Toon posts:

Music Producer PC voor DAW: FL Studio

Pagina: 1
Acties:

• Teddy0567
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 31-08-2021
Hallo iedereen!!!

Ik hoop dat ik hieronder voldoende informatie gegeven heb om mijn vraag duidelijk te stellen, ik ben uit op een sanity check / feedback op een build en waardeer het delen van ervaringen ook enorm! Als er meer informatie nodig is hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Mijn buurjongen is de laatste tijd muziekproductie steeds serieuzer gaan nemen en merkt dat zijn oude laptop niet meer voldoet, 2 jaar terug had hij hier al last van en gezien hij nog niet klaar was om een grote investering te maken hebben wij de levensduur van zijn laptop verlengt door de HDD te vervangen met een SSD schijf. Inmiddels merkt hij dat zijn 6GB DDR3 geheugen te weinig is en zijn processor ook al bij polyphonie van enkele synthesizers hapert. Hij vroeg mij om advies omdat ik al een paar keer een PC heb gebouwd, ik heb alleen niet heel veel ervaring en wilde graag even met jullie checken omdat ik hem het beste systeem gun wat hij kan krijgen voor zijn geld en vooral om te voorkomen dat we grove fouten maken waardoor het systeem binnenkort weer vervangen moet worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC gaat dienen voor muziekproductie, hij heeft al een externe audioregelaar die werkt via ASIO4ALL en hij heeft waarschijnlijk geen dedicated geluidskaart nodig voor zijn doeleinden. Daarnaast is het fijn dat de PC een goede all-rounder is: Games / Video/foto bewerking / Home-PC. Het is niet erg dat sommige games even op een wat lagere setting gespeeld moeten worden en video- en fotobewerking is niet voor professionele doeleinden dus er hoeft niet een high-end videokaart in. 1080p is prima maar 1440p / 4k ondersteuning is fijn voor e.v.t. aanschaf van nieuw beeldscherm in de toekomst, gamen hoeft absoluut niet te kunnen op resoluties hoger dan 1080p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximumbudget is ongeveer 900 euro, als het blijkt dat een kleine extra investering heel veel voordelen met zich meebrengt is dit natuurlijk altijd een suggestie die welkom is. Nog belangrijk: Door bol.com vouchers van zijn werk kan hij €200,- besteden met 40% korting. Zolang een component daar beschikbaar is kan het geld schelen en geeft dus iets meer ruimte in het budget, maar als een goed betrouwbaar systeem goedkoper kan is dat natuurlijk heel erg fijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij beschikt al over een externe USB audio interface: Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen 2-in, 2-out USB audio interface

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD van 500GB is voldoende, hij beschikt al over een externe harde schijf, ik vroeg mij af of er significant voordeel te behalen is met een NVME SSD t.o.v. een SATA SSD. Ook weet ik dat niet elke SSD gelijk is maar ik vraag mij af of de extra snelheid van een NVME SSD verschil maakt in de werkflow in de DAW: FL Studio

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als het systeem redelijk stil opereert omdat hij ook graag wil opnemen in dezelfde ruimte tijdens het gebruik van zijn DAW, ik heb zelf nog 2 fans liggen voor achterin / bovenin (26db) om af te voeren, Fans voor invoer zitten bij de kast aan de voorkant. (1 van) deze kan hij daarvoor gebruiken en hoeven dus niet extra aangeschaft te worden. Verder is een aftermarket processor koeler dus een must.

Ga je overklokken?
Absoluut niet, ik heb hier te weinig verstand van en ik wil dat zijn systeem vele jaren meegaat en de stilte van zijn systeem is ook van belang.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral checken of dit systeem geen serieuze bottleneck heeft, ik heb het idee dat ik een goede all-round PC heb samengesteld met een toch vrij krachtige processor voor het budget. Ik vind het lastig om te oordelen welk geheugen geschikt is en of het moederboard geen problemen opleverd bij maximale prestatie van deze processor. Misschien is het verstandiger om de 'Gaming' variant te kopen om oververhitting van VRM's te voorkomne? Ook advies in de overweging tussen een SATA SSD of een M.2 SSD, een paar extra seconden wachten om een project te laden is niet zo'n probleem, als de werkflow tijdens het werken maar soepel verloopt. Verder zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met verschillende PC's in DAW's, ervaringen en aanbevelingen altijd welkom!! Optische drive is niet noodzakelijk en hij beschikt ook over een externe SD kaart-lezer.

ProcessorAMD Ryzen 5 3600
MoederboardASRock B450M Pro4
Geheugenpricewatch: HyperX Fury black HX436C18FB4/16
VideokaartAsus PH-GTX1050Ti
Harde schijfSamsung 870 Evo 500GB
VoedingCorsair RM650
Kastpricewatch: Fractal Design Focus G Wit
Aftermarket koelerCooler master Hyper 212 EVO

Bedankt voor het lezen en het meedenken over de samenstelling van deze PC!

Hartelijke groet,
Thijs

• Teddy0567
N.B. Totaalprijs van bovenstaande configuratie: ~775 Euro. Kan dus nog wat vanaf gaan met 40% korting op maximaal 200 euro bij bol.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
pak een goedkopere voeding :)
ik zou zelf een andere kast pakken, maar misschien vindt jij deze wel heel mooi.

pci-e is wel wat sneller dan sata, maar niet zoveel sneller als het verschil tussen ssd en hdd.

is het niet een optie op ipv CPU, GPU en mobo deze te pakken:
pricewatch: Intel Core i7-10700 Boxed + pricewatch: MSI Z490-A PRO .
Voor muziek productie heb je geen GPU nodig, en een i7 geeft weer net dat beetje extra kracht tov een r5.

• Teddy0567
99ruud99 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:54:
pak een goedkopere voeding :)
ik zou zelf een andere kast pakken, maar misschien vindt jij deze wel heel mooi.

pci-e is wel wat sneller dan sata, maar niet zoveel sneller als het verschil tussen ssd en hdd.

is het niet een optie op ipv CPU, GPU en mobo deze te pakken:
pricewatch: Intel Core i7-10700 Boxed + pricewatch: MSI Z490-A PRO .
Voor muziek productie heb je geen GPU nodig, en een i7 geeft weer net dat beetje extra kracht tov een r5.
Bedankt voor je reactie, zal zeker overwegen om nog net wat extra power in de processor te steken, de videokaart is er zodat het een goeie allround pc is die alsnog wat games kan spelen maar niet perse focussed op max settings / 60fps. Wat denk je evt. van ryzen 7 3700x met de ASRock B450 pro4 (zelfde moederboard), Is er een reden om voor intel te gaan ipv AMD in deze situatie? Is een voeding van 500W voldoende denk je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Voor jouw doel is een 550w eigenlijk altijd wel prima.
AMD is vrij duur geworden, de i7 10700f zou dan betere optie zijn.

Als je graag AMD wilt kan het wel natuurlijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:22
Neem Intel want werkt meteen stabiel en blijft stabiel. Met AMD is het na elke Windows en bios update maar afwachten hoe het blijft werken. Klein beetje mindere prestaties ga je niet merken, minder goede stabiliteit wel.

• Teddy0567
Dankjewel voor jullie input!! Ik zal even verder kijken naar intel systemen en vergelijken!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
Ik zou toch zeker wel een NVMe SSD pakken, die zijn ietsje duurder maar vooral in muziekproductie en DAW's zijn er veel file-handelingen (plugins, samples, etc) en wil je niet tijdens het opnemen of spelen dat je moet 'wachten' op file-loading. In het ergste geval krijg je haperingen.

Bijvoorbeeld als ik de 970 van samsung NVMe pak:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1169469;1645078/

Het verschil in IO's en max transfer rate is die extra 10 euro wel waard toch

• Edwin88
Overigens komen eind van de maand de 11th gen Intel cpu's uit, dan gaan misschien de huidige chips wat omlaag in prijs of kan je voor hetzelfde geld een iets betere krijgen. Het loont wellicht de moeite daar even op te letten

• Edwin88
Overigens kan je misschien ook wel zijn bestaande SSD weer uit zijn laptop halen?

Een heel andere optie; de nieuwe Macbook Air's zijn ook erg snel voor wat je er voor betaald. En heel stil (geen ventilator)!
Ze zijn al voor zo'n 1050,- te krijgen maar ik denk dat je dan voor muziek productie zeker wel een capabele machine in huis haalt.

https://tweakers.net/lapt...gpu_p1202926/vergelijken/

Ook kan je dan met de laptop overal muziek produceren en niet alleen perse in je studio.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:28
Uszka schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:05:
Neem Intel want werkt meteen stabiel en blijft stabiel. Met AMD is het na elke Windows en bios update maar afwachten hoe het blijft werken. Klein beetje mindere prestaties ga je niet merken, minder goede stabiliteit wel.
Heb je hier onderbouwing voor? Best een zwaar statement, wat ik zelf in ieder geval totaal niet herken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:22
tritimee schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Heb je hier onderbouwing voor? Best een zwaar statement, wat ik zelf in ieder geval totaal niet herken
Uit ervaring. Vorig jaar heb ik 80 systemen gebouwd, 50% AMD Ryzen en 50% Intel. Met de AMD's in bijna alle gevallen wel een probleem met ram, USB, audio, M2 NVME ssd of wat dan ook. Zelfs systemen die al een half jaar stabiel functioneerden werden onstabiel na een Windowsupdate. Een biosupdate loste dat in de meeste gevallen weer op en soms moest daarnaast een driver van het moederbord geupdate worden. Vervelend voor gebruikers die rekenen op een stabiel systeem en zelf weinig know how hebben om dit soort problemen op te lossen. Ga de topics eens na hoeveel problemen er met Ryzen systemen voorbij komen. Met de Intel systemen heb ik het afgelopen jaar 0 problemen gehad. Ryzen systemen vragen meer onderhoud. Heb je de tijd en kennis dan heb je er een prima systeem aan. Wil je een zorgeloos stabiel systeem dan neem je Intel. Dat misschien kleine beetje mindere prestaties merk je niets van. Waar je wel wat van merkt is de betere stabiliteit want er is niets zo vervelend dan een spontaan instabiel systeem wat je eerst moet oplossen terwijl er een berg werk ligt te wachten of je net een uurtje lekker denkt te gaan gamen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teddy0567
Dankjewel voor alle aanraders,
We hebben uiteindelijk besloten om de gpu eerst even achterwege te laten en zodra de prijzen weer wat dalen één aan te schaffen. Hierdoor konden we voor de i7 10700k gaan met een Samsung EVO 970 m.2 SSD. Het moederbord is een MSI Z490 A Pro en de voeding levert 550W i.p.v. 650W. Totaalkosten komen uit op €757,- mede door de korting op bol.com. Bedankt voor het meedenken! Het heeft ons erg veel geholpen!

• Teddy0567
Edwin88 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:42:
Overigens kan je misschien ook wel zijn bestaande SSD weer uit zijn laptop halen?

Een heel andere optie; de nieuwe Macbook Air's zijn ook erg snel voor wat je er voor betaald. En heel stil (geen ventilator)!
Ze zijn al voor zo'n 1050,- te krijgen maar ik denk dat je dan voor muziek productie zeker wel een capabele machine in huis haalt.

https://tweakers.net/lapt...gpu_p1202926/vergelijken/

Ook kan je dan met de laptop overal muziek produceren en niet alleen perse in je studio.
Zijn oude laptop krijgt een nieuwe bestemming, ik heb de optie van een Macbook Air ook even bekeken.
Betreft de Macbook air, het is zeker een krachtig systeem, maar ik vertrouw het systeem niet onder hoge load omdat de koeling nogal inadequaat te zijn: YouTube: Louis opens new Macbook Air, immediately loses mind.
Het zal wel een stil systeem zijn als een school laptop denk ik, maar ik vertrouw het niet als workstation persoonlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Edwin88
Teddy0567 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:57:
[...]

Zijn oude laptop krijgt een nieuwe bestemming, ik heb de optie van een Macbook Air ook even bekeken.
Betreft de Macbook air, het is zeker een krachtig systeem, maar ik vertrouw het systeem niet onder hoge load omdat de koeling nogal inadequaat te zijn: YouTube: Louis opens new Macbook Air, immediately loses mind.
Het zal wel een stil systeem zijn als een school laptop denk ik, maar ik vertrouw het niet als workstation persoonlijk.
ik gebruik het inmiddels al meer dan een maand als dagelijks workstation voor behoorlijke heavy loads, en inderdaad word hij redelijk warm zonder 'hulp'.

Door middel van een externe ventilator die ik over het toetsenbord laat blazen blijft hij prima koel. Op die manier is hij zelfs sneller of even snel als de macbook pro met M1.
https://www.bol.com/nl/p/...rt/9200000079441714/?s2a=

Als ik beneden zit of in bed ben ik niet aan het compilen en editen en word de laptop niet eens warm.

Overigens kan je ook de Mac Mini overwegen, die heeft wel actieve koeling en begint op een fatsoenlijkere prijs. Die is erg stil en klein en heeft qua aansluitingen genoeg USB en Thunderbolt om audio interfaces op aan te sluiten.

Hier een mooi filmpje waar de M1 mac mini word vergeleken met een redelijke ryzen chip: YouTube: $699 Mac mini vs $1,000 PC: Which Is Faster?

[Voor 10% gewijzigd door Edwin88 op 08-03-2021 21:36]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee