Toon posts:

Mechanische ventilatie op Perilex en driestandenschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Ik heb een ducobox mechanische ventilatie gekocht, daar hoort het volgende schema bij:

En

We zien hier dus dat op L1 altijd 230V moet komen. En dat bij stand 2 en 3 er op respectievelijk 230V bij komt op L2 en L3.

Nu heb ik ook een drie standen schakelaar met 0 stand. En die 0 stand wil ik ook gebruiken zodat ik indien nodig de ventilatie ook echt uit kan zetten.

Ik heb wat vragen over de aansluiting hiervan. Volgens het schema sluit ik de fase aan op nr. 4 van de schakelaar, vervolgens schakeldraden op nr. 1,5 en 3. Die dan naar L1, L2, L3 moeten (denk ik)
Maar is het niet zo dat op stand 2 en 3 er geen spanning meer staat op stand 1? Dat zou volgens het aansluit schema van de ventilatie dan niet correct zijn.
Hoe zorg ik ervoor dat L1 van spanning wordt voorzien ook op stand 2 en 3? Maar dat evengoed de spanning er van af gaat op stand 0?

Op dit moment heb ik twee schakeldraden lopen is dat genoeg?

Ps. ik werk uiteraard met de stroom eraf en voordat ik stekker erin stop meet ik alles door met een multimeter.

Mijn Lego Mocs

Beste antwoord (via Pin0 op 06-03-2021 15:44)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
Meet die GIRA eens door op alle 4 de standen met je multimeter tussen 4-1 4-5 4-3 op de ohmse stand.
Dan weet je of op 1 spanning blijft staan.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!
Staat mijn vraag in het juiste forum?
@Orion84 @tweakduke @Señor Sjon

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:02

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Jup.

Maar in principe wil je je ventilator niet uitzetten, de minimale stand moet altijd gebruikt worden. Voor onderhoud trek je de stekker eruit. Ook heeft de box voeding nodig voor eventuele draadloze ontvangers.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Meet die GIRA eens door op alle 4 de standen met je multimeter tussen 4-1 4-5 4-3 op de ohmse stand.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:00
Pin0 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:58:
Ik heb een ducobox mechanische ventilatie gekocht, daar hoort het volgende schema bij:

[Afbeelding]
En
[Afbeelding]
We zien hier dus dat op L1 altijd 230V moet komen. En dat bij stand 2 en 3 er op respectievelijk 230V bij komt op L2 en L3.

Nu heb ik ook een drie standen schakelaar met 0 stand. En die 0 stand wil ik ook gebruiken zodat ik indien nodig de ventilatie ook echt uit kan zetten.
[Afbeelding]

Hoe zorg ik ervoor dat L1 van spanning wordt voorzien ook op stand 2 en 3? Maar dat evengoed de spanning er van af gaat op stand 0?
Door zoals het aansluitschema aangeeft, de fasedraad te splitsen in een aftakking naar het L1 contact op de perilex contactdoos en een draad naar conctact 4 op de schakelaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Jim423 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:00:
Gedaan en dat is niet zo...
Ivow85 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:31:
[...]

Door zoals het aansluitschema aangeeft, de fasedraad te splitsen in een aftakking naar het L1 contact op de perilex contactdoos en een draad naar conctact 4 op de schakelaar.
Maar dan staat de ventilatie dus altijd aan en heb ik niets aan de nul stand.

[Voor 4% gewijzigd door Pin0 op 05-03-2021 16:53]

Mijn Lego Mocs

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:28

--HYPER--392

Powered by Fiat

Of er een soort van werkschakelaar voorzetten. Maar wat hier al werd gezegd, dat ding moet altijd aan blijven

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• Jim423
Pin0 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Gedaan en dat is niet zo...
Wat is niet zo?
Hij schakelt dus 1 af? Wat heb je nu gemeten in verschillende 4 standen tussen deze 3 contacten?
Als wat jij denkt klopt, dan kun je het alleen kloppend maken met een dubbel relais erachter. Of inderdaad een extra enkelpolige schakelaar ervoor (ernaast) te zetten.

[Voor 29% gewijzigd door Jim423 op 05-03-2021 20:43]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:00
Pin0 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:09:
Maar dan staat de ventilatie dus altijd aan en heb ik niets aan de nul stand.
Dat de MV-box op de laagste stand van de schakelaar continu draait, is dan ook de bedoeling.

Een MV box kent normaal gesproken drie standen:
Laag - te gebruiken bij normale afwezigheid of maximaal 1 persoon in huis
Midden - bij aanwezigheid van 2 tot 5 a 6 personen
Hoog - tijdens koken, douchen en bij aanwezigheid van meer dan 6 personen.

Volledig uit moet de MV-box alleen tijdens onderhoud, wanneer dit noodzakelijk is vanwege een calamiteit in de buurt die voor luchtvervuiling zorgt en eventueel tijdens een vakantie in de winter om energie te besparen. In die situaties trek je de stekker gewoon uit het stopcontact.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Vandaag de ventilatie aangesloten en hij staat dus altijd aan. De 0 en 1 van de standen schakelaar doen dus niets en met 2 en 3 gaat hij midden en hoog.

Dankzij de tip voor het meten van de weerstand en de tips van iedereen dat hij altijd aan moet staan. (Onze oude ventilatie stond niet altijd aan) de knoop maar doorgehakt en het zo aangesloten:

Fase op L1 en de twee schakeldraden op L2 en L3

Bedankt voor het meedenken!

Mijn Lego Mocs

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 10:21

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Ik heb ook een vraag over een mechanische ventilatie met een perilex.

Wij hadden alleen een 3 standen schakelaar in de keuken om de mechanische ventilatie te bedienen. Vorig jaar is de keuken vernieuwd en is het afzuigpunt daar vervallen. Ook de 3 standen schakelaar is toen vervallen. Alleen bleek de mechanische ventilatie daarna in de hoogste stand (3) te staan.

Dat vonden wij teveel herrie. De elektricien heeft toen in de box van de mechanische ventilatie contact gemaakt tussen 2 punten via kroonsteenblok, waardoor hij weer in stand laag (2) stond.

Gisteren hadden we een lange stroomstoring van ruim 2 uur en viel mij op dat ik de mechanische ventilatie bijna niet hoorde. Nu vermoed ik dat hij vanwege de langdurige stroomuitval in stand bijna uit (1) is gekomen. En ik wil hem weer in stand laag (2) hebben.

Als ik nu met een spanningzoeker de ene pin op de N zet in het kroonsteenblok van de mechanische ventilatie en de andere pin op L2 zou de ventilatie weer op stand laag (2) moeten gaan staan, of zie ik dat niet goed?

Samsung S23 Ultra 256GB

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee