Toon posts:

Homeservers voor Ceph storage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het systeem wordt een Ceph cluster van 3 nodes. Dus ik ga 3 identieke servers bouwen. Dit zijn pure storage nodes en zal niet voor computing doeleinde worden gebruikt. Daarvoor heb ik weer andere servers.
De storage servers krijgen minimaal 6 disks, misschien zelfs 8 per stuk.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik heb geen exact bedrag in mijn hoofd. Ik zoek de beste bang voor de buck en wil best iets in de 'bang' inleveren als dat enorm veel zou schelen qua kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb al 30 HD's

#CategoryProductPrijsSubtotaal
30Interne harde schijvenSeagate Constellation ES.3 ST4000NM0033, 4TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

En

1ControllersLSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL)€ 395,05€ 395,05
Totaal€ 395,05

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- Een CPU met minimaal 4 cores
- 16 gig memory (Ik zit te kijken voor ECC memory maar vind de combinatie qua mobo+cpu lastig te vinden hierbij)
- Een moederbord
- Een rack server chassis

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik ben zelf heel erg fan van AMD ryzen CPU's. Dat is ook deels een principe kwestie. Echter kan ik dat ook aan de kant zetten als ik 2x goedkoper met intel uit ben :+

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

- Het moeten rack servers worden
- Het enige wat boeit is dat er 6-8 HD's worden aangesloten en er enige mate van cpu/memory in zit om de meuk te verwerken

Ga je overklokken?

Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop wat nieuwe inzichten te krijgen. Ik ben al een tijdje aan het zoeken en zie soms door de bomen het bos niet meer. Ik sta ook open voor grotere veranderingen in mijn opzet, echter het moet nog steeds een rack server blijven en ik wil nog steeds 3 servers vanwege de Ceph setup.

Wat ik zelf gevonden had

Ik kwam deze case tegen: https://www.servercase.co...deep-black-sc-2306b-550b/

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 125,05€ 125,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 68,99€ 68,99
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 92,90€ 92,90
2Geheugen internKingston KSM26ES8/8HD€ 44,03€ 88,06
Totaal€ 375,-

Ik was begonnen met het zoeken naar 2e hands servers. Het probleem wat ik hierbij vind is het volgende:
- Over het algemeen een hoog stroomverbruik
- Toch oudere iteraties van CPU's die echt voorbij gelopen worden door goedkopere nieuwere generaties
- Ik wil graag identieke servers
- Vaak gedoe met locatie van verkopers, bovenstaande kan ik simpelweg laten thuisbezorgen

En dan nog het feit dat die oude servers weer worden opgekocht en met dikke marges worden doorverkocht waardoor het soms niet eens zo heel aantrekkelijk is om zo'n deal aan te gaan.

Op de manier hierboven heb ik misschien niet de enterprise variant van een server maar wel iets degelijks voor een homelab.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De BBG server zou een goed begin kunnen zijn voor CPU, RAM en mobo. De Intel daarin is flink sneller dan de Ryzen 3 2200G, die is eigenlijk alleen interresant voor HTPC/light gaming.

Als je dan 10 schijven, het moederbord met daarop de CPU en RAM met een SSD voor Linux, en een voeding in een rack wilt stoppen kom ik op
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,14€ 114,14
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1ControllersDelock 4 port SATA PCI Express Card€ 48,65€ 48,65
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4129-N€ 126,29€ 126,29
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 86,74€ 86,74
1VoedingenInter-Tech ASPOWER R2A-MV0700€ 299,-€ 299,-
1Solid state drivesKingston DC1000B 240GB€ 69,06€ 69,06
Totaal€ 904,88

(moederbord heeft zes SATA poorten, vandaar een extra controller, de voeding is aan de zware kant - een 400/450 Watt ATX voeding past ook in die kast eventueel)

[Voor 8% gewijzigd door martyw op 03-03-2021 18:53. Reden: SSD tbv OS erbij]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:10
Als je ECC memory wilt gebruiken zit je eigenlijk sowieso aan AMD vast. Tenzij je de hoofdprijs wilt betalen voor Xeon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
mcDavid schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:46:
Als je ECC memory wilt gebruiken zit je eigenlijk sowieso aan AMD vast. Tenzij je de hoofdprijs wilt betalen voor Xeon.
Intel Core i3-9100 ondersteunt ECC geheugen, kost iets meer dan 100 euro

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 03-03-2021 18:47]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
martyw schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:38:
De BBG server zou een goed begin kunnen zijn voor CPU, RAM en mobo. De Intel daarin is flink sneller dan de Ryzen 3 2200G, die is eigenlijk alleen interresant voor HTPC/light gaming.

Als je dan 10 schijven, het moederbord met daarop de CPU en RAM met een SSD voor Linux, en een voeding in een rack wilt stoppen kom ik op
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,14€ 114,14
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1ControllersDelock 4 port SATA PCI Express Card€ 48,65€ 48,65
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4129-N€ 126,29€ 126,29
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 86,74€ 86,74
1VoedingenInter-Tech ASPOWER R2A-MV0700€ 299,-€ 299,-
1Solid state drivesKingston DC1000B 240GB€ 69,06€ 69,06
Totaal€ 904,88

(moederbord heeft zes SATA poorten, vandaar een extra controller, de voeding is aan de zware kant - een 400/450 Watt ATX voeding past ook in die kast eventueel)
Het zijn SAS schijven en ik heb een HBA.
Een 4U server keer 3 vind ik ook een overkill, zeker als ik maar 6 schijven per server zou willen :)

• martyw
  • Nu online
Douweegbertje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:15:
[...]

Het zijn SAS schijven en ik heb een HBA.
Een 4U server keer 3 vind ik ook een overkill, zeker als ik maar 6 schijven per server zou willen :)
Ah, niet helemaal goed gelezen :o Ik had dat rack op 10 schijven uitgezocht. Neem dan een kleinere - bv. in deze 2U passen er zes Inter-Tech 2U 2129-N

• fritsk2
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 21:19
Bedankt dat je dit topic bent begonnen. Ik zit ook over een miniscuul ceph cluster na te denken, maar dan met compacte non-rack doosjes. Misschien Fractal Design 304...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee