Vraag

• jarnoboer
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-09-2021
Beste Leden,

Ik wil mijn 2 HDD's aan sluiten op mijn PC.

Echter weet ik niet hoe.

Afbeelding 1:

Als ik deze aansluit via een SATA kabel naar USB ziet de PC de schijf niet. Omdat de de HDD te weinig stroom krijgt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze schijf toch voldoende stroom krijgt?

Afbeelding 2:

Geen enkel idee hoe ik deze kan aansluiten op mijn PC....

Ik hoor graag van jullie :)

Alle reacties

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-03 21:44
Die eerste heeft een sata power + sata serial kabel nodig. Bij voorkeur direct op je moederbord. Als je het via USB doet dan geldt nog steeds dat de schijf los van stroom moet worden voorzien. Als jouw usb naar sata connector geen stroom levert dan werkt dat niet.

Die tweede heeft molex power en IDE parallel kabel nodig. Hierbij geldt hetzelfde voor je eerste schijf, ook deze heeft los stroom nodig.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:04

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bij afbeelding 1 zul je moeten zorgen voor iets van een externe voeding. Er zijn vast wel 3.5" HDD behuizingen die dit faciliteren. Beter is zoals hierboven wordt gezegd gewoon intern aansluiten.

Bij afbeelding 2 hebben we te maken met een waarschijnlijk vrij antiek exemplaar van een HDD.. Deze is namelijk voorzien van een IDE aansluiting en Molex voor stroom. Er bestaan wel IDE naar USB adapters maar hier zit je ook weer met de stroom.

[Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 03-03-2021 11:59]

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:07

Rannasha

aka "Species5618"

De eerste is gewoon SATA. Die moet je of intern aansluiten of met een SATA->USB adapter, waarbij de adapter externe stroom moet krijgen. De USB poort levert niet genoeg vermogen om een mechanische harde schijf te laten werken, maar adapters met een extra stroomaansluiting bestaan gewoon.

De onderste schijf is een IDE (PATA) aansluiting. Daar geldt eigenlijk hetzelfde verhaal, maar het is ouder en wellicht lastiger te vinden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het zijn beiden inbouw-schijven. De eerste is sata, de tweede ide. Zie hier voor plaatjes: https://www.pcinside.info...harde-schijf-sata-en-ide/

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:55

Mavamaarten

Omdat het kan!

Schijf 1 sluit je als volgt aan:
- PC uitzetten
- SATA kabel van HDD naar je moederbord
- SATA powerkabel van je voeding naar je HDD
- PC aanzetten

Alternatief bestaan er ook HDD docks met een externe voeding die je schijf wel van voldoende prik voorzien. SATA naar USB kabels zonder voeding zijn eigenlijk bedoeld voor SSD's die wat minder stroom slurpen bij het opstarten.

Schijf 2 is een antiek geval, dat is eentje met IDE connector. Daar bestaan wel USB oplossingen voor met externe voeding als je PC daar geen aansluiting voor heeft (en die kans is heel groot.)

[Voor 24% gewijzigd door Mavamaarten op 03-03-2021 12:00]

Android developer & dürüm-liefhebber

• Tens
  • Registratie: Maart 2006

Tens

fits the description

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• jarnoboer
Oke bedankt voor al jullie antwoorden.

Echter beschik ik niet meer over een PC die de IDE aansluiting heeft. Bestaat er een MOLEX + IDE kabel naar USB?

Weet iemand waar ik voor Afbeelding 1 die kabels kan kopen?

• jarnoboer
Als ik deze zou kopen dan heb ik alsnog geen externe aansluiting toch? Want dan zijn de power conrectors als nog niet verbonden. Of zie ik dit verkeerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zijn genoeg behuizing voor die 2e disk. Zoek naar PATA (technisch gezien zijn SATA en PATA beide IDE disks, dus zoek naar PATA en je zit goed).
Als alternatief kun je ook een PATA naar SATA verloopje pakken, om het ding intern aan te sluiten.

• jarnoboer
TERW_DAN schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:17:
Er zijn genoeg behuizing voor die 2e disk. Zoek naar PATA (technisch gezien zijn SATA en PATA beide IDE disks, dus zoek naar PATA en je zit goed).
Als alternatief kun je ook een PATA naar SATA verloopje pakken, om het ding intern aan te sluiten.
https://www.allekabels.nl...c0Rrjsfkd4m4aAqRtEALw_wcB
Met deze kabels moet het dus lukken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je 'm intern wil aansluiten EN je een voeding hebt met een 4 polige floppyconnector voor stroom zou dat moeten werken ja.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006

Tens

fits the description

jarnoboer schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:17:
[...]

Als ik deze zou kopen dan heb ik alsnog geen externe aansluiting toch? Want dan zijn de power conrectors als nog niet verbonden. Of zie ik dit verkeerd?
niet zichtbaar op de plaatjes, maar je ziet een usb connectoer naar de pc, en een ander touwtje, daar zit een voeding aan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee