Vraag

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:06

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Vandaag een stroomstoring gehad hier, mijn Intel NUC8 met daarin (onder meer) een Samsung 500Gb SSD (en 2x 8Gb geheugen) is dus uitgevallen. Bij het opnieuw opstarten vroeg hij om de BitLocker key, geen probleem. Daarna een paar uur gewerkt, toen viel ie ineens weer uit met een blue screen. Dit bleef ie vervolgens doen, soms blue screen, soms een freeze. Ik heb geprobeerd de installatie te behouden met onder meer scandisk, system restore en wat dies meer zij te proberen, allemaal zonder resultaat. Toen maar de knoop doorgehakt en een nieuwe install gedaan. Dat ging een uurtje of twee goed, totdat ie opnieuw vastsloeg (net nadat alle uitroeptekentjes in Apparaatbeheer waren weggewerkt!).

Kan mijn SSD fysiek kapot gegaan zijn door de stroomstoring? Of lijkt dit meer op corrupt geheugen, of zou er een ander probleem kunnen zijn? Ik ben even door de opties heen (anders dan gewoon morgen een nieuw setje geheugen/SSD of desnoods een nieuwe NUC te bestellen - ik moet wel gewoon kunnen werken natuurlijk).

[Voor 4% gewijzigd door SeatRider op 03-03-2021 17:48]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En met 1 ram module ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:52
Memtest bootable vanaf usb draaien kan zowieso geen kwaad.
Maar ram wat defect raakt door een power outtage lijkt mij sterk?

[Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-03-2021 17:54]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ga ik straks gelijk proberen - hoewel ik het in eerste instantie niet echt logisch acht dat het geheugen stuk is gegaan door een power outage.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
SeatRider schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:12:
Ga ik straks gelijk proberen - hoewel ik het in eerste instantie niet echt logisch acht dat het geheugen stuk is gegaan door een power outage.
Waarom denk je zelf aan een kapotte SSD, maar vind je kapot geheugen onwaarschijnlijk?

The devil is in the details.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:14:
[...]

Waarom denk je zelf aan een kapotte SSD, maar vind je kapot geheugen onwaarschijnlijk?
Omdat vanwege het flashable karakter, er misschien eerder iets stuk kan? Maar the proof of the pudding is in the eating, dus we gaan eerst het geheugen ff testen!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:52
SeatRider schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:16:
[...]

Omdat vanwege het flashable karakter, er misschien eerder iets stuk kan? Maar the proof of the pudding is in the eating, dus we gaan eerst het geheugen ff testen!
Ik weet wel wat mijn toetje wordt vanavond :+

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:42

MsG

Forumzwerver

Bij je eerste install kreeg je bluescreens.

Bij je tweede install zeg je "vastslaan".

Kan je uitgebreider beschrijven wat er precies gebeurd? Krijg je een bluescreen? Valt de hele NUC uit? Of bevriest het beeld gewoon? Alle drie zijn namelijk volledig anders, en kunnen duiden op volledig andere problemen.

Bluescreens kan je achteraf in ieder geval nog uitlezen met bluescreenview. Dat geeft dan in ieder geval nog weer een richting.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 02:37
Tegenwoordig kan het net zo goed een OS probleem zijn. Kwestie van uitsluiten. Verder kan het ook puur toeval zijn dat je probleem het gevolg is van de stroom uitval.

Als je toch clean install hebt gedaan, doe heb dan een keer zonder updates. (=OS)
Pak indien aanwezig tijdelijk een andere SSD (=SSD)
Draai zoals voorgesteld even op 1 ram module (=RAM)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Even een update van mijn kant: gisteren voornamelijk op mijn laptop gewerkt (werk gaat ook gewoon door ;-) maar ondertussen wel memtest gedraaid. Dat ging gewoon goed. HIj heeft een uur of 5 staan stampen met 0 errors als gevolg. Hij stond op een gegeven moment wel te blazen, en was aan de buitenkant voelbaar warm, maar dat leverde geen probleem op.

Vanmorgen weer Windows opgestart, dat gaat nog geen 3 minuten goed voordat ie weer vastslaat. Dus geen BSOD, valt ook niet uit, gewoon vast. Tijdens 1 poging speelde ik een YT videootje, daarvan bleef ook het geluid hangen. Na de reboot wilde ik de SMART status van de SSD uitlezen, maar zo ver kom ik eigenlijk al niet eens (tenminste, niet in Windows). Vanmiddag weer verder...

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Update 2: SMART status is OK, ook geen warnings in Performance monitor. Ik denk dat ik de SSD dan ook kan uitsluiten.

Weet niet of het uitmaakt, maar het systeem is geheel schoon geïnstalleerd met behulp van de laatste installatiemedia (en de laatste Windows updates). Wat me opviel, was dat ik dit keer niks bijzonders hoefde te doen om de uitroeptekentjes weg te werken in Device manager. Er stonden er wel een stuk of 10 na de initiële installatie, maar Windows Update begon gelijk met allerlei Intel-drivers binnen te halen en na de eerste reboot was alles OK. Ik heb dus geen enkele driver zelf hoeven te downloaden en installeren - ook wel weer eens leuk.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Goed. Een uurtje draaien met alleen Taskmanager open gaat prima. Zodra ik er een browser bij open, kortom "iets doe" bevriest de boel weer.

Net zat ik even wat zaken na te lopen toen ineens het scherm op zwart ging voor een seconde of wat. In de eventviewer (onder Toepassing) staan de volgende entries:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
entry 1:

Naam van toepassing met fout: dwm.exe, versie: 10.0.19041.746, tijdstempel: 0x6be51595
Naam van module met fout: CoreMessaging.dll, versie: 10.0.19041.746, tijdstempel: 0xd3dfbbe6
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutmarge: 0x000000000001deb5
Id van proces met fout: 0x4ec
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d711a088d48f99
Pad naar toepassing met fout: C:\Windows\system32\dwm.exe
Pad naar module met fout: C:\Windows\system32\CoreMessaging.dll
Rapport-id: 7a1cb4b8-77a0-40d7-a65a-31858a540429
Volledige pakketnaam met fout: 
Relatieve toepassings-id van pakket met fout: 

entry 2:

Foutbucket 1624855336472363761, type 4
Naam van gebeurtenis: APPCRASH
Antwoord: Niet beschikbaar
Id van CAB-bestand: 0

Handtekening van probleem:
P1: dwm.exe
P2: 10.0.19041.746
P3: 6be51595
P4: CoreMessaging.dll
P5: 10.0.19041.746
P6: d3dfbbe6
P7: c0000005
P8: 000000000001deb5
P9: 
P10: 

entry 3:

Het proces Beheer van bureaubladvensters is afgesloten. (Afsluitcode van proces: 0xc0000005, aantal keren opnieuw starten: 1, id primair beeldscherm: Intel(R) Iris(R) Plus Graphics 655)

Verder zie ik ook nog een aantal meldingen van deze strekking, maar die lijken vaker voor te komen (mijn huidige laptop bevat ze ook):

code:
1
2
3
4
5
In de machtigingsinstellingen standaard voor deze computer wordt de machtiging Activeren niet verleend aan Lokaal voor de COM-servertoepassing met CLSID 
{C2F03A33-21F5-47FA-B4BB-156362A2F239}
 en APPID 
{316CDED5-E4AE-4B15-9113-7055D84DCC97}
 aan de gebruiker DESKTOP-NT97UCF\ *KNIP*) met het adres LocalHost (via LRPC) die wordt uitgevoerd in de toepassingscontainer Microsoft.Windows.ShellExperienceHost_10.0.19041.610_neutral_neutral_cw5n1h2txyewy SID (S-1-15-2-155514346-2573954481-755741238-1654018636-1233331829-3075935687-2861478708). Deze beveiligingsmachtiging kan worden gewijzigd met het beheerprogramma van Component Services.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Update 4: En toen zette ik weer even YT aan, bij wijze van stresstest, waarna de boel bevroor na een minuut of 5.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:01

Blokker_1999

Full steam ahead

SeatRider schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:16:
[...]

Stuk niet. Plotse stroomuitval kan wel voor corruptie van data zorgen als de SSD net met een schrijfbewerking bezig was, maar corruptie is nog geen schade.

Gegeven het probleem blijft bestaan na een verse installatie is de kans groot dat het hardwarematig is. Gezien je 2 RAM geheugen modules hebt raad ik aan om er 1 uit te halen en te kijken of het probleem zich nog voor doet. Als het probleem blijft bestaan, neem dan die module eruit en steek de andere erin en test opnieuw. De snelste manier om uit te sluiten of het RAM geheugen een probleem heeft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Stuk niet. Plotse stroomuitval kan wel voor corruptie van data zorgen als de SSD net met een schrijfbewerking bezig was, maar corruptie is nog geen schade.

Gegeven het probleem blijft bestaan na een verse installatie is de kans groot dat het hardwarematig is. Gezien je 2 RAM geheugen modules hebt raad ik aan om er 1 uit te halen en te kijken of het probleem zich nog voor doet. Als het probleem blijft bestaan, neem dan die module eruit en steek de andere erin en test opnieuw. De snelste manier om uit te sluiten of het RAM geheugen een probleem heeft.
OK, dan pak ik de gereedschapskist erbij, maar ik dacht dit al uitgesloten te hebben door 5 uur lang memtest gedraaid te hebben zonder probleem?

• Blokker_1999
  • Laatst online: 15:01

Blokker_1999

Full steam ahead

SeatRider schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:59:
[...]

OK, dan pak ik de gereedschapskist erbij, maar ik dacht dit al uitgesloten te hebben door 5 uur lang memtest gedraaid te hebben zonder probleem?
Niet noodzakelijk. Memtest haalt er vooral geheugen uit dat ernstige fouten heeft. Maar als er onder specifieke voorwaarden een bitflip plaatsvind dan zal memtest dat niet noodzakelijk opvangen. Net zoals je zelf geen genoegen hebt genomen met een single pass maar het 5u hebt laten draaien.

Het is sowieso de eenvoudigste test die je kan doen zonder vervangonderdelen te gaan kopen of zoeken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Arunia
  • Laatst online: 22:54
Ik zou eerder denken aan de voeding om eerlijk te zijn. Die kan ook een opdonder hebben gekregen door een stroomonderbreking.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
En zo geschiedde. Hij staat nu alweer een half uur YT te spelen op 1 van de reepjes.

Om met woorden van de bekende filosoof Han Peekel te spreken: Wordt vervolgd!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
OK, weer een update. Een uur video spelen met 8Gb ging prima. Een uur met de andere reep van 8Gb ook. Daarna de hele nacht laten spelen met beide reepjes, ging ook goed (als in, sloeg niet meer vast). Mijn voorlopige conclusie was dan ook dat er misschien een stofje in zat of dat 1 van de reepjes nooit helemaal goed heeft gezeten.

Op 1 ding na. Na een minuut of 10 valt het scherm uit. De eerste keren dacht ik nog aan powersave of schermbeveiliging, maar al die opties staan uit, en zojuist gebeurde het zelfs terwijl ik gewoon aan het werken was op die computer. In de eventviewer is helemaal NIETS te vinden.

Wat ook opmerkelijk is, is dat mijn monitor dan ook echt de draad kwijt is. Ik moet hem echt even van input wisselen, of de kabel er opnieuw indoen, om weer beeld te krijgen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Over draden en ze kwijt zijn gesproken, met wat voor kabel is je monitor aangesloten? DisplayPort-kabels zijn namelijk berucht om de meest vreemde problemen te veroorzaken, dus mocht je een DP-kabel gebruiken, dan kan die eens vervangen ook geen kwaad om te proberen.

[Voor 9% gewijzigd door Hahn op 06-03-2021 11:27]

The devil is in the details.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:26:
Over draden en ze kwijt zijn gesproken, met wat voor kabel is je monitor aangesloten? DisplayPort-kabels zijn namelijk berucht om de meest vreemde problemen te veroorzaken, dus mocht je een DP-kabel gebruiken, dan kan die eens vervangen ook geen kwaad om te proberen.
Het was altijd een DP kabel, maar die zit nu in de laptop (naja, USB-C naar DP), en de NUC zit nu aangesloten met een HDMI-HDMI.

Ik ga nu denk ik nogmaals de tests herhalen met de losse plakjes, kijken of het niet toch daarin zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Update: Getest met beide geheugenbankjes los, zonder probleem, en daarna nog een keer met allebei tegelijk (exacte configuratie als gistermorgen) en het blijft goed gaan. De hele nacht door, zonder vastlopers of uberhaupt een scherm dat uitfloept.

Normaal zou je zeggen, mooi, probleem opgelost, maar het is mijn primaire werkbak, en zolang ik geen oorzaak weet, weet ik ook niet of ik die weggenomen heb en vertrouw ik het gewoon niet 100%.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee