linkt een erg mooie laptop (zie https://tweakers.net/pric...car-17-g733qr-hg014t.html voor QUERTY versie), helaas was deze nog nergens te verkrijgen. Ik was op de hoogte van de 3000 serie tekorten bij desktops, maar het lijkt erop dat iedere laptop die met een vergelijkbare kaart geleverd wordt ook nog wel even op zich laat wachten. Zien jullie dat op korte termijn veranderen, of moet ik het houden bij een 2070 of 2080 kaart als ik de laptop binnen een paar dagen zou willen bestellen?

[Voor 43% gewijzigd door Bencylverni op 04-03-2021 15:46. Reden: Vorige bericht gequote]

• 12Finger
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-12-2021
Was op zoek naar ongeveer hetzelfde, heb uiteindelijk gekozen voor de dell xps 17, staat niet duidelijk in pricewatch (kijk op dell website voor UHD scherm ): maar voldoet denk ik ook aan wensen en heeft geen gamer uiterlijk, ik had 12% extra korting met dell advantage.

[Voor 18% gewijzigd door 12Finger op 05-03-2021 06:40]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:52
Dell XPS altijd

• Bencylverni
12Finger schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:51:
Was op zoek naar ongeveer hetzelfde, heb uiteindelijk gekozen voor de dell xps 17, staat niet duidelijk in pricewatch (kijk op dell website voor UHD scherm ): maar voldoet denk ik ook aan wensen en heeft geen gamer uiterlijk, ik had 12% extra korting met dell advantage.
Erg mooie laptops! Ze zijn wel erg prijzig voor het feit dat er 'slechts' een 2060 kaart in zit, terwijl je voor een ROG laptop met vergelijkbare specs veel minder kwijt bent. Of voor hetzelfde geld meteen een laptop met 3070 kaart kan aanschaffen (mits op voorraad). Wel lekker dat de laptop niet meteen van de daken schreeuwt dat ik zit te gamen onder werktijd... :)

[Voor 6% gewijzigd door Bencylverni op 05-03-2021 13:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee