Toon posts:

Oost/West dak zonnepanelen legplan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:35
Onlangs is bij ons in de gemeente een zonnepanelen project gestart waarbij je collectief goedkoper panelen kunt aanschaffen. Opzich een best interresante regeling.
Dus ik heb via dit project een offerte aangevraaagd voor 10 stuks zonnepanelen op mijn dak.
Nu heeft mijn dak een Oost/West orientatie, oftewel 1 kant wijst pal naar het oosten en de andere kant pal naar het westen.

Nu was de adviseur hiermee aan de slag gegaan en die stelde voor om alle panelen op het Westen te plaatsen. Volgens zijn berekeningen levert dat meer Kwh per jaar op dan een deel van de panelen op West en een deel op Oost (verschil 150 Kwh per jaar volgens hem).

Nu dat de salderingsregeling gaat verdwijnen lijkt het mij (als ik het goed begrepen heb) interresanter als je zoveel mogelijk opgewekte stroom zelf gaat gebruiken ipv terugleveren aan de stroomboer. Aangezien je er niet zo heel veel voor terug krijgt.
In zo'n geval lijkt het mij dus wenselijk dat je over de dag gespreid opbrengst hebt en niet 1 grote piek in de middag. Aangezien je die piek in de middag nooit "op" krijgt en het dus naar de stroomboer gaat.

De adviseur zijn stelling is echter:
Voor de salderingsregeling (als die doorgaat) is een Oost/West opstelling juist interessanter.
Dat kan toch niet kloppen? Bij de salderingsregeling wil ik gewoon mijn meter zo hard mogelijk terug laten tellen. Of heb ik dit mis?

Computer says no

Beste antwoord (via Meekoh op 04-03-2021 13:14)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:39
Oostwest verspreid beter over de dag maar de meeste mensen verbruiken meer van west.
Al met al is het denk ik lood om oud ijzer en ik zou het gewoon leggen zoals het het best uitkomt op je dak. En inderdaad het liefst vol.
Het advies van je adviseur snap ik trouwens niet, ik vermoed dat je het net iets anders opschrijft dan die gezegt heeft.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik vraag me af, wat het kost via de gemeente.

Kijk eens op solar bouwmarkt of winkelman hengelo en klik het daar eens bij elkaar.
Als je verder geen lastige schaduw hebt, dan gewoon minimaal 6 a 7 panelen op oost en 6 a 7 panelen op west.
Op een normale string omvormer.

Grote kans dat je nog steeds goedkoper uit bent, en meer panelen kunt plaatsen voor hetzelfde geld.
Maar dak meteen vol is beter, want dat gaat toch wel gebeuren als je verslaafd bent.

Verder advies kan wel, maar dan moet je plaatjes plaatsen, dakpannen tellen, google maps fotos plaatsen.
Dan kan @busscherski er weer wat moois van maken.

[Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2021 17:55]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Meekoh schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:29:

De adviseur zijn stelling is echter:

[...]

Dat kan toch niet kloppen? Bij de salderingsregeling wil ik gewoon mijn meter zo hard mogelijk terug laten tellen. Of heb ik dit mis?
Als je niet meer mag salderen krijg je nog maar weinig terug voor wat je teruglevert en is het dus het voordeligste als je zoveel mogelijk zelf gebruikt op het moment dat het wordt opgewekt. En met O-W wordt de opbrengst over een groter gedeelte van de dag verspreid.

[removed]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:39
Oostwest verspreid beter over de dag maar de meeste mensen verbruiken meer van west.
Al met al is het denk ik lood om oud ijzer en ik zou het gewoon leggen zoals het het best uitkomt op je dak. En inderdaad het liefst vol.
Het advies van je adviseur snap ik trouwens niet, ik vermoed dat je het net iets anders opschrijft dan die gezegt heeft.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:35
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:53:
Ik vraag me af, wat het kost via de gemeente.

Kijk eens op solar bouwmarkt of winkelman hengelo en klik het daar eens bij elkaar.
Als je verder geen lastige schaduw hebt, dan gewoon minimaal 6 a 7 panelen op oost en 6 a 7 panelen op west.
Op een normale string omvormer.

Grote kans dat je nog steeds goedkoper uit bent, en meer panelen kunt plaatsen voor hetzelfde geld.
Maar dak meteen vol is beter, want dat gaat toch wel gebeuren als je verslaafd bent.

Verder advies kan wel, maar dan moet je plaatjes plaatsen, dakpannen tellen, google maps fotos plaatsen.
Dan kan @busscherski er weer wat moois van maken.
Ik zal eens kijken op wat voor prijs ik kom wanneer ik het zelf bij elkaar klik. De offerte via de gemeente aktie is ongeveer alsvolgt (exacte details weet ik niet uit mijn hoofd meer):
-12 panelen 380 wp
- bevestigingsmateriaal
- omvormer
- pv verdeler

Komt neer op +- 3900 ex btw.
busscherski schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:46:
Ja, ik denk zelf dat het niet denderend veel verschil maakt, je ziet alleen wel hier in de wijk dat de meeste toch gaan voor het verdelen van de panelen over oost en west ipv alles aan 1 kant.

Dat was rechtstreeks uit zijn mail gekopieerd, ik snapte het namelijk ook al niet :S
Ben dus niet de enige.

Computer says no

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee