Vraag

• HgnX
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05-2022
Hey guys, ik heb onlangs een huis gekocht met zulke dikke vloeren dat op de 1e verdieping het WiFi signaal al vrijwel non-existent is. Het valt voortdurend weg. Er ligt een internet kabel naar de 1e verdieping op de voorslaapkamer, daar komt een lan aansluiting uit de muur. Verder ligt er geen kabel. Ik heb de bouwplaten erop nageslagen, geboord in de muur van de meterkast en ben de kruipruimte in geweest, maar er is geen ruimte voor een bekabelde verbinding naar de 2e verdieping.

Zelf werk en game ik op de 2e verdieping in de achterslaapkamer. Daar is dus geen internet. Ik game een heleboel en heb idealiter een snelle en stabiele verbinding nodig ook voor werk.

Nu heb ik gelezen dat een WiFi Mesh netwerk een oplossing zou kunnen zijn. Zouden jullie dit me aanraden? En zo ja, welke varianten dan? Kosten zijn niet het probleem, het best presterende spul is belangrijk.

Groet, HgnX

Alle reacties

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan je niet buiten om?
En eigenlijk lopen er altijd wel leidingen van beneden naar boven... Misschien niet altijd de snelste / logischste route.. Maar voor je 100 meter kabel er in hebt....

[Voor 79% gewijzigd door SMSfreakie op 03-03-2021 12:56]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-03 15:12
ik game al een tijd op m'n asus mesh wifi netwerk, gaat perfect. moest hiervoor moeilijk doen met een instabiele powerline.

Heb eigenlijk nog nooit last gehad van instabiliteit, snelheid en bandbreedte zijn erg goed te noemen.

Maar dan zou ik alsnog ervoor proberen te kiezen, om op elke verdieping zo'n mesh unit neer te zetten, op een plek waar je WEL de kabel naar toe krijgt. in mijn nieuwe woning komt er op elke verdieping een AP, gewoon om zeker te zijn dat ik overal perfect bereik heb.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:40
Deel de bouw tekening is. Of maak zelf een tekening.
Misschien zien andere nog een optie.

Als er echt geen optie is, dan zou ik liever buitenom met een kabel gaan dan mesh of powerline.

• HgnX
@jack zomer zal hem vanavond thuis opsnorren en even delen.

Is het een idee om van die blokjes te gebruiken die lan via het stroomnet leiden?

• HgnX
SMSfreakie schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:54:
Kan je niet buiten om?
En eigenlijk lopen er altijd wel leidingen van beneden naar boven... Misschien niet altijd de snelste / logischste route.. Maar voor je 100 meter kabel er in hebt....
Buitenom is best lastig, hoe krijg ik dan mn raam dicht ? :D Heb je daar ideeen over?

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-03 18:08
Je zou kunnen beginnen door te kijken of de aansluiting op de eerste verdieping inderdaad een goede verbinding geeft.
Hierop kan je dan een Acces Point aansluiten, wie weet heb je dan ook al een goed signaal op de tweede verdieping.

• jack zomer
HgnX schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:04:
@jack zomer zal hem vanavond thuis opsnorren en even delen.

Is het een idee om van die blokjes te gebruiken die lan via het stroomnet leiden?
Ik vind de powerline blokjes de grootst mogelijke troep.
Daarom zou ik buiten om gaan.
En je raam kan prima dicht. Zolang de kabel door je muur naar buiten gaat, of door een gaatje in een hout kozijn..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesh = verbinding via WiFi. Als de constatering is, dat verbinding via WiFi niet voldoet, gaat mesh daar net zo'n last van hebben.

Powerline kan ik ook niet aanraden.

Wat wel een goede is, indien aanwezig: MoCA, dus netwerk over TV-coaxkabel. Is die wel op zolder beschikbaar?
HgnX schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Buitenom is best lastig, hoe krijg ik dan mn raam dicht ? :D Heb je daar ideeen over?
Gat door muur boren is traditionele manier om kabels binnen te krijgen zodat ramen nog dicht kunnen, of door kozijn als dat onhandig is. Ik zou zelf veel liever door muur dan kozijn gaan, voor je het weet heb je gedoe met kozijnrot als je daar gaten in gaat boren..

[Voor 12% gewijzigd door dion_b op 03-03-2021 13:10]

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Gat door de vloer boren is ook altijd nog een optie. Ik heb dat zelf ook gedaan. Bij mij flinke betonnen vloeren dus je hebt wel een aardig boortje en wat geduld nodig.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• HgnX
dion_b schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:10:
Wat wel een goede is, indien aanwezig: MoCA, dus netwerk over TV-coaxkabel. Is die wel op zolder beschikbaar?
Helaas is dat op de 2e verdieping niet aanwezig, alleen op de begane grond. En op de 1e verdieping dus die netwerkaansluiting op de voorslaapkamer.

• HgnX
@dion_b @jack zomer Waarom raden jullie powerline blokjes niet aan? Is dat erg gevoelig voor packet loss e.d.?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HgnX schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:13:
[...]

Helaas is dat op de 2e verdieping niet aanwezig, alleen op de begane grond. En op de 1e verdieping dus die netwerkaansluiting op de voorslaapkamer.
Dan wordt het linksom of rechtsom kabel trekken. Als je net verhuisd bent is ideale moment om dit te doen, voordat je vloeren legt en muren afwerkt is het een stuk makkelijker :)

Soittakaa Paranoid!

• jack zomer
HgnX schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:06:
@dion_b @jack zomer Waarom raden jullie powerline blokjes niet aan? Is dat erg gevoelig voor packet loss e.d.?
Some werkt het prima. Soms niet. Daarnaast afhankelijk van groepen en electra indeling.

En voor mij persoonlijk of ik leg iets goed/perfect aan. Of gewoon niet. Ik zou me er namelijk dood aan ergeren. En in dit geval zou utp voor mij the way to go zijn..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HgnX schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:06:
Het is zelfde techniek als WiFi over een netwerk dat nooit bedoeld is voor data-overdracht. Dat betekent o.a. dat het nul afscherming heeft tegen externe stoorbronnen, en nagenoeg geen regels voor aangesloten apparaten over verstoring in de frequenties waarop PLC werkt.

Het *kan* onder sommige omstandigheden bij sommige mensen goed werken, maar kans daarop is laag. Het is in alle gevallen stukken duurder dan Ethernet op (middel)lange termijn voor veel lagere prestaties.

Nuancering:
Belangrijkste factor die eenvoudig te achterhalen is, is randaarde. Heb je randaarde bij de router en waar je netwerk nodig hebt? Dan kun je de high-end MIMO-apparaten gebruiken die ook van de aarde-nulpaar gebruik maken. Dan haal je doorgaans relatief snelle en stabiele verbindingen. Heb je geen randaarde op een of beide plekken? Dan is MIMO geen optie en moet alles over de vervuilde fase-nulpaar. Zelfs met een high-end adapter zullen prestaties en stabiliteit in de regel tegenvallen. Uit een sample van ~70k (high-end, G.hn) apparaten zag ik gemiddelde throughput van 30Mbps zonder randaarde, maar mediane throughput was 20Mbps (een paar hoge uitschieters trokken gemiddelde omhoog). Er is dus 50% kans dat je onder de 20Mbps terecht komt. Gemiddelde met randaarde bij G.hn fase 1 en Homeplug AV 2.0 met MIMO is rond de 100Mbps, met G.hn fase 2 heb ik geen statistische cijfers, maar ik zie net iets meer dan verdubbeling in prestaties tov fase 1 in meeste situaties, dus gemiddeld 200Mbps lijkt me haalbaar.

Alleen:
1) aan 'gemiddeld' heb je niets als je pech hebt en jij ver daaronder zit.
2) prijs van een set G.hn fase 2 adapters (Devolo Magic 2 vooralsnog enige in NL) is hoger dan all-in prijs om een vakman in te huren om Cat6 voor je te trekken, wat gegarandeerd tot 10Gbps ondersteunt.

Vooral punt 2 maakt dat ik PLC zelden zal aanraden. Trek kabel en je zit voor de komende >15 jaar goed. Met alternatieven ga je elke paar jaar die dingen moeten vervangen om met mainstream internetsnelheden mee te kunnen. Dus je moet niet de prijs van UTP (laten) trekken vergelijken met 1x PLC (of mesh) adapters, maar met 3x die prijs.

Soittakaa Paranoid!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
goede boor beuk je zo door een betonvloertje of buitenmuurtje heen..
* SMSfreakie boort op het moment bijna dagelijks gaten door betonvloeren(18mm) en buitenmuren (10mm)

alleen als je net de bewapening tegenkomt is het even wat minder.. dan gaat het niet in minder dan 2 minuten per gat :)

Edit: Gat grote in mm dus ;)

[Voor 5% gewijzigd door SMSfreakie op 03-03-2021 17:27]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• HgnX
Een kleine update. Blijkbaar is de kabel naar de 1e verdieping dood. Er komt niets door de lijn. Ik heb een stuk kabel gevonden wat door de vorige bewoner aan elkaar geductaped is. Het zou een optie zijn om vanuit de aansluiting op de 1e verdieping een kabel door te trekken naar boven. Aangezien die echter kapot is zal ik iets moeten verzinnen om die te vervangen.

Ik heb 2 powerblokjes gekregen van mijn pa, ik haal er ongeveer 50mbps mee, maar ik merk dat af en toe de verbinding stoort, zeker in Apex Legends of Rocket League. Dus dat is prima voor streaming en werk, maar nog niet ideaal voor games die behoefte hebben aan een hele stabiele verbinding.

To be continued..

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:27
maak is een paar goeie foto's ? type kabel en de connectoren in closeup...
kabel is an sich niet snel stuk (tenzij de hond em natuurlijk heeft doorgebeten)

als het de connectoren zijn die stuk zijn, is dat peanuts om die te wisselen dmv een keyless keystone
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee