Toon posts:

SQL server naar nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-01 12:03
Hoi! Ik heb een oude pc met een basic SQL servertje met één database draaien. Ik zou graag de hardware vervangen zodat het weer wat langer mee kan en wat minder stroom verbruikt. Het besturingssysteem is Windows 10 en er draait MS SQL server 2016 op. De hardware die ik wil vervangen zijn het moederbord, de cpu en het werkgeheugen.

Ik heb niet veel verstand van SQL servers en databases (heb de server ook niet zelf geïnstalleerd). Ik vroeg mij dus af op welke manier ik dit het makkelijkst kan doen. Tot nu toe heb ik de volgende drie opties gevonden/bedacht:

1 Neem de C schijf (met daarop OS en server) uit de oude pc en zet hem in de nieuwe pc. Veruit de makkelijkste methode. Ik heb dit met een normale windows pc (zonder server erop) wel eens gedaan en het werkte toen prima. Ik upgrade naar vergelijkbare hardware (oude i5 => nieuwe i5), dus dat lijkt me in dit geval niet zo'n probleem. Het enige wat ik niet weet is of dit ook goed gaat met de SQL server.

2 Schone windows installatie op nieuwe pc. Vervolgens MS SQL server installeren. Dan alle relevante bestanden met instellingen van de oude schijf kopiëren naar de nieuwe. Vervolgens een backup maken van de database op de oude pc en deze restoren op de nieuwe. Het probleem is hier dat ik niet weet of je zomaar "alle relevante bestanden met instellingen" kan kopiëren naar een nieuwe schijf.

3 Schone windows installatie. Vervolgens MS SQL server installeren, helemaal handmatig instellen en vervolgens backup van database restoren.

Wat is de beste optie? Ik zou het liefst voor optie 1 gaan, maar ik heb niet kunnen vinden of dit werkt. (Wat misschien ligt aan mijn beperkte kennis van juiste terminologie, waar de zoekopdrachten wat vaag door werden.) Optie 2 zou ik nog wel willen doen, al is het wat meer moeite. Helaas heb ik ook hier niet van kunnen vinden of het mogelijk is om echt alle relevante instellingen als bestanden te kopiëren. Optie 3 ga ik niet aan beginnen. Daar heb ik te weinig kennis voor, en op dit moment te weinig tijd om die kennis op te doen. Als opties 1 en 2 niet mogelijk zijn laat ik de SQL server zo lang als gaat door draaien en ga ik daarna naar een simpelere oplossing op zoek.

Ik hoor graag van jullie welke van deze manieren tot de mogelijkheden behoort. Als ik helemaal in de verkeerde richting denk geef het dan ook gerust aan!

Beste antwoord (via aojudo op 03-03-2021 20:59)

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:37
Bedoel je hiermee ook meteen dat simpelweg overzetten van de C schijf niet gaat werken?
Om eerlijk te zijn zou ik zelf beginnen met een nieuw kaal systeem. Dan heb je een geheel up-to-date machine met de laatste software, drivers, etc. Zelf geen ervaring met het overzetten van een schijf in een nieuw systeem. Ik zou denken dat je misschien nog wel eens tegen chipset drivers, etc aan kunt lopen. Maar zou je dat willen riskeren met een dergelijke machine ?
Uit jouw antwoord begrijp ik dat het overzetten vooral bestaat uit het installeren van de SQL server op het nieuwe systeem en vervolgens de database overzetten. Dat gaat mij wel lukken. Ik was alleen bang dat er veel werk in het configureren van de server zat. Bijvoorbeeld het toegang geven tot clients (in mijn geval twee pc's in hetzelfde netwerk). Van het configureren van de server heb ik niet veel verstand. Is dat een grote klus, of is dat zoals ik begrijp niet veel werk?
Je gaat je cliënts wel even moeten configureren om verbinding te maken met de nieuwe SQL omgeving. Ik ga er dan niet van uit dat je die nieuwe machine dezelfde naam gaat geven als de huidige.

Het installeren van SQL Server Express is niet zo heel moeilijk. Alles wordt van te voren gecontroleerd en de installatie is over het algemeen next, next, finish. Hier staat een hele mooie uitleg over SQL Express 2019 inclusief de stappen die na de installatie nog uitgevoerd moeten worden. Als je die rustig stap-voor-stap volgt komt de installatie echt wel goed :)
Hoe nuttig/logisch is het om over te stappen naar SQL Server 2019 Express? Wordt 2016 binnenkort niet meer ondersteund? En ontstaan er misschien geen compatibiliteitsproblemen omdat de database nu in 2016 draait?
Express 2016 verloopt qua reguliere support op 31-07-2021 (extended support 14-07-2026). Dus misschien kun je beter gelijk naar SQL Server Express 2019 overstappen. Omdat je nu toch een werkende omgeving hebt kun je het overzetten testen en kijken of één cliënt verbinding kan maken. Als deze zonder problemen werkt kun je de andere cliënt ook overzetten.

Daarna de oude server uitschakelen en kijken of alles werkt gedurende een periode van één tot twee weken. Hierna kun je de oude server definitief afvoeren.

Zodra je alles hebt ingeregeld, denk dan ook goed na over het backuppen van die database. Vaak worden dergelijke zaken nogal eens vergeten. Als tool kun je dan eens denken aan SQL Backup and FTP. Gratis tool als je de backup ergens op je netwerk laat wegschrijven. Wil je bijvoorbeeld de backup naar een externe locatie wegschrijven moet je een licentie afnemen.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nextware
Je kunt de volgende stappen overwegen:

- installeer een nieuw systeem met een nieuw OS en SQL Server 2016 en breng beide zover mogelijk up-to-date (ik neem aan dat het SQL Server 2016 Express is)
- Installeer SQL Server Management Studio op het nieuwe systeem
- Maak een backup van de SQL database op de oude PC via SQL Server Management Studio (indien deze nog niet op de oude PC staat moet je deze nog wel even installeren)
- Importeer deze backup op het nieuwe systeem via SQL Server Management Studio
- Client configuratie testen (want ik neem aan dat die database iets van data voorziet)
- Configuratie werkt ? --> oude PC uitschakelen

Handige links:

SQL Server 2016 Express: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=56840
SQL Server Management Studio: https://docs.microsoft.co...sms?view=sql-server-ver15

Eventueel kun je overwegen om direct naar SQL Server 2019 Express (https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=866658) te gaan op het nieuwe systeem.

Of, als je echt twijfelt, huur iemand die er wel verstand van heeft. Of vraag de persoon die de oude installatie heeft gedaan of hij/zij dit voor je wil doen.

[Voor 43% gewijzigd door nextware op 03-03-2021 15:50]

• aojudo
nextware schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:45:
Je kunt de volgende stappen overwegen:

- installeer een nieuw systeem met een nieuw OS en SQL Server 2016 en breng beide zover mogelijk up-to-date (ik neem aan dat het SQL Server 2016 Express is)
- Installeer SQL Server Management Studio op het nieuwe systeem
- Maak een backup van de SQL database op de oude PC via SQL Server Management Studio (indien deze nog niet op de oude PC staat moet je deze nog wel even installeren)
- Importeer deze backup op het nieuwe systeem via SQL Server Management Studio
- Client configuratie testen (want ik neem aan dat die database iets van data voorziet)
- Configuratie werkt ? --> oude PC uitschakelen

Handige links:

SQL Server 2016 Express: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=56840
SQL Server Management Studio: https://docs.microsoft.co...sms?view=sql-server-ver15

Eventueel kun je overwegen om direct naar SQL Server 2019 Express (https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=866658) te gaan op het nieuwe systeem.

Of, als je echt twijfelt, huur iemand die er wel verstand van heeft. Of vraag de persoon die de oude installatie heeft gedaan of hij/zij dit voor je wil doen.
Bedankt voor je reactie! Bedoel je hiermee ook meteen dat simpelweg overzetten van de C schijf niet gaat werken? Het gaat hier inderdaad om SQL Server 2016 Express. Management Studio staat op de pc, dus daar kan ik inderdaad de backup mee maken. Ik heb nog wat vraagjes over je antwoord:

Uit jouw antwoord begrijp ik dat het overzetten vooral bestaat uit het installeren van de SQL server op het nieuwe systeem en vervolgens de database overzetten. Dat gaat mij wel lukken. Ik was alleen bang dat er veel werk in het configureren van de server zat. Bijvoorbeeld het toegang geven tot clients (in mijn geval twee pc's in hetzelfde netwerk). Van het configureren van de server heb ik niet veel verstand. Is dat een grote klus, of is dat zoals ik begrijp niet veel werk?

Hoe nuttig/logisch is het om over te stappen naar SQL Server 2019 Express? Wordt 2016 binnenkort niet meer ondersteund? En ontstaan er misschien geen compatibiliteitsproblemen omdat de database nu in 2016 draait?

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik weet niet wat de reden is waarom je een dedicated pc hebt voor de Sql database.
Eventueel zou je ook naar een virtuele/docker oplossing kunnen kijken.
Wellicht heb je een Nas in huis die dat ondersteund?

Het is wat lastiger maar zomaar een idee.

• aojudo
Andre_J schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:25:
Ik weet niet wat de reden is waarom je een dedicated pc hebt voor de Sql database.
Eventueel zou je ook naar een virtuele/docker oplossing kunnen kijken.
Wellicht heb je een Nas in huis die dat ondersteund?

Het is wat lastiger maar zomaar een idee.
De pc wordt ook wel eens als pc gebruikt, dus dedicated is hij niet echt :P Lastiger vind ik niet handig, als het veel lastiger is dan installeren en een backup importeren zoek ik een simpelere oplossing.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• nextware
Bedoel je hiermee ook meteen dat simpelweg overzetten van de C schijf niet gaat werken?
Om eerlijk te zijn zou ik zelf beginnen met een nieuw kaal systeem. Dan heb je een geheel up-to-date machine met de laatste software, drivers, etc. Zelf geen ervaring met het overzetten van een schijf in een nieuw systeem. Ik zou denken dat je misschien nog wel eens tegen chipset drivers, etc aan kunt lopen. Maar zou je dat willen riskeren met een dergelijke machine ?
Je gaat je cliënts wel even moeten configureren om verbinding te maken met de nieuwe SQL omgeving. Ik ga er dan niet van uit dat je die nieuwe machine dezelfde naam gaat geven als de huidige.

Het installeren van SQL Server Express is niet zo heel moeilijk. Alles wordt van te voren gecontroleerd en de installatie is over het algemeen next, next, finish. Hier staat een hele mooie uitleg over SQL Express 2019 inclusief de stappen die na de installatie nog uitgevoerd moeten worden. Als je die rustig stap-voor-stap volgt komt de installatie echt wel goed :)
Express 2016 verloopt qua reguliere support op 31-07-2021 (extended support 14-07-2026). Dus misschien kun je beter gelijk naar SQL Server Express 2019 overstappen. Omdat je nu toch een werkende omgeving hebt kun je het overzetten testen en kijken of één cliënt verbinding kan maken. Als deze zonder problemen werkt kun je de andere cliënt ook overzetten.

Daarna de oude server uitschakelen en kijken of alles werkt gedurende een periode van één tot twee weken. Hierna kun je de oude server definitief afvoeren.

Zodra je alles hebt ingeregeld, denk dan ook goed na over het backuppen van die database. Vaak worden dergelijke zaken nogal eens vergeten. Als tool kun je dan eens denken aan SQL Backup and FTP. Gratis tool als je de backup ergens op je netwerk laat wegschrijven. Wil je bijvoorbeeld de backup naar een externe locatie wegschrijven moet je een licentie afnemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waar wordt die database voor gebruikt, en hoeveel resources heeft hij nodig?

Als er verder niet zoveel latency requirements zijn, is het dan geen optie om die database naar Azure te migreren? Een kleine database van een paar DTU kost je een paar euro per maand, en je hebt geen omkijken naar hardware of backup.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aojudo
nextware schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:12:
[...]

[...]

[...]

Wbt kaal systeem heb je inderdaad wel gelijk. Ik dacht dat een schijf overzetten de makkelijkste weg zou zijn, maar als je in de toekomst tegen problemen aan gaat lopen, baal je dat je niet wat meer moeite gedaan hebt. Bedankt voor die link naar de instructies! Ziet er duidelijk uit, ik ga die op een vrije dag volgen. Ik ga dan inderdaad ook meteen naar 2019 over. Anders kan het over een paar jaar alweer opnieuw...

Ook bedankt voor de tip van het backuppen! Nog nooit echt gedaan eigenlijk, maar het is een kleine moeite. En als het een keer nodig is ben je blij dat je er ooit tijd in hebt gestoken.
Question Mark schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:18:
Waar wordt die database voor gebruikt, en hoeveel resources heeft hij nodig?

Als er verder niet zoveel latency requirements zijn, is het dan geen optie om die database naar Azure te migreren? Een kleine database van een paar DTU kost je een paar euro per maand, en je hebt geen omkijken naar hardware of backup.
Database wordt gebruikt om data op te slaan (bv prijzen aandelenmarkt oid) die ik daarna kan analyseren voor m'n opleiding. Op dit moment niet heel actief in gebruik, maar in de toekomst waarschijnlijk meer. Het is niet heel erg noodzakelijk, vandaar dat ik desnoods wel wilde stoppen met de SQL server als het te ingewikkeld werd. Gebruikt bijna geen resources.

Met hardware knutselen vind ik wel leuk en de server staat niet in de weg, dus voor mij is een lokaal servertje prima.

In ieder geval bedankt voor de input allemaal, mijn vragen zijn beantwoord!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee