Toon posts:

Zonnepanelen offerte feedback

Pagina: 1
Acties:

• johandepohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-03 10:31
Momenteel heb ik een aanbieding liggen voor zonnepanelen.
Dit is de tweede offerte, de eerste aanbieder weigerde überhaupt te kijken naar leggen panelen op de dakkapel, en bood enkel 300wp panelen aan, met als voornaamste reden de lage TVT, maar dat is feitelijk onjuist.
Deze aanbieder is op locatie komen kijken/meten en heeft een nieuw legplan moeten maken omdat de initiële opzet niet paste. Daarvan zie je onder de info.

Verbruik per jaar is 4000kWh en sinds kort een EV in gebruik.
Iedere week 1x laden is 3328kWh per jaar.
Ik ga de opbrengst dus zeker nodig hebben.

Mijn dak ligt pal op het zuiden. Enkel de panelen op de dakkapel zullen wat last van schaduw van de nok hebben.

Mijn vragen:

- is dit technisch een goede samenstelling? Panelen/omvormer?
- is 1 euro/WP een goede prijs hiervoor?

Maar ook opmerkingen/vragen buiten dat zijn welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-05 15:11
De panelen en omvormer passen prima bij elkaar, ik denk dat hij voor de Ureco heeft gekozen vanwege het formaat echter vind ik de wijze van legplan maken niet heel mooi maar goed dat is een ander verhaal.

Over die tweede vraag heb ik wel mijn twijfels, ik kom op een totaalprijs van 5800 euro dus op 0,92 cent per Wp.

Over de schaduw van de panelen op de dakkapel, dat vind ik verwaarloosbaar en zeker geen reden om met Solaredge aan de slag te gaan, ik zou een normale omvormer inzetten aangezien die schaduw enkel in de winter wellicht voor wat problemen kan zorgen maar dat verdient zich direct terug in de lagere aanschaf.

Wat ik ook niet helemaal snap is de opbrengst t.a.v. het verbruik, 4000 + 3328= 7328 en geen 5833.

Ik zou de panelen op de dakkapel portrait leggen, dan passen er wel 6 of 7 i.p.v. 3 op en nog twee Ureco panelen erbij doen, dan haal je wel de beoogde opbrengst denk ik. Ik kan zo geen legplan maken dus weet niet of het allemaal past maar ik zou het wel overwegen.

Als je mij je adres kan geven kan ik een legplan en een schaduwberekening voor je maken, wellicht heb je dan een beter beeld van de mogelijkheden.

[Voor 7% gewijzigd door RobertV70 op 04-03-2021 12:03]

• johandepohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-03 10:31
Hi Robert,

Dank voor je reactie.

Hoe kom je op die prijs?
6250,- excl. BTW t.o.v. 6250WP staat in de offerte.

Het initiële plan was om de panelen in portrait op de dakkapel te leggen, maar daar was de dakkapel net niet diep genoeg voor. (Kwam bij de onsite inventarisatie aan het licht)
Vandaar deze opstelling.
Mijn doel is zoveel mogelijk opbrengst met het beschikbare oppervlak, het zal vrees ik lastig worden alles dekkend te krijgen. (In de toekomst denk ik ook nog aan een warmtepomp, dan houdt het al sowieso op)

Ik ga zeker vragen wat de samenstelling met normale omvormer gaat kosten. Denk dat daar dan nog wel wat geld te halen is.

Ik heb je m'n adres even via PM gestuurd.

• RobertV70
Ik krijg 12 360 Wp panelen op het hellende dak van je woning, 6 360 Wp op de dakkapel portrait, en nog 3 360 Wp achter op het platte dak landscape, totaal 7200 kWh per jaar.

Schaduw enkel in voor en najaar: Er is in het najaar en het voorjaar schaduw op de panelen op de dakkapel en achter op het platte dak. Je moet er dus rekening mee houden dat je tot 14.00 uur een stuk minder opbrengst hebt. Je zou dus voor deze dagen Solaredge kunnen overwegen. Voor de panelen op de dakkapel geld dat deze in het allemaal tegelijk gedeeltelijk in de schaduw staan en voor de panelen achter op het platte dak geld dat deze allen tegelijk volledig in de schaduw staan in winterse tijden.

Ik kom dus op 21 panelen en dan kom je op een 7K 3 fase omvormer en moet je bij een Solaredge systeem denken aan 8000 euro, en met een normale omvormer zit je dan aan 6000 euro.

De panelen die ik heb gebruikt zijn 1,75 bij 1,04 meter.

• RobertV70
johandepohan schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:30:
Hi Robert,

Dank voor je reactie.

Hoe kom je op die prijs?
6250,- excl. BTW t.o.v. 6250WP staat in de offerte.
Ik had een prijs van 5800 euro genoemd, dat is wat wij rekenen voor een dergelijk systeem, dat is 0,92 cent per Wp

[Voor 7% gewijzigd door RobertV70 op 04-03-2021 16:56]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:05
Liggen alle panelen min of meer richting zuid? Alleen de helling verschilt?
Wat voor type optimisers?

Voor een installateur die langskomt om de boel te bekijken en bespreken vind ik 1 euro excl btw / Wp niet duur voor een SolarEdge systeem.

Maar goed, het lijkt me dat de schaduw niet erg genoeg is om de keuze voor SolarEdge te rechtvaardigen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• RobertV70
Ja alle panelen liggen op het zuiden en enkel de helling verschilt. je dak ligt op 40 graden, de portrait panelen op 10 graden en de landscape panelen op 13 graden.

Ik heb deze opbrengst gehaald zonder optimizers met een normale omvormer. Met Solaredge zou je maximaal 300 kWh meer opbrengst hebben. Je de panelen op de dakkapel en op het platte dak hebben met schaduw 50% verlies, dat betreft dus in de wintermaanden van november tot en met februari, de overige panelen leveren dan wel normaal hun opbrengst.

1 euro per Wp is inderdaad niet duur, maar wij rekenen minder voor een dergelijk systeem, maar dat verschilt per installateur, daarom vraag je ook altijd meerdere offertes op. Het is overigens wel zaak goed te weten wat je panelen kosten, dit maakt doorgaans het prijsverschil. Omvormers verschillen per offerte vaak niet heel veel.

Je hebt gewoon structureel schaduw in de wintermaanden en daar helpt een Solaredge systeem niet bij, die maakt alleen het verschil als enkele panelen schaduw hebben. In jou geval is het op te lossen door twee strings te maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee