Toon posts:

crossover en impedantie instellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 674 views

• sn3lders
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-03 00:21
Beste mede tweakers,

onlangs heb ik de Canton sub 601 gekocht bij mijn Canton chrono 509 DC front speakers ( deze zijn op bi-amping aangesloten).
Met het afstellen op de versteker (onlyo tx-nr 646) loop ik tegen wat zaken aan, zou iemand mij daarmee kunnen helpen?

* de impendatie van de speaker zijn 4 - 8ohm, op de versterker heb ik de keus tussen 4 of 6ohm, welke kan ik het beste kiezen?

*de crossover van de front speakers, keuze uit 40 tot 200hz. Na een standaard setup met de mic. zet de versterker deze automatisch op 50hz. maar is dit wel correct?
De crossover op de sub heb ik volledig open gezet.

alvast bedank!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:59

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Weerstand zou ik op default op 6 Ohm laten staan. Waardes van "4 - 8 Ohm" zijn behoorlijk standaard. Om hier echt iets over te zeggen zou je eigenlijk het laagste punt willen weten en/of een grafiek van de weerstand over het gehele bereik. Kijkende naar de speakers lijken dit mij overigens geen lastig aan te sturen speakers.

Crossover van de speakers is geen vaste waarde voor. Dit hangt onder andere af van de plaatsing in de ruimte en hoe de speakers zich daar gedragen (akoestiek) en persoonlijke voorkeur. Veelal wordt aangegeven om het laagste punt maal 1,5 te doen indien het laagste punt is gemeten op -3 dB of maal 2 indien gemeten bij -6 dB. Nadeel is dat Canton (zoals veel Duitse merken) niet opgeeft hoe het bereik is gemeten. De opgegeven "20...40.000 Hz" is in ieder geval totale nonsens en mijns inziens gemeten bij minimaal -10 dB of nog meer. Kijkende naar de units zou ik de speaker eerder gokken op iets van 35 - 45 Hz bij -3 dB (dus crossover vanaf 60 Hz). Maar dat is puur kijkende naar andere speakers van dit formaat en grootte van de drivers. 50 Hz is een waarde die zeker kan. Speaker dicht op de muur geeft al een boost in het laag doordat er aan de achterzijde een reflexpoort zit.

[Voor 15% gewijzigd door FeaR op 03-03-2021 15:23]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• sn3lders
hartelijk dank voor je bericht. ik had dezelfde vragen ook naar Canton gestuurd en ze geven mij het volgende antwoord.

Hallo meneer .....,

zet de overname voor de chronoboxen op 40 Hz.

Een aanzienlijk grotere subwoofer zou aan te raden zijn voor zulke grote vloerstaande luidsprekers (bijv.Sub 300),

een kleine Sub 600 (bedoeld voor kleine luidsprekers in kleine kamers) wordt snel overweldigd op hogere niveaus.

Stel de crossover in op 60 Hz, de impedantie op 4 ohm.

daarna nog een keer over een weer gemaild omdat de LPF/LFE niet op 40hz ingesteld kan worden maar in een range van 80 tot 120hz. daarbij ook aangegeven dat ik het via bi-amping heb aangesloten.

antwoord:

bi-amping versterken werkt helemaal niet.

Stel vervolgens de LFE in op 80 Hz.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mijns inziens een antwoordt wat deels veel te kort door de bocht is en ook deels niet waar. Over de subwoofer ben ik het wel eens, die had (veel) groter gekund. Iets van 10" is toch wel het minimale wil ik het een subwoofer gaan noemen. Ook met dat een (te) kleine subwoofer overweldigend kan gaan klinken. Het zal echter niets veranderen aan de crossover van de speakers. Ik zie ook niet waarom de crossover in de eerste zin op 40 Hz moet en daarna in de laatste zin op 60 Hz. De 60 Hz is wel een waarde die mij, zie eerste post, aannemelijk in de oren klinkt puur kijkende naar de speaker. Maar, nogmaals, het is ook afhankelijk van persoonlijke smaak en hoe de speaker zich in de ruimte gedraagt.

4 Ohm zou ik niet doen. Niets van deze speakers geeft aan dat het lastig aan te sturen speakers zijn. Daarbij begrens je de receiver door deze op 4 Ohm in te stellen. 4 Ohm is een waarde die je kiest als de receiver bijvoorbeeld al eens uit is geschakeld door oververhitting, als je de grens een keer gezocht en gevonden hebt. Of als je echt exotische speakers hebt die de Onkyo het vuur aan de schenen leggen. Met normale speakers (de Canton) en normaal gebruikt (99,99% van de huishoudens) ga je eerder tegen de beperking van je oren oplopen dan van de receiver.

LPF for LFE is iets anders dan de crossover waar je het in de TS over hebt. LPF for LFE dient op 120 Hz te staan, default. LPF for LFE is de crossover voor het LFE-kanaal (de .1) en heeft niets met de speakers te maken, puur de subwoofer.

Lekkere customer support ook door kreten als "bi-amping versterken werkt helemaal niet" over de mail te gooien. Niet dat ik het er niet mee eens ben maar meldt dan iets in de trant van dat het voor deze case niet uitmaakt.

[Voor 4% gewijzigd door FeaR op 03-03-2021 16:18]

• sn3lders
Oke thnx.

Kort samengevat heb ik het nu de impedantie op 6ohm staan , crossover op 60hz en lpf/lfe op 120hz 👍

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

sn3lders schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:01:
Kort samengevat heb ik het nu de impedantie op 6ohm staan , crossover op 60hz en lpf/lfe op 120hz 👍
Yes! En gewoon testen. Gooi die crossover een keer wat hoger of lager en hoor of het je bevalt. Het is niet dat je de subwoofer of speakers sloopt als de crossover niet goed staat.

• sn3lders
inmiddels toch mijn sub 601 te koop gezet, denk dat ik wil overstappen naar de canton sub 1200 R

https://www.canton.de/de/produkte/archiv/sub-1200-r

wat denk je daarvan?

[Voor 22% gewijzigd door sn3lders op 06-03-2021 22:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42
sn3lders schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:49:
inmiddels toch mijn sub 601 te koop gezet, denk dat ik wil overstappen naar de canton sub 1200 R

wat denk je daarvan?
Goed plan.

Mocht het allemaal matig blijven klinken, dan kan je ook een 2e sub overwegen. Niet zozeer voor de kwantiteit als wel voor de kwaliteit. Het drukt een beetje de invloed van de staande golven in de ruimte; de invloed daarvan is dominant op de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sn3lders
Ik hoop toch dat met de nieuwe sub het geheel niet matig klinkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
sn3lders schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:21:
* de impendatie van de speaker zijn 4 - 8ohm, op de versterker heb ik de keus tussen 4 of 6ohm, welke kan ik het beste kiezen?
4 - 8 ohm van de luidspreker betekent dat 4 ohm de laagste waarde is. Andere luidsprekerfabrikanten zouden gewoon 4 ohm noteren.

De waarde die je op de versterker instelt, is de laagste waarde waarmee de versterker overweg kan als je hem opendraait. Die stel je dus het best in op 4 ohm. Tevens is de versterker dan iets zuiniger, omdat hij in deze instelling een lagere voedingsspanning aanhoudt.

[Voor 39% gewijzigd door TBTL op 07-03-2021 12:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42
sn3lders schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:24:
Ik hoop toch dat met de nieuwe sub het geheel niet matig klinkt.
Ik denk dat die nieuwe sub sowieso een goed idee is aangezien deze wat potenter is. En je kan ook hopen dat het dan goed is, maar uiteindelijk wordt de kwaliteit in grote mate bepaald door de staande golven van de ruimte, de invloed daarvan op de response is sterk overheersend. En daar werkt het gebruik van meerdere subs juist goed voor :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

sn3lders schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:49:

wat denk je daarvan?
Wat moet je voor die Canton betalen? Niet dat het fout is, meer interesse wat het budget is en daaruit mogelijk andere merken waar je naar kan kijken.
TBTL schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:44:
[...]
4 - 8 ohm van de luidspreker betekent dat 4 ohm de laagste waarde is. Andere luidsprekerfabrikanten zouden gewoon 4 ohm noteren.
Die is mijns inziens wat te kort door de bocht. Een gebied van 4-8 Ohm is wat anders dan nominaal 4 Ohm. In principe zegt Heco met deze waardes dat het laagste punt 4 Ohm is, dat is in combinatie met de gevoeligheid geen probleem voor een versterker. Nominale weerstand is ook niet zaligmakend, ik ken speakers die nominaal 8 Ohm zijn maar die verder dippen dan speakers die nominaal 4 Ohm zijn. Helaas geven maar weinig fabrikanten meer informatie over de weerstand dan een simpel gebied of nominale impedantie.

Ik zie geen kwaad om de receiver op 6 Ohm te laten staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sn3lders
ik heb hem op de duitse amazon gevonden voor 710euro incl verzending.

[Voor 61% gewijzigd door sn3lders op 07-03-2021 16:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

sn3lders schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:15:
ik heb hem op de duitse amazon gevonden voor 710euro incl verzending.
Voor dat geld had ik geen Canton gekocht. Ik zou dan eerder (voor minder geld) een SVS kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sn3lders
Nja, vind het wel mooi om beetje in dezelfde lijn als mn front te blijven. Maar wat denk je van de specs van de canton sub1200 R? Gaat dit volstaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sn3lders
Kon niet meer wachten. Net is mijn Canton sub 601 opgehaald en heb de sub 1200 R besteld :D

• sn3lders
Vandaag is de 1200 r binnen gekomen, wat een power 🤭. Dat is me wel even een verschil met de sub 601, je voelt de sub nu echt. Maar ook met een gematigd volume is het laag prachtig aanwezig.

• Faust007
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-02 14:10
Hoi,

Ik kwam nij deze topic omdat ik via Google zocht op minimaal volume waar mijn subwoofer blijft spelen.
Mijn onkyo tx nr 646 doet alles wat het hoort te doen, behalve de Subwoofer aan laten.
Het volume waar de receiver mee aan gast is stand 5, maar dan gaat de Sub niet aan.
Pas bij stand 8 schakelt de Sub in maar die stand produceert volgens mijn partner een veel te hard geluid.
Ik heb de crossover op alle standen gehad zo ook de lpf/lfe.
Zodra ik iets verander heb in het menu schakelt de Sub netjes in.
Als het menu verlaat schakelt na een minuut of 3 a 5 minuten de Sub uit.
Is er misschien iemand hier die mij wat info over kan geven iver wat ik nog kan doen?

Mvg Ron

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

@Faust007
Het topic van iemand anders kicken om te kapen is niet de bedoeling. Zeker niet aangezien het onderwerp niet overlapt. Van crossovers in de huidige TS tot jouw vraag van een subwoofer die niet aan gaat. Voor eigen problemen zijn eigen topics. Indien je een eigen topic opent vergeet dan niet de template, termen als "de subwoofer" helpen niet in trouble shooting.

[Voor 19% gewijzigd door FeaR op 14-03-2022 14:48]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee