Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik zit al een tijdje te overwegen om te stoppen met mijn werkzaamheden als webdeveloper ZZP'er. Ik merk dat ik steeds meer stress ervaar van het constant "aan" en bereikbaar moeten zijn, tevens mis ik ook steeds vaker echt de motivatie om dingen te doen. Als ZZP'er is dat natuurlijk funest voor je zaak. Ergens ben ik misschien ook wel de gehele IT industrie zat, maar dat kan ook komen doordat ik eigenlijk al vanaf dat ik met school ben gestopt direct begonnen met met een eigen business. Hierdoor heb ik eigenlijk altijd thuis gewerkt, en nooit echt fysiek met vaste collega's in contact geweest. Misschien is het de situatie, misschien is het het constant achter de PC zitten (maar in welke branche heb je dat tegenwoordig niet), misschien is het het vaste contact met collega's. Ik vind het moeilijk te zeggen. Maar ik loop al zo lang met dit "probleem" rond dat ik misschien toch maar echt serieus moet gaan onderzoeken wat ik precies wil.

Waarom ik dit topic open? Misschien hoop ik verhalen te horen van mensen die iets gelijks hebben meegemaakt, of volledig de stap uit de IT hebben gemaakt om iets anders te doen. Want wat kan ik anders doen? Ik heb mij altijd bezig gehouden met computers, daar ligt mijn kennis, als 29 jarige kan je in mijn optiek moeilijk een plotselinge switch maken, en zeker in deze corona crisis is het allemaal knap lastig met het gros van de ondernemers die op omvallen staat. Misschien wilde ik dit ook gewoon even van mij af schrijven. Ik hoor graag of mensen hetzelfde hebben meegemaakt of zich kunnen identificeren in hoe ik mij voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
sassymousasi schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:13:
Ik merk dat ik steeds meer stress ervaar van het constant "aan" en bereikbaar moeten zijn,
Reken je avond en weekend toeslag ? Factureer je alle gemaakte uren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:08

g0tanks

Moderator CSA
Is het geen idee om eerst hetzelfde te gaan proberen in loondienst?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Neem een goeie lange vakantie om je te bezinnen. Hopelijk kun je een tijdje overbruggen en heb je als ZZP'er een buffer kunnen opbouwen.

Ik herken het heel goed, ik ben er ook helemaal flauw van en einde van deze maand stop ik met werken voor minimaal een jaar en misschien langer. Even tijd voor hobby's en afdraaien van het altijd maar aan staan, boeken lezen, lummelen, weet ik het. Daarna kijk ik wat ik weer wil gaan doen.

Zelf maak ik expres geen nieuwe afspraken om er open in te gaan en gewoon te kijken waar ik uitkom.

Hoelang werk je al in de IT wereld en wat ervaar je als vervelend? Zijn er klanten met onredelijke eisen? Voor jezelf opkomen is heel belangrijk en vooral nee kunnen zeggen. Wat zijn je soort klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 115% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
Ik ben ruim een jaar geleden terug het onderwijs in gegaan. Daarvoor ruim 15 jaar als zelfstandige te werk geweest als webdesigner/communicatieadviseur. Ik wilde graag meer contact met collega's, niet hele dagen thuiszitten en wat reuring om me heen. Ik werk inmiddels een jaar vanuit huis en het contact wat ik heb met collega's is via Teams. Het kan gek lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
thlst schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:37:
[...]

Reken je avond en weekend toeslag ? Factureer je alle gemaakte uren ?
Nee beide niet, in het weekend probeer ik eigenlijk wel zo min mogelijk te doen, maar als er iets tussen komt pak ik dat eigenlijk wel altijd op. Stukje klantvriendelijkheid van mijn kant. Ik factureer niet alle gemaakte uren, omdat ik het idee heb dat als iets moet werken en het plotseling niet meer doet dat dan mijn fout is en dat ook voor mijn rekening is. Tevens als ik meer uren maak dan dat ik geoffreerd heb neem ik die ook voor mijn eigen rekening. Misschien is dat niet helemaal handig, maar anders voelt het voor mij ook niet goed.
g0tanks schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:38:
Is het geen idee om eerst hetzelfde te gaan proberen in loondienst?
Dat had ik ook al voor ogen, echter kan ik moeilijk een baan vinden in mijn omgeving, of iets wat mij echt daadwerkelijk aanspreekt. Alles zit rond de randstad en ik zit wat meer in het buitengebied. Tevens willen werkgevers vaak dat ik mijn eigen bedrijf dan cancel, wat betekent dat ik mijn klanten dan ook verlies. Mocht het dan niets worden heb ik helemaal niets meer om op terug te vallen.
cytherea schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:38:
Neem een goeie lange vakantie om je te bezinnen. Hopelijk kun je een tijdje overbruggen en heb je als ZZP'er een buffer kunnen opbouwen.

Ik herken het heel goed, ik ben er ook helemaal flauw van en einde van deze maand stop ik met werken voor minimaal een jaar en misschien langer. Even tijd voor hobby's en afdraaien van het altijd maar aan staan, boeken lezen, lummelen, weet ik het. Daarna kijk ik wat ik weer wil gaan doen.

Zelf maak ik expres geen nieuwe afspraken om er open in te gaan en gewoon te kijken waar ik uitkom.

Hoelang werk je al in de IT wereld en wat ervaar je als vervelend? Zijn er klanten met onredelijke eisen? Voor jezelf opkomen is heel belangrijk en vooral nee kunnen zeggen. Wat zijn je soort klanten?
Daar denk ik ook al een tijd over na, echter heb ik niet echt een buffer om dat te doen. Ik investeer veel verdiend geld direct weer in aandelen om zo een pensioen te hebben als ik stop. Ik wil eigenlijk dat geld vooral zijn werk laten doen en het er niet uithalen. Maar misschien kan ik een tijdje een wat rustiger baantje nemen zoals postbezorger oid.

Ik tik nu bijna de 10 jaar aan. Wat ik vooral als vervelend ervaar is de onzekerheid, en het niet gewaardeerd voelen. Mijn klanten zijn eigenlijk allemaal kleine ondernemers, die ook voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Acquisitie verloopt moeizaam dus ik voel altijd een constante druk om mijn klanten te behouden zodat ik mijn inkomsten niet zie teruglopen. Onredelijke eisen zijn het niet, integendeel. Misschien ben ik gewoon een beetje burned out.
Ernemmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:45:
[...]

Die eerste heb je zelf in de hand, ik ben 9 uur per dag, 5 dagen per week bereikbaar en daarna niet meer. En meestal heb ik dan nog het geluid van de telefoon uit en Outlook ook uit. Lekker 2-3 keer per dag mail checken en mensen terugbellen als het mij uitkomt. Zo wordt je ook niet gestoord in je werk en ben ik een stuk productiever.

Nu de motivatie missen om iets te doen komt door de Corona situatie, velen worden daar wat depressief van.
Als je nu iets anders gaat doen, heb je daar dan wel de motivatie voor?
Hier ben ik ook een beetje bang voor, zeker als ik in de IT blijf. Maar misschien krijg ik wel een boost van een nieuwe omgeving. Ik vind het allemaal ontzettend lastig. Websites maken vind ik wel ontzettend leuk, maar dan moeten er wel websites gemaakt kunnen worden.
Bep De Bouwer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:46:
Ik ben ruim een jaar geleden terug het onderwijs in gegaan. Daarvoor ruim 15 jaar als zelfstandige te werk geweest als webdesigner/communicatieadviseur. Ik wilde graag meer contact met collega's, niet hele dagen thuiszitten en wat reuring om me heen. Ik werk inmiddels een jaar vanuit huis en het contact wat ik heb met collega's is via Teams. Het kan gek lopen...
Dit is mij inderdaad ook al aangeraden, echter heb ik geen opleiding diploma gehaald in mijn opleiding dus ik weet niet in hoeverre ik geschikt bent daarvoor. Tevens ben ik ook wat introvert dus ik weet niet of het onderwijs mij echt schikt. Maar bedankt voor je reactie, het is zeker iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 101% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ernemmer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:21:
Je zou als ZZP eens ergens wat interim kunnen gaan doen, dan zit je gewoon 32-40 uur per week bij de klant op kantoor (zal nu wel thuis zijn) en doe je gewoon je klusje zonder dat je van alles moet regelen of plannen.
Dit, ik heb ook jaren zelf fixed-price klussen gedaan en toen op nacalculatie uren draaien.. wat een verademing. Scheelt zoveel stress en gedoe. En in een team heb je collega's om mee te sparren.

Laat niet over je heen lopen en factureer vooral alle uren die je maakt, dan zijn klanten ineens minder drammerig in het weekend als de teller keer 2 gaat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
sassymousasi schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:19:
Nee beide niet, in het weekend probeer ik eigenlijk wel zo min mogelijk te doen, maar als er iets tussen komt pak ik dat eigenlijk wel altijd op. Stukje klantvriendelijkheid van mijn kant. Ik factureer niet alle gemaakte uren, omdat ik het idee heb dat als iets moet werken en het plotseling niet meer doet dat dan mijn fout is en dat ook voor mijn rekening is. Tevens als ik meer uren maak dan dat ik geoffreerd heb neem ik die ook voor mijn eigen rekening. Misschien is dat niet helemaal handig, maar anders voelt het voor mij ook niet goed.
Door niet te factureren zeg je tegen je klanten dat je tijd geen waarde heeft en krijg je dus geen waardering . Dit is een doodlopende weg
Pagina: 1