Toon posts:

meer inches en/of QHD of 4K?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cliffke
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-11-2022
Jow iedereen!

ik ben aan het twijfelen om een nieuwe monitor aan te schaffen.

Mijn huidige Ilyama prolitee2483hs doet het nog prima. Maar ik begin me te storen aan de pixels die ik kan zien. Met de prijzen van QHD en 4K schermen iets betaalbaarder zijn zoek ik dus een nieuwe.
ik zit niet super ver van mijn scherm af. om en beide 60cm.
Daarom dat ik heel hard twijfel om te upgraden naar een 27'
Naar mijn eerste idee zit ik daar dan dus veel te dicht met mijn neus op...

Ook ben ik hard aan het twijfelen of ik voor een QHD of 4K zou gaan.
Een budget van max 300euro is niet super groot vrees ik maar als er een goede meerwaarde zou zijn zou ik nog hoger kunnen gaan.

Ik had dit QHD (https://www.coolblue.be/nl/product/866384/philips-245b1.html) scherm in de gaten na een beetje research te doen.
Kwa 4K eventueel dit paneel. https://www.coolblue.be/n...philips-272b8qjeb-00.html zoals de BBG ook aangeeft :)

maar zoals eerder vermeld denk ik dus dat dit iets te groot gaat zijn.

Mijn setup is een ouder systeem met een radeon R9 280.
Vroeger fervente gamer geweest (nu heeeeel sporadisch nog) maar nu word de pc gebruikt om facturen en offertes te maken :p

can you guys give me some advise please! :p

Alle reacties

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:33
Dus als ik het goed begrijp heb je nu een 24 inch 1920x1080 scherm? Dat komt neer op 91PPI (pixels per inch)

Beide schermen die je aangeeft zijn 2560*1440. De eerste is 24 inch en heeft daarmee een PPI van 122. Daar zou ik geen facturen op gaan maken.

Tweede is een 'standaard' 108.79 PPI monitor. Wat overigens ook nog best wel kleine lettertjes heeft zonder scaling. Qua grootte is 27 inch hoogst waarschijnlijk geen probleem. Ik heb ook even een 31.5 op mijn bureau gehad, dat is wel een probleem. Dan moet je je hoofd draaien.

Ik zou even gaan zoeken naar een degelijke en betaalbare 27 inch 2560*1440 monitor met een IPS panel. Dan zijn je kleuren veel prettiger dan de TN die je nu hebt. Filter https://tweakers.net/moni...mNrgSwTIzMkZcbmxoZA8dpaAA

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Cliffke
idd dat klopt. ik heb een gewoon standaard 1920x1080 TN paneel.
De pixel dichtheid had ik ook opgemerkt. Hoe hoger hoe minder duidelijk te pixels te zien zijn toch?

De keuze voor een IPS paneel had ik al min of meer genomen na mijn research :p

De reden dat ik dacht voor een hogere resolute te gaan is omdat ik dan gemakkelijker 2 vensters naast elkaar zou kunnen positioneren. Ook bij dezelfde grootte van scherm. Ik zit nl nogal vaak van venster te wisselen tussen programma's. 2 schermen naast elkaar plaatsen zou ideaal zijn maar heb ik niet echt de plaats voor.

Wat ik ook heb gezien is het verschil in refreshrate. Mijn huidige is 1ms en verschillende andere die mij interesseerde zijn 4ms.
Ga ik hier in de praktijk veel van merken? Toen ik nog gamede moest en zou ik 1ms hebben. Maar nu ik maar af en toe nog eens game (vooral FPS) zou ik hier dan veel van merken?

Voor de goede grootte denk ik dat ik eens langs de lokale multimedia winkel ga moeten passeren om een 27' met een 24' te vergelijken :p

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dhrax

Prog Lord

Cliffke schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:52:
Voor de goede grootte denk ik dat ik eens langs de lokale multimedia winkel ga moeten passeren om een 27' met een 24' te vergelijken :p
Precies. We kunnen hier hele theorieën over pixeldichtheden en gewenste resoluties e.d. gaan afsteken maar het blijft voor een groot deel smaak gebonden ;)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zit hier zelf circa 65cm van mijn 27" 1440p panelen en dat is erg prettig. Ik denk dat iets groters misschien nog kan, maar 30" is denk ik wel het maximum waar je ook aan kan wennen. Ik moet ook met mijn neus tegen het scherm om individuele pixels echt te zien. Er zit ook een dode pixel in een van mijn schermen, nota bene een rode, maar die zie ik zelfs niet tenzij ik er echt op let en naar ga zoeken. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik zit ook ca. 65cm van mijn 27", maar dat is een 4K scherm. Ik heb Windows wel op 150% scaling staan zodat de interface effectief 1440p is.
Ik heb juist 4K genomen omdat in combinatie met scaling ik geen pixels meer zie. Met native 1440p zie ik nog teveel pixelachtige tekst. Komt omdat ik al jaaaaaaren Apples gewend ben met Retina-schermen, daarom ben ik allergisch geworden voor pixelachtige tekst.

Ga vooral zelf ergens proberen te kijken. Ik dacht voordat ik mijn vorige scherm kocht (zo'n 34" breedbeeld, wat in feite een 27" 1440p is met een kwart extra beeld in de breedte) de tekst op native resolutie vast smooth genoeg zou zijn, maar dat viel tegen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cliffke
vriendelijk bedankt iedereen voor de tips en advies!

Na wat te gaan snuisteren in de lokale multimedia winkels, groottes te vergelijken en goed advies te krijgen van coolblue ben ik voor deze gegaan (coolblue heeft nu eenmaal hele goeie service :p ) -> pricewatch: Philips E-line 275E2FAE/00 Zwart

het is een enorme verbetering tov mijn vorige full hd scherm! en absoluut geen spijt van een 27'!
alleen nu even zoeken naar juiste kleur weergave maar eerste indruk in gewoon wauw.

ok als ik echt pietje precies zou zijn zoals Abbadon zou ik kunnen zeggen dat je nog overgangen ziet. maar voorlopig heeft 4K voor mij niet veel meerwaarde alleszins. en dit scherm paste mooi in het budget :p

en met een IPS paneel, 75hz en 1ms responstijd kan ik er toch nog redelijk mee gamen als het er nog eens van komt :p

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-03 14:08
... tweede hands ...

facts don't care about your feelings

• Cliffke
tweedehands vond ik niet direct iets...

en kan ingeboekt worden als onkost dus no stress :p
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee