Vraag

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 15:56

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 3x APS YC600 uit 2019 via marktplaats gekocht die inmiddels op mijn schuur liggen, gekoppeld aan 6 panelen. Een gok, ik weet het en dat blijkt ook. Want daarvan doen 2 omvormers het perfect maar eentje niet. Jammer, verkeerd gegokt zou je denken.

Echter doet hij wel iets en dat geeft me toch een beetje hoop. Hij geeft namelijk wel een signaal af naar de APS ECU en er zit wel wat leven in:

- DC deel doet iets want ook met de AC stekker er niet in, maakt hij contact met de ECU en knippert de rode LED (teken dat er geen stroom gemaakt wordt)
- Geeft wel netjes de temperatuur weer.
- Geeft frequentie weer van het net dat licht varieert rond de 50hz. Dus AC doet ook iets? Of is dat waar hij op probeert te richten?
- Geeft wel een voltage weer van het net. Dat veel te weinig met 29v, lekstroompje?

Met mijn beperkte kennis, lijkt er dus iets mis te zijn met het AC deel. Misschien is een slecht contact al genoeg voor dit gedrag?
Uiteraard heb ik de rest van de intallatie proberen uit te sluiten door de AC stekkers te wisselen en andere panelen aan te sluiten maar dat helpt allemaal niks. Lijkt dus echt in het apparaat te zitten.

Ik kan online heel weinig vinden over dit ding. Of er ergens een interne zekering zit en of die kapot is of zo. Kent iemand dit ding een beetje?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Heeft het wel gewerkt?
Dus niet de min van paneel 1 op input 1 en de plus van paneel 1 op input 2?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
@busscherski Bij mij niet, vorige eigenaar vertelde bij hem wel voor wat dat waard is.

Plussen en minnen is een van de eerste dingen die ik gechecked heb maar dat zit goed. Ik denk dat aan de DC kant het sowieso goed zit want anders zend ie niks naar de ECU.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 13:30
Bepaalde merken of series stringomvormers schijnen last van slechte relais(contacten) te hebben.
Ik weet niet of deze micro-inverters een of meerdere relais hebben.

Sowieso is de elektronica schijnbaar (staat hier) is de elektronica 'potted'. Oftewel, de behuizing is volgegoten met een of andere spul waardoor de componenten vrijwel onbereikbaar zijn.

Ik heb geen foto met het binnenzijde van een APS omvormer kunnen vinden. Op zich een goed teken als je het afzet tegen de vele filmpjes over kapotte AliExpress omvormers.

Dus. schroef 'm eens open, zou ik zeggen. En post de foto's hier O-)

Als het lukt... Want bij een Enphase was openen al heel lastig... Will an Enphase Micro-inverter Last 25-years?

• WackoH
Of misschien beter eerst contact met APS opnemen. Wellicht kun je nog garantie claimen?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
@WackoH Ja openschroeven is de volgende stap.
Ja ik hoop eigenlijk op een kapot relais oid, iets dat te reparen valt als je er idd al bij komt. Geen idee of er relais in zitten of dat het via solid state gaat. Bij mijn SMA omvormer hoor ik de relaisjes duidelijk tikken, bij de (wel werkende) APS omvormers hoor ik niks. Maar nu is buiten op het dak wel iets lastiger luisteren.

Contact via APS was de eerste stap, nog voor topic openen ;) Maar nog geen reactie. Maar met een tweedehands zonder bon hoef ik ook niet op garantie te rekenen lijkt mij. Daarom had ik vooral gevraagd naar reparatie opties. Maar ook daar over nog stilte. Hun support vanuit de USA over de ECU was wel uitmuntend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:02
heb je de panelen al gewisseld? (of omvormers als dat makkelijk is) om te zien of er toch niet iets anders aan de hand is?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
@Gamer dénis Yep, heb andere panelen aansgesloten en ook de AC kabel gewisseld met een andere (wel functionerende) omvomer.. Vooral bij die laatste had ik hoop gezien de fout aan de AC zijde lijkt te liggen. Maar helaas. Ik meet ook nette waarden aan de kabel.

Ik wil van het weekend wel nog eens proberen of het uittrekken van de AC kabel invloed heeft op de frequentie en spanning die ECU laat ziet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Topicstarter
Nou mooie wending:

Probleem had ik al aangekaart bij APS NL en gevraagd of ze aan reparatie doen. Na een tijdje radiostilte melden ze dat ik me maar moest melden bij APS direct zelf dus dat maar gedaan.

Die hebben direct van afstand het ding uitgelezen, hardwarefout geconstanteerd en direct zonder verdere vragen naar installatie, oude unit of facturen een nieuwe opgestuurd :9~ . Die is net afgeleverd met productie datum januari 2021.
Nette service :) _/-\o_

Dus niks dat me nu nog tegen houdt om te kijken hoe zo'n ding er nu van binnen uit ziet >:)
Ofja, de schuur op gaan. Maar die foto's gaan nog komen.

Helaas had ik ondertussen al een QS1 aangeschaft (wederom via marktplaats) omdat ik deze wending niet meer verwacht had.
Dus nu kijken of ik iets (QS1 of 2x YC600) marktplaats op bonjour of dat ik nog ergens een plekje ga zoeken voor nog wat panelen extra. Zijgevel misschien...

[Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 09-04-2021 11:21]

• WackoH
Da's mooie service van APS!
We kijken met belangstelling uit naar foto's van het inwendige van de defecte :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee