Toon posts:

Hoeveel inch (27/32) voor een 4k ervaringen zonder schaling?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 08:56
Hoi allemaal,

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe monitor. Ik heb al verschillende opties overwogen, namelijk 2 x 24/25 inch, 34 of 38 inch ultrawide of juist een 31.5 of 32 inch 4k scherm. De reden waarom ik neig naar een 32 inch 4k scherm is volgens mij het feit dat je deze kan gebruiken zonder dat je iets met schaling moet gaan doen. Daarnaast wordt 16:9 beter ondersteunt dan bijvoorbeeld de 21:9 verhouding. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan windows, macos en eventueel een console die je op het scherm zou willen aansluiten. Daarnaast is het ook compacter tov 2 schermen.

Ik kan helaas ook niet naar de winkel om het te testen.

Bij 27 inch lees ik dat mensen toch vaak moeten schalen omdat het anders allemaal te klein is. Dan verlies je in mijn ogen een beetje het nut van de resolutie. Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben vandaar mijn vraag.

Nu open ik dit topic in de hoop dat er mensen zijn met een 31,5 / 32 inch 4k scherm die iets kan zeggen over de schaling. Ik heb op YouTube wel een aantal video's bekeken, maar dat is toch lastig beoordelen.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de productiviteit met een groter scherm met hoge resolutie. Vanwege de resolutie kun je ook meer op je scherm toveren. Ik werk nu vaak met 2 x 24inch full hd monitoren. Op basis van de resolutie kan ik meer kwijt, maar werkt dat ook fijn (natuurlijk erg persoonlijk)

Ik hoop dat er tweakers zijn die iets kunnen aangeven over de schaling en eventueel de productiviteit.

Misschien nog handig om te vermelden, mijn bureau is 80 cm diep. Want het heeft ook wel te maken met hoe ver je van het scherm afzit.

[Voor 4% gewijzigd door KraveN op 03-03-2021 15:17. Reden: Aanvulling bureau diepte]

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:08
Ik werk (thuis) met 27" met 1440p. Veel Visual Studio en VSCode open. Wat mij betreft is dat voor 27" de sweet spot. Ik zou met dit soort dingen vooral kijken naar PPI (pixels per inch). Misschien dat je daarmee wat beter kunt vergelijken 😁

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-03 17:11
Pro tip: https://www.sven.de/dpi/

Ik gebruik 109 PPI (3440x1440@ 34 inch) en in de browser pas ik daardoor +15%/+20% scaling toe. In de rest van Windows niet. Deze dpi is vergelijkbaar met 2560*1440@27 inch (108).

Ik vond 31.5/32 inch 16:9 schermen zelf niet prettig. Je moet dan steeds je hoofd fysiek bewegen om te zien wat er boven aan je scherm staat. Dat wordt snel irritant.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• KraveN
sdk1985 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:39:
Pro tip: https://www.sven.de/dpi/

Ik gebruik 109 PPI (3440x1440@ 34 inch) en in de browser pas ik daardoor +15%/+20% scaling toe. In de rest van Windows niet. Deze dpi is vergelijkbaar met 2560*1440@27 inch (108).

Ik vond 31.5/32 inch 16:9 schermen zelf niet prettig. Je moet dan steeds je hoofd fysiek bewegen om te zien wat er boven aan je scherm staat. Dat wordt snel irritant.
Ik heb inderdaad gezien dat meerder mensen last hebben van het fysiek bewegen van het hoofd bij een te groot scherm.

Zie bijvoorbeeld : YouTube: Is A 32" 4K Display Too Big for a Photographer? BenQ SW271 and SW320...

Alleen wat ook in de video wordt aangegeven is de afstand tot het scherm, eigenlijk hetzelfde als bij televisies. Eigenlijk moet ik dat nog op de één of andere manier berekenen.

• sdk1985
  • Laatst online: 29-03 17:11
KraveN schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:04:
[...]

Ik heb inderdaad gezien dat meerder mensen last hebben van het fysiek bewegen van het hoofd bij een te groot scherm.

Zie bijvoorbeeld : YouTube: Is A 32" 4K Display Too Big for a Photographer? BenQ SW271 and SW320...

Alleen wat ook in de video wordt aangegeven is de afstand tot het scherm, eigenlijk hetzelfde als bij televisies. Eigenlijk moet ik dat nog op de één of andere manier berekenen.
Ik zou zeggen pak een stuk karton en dan merk je het snel genoeg. Bij de grotere webshops zoals coolblue en bol kun je tevens gratis retourneren. Mijn bureau is overigens ook 80 diep. Vergeet niet dat de poot ervoor zorgt dat het scherm naar voren komt, tenzij je een stand neemt.

[Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 04-03-2021 12:41]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-03 17:51
31,5' 4K is doenbaar op 100% qua leesbaarheid.
Je zit naar mijn gevoel wel naar een kleine tv te kijken ipv een monitor, verder moet je ook wel van splitscreens houden. Een site fullscreen openen met 100% schaling ziet er echt niet uit..

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:10

-36-

Trust me. I'm an amateur

43 inch 16:9 is voor mij toch wel een minimum gebleken om zonder scaling op 4k te kunen werken en zonder er met je neus bovenop te hoeven zitten, want dat is ook niet prettig met de grotere afmetingen. 43 inch op 4k is vergelijkbaar met 4 x 21,5 inch op 1080p. Voor 32inch is 1080p 16inch, oftewel amper groter dan een laptopschermpje. Dat is werkbaar maar niet optimaal. zelf set ik op een HD laptop de scaling op 125% en daar zit je dan ook nog dichterbij vergeleken met een desktop scherm.

Als 4k niet genoeg desktopruimte is zou je afhankelijk van wat je ermee van plan bent ook een asynchrone dual monitor opstelling met 1 groot en 1 klein scherm (evt in portrait) kunnen overwegen.

[Voor 66% gewijzigd door -36- op 05-03-2021 00:26]

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Ik heb 4K op 28", en dat is voor veel dingen wel fijn, maar je hebt wel vaak schaling nodig.
Het is net te lezen zonder schaling, maar niet prettig.
MacOS doet dat geweldig, Windows matig, en Linux is een drama met schaling.

(Ik gebruik alle drie op deze monitor).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
96 DPI was vroeger de norm..
24" 1200p is 94 DPI.
46" 2160p is 96 DPI.
32" 2160p is 140 DPI lijkt mij niet prettig zonder schaling.
27" 1440p 109 DPI is eigenlijk al aan de kleine kant.

Of het prettig leesbaar is, hangt ook nogal af van de afstand tot het scherm.
KraveN schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:02:
Ik werk nu vaak met 2 x 24inch full hd monitoren. Op basis van de resolutie kan ik meer kwijt, maar werkt dat ook fijn (natuurlijk erg persoonlijk)

Ik hoop dat er tweakers zijn die iets kunnen aangeven over de schaling en eventueel de productiviteit.
24" 1080p is iets van 93 DPI..
32" 2160p is 140 DPI en heeft 1/3 kleinere letters.
KraveN schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:02:
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe monitor. Ik heb al verschillende opties overwogen, namelijk 2 x 24/25 inch, 34 of 38 inch ultrawide of juist een 31.5 of 32 inch 4k scherm. De reden waarom ik neig naar een 32 inch 4k scherm is volgens mij het feit dat je deze kan gebruiken zonder dat je iets met schaling moet gaan doen. Daarnaast wordt 16:9 beter ondersteunt dan bijvoorbeeld de 21:9 verhouding. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan windows, macos en eventueel een console die je op het scherm zou willen aansluiten. Daarnaast is het ook compacter tov 2 schermen.
Wat wil je er (vooral) mee gaan doen? Als je vooral op een console wil gamen heeft 21:9 inderdaad geen nut..

[Voor 101% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-03-2021 21:03]

• KraveN
[...]

Wat wil je er (vooral) mee gaan doen? Als je vooral op een console wil gamen heeft 21:9 inderdaad geen nut..
Mijn voornaamste doel voor het scherm is werk. Denk hierbij aan verschillende applicaties, teams, mail en wat internet browsers die ik open heb staan. Die hoef ik niet continue allemaal te zien behalve de applicaties natuurlijk. Ik werk nu thuis met mijn laptop (1920x1080) en 24 inch scherm(1920x1200). Op ieder scherm vaak 1 van de applicatie fullscreen en als ik mail of teams of browser nodig heb wissel ik met alt tab en dan weer terug naar de applicatie.

In mijn vrije tijd wil ik af en toe een spelletje spelen. Begonnen op consoles (wie niet nintendo, n64, gamecube, etc) en daarna eigenlijk altijd op de PC. Nu is mijn gamepc ook aan een update toe en ik denk dat ik gewoon voor een console ga (XBOX Series S) die is namelijk nog voor een redelijke prijs te krijgen.

Met deze combinatie in het achterhoofd wilde ik een nieuw scherm aanschaffen. Waarbij ik op één scherm kan werken maar waarbij ik wel meer ruimte heb om mee te werken. Laptop dichtgeklapt.

Nu heb ik al tig reviews bekeken van 4k schermen, ultrawides, etc. Maar eigenlijk wil je die dingen gewoon testen in een winkel. Natuurlijk kun je alles terugsturen als het niet bevalt maar goed dat wil ik niet te vaak doen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een 28" scherm met 2160p resolutie en 150% scaling en een een Surface Pro met native 2736 x 1824 resolutie en 200% scaling. Het kijkt beide prettig en haarscherp. Op jouw mobiel vindt hoogst waarschijnlijk ook scaling plaats. Zonder wordt het waarschijnlijk pixels tellen...

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:19
Monitor freak hier. Veeeel ervaring en ja 32 inch is perfect en beste. 100%native 4k zonder scaling

• Edwin88
  • Laatst online: 17-03 11:24
Ik vind 27" met QHD ideaal qua pixel dichtheid. Ik heb 43" op 4K ook geprobeerd en dat kwam ook in de buurt. Maar dan zijn de hoeken van je scherm te ver weg als je geen gebogen scherm hebt.

Nu heb ik 49" met dual QHD, dus 5120x1440. Perfect! Wel duur..

38" ultrawides met 1440 pixels in de hoogte is denk ik ideaal voor jou. Zelfde dichtheid min of meer maar minder breed, dus compacter.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Edwin88 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 06:32:
38" ultrawides met 1440 pixels in de hoogte is denk ik ideaal voor jou. Zelfde dichtheid min of meer maar minder breed, dus compacter.
38" is 3840 x 1600; 110 DPI.
Het verschil in breedte met een 43" 3840 x 2160 is minimaal, iets van 6cm.
Edwin88 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 06:32:
Ik vind 27" met QHD ideaal qua pixel dichtheid. Ik heb 43" op 4K ook geprobeerd en dat kwam ook in de buurt. Maar dan zijn de hoeken van je scherm te ver weg als je geen gebogen scherm hebt.

Nu heb ik 49" met dual QHD, dus 5120x1440. Perfect! Wel duur..
Heb je dat probleem met die hoeken met die 49" niet nog veel meer?

[Voor 50% gewijzigd door Olaf van der Spek op 01-04-2021 08:38]

• Edwin88
  • Laatst online: 17-03 11:24
Nee want curved screen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee