Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies airco woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dokteronline
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online
Mijn vraag
We willen graag airco laten installeren in onze woning voor het koelen in de zomer en verwarmen tijdens de winter en heb de eerste offerte binnen. Ik wil alleen graag wat advies of de gebruikte units voldoen aan de wensen die wij hebben.

Relevante software en hardware die ik gebruik
-2onder1 kap Bouwjaar 1993
-Achterkant op het Oosten, Voorkant Westen: Beide zonwering
-nageïsoleerd:
HR++ ramen gehele onderverdieping
Vloerisolatie

Nu willen we een unit voor onze slaapkamer en een unit de gehele begane grond

De offerte:
Slaapkamer:
Mitsubishi Heavy Singel split
Binnenunit: SRK 20ZS-W
Buitenunit: SRC 20ZS-W

Begane grond:
Mitsubishi Heavy Singel split
Binnenunit: SRK 60ZSX-WT Titanium
Buitenunit: SRC 60ZSX-W

Slaapkamer zijn we wel over uit.
Over de beneden verdieping twijfelen we, vooral omdat het prijstechnisch een beste uitgave is.

Plattegrond beneden verdieping:

Heb met rood aangegeven waar de installateur de binnenunit wil plaatsen, via de bijkeuken komt de buiten unit op het dak van de garage te staan.

Vragen:

Is de plek goed genoeg om overal op de begane grond de koelte te krijgen?
Is de Capaciteit goed voor de beneden verdieping? Of te zwaar/ te licht ?
Kan deze specifieke airco in de winter de gehele beneden verdieping ook warm houden of is het alleen bijverwarmen?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:51
Is de plek goed genoeg om overal op de begane grond de koelte te krijgen?
Het is een heel grote verbetering tov geen airco.
Ik vermoed dat je er wel tevreden mee bent als je ook goede zonwering gebruikt bij ramen die niet op het noorden gericht zijn.
Is de Capaciteit goed voor de beneden verdieping? Of te zwaar/ te licht ?
Op het werk hebben we een plafondunit van 7 kW die over was in een ruimte van ongeveer jouw begane grond gestopt. Als die aan gaat wordt het bijna instant koud.
Het lijkt me dat het ook wel wat minder dan 6 kW kan.
Kan deze specifieke airco in de winter de gehele beneden verdieping ook warm houden of is het alleen bijverwarmen?
Hoeveel m3 gas verbruik je nu per jaar? Is het een twee onder 1 kap of vrijstaand?
Sowieso zal de warmte minder goed door het huis verdeeld zijn dan wanneer je met radiatoren verwarmt.

Zelf kom ik van +/- 1000 m3 gas voor verwarming en +/-200 m3 voor warm water.
Toen de CV ketel kapot ging heb ik gekozen voor een 5 kW L/W monobloc unit. (inmiddels gasloos)
Die koelt in mijn geval nog geen kW omdat ik radiatoren heb en de CV leidingen niet dampdicht geisoleerd maar heb er nog een oude airco bij hangen op de slaapkamer en daarmee blijft het allemaal erg aangenaam als het erg warm is buiten.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• DjAntoon
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23-06 12:02
Voor beneden lijkt het me een prima oplossing. Mooi centraal en de de meeste herrie in de keuken. Zorg wel voor voldoende massa en veer ondersteuning onder de airco buitenunit. Misschien nog een kast om de airco als blijkt dat deze teveel herrie maakt.
Als je hem mooi stil weet te krijgen en 24 uur per dag kunt stoken, dan krijg je het zeker warm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steef777
  • Registratie: maart 2021
  • Niet online
ik denk dat twee units van 2,5 kw in de woonkamer en woonkeuken beter werken dan een hele grote in het midden. Bovendien heb je wat capaciteit betreft daar ook meer dan genoeg aan in een goed geisoleerd huis met zonwering etc alles erop en eraan

slaapkamer is prima met die 2kw

mitsubishi heavy is erg goed, probleemloos mits vakkundig geinstalleerd maar dat laatste geldt voor ieder merk.

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 02:13

Gerco-M

mijn tornado res.

Die 60 ZSX is zeer geschikt voor de woonkamer. Inderdaad kwa vermogen al aan de ruime kant maar in elk geval altijd voldoende, verwarmen of koelen.

Stil krijgen is bij de ZSX geen probleem. Wij hebben in de woonkamer een 71 ZS en daarvan merken we dat die soms aardig stil is. Ik heb in mijn werkruimte een 35 ZSX. Die werkt altijd perfect en die merk ik gewoon niet. punt. Ik vergeet hem vaak uit te zetten want ik hoor hem nou eenmaal niet. Als je hem net aanzet blaast ie wel even met wat soepele kracht maar na een tijdje moduleerd ie zeer traploos en stil en doet gewoon perfect zijn ding. Ga je geen spijt van krijgen en is de meerprijs meer dan waard! Wij gaan op onze slaapverdieping wat units monteren en zeker ook allemaal ZSX units. Met een "W" buitenunit.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True