Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-01 12:49
ik heb met ram overclocken een foutje ergens gemaakt waardoor mijn pc niet eens meer naar de bios gaat dus kan ik het ook niet aanpassen is er een manier om mijn bios settings te resetten naar standaard? ik heb een dubbel ram setup.

ik heb al geprobeerd om een ram stick weg te halen in de hoop dat omdat ik nu 1 stick gebruik dat de ram settings zouden veranderen dit heeft helaas niet gewerkt.

[ Voor 32% gewijzigd door kajvans op 04-03-2021 10:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Jazeker, PC uit, stekker er uit en de clear_cmos header even 'kortsluiten' door er een schroevendraaier tegen aan te houden.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
is dat het ding naast de fan headers met 2 pins genaamd clrcmos1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

sapphire

Die-hard pruts0r

De asrock site opent hier extreem traag maar ik vind zo snel rechts onderin naast een fanheader.

Of anders het batterijtje er een minuutje uithalen werkt ook :+

edit: Onder het m.2_2 slot, links van de 2 fanheaders volgens de handleiding (pag 7 aansluiting 18).

[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 04-03-2021 10:11 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
moet het met een schroevendraaier of kan het ook gewoon met een draad van een arduino? die je gebruikt om stroom doorheen te laten lopen

[ Voor 22% gewijzigd door kajvans op 04-03-2021 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:32

Rannasha

Does not compute.

kajvans schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:11:
moet het met een schroevendraaier of kan het ook gewoon met een draad van een arduino?
Maakt niet uit wat het is, zolang het maar geleidend is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
laatste vraag is het schadelijk als je een te hoge hertz hebt ingesteld voor je ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
oke ik heb de crom batterij eruit gehaald en nu draaien alle fans maar nog steeds zie ik geen bios. ik heb ook met een een geleidende draad de pinnetjes gedaan maar beide hebben niet alle problemen opgelost. wat kan ik nog meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Of batterij er uit. Stroom er af. En dan even alle spanning er uit halen door de aanknop ingedrukt te houden.. daarna spanning er weer op batterij er in. Geheugen er in...

Of cosmosclear. Maar dat deed ik altijd met batterij er in.
En gewoon met een jumper of schroef draai ding.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
dat heb ik dus al een keer gedaan dus ik weet niet wat er fout kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
ik heb zojuist bedacht dat ik iets doms heb gedaan in mijn bios met ram ik heb hem op een snelheid van 3400 gezet terwijl mijn moederboard een max snelheid van 3200 aankan kan dit het probleem zijn, ik denk van niet aangezien ik mijn crom heb gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb dit zo vaak gedaan bij RAM overclocks, en wat er op de sticks staat is ook niet altijd de waarheid, mooie B-die stickies kunnen vaak hoger dan op de doos staat, en een 1:1 fclock is bij Zen altijd fijn. M'n threadripper draait momenteel quad channel, dual rank 3600 cl16.

Om daar naar toe te klokken heb ik veel fouten gedaan, en hoewel ik je bord specifiek niet kent, is de truc tóch die clear cmos jumper (laat die batterij er aub in).

Proces bij mijn bord is ook vaag uitgelegd maar goed, doe dit al jaren. Power er af, jumper shorten, power er op, paar keer cyclen, en dan jumper de-shorten. Schroevendraaier werkt het allerbeste, want dat is er makkelijk op en af (een hele draad is zwaar overkill tenzij je er een knop aan wilt solderen).

Als je wilt gaan overklokken is dat iets waar je maar beter zéér comfortabel mee wordt ;) -- of je moet het bij XMP houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Als de cmos clear is gelukt staat alles op normaal.
Als het niet is gelukt/goed is gedaan is staat alles nog op de oude verkeerde instellingen

Ergens hier boven zeg je de fans draaien? Welke fans... Moederbord/kast/gpu? Branden er lampjes op het mamabord?
Is je display kabel aangesloten?

Ik heb nog nooit een cmos niet kunnen legen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
@Umbrah klopt vaak kunnen je sticks hoger maar kan een moederbord dat ook.

@jack zomer het gaat hier over mijn front case fans slot 2 en 3 die draaide eerst nu nu wel. de gpu fans draaide sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
ik ga zo meteen nog wel een keer mijn crom resetten. wat ik net had gedaan was stroom eraf batterij eruit crompinnen stroomkring geven powerknop ingedrukt houden batterij terug en stroom weer aansluiten en aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
@Umbrah ik heb er geen jumper bij en iedereen zegt dat ik gewoon de batterij eruit moet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
kajvans schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:47:
@Umbrah ik heb er geen jumper bij en iedereen zegt dat ik gewoon de batterij eruit moet halen
Jumper, schroevendraaier, papierclip, nietjes, utp kabel,. Lepeltje van de koffie. Alles dat metaal is werkt. Het een wat makkelijker dan het ander.

En batterij eruit is gewoon een andere manier. Om het zelfde te bereiken.
Als ik geen cmos clear had dan ging idd de batterij er uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVfc_UmYHuJ1pWW4Ug7A5wXt2o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXOK9OyXCxPUS8a7VihxMxN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3k65UJaBJ5A_ZnFsssniHOOZQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBZPA4XteRhwRwo4h6qstw27.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door jack zomer op 04-03-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Niet elk stukkie uefi wordt in bios-ram opgeslagen, soms is er ook een stuk nvram. En dat houd gewoon op het moment dat het de-powered is. Vandaar dat een powered-reset ook aan te raden is. En nee, jumpers zitten er niet (meer) bij (vroeger waren het 3 pinnetjes, met een jumper over de twee die het NIET resetten). Effect is hetzelfde: shorten. Soms meer dan een paar seconden. Vroeger moest je de bios batterij ook zeker 30 seconden er uit hebben (met de voeding uit, en de caps leeg, dat laatste doe je door gewoon paar keer de power knop in te drukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:00
kajvans schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:26:
ik ga zo meteen nog wel een keer mijn crom resetten. wat ik net had gedaan was stroom eraf batterij eruit crompinnen stroomkring geven powerknop ingedrukt houden batterij terug en stroom weer aansluiten en aanzetten.
Je doet het zo, je zet de pc uit, en dan clear je de cmos, zoals hier beschreven, en dit doe je met de stroom erop. hij zal dan even een rotatie vd fans kunnen geven, maar soms niks, en dan doe je de cmos weer ontsluiten en drukt op de power, en hij gaat aan.

OF je doet het met de batterij eruit halen; en dan is het zaak dat de stroom er wel geheel af is, want nadat je de knoopcel eruit hebt, druk je een paar keer op de power om de condensatoren leeg te laten lopen en alle ram en instellingen te flushen. dan doe je de batterij er weer in en de power er weer op, en drukt hem aan.

Dan moet het goed gereset zijn naar standaard bios

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kajvans
ik heb alles nog een paar keer geporbeert maar niks werkte. heb daarna mijn ram appart getest in de aangegeven slots van mijn fabrikant maar ook daar gebeurde niks. ik heb met asrock erover gebeld en die zeiden dat het aan mijn moederbord of cpu ligt en dat ik contact moest opnemen met de winkel waar ik het heb gekocht.
bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:00
kajvans schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:01:
ik heb met ram overclocken een foutje ergens gemaakt waardoor mijn pc niet eens meer naar de bios gaat dus kan ik het ook niet aanpassen is er een manier om mijn bios settings te resetten naar standaard? ik heb een dubbel ram setup.

ik heb al geprobeerd om een ram stick weg te halen in de hoop dat omdat ik nu 1 stick gebruik dat de ram settings zouden veranderen dit heeft helaas niet gewerkt.
Hoop niet dat je het zelf hebt gedaan, vingers crossed

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kajvans
Ik heb een mail gehad van de verkoper en het blijkt dat mijn moederbord nog goed was maar dat mijn processor stuk is. Ik heb mijn processor gewoon vervangen gekregen zonder problemen. Hopen dat het werkt want anders zou ik niet weten wat het kan zijn want heb namelijk ook al mijn ram getest bij iemand anders en toen werkte het ook gewoon. Ik geef nog wel een update als ik mijn pc in elkaar heb gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kajvans
Mijn pc doet het weer volledig. Voorlopig ga ik mijn frequentie settings niet zelf meer aanraken. Bedankt voor de hulp allemaal!
Pagina: 1