Toon posts:

Aanleg nieuw netwerk in bestaand appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:26
Ik twijfel of dit nog net hier kan of beter bij aankoopadvies past. Mocht het daar beter passen mag het topic verplaatst worden :)

Goedemorgen Tweakers, de afgelopen periode lopen ik en mijn vriendin tegen verschillende issues aan en daar heb ik een oplossing voor bedacht. Graag zou ik daarop feedback willen, specifiek op de gekozen producten maar ook de werking. Ik heb de concrete vragen aan het einde van de tekst gezet.

Mijn vraag
Huidige situatie:
- Ik woon samen met mijn vriendin in een appartement (1960) van ongeveer 75m2 op de 2e etage.
- Recht onder ons zit nog 1 appartement en daar recht onder zit onze kelder box .
- Voor internet maken we gebruik van een standaard witte meegeleverde ziggo (500/50) modem/router waarop waarop 4 apparaten (Pc, server, shield, tv) bekabeld zijn aangesloten. Deze staat op een kastje van +- 20 centimeter hoog in onze werkkamer (zie afbeelding).
- Daarnaast zijn hier ook nog eens een 20-30 tal wifi apparaten op aangesloten (lampen, telefoons, laptops, tablets, wifi stopcontacten enzovoort).

1. Geregeld merken we dat de internet snelheid/reactie tijd wat te wensen over laat.
2. Daarnaast is het bereik in de keuken nogal slecht/sommige apparaten hebben daar geen verbinding (zie wifi plug zonder bereik op de afbeelding).
3. We zouden graag willen dat het bereik komt tot en met onze kelder box (zodat de droger een notificatie kan sturen dat die klaar) (nice to have)

Ik zou uitgebreid onderzoek kunnen doen naar de onderliggende issues waar deze vandaan komen maar aangezien ik liever het ziggo modem/router kwijt dan rijk ben vanwege zijn prestaties is dit een mooi moment om een upgrade uit te voeren die mijn vriendin ook kan waarderen.

Gewenste situatie:
1. Ziggo modem/router in bridge modus zetten
2. Unifi POE Switch lite 8 aansluiten op het ziggo modem/router met CAT5/6x
2. Een kabel (CAT5/6x) trekken van de nieuwe switch door het plafond naar de hal door een bestaande lege buis.
3. Op het plafond een Unfi LR 6 aansluiten.
4. Unifi controller draaien op de server die op de werkkamer staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidige situatie:
Ziggo Modem/router

Nieuwe situatie
Ziggo modem/router in bridge modus (edit: met wifi uit)
Unifi Switch lite POE 8
Unifi AP 6 Long Range
metertje of 10 aan CAT5e?

Concrete vragen:
- Zou dit theoretische gezien werken? of moet de aansluit volgorde anders?
- Met de nieuwe opstelling, kan ik dan nog het Ziggo modem/router nog gebruiken als switch?
- Is het verstandig op CAT5e hiervoor te gebruiken of kan ik beter CAT6x gebruiken?
- Is de Unifi AP 6 LR krachtig genoeg? of is deze overpowered en volstaat de lite 6 versie ook?
- Ik lees wisselende verhalen over de LR versies dat deze dichtbij minder snel zijn en juist gemaakt zijn voor long range verbindingen. Zit hier een waarheid achter?

Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele feedback

[Voor 3% gewijzigd door MR.Harok op 03-03-2021 11:51]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:21
Een quick reply alvast:

In je voorgestelde setup gaat met je Ziggo modem in Bridge gaat het niet werken. Omdat er geen andere router in je netwerk zit. Zowel de accesspoint als de switch kunnen niet routen. Wat je wel kan doen is de router gebruiken van de Ziggo modem en de wifi hiervan uitzetten (als je zorgen maakt dat het gaat storen).

• MR.Harok
Dankjewel voor je snelle reactie @heiyu. Is dit niet wat de Unifi controller doet? Die kan ik op mijn server draaien die op de werkkamer staat, die staat 24/7 aan voor Home Assistant.

[Voor 9% gewijzigd door MR.Harok op 03-03-2021 11:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MR.Harok schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:49:
Dankjewel voor je snelle reactie @heiyu. Is dit niet wat de Unifi controller doet? Die kan ik op mijn server draaien die op de werkkamer staat, die staat 24/7 aan voor Home Assistant.
Ga je eerst eens verdiepen in hoe netwerken werken en wat verschillende componenten doen, anders gaat dit niet werken. @heiyu die gaf het juiste antwoord. Een controller doet niets anders dan centraal instellingen managen en verdelen, deze hoeft ook niet te blijven draaien, behalve voor logging indien gewenst.
Long range moet ik afraden die schreeuwt wel hard maar jouw apparaten kunnen niet harder terugschreeuwen, beter is meer AP's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03 16:43
Je huidige plan werkt, als je de ziggo box niet in bridge zet maar simpel enkel de wifi uit. Dan routert die nog gewoon het verkeer. Misschien nog een AP erbij, maar denk dat die LR het wel red als die zo centraal geplaatst is. Je kan er voor ongeveer dezelfde prijs oof 2x de U6Lite van maken.

Je zou ipv de ziggo box als router nog kunnen overwegen de USG of UDM pro aan te schaffen, maar denk dat het voor iemand die niet met netwerken hobbied en geen VLANs van plan is weinig meerwaarde biedt over de ziggo box.

(p.s. vergeet de server waar de controller draait geen vast ip te geven, het zij statisch hetzij via een permanente dhcplease)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Concrete antwoorden:
MR.Harok schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:36:
- Zou dit theoretische gezien werken? of moet de aansluit volgorde anders?
Nee, zoals boven al gezegd heb je in je gewenste/nieuwe situatie geen router meer in je netwerk. Dus dit gaat niet werken.
- Met de nieuwe opstelling, kan ik dan nog het Ziggo modem/router nog gebruiken als switch?
Nee, zodra de Ziggo modem/router in bridge mode staat functioneert deze niet meer als switch (of router, of accesspoint).
- Is het verstandig op CAT5e hiervoor te gebruiken of kan ik beter CAT6x gebruiken?
Maakt niet veel uit. CAT6 is iets meer toekomstbestendig, maar beiden zullen functioneren voor wat jij wil.
- Is de Unifi AP 6 LR krachtig genoeg? of is deze overpowered en volstaat de lite 6 versie ook?
- Ik lees wisselende verhalen over de LR versies dat deze dichtbij minder snel zijn en juist gemaakt zijn voor long range verbindingen. Zit hier een waarheid achter?
Waarschijnlijk bereik je meer door meerdere goed gepositioneerde APs te hebben op plekken waar je ook echt van internet gebruik maakt (bijv woonkamer + slaapkamer), dan 1tje die heel hard zend, maar die zit op een plek waar je nooit internet gebruikt (de hal).

Edit: zoals hier boven aangegeven door @dhrbarendrecht , je kunt prima die Ziggo modemrouter blijven gebruiken, maar wat mij betreft blijf je die ook als AP gebruiken (en router, en switch). Trek een kabel naar de woonkamer toe en sluit daar een (simpel) AP aan. Dan ben je waarschijnlijk klaar.

[Voor 10% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-03-2021 13:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MR.Harok schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:49:
Dankjewel voor je snelle reactie @heiyu. Is dit niet wat de Unifi controller doet?
De controller is niks anders dan een pagina met instellingen waar je centraal alles kunt regelen. Wat er vervolgens gerouteerd moet worden en naar welke computers dat regelt toch écht een router.

Omdat je de Ziggo box in bridge wil zetten doet die niks meer aan routering, dus je moet daarvoor een oplossing bedenken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dhrbarendrecht
Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:00:
{..}

Waarschijnlijk bereik je meer door meerdere goed gepositioneerde APs te hebben op plekken waar je ook echt van internet gebruik maakt (bijv woonkamer + slaapkamer), dan 1tje die heel hard zend, maar die zit op een plek waar je nooit internet gebruikt (de hal).

{..}
Alhoewel ik elke hobbyist Ubiquiti spul kan aanraden, raad ik het de gemiddelde consument sterk af. Had Ziggo niet zo'n mesh oplossing in hun assortiment zitten? Als je die bedraad aansluit verspil je geen wifi bandbreedte aan onderling geneuzel en heb je support van Ziggo (hoe dramatisch dat zo nu en dan ook is)

Laatst een vergelijkbaar Deco setje bij mijn ouders aangesloten als AP's en werkt als een trein.

[Voor 6% gewijzigd door dhrbarendrecht op 03-03-2021 13:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Morgan
dhrbarendrecht schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Alhoewel ik elke hobbyist Ubiquiti spul kan aanraden, raad ik het de gemiddelde consument sterk af. Had Ziggo niet zo'n mesh oplossing in hun assortiment zitten? Als je die bedraad aansluit verspil je geen wifi bandbreedte aan onderling geneuzel en heb je support van Ziggo (hoe dramatisch dat zo nu en dan ook is)

Laatst een vergelijkbaar Deco setje bij mijn ouders aangesloten als AP's en werkt als een trein.
Ziggo biedt inderdaad de mogelijkheid om "WiFi boosters" aan te schaffen. Vroeger ging dat om 1 (of meer) APs die je dan bedraad kon aansluiten. Ik zie nu dat ze inderdaad een draadloze mesh oplossing aanbieden (https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster). Gaat om standaard TP-link spul zie ik, dus waarschijnlijk ook wel bedraad aan te sluiten.

[Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-03-2021 13:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dhrbarendrecht
Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Ziggo bied geloof ik inderdaad de mogelijkheid om "WiFi boosters" aan te schaffen. Vroeger ging dat om 1 (of meer) APs die je dan bedraad kon aansluiten. Ik zie nu dat ze inderdaad een draadloze mesh oplossing aanbieden (https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster). Beetje jammer, APs bedraad aansluiten is altijd een beter idee...
Is wss gedaan om het meer toegankelijk te maken voor de consument. Zien eruit als een deco p9 set, die jetsers maken hun eigen powerline backhaul, of switchen automatisch naar de wifi of bedrade backhaul als dat beter resultaat levert. Opzich een ideaal setje om weg te zetten bij de gemiddelde consument.

Al kan je ze het voor het beste resultaat liever netjes bedraad aansluiten :P

[Voor 12% gewijzigd door dhrbarendrecht op 03-03-2021 13:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Morgan
dhrbarendrecht schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:18:
[...]

Is wss gedaan om het meer toegankelijk te maken voor de consument. Zien eruit als een deco p9 set, die jetsers maken hun eigen powerline backhaul, of switchen automatisch naar de wifi of bedrade backhaul als dat beter resultaat levert. Opzich een ideaal setje om weg te zetten bij de gemiddelde consument.

Al kan je ze het voor het beste resultaat liever netjes bedraad aansluiten :P
Volgens Ziggo is het Deco M4 (zie hier https://www.ziggo.nl/klan...wifibooster/installeren#/). Geen powerline verbinding dus, maar wel bedraad aan te sluiten (https://www.tp-link.com/n...o/deco-m4/#specifications).

[Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-03-2021 13:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-03 19:58
In mijn appartement uit 2000 zijn buizen voor een bedrade telefoonlijn gelegd naar de woonkamer en grote slaapkamer; hierdoor heb ik UTP kabel getrokken zodat de TV en PC een bekabelde netwerk aansluiting hebben die netjes is weggewerkt.

Voor Wifi heb ik een redelijke router gekocht (TP-Link Archer 2300). De door de provider meegeleverde Zyxel had slecht bereik, die TP-Link is al een wereld van verschil. Je zou ook eerst eens kunnen kijken of enkel een nieuwe, goede router niet al voldoende is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dhrbarendrecht
Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:21:
[...]

Volgens Ziggo is het Deco M4 (zie hier https://www.ziggo.nl/klan...wifibooster/installeren#/). Geen powerline verbinding dus, maar wel bedraad aan te sluiten (https://www.tp-link.com/n...o/deco-m4/#specifications).
aahh opzich een gemiste kans, die p9 zou is toch net wat meer consument proof zegmaar.

BACK ontopic:

je plan werkt, maar dan niet je ziggobox in bridge modus laten zetten. Misschien kan je eerst een een U6lite proberen en dan er een tweede naastplaatsen als het toch niet helemaal dekt? Wees je wel bewust dat Unifi wat moeite kost om helemaal fijn en naar wens in te stellen.

Als je geen zin hebt om er avonden aan te werken kan je eens kijken naar een Deco setje (aldanniet vanuit Ziggo). Heeft een stuk meer plug and play gehalte en als je ze bedraadt aansluit werkt het super. (en als mesh werkt het ook gewoon vaak goed genoeg om heel netflix 4k leeg te streamen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cpt.Morgan
euchromatic schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:31:
Je zou ook eerst eens kunnen kijken of enkel een nieuwe, goede router niet al voldoende is.
Als de TS als modemrouter een moderne Ziggo ConnectBox heeft, is die net zo goed of beter qua WiFi specs als een gemiddelde consumentenrouter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-03 19:58
Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:33:
[...]

Als de TS als modemrouter een moderne Ziggo ConnectBox heeft, is die net zo goed of beter qua WiFi specs als een gemiddelde consumentenrouter.
Dat zou goed kunnen, ik heb geen ervaring met recente Ziggo apparatuur.

Volgens een overzicht van Tmobile is de Ziggo Connectbox maximaal 300Mbit/s op 2.4Ghz, mijn <100 euro router doet al 600Mbit/s. Ook ontbreken Multi-user MIMO en Beamforming bij de Ziggo Connectbox, allemaal zaken die thuis net het verschil kunnen maken tussen een rammelende WiFi en een soepele Wifi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-03 16:50
als je toch bekabeling gaat aanleggen, zet zoveel mogelijk tv/playstations/etc bekabeld

wifi is leuk, bekabeld is gewoon stabieler...
dus kijk of je ineens dubbele kabels kan aanleggen ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 18:06
Frogmen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:31:
[...]

Ga je eerst eens verdiepen in hoe netwerken werken en wat verschillende componenten doen, anders gaat dit niet werken. @heiyu die gaf het juiste antwoord. Een controller doet niets anders dan centraal instellingen managen en verdelen, deze hoeft ook niet te blijven draaien, behalve voor logging indien gewenst.
Long range moet ik afraden die schreeuwt wel hard maar jouw apparaten kunnen niet harder terugschreeuwen, beter is meer AP's.
Het bekende verhaal, maar lees je even in op de specificaties van de U6-LR. De U6-LR heeft namelijk, in tegenstelling tot de vorige generaties voor de 5Ghz band geen 3 dBi antenne's, maar 4 dBi voor 2,4GHz en 5.5 dBi voor 5Ghz. Dit gaat wel degelijk een verschil maken omdat de apparaten "minder hard hoeven te schreeuwen omdat deze dus grotere oren heeft."

• MR.Harok
Wauw, bedankt voor al jullie feedback en reacties. Een boel nieuwe inzichten opgeleverd.
Frogmen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:31:
[...]

Ik ben geen netwerk expert, alleen hobbymatige ervaring. Vandaar dat ik mij gedachte ook eerst even hier plaats. In mijn gedachte had ik de aanname gedaan dat de Unifi Controller ook routing doet, dus niet. Bedankt voor de verheldering.
dhrbarendrecht schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:59:
Je huidige plan werkt, als je de ziggo box niet in bridge zet maar simpel enkel de wifi uit. Dan routert die nog gewoon het verkeer. Misschien nog een AP erbij, maar denk dat die LR het wel red als die zo centraal geplaatst is. Je kan er voor ongeveer dezelfde prijs oof 2x de U6Lite van maken.

Je zou ipv de ziggo box als router nog kunnen overwegen de USG of UDM pro aan te schaffen, maar denk dat het voor iemand die niet met netwerken hobbied en geen VLANs van plan is weinig meerwaarde biedt over de ziggo box.

(p.s. vergeet de server waar de controller draait geen vast ip te geven, het zij statisch hetzij via een permanente dhcplease)
Ik heb voornamelijk voor de LR 6 gekozen met de gedachte die qua bereik tot in de kelderbox zou kunnen komen ten opzichte van de Lite 6. Als ik jou goed begrijp zou de Lite 6 ook al voldoende kunnen zijn?

Ik heb in de server (ubuntu) die hier draait een statisch ip ingesteld en ook in de ziggo router een fixed ip gegeven.
Cpt.Morgan schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:00:
Concrete antwoorden:

[...]

Nee, zoals boven al gezegd heb je in je gewenste/nieuwe situatie geen router meer in je netwerk. Dus dit gaat niet werken.

[...]

Nee, zodra de Ziggo modem/router in bridge mode staat functioneert deze niet meer als switch (of router, of accesspoint).

[...]

Maakt niet veel uit. CAT6 is iets meer toekomstbestendig, maar beiden zullen functioneren voor wat jij wil.

[...]

Edit: zoals hier boven aangegeven door @dhrbarendrecht , je kunt prima die Ziggo modemrouter blijven gebruiken, maar wat mij betreft blijf je die ook als AP gebruiken (en router, en switch). Trek een kabel naar de woonkamer toe en sluit daar een (simpel) AP aan. Dan ben je waarschijnlijk klaar.
Bedankt voor je antwoorden, ik ga ze meenemen in de aanpassingen.
dhrbarendrecht schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Ik zie mijzelf niet als gemiddelde consument en sta open om te leren van dit project. Ik vind het dan ook niet erg om er avonden aan te spenderen, wordt ik juist vrolijk van. Helaas heb ik alleen de mogelijkheid zoals getekend in de afbeelding. Geen andere loze leidingen aanwezig vanaf de locatie waar het ziggo modem/router staat.
markisoke schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Het bekende verhaal, maar lees je even in op de specificaties van de U6-LR. De U6-LR heeft namelijk, in tegenstelling tot de vorige generaties voor de 5Ghz band geen 3 dBi antenne's, maar 4 dBi voor 2,4GHz en 5.5 dBi voor 5Ghz. Dit gaat wel degelijk een verschil maken omdat de apparaten "minder hard hoeven te schreeuwen omdat deze dus grotere oren heeft."
Dat is goed om te weten. Zeker voor de apparaten die we in de kelderbox hebben staan. Heb je toevallig ervaring met het bereik van de U6-LR? Zo ja, zou je inschatting kunnen maken of die door een verdieping heen komt qua bereik?

Volgens mij heb ik hiermee alle vragen beantwoord, als ik iets heb gemist hoor ik het graag.

In ieder geval weer even terug naar de tekentafel

[Voor 7% gewijzigd door MR.Harok op 03-03-2021 14:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
De UniFi Controller draai ik ook, maar is echt een beetje een onbegrepen geval (was het ook voor mij).
In wezen is het niks meer dan een tool om Unifi APs in te stellen. Sterker nog: na initiele setup hoef je die Controller software zelfs helemaal niet te draaien. Met meerdere APs kan het voor fast-roaming zorgen en wat "optimaliseren", wat exact zo vaag is als je zou denken.

Ik gebruik m al een paar jaar, vaak maanden uitstaan en merk geen enkel verschil..

Het is dus geen onderdeel van je netwerk setup, gewoon een app (er is volgens mij zelfs een smartphone app alternatief voor tegenwoordig) om APs initieel in te stellen.

EDIT:
Volgens mij is je oplossing simpel: met 1 AP op het plafond in de hal, bekabeld aangesloten op een router, zou je prima bereik overal moeten hebben en zijn al je problemen opgelost.
Of je Ziggo als router gebruikt (met wifi uitgeschakeld) en voor extra aansluitngen daar nog een switch op aansluit, of een andere (niet-wifi) router met voldoende netwerkpoorten gebruikt, aangesloten op de ziggo in bridge, zijn dan keuzes die je zelf moet maken.

Investeren in 1 goede AP is good practice, evt kan je later dan nog een AP bijplaatsen daar waar nodig (gezien je plattegrond lijkt dat me niet nodig). Je overige apparatuur (router, switch) kan simpel zijn.

Ik zou zelf voor een losse non-wifi router met PoE gaan, zodat je de AP en eventuele switches via netwerkkabels ook van voeding voorziet, scheelt weer adapters (kies dan wel Cat5e of liefst Cat6 waar "AWG24" of lager op staat, is belangrijk voor PoE). En zo is je hele setup ook onafhankelijk van je ISP apparatuur.

[Voor 43% gewijzigd door Jazco2nd op 03-03-2021 14:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dhrbarendrecht
MR.Harok schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:14:
Wauw, bedankt voor al jullie feedback en reacties. Een boel nieuwe inzichten opgeleverd.

[...]

Dat is goed om te weten. Zeker voor de apparaten die we in de kelderbox hebben staan. Heb je toevallig ervaring met het bereik van de U6-LR? Zo ja, zou je inschatting kunnen maken of die door een verdieping heen komt qua bereik?

Volgens mij heb ik hiermee alle vragen beantwoord, als ik iets heb gemist hoor ik het graag.

In ieder geval weer even terug naar de tekentafel
De kans is groter dat de LR het haalt dan de Lite. Hij schreeuwt harder en luistert beter (Dat er niet harder wordt teruggezonden door devices is dus niet het enige deel van de som). Ik gok ook dat de LR sterk genoeg is voor je hele appartement. Helaas is de enige manier om het zeker te weten testen, en op die manier is de LR de wat duurdere gok maar wel met grotere slagingskans....

• MR.Harok
Jazco2nd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:20:
De UniFi Controller draai ik ook, maar is echt een beetje een onbegrepen geval (was het ook voor mij).
In wezen is het niks meer dan een tool om Unifi APs in te stellen. Sterker nog: na initiele setup hoef je die Controller software zelfs helemaal niet te draaien. Met meerdere APs kan het voor fast-roaming zorgen en wat "optimaliseren", wat exact zo vaag is als je zou denken.

Ik gebruik m al een paar jaar, vaak maanden uitstaan en merk geen enkel verschil..

Het is dus geen onderdeel van je netwerk setup, gewoon een app (er is volgens mij zelfs een smartphone app alternatief voor tegenwoordig) om APs initieel in te stellen.

EDIT:
Volgens mij is je oplossing simpel: met 1 AP op het plafond in de hal, bekabeld aangesloten op een router, zou je prima bereik overal moeten hebben en zijn al je problemen opgelost.
Of je Ziggo als router gebruikt (met wifi uitgeschakeld) en voor extra aansluitngen daar nog een switch op aansluit, of een andere (niet-wifi) router met voldoende netwerkpoorten gebruikt, aangesloten op de ziggo in bridge, zijn dan keuzes die je zelf moet maken.

Investeren in 1 goede AP is good practice, evt kan je later dan nog een AP bijplaatsen daar waar nodig (gezien je plattegrond lijkt dat me niet nodig). Je overige apparatuur (router, switch) kan simpel zijn.

Ik zou zelf voor een losse non-wifi router met PoE gaan, zodat je de AP en eventuele switches via netwerkkabels ook van voeding voorziet, scheelt weer adapters (kies dan wel Cat5e of liefst Cat6 waar "AWG24" of lager op staat, is belangrijk voor PoE). En zo is je hele setup ook onafhankelijk van je ISP apparatuur.
Dit is op het moment waar in mijn gedachte mijn voorkeur naar uitgaat. Het liefst een optie waarbij de router en switch met 5 tot 8 poorten in één zit. Als ik het goed begrijp heeft Ubiquiti in zijn Unifi lijn geen kleine router zitten die ook POE poorten heeft. In de Edge lijn zie ik wel een variant: https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-poe/. Werkt dit samen met de Unifi product lijn? of is dat een combinatie waar je ver vandaan wilt blijven? Daarnaast zie ik ook niet zo snel of deze poorten compatible zijn met de POE standaard van de LR 6.

Een andere variant die ik overweeg is eerst de Unifi POE 8 Switch lite aan te schaffen met de LR 6 en de ziggobox nog niet in bridgemodus te zetten en kijken wat dat oplevert.

[Voor 3% gewijzigd door MR.Harok op 03-03-2021 14:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-03 15:57
Edgerouter en Unifi zijn van de zelfde maker maar compleet andere lijn. Edgerouter is(of was) volgens mij voornamelijk op basis van CLI programmeren en geen support voor de Unifi controller.

[Voor 4% gewijzigd door SimRam op 03-03-2021 14:59]

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:28
Voor routing binnen de UniFi lijn kom je uit op de "UniFi Security Gateway", "UniFi Security Gateway Pro", "UniFi Dream Machine" of "UniFi Dream Machine Pro".
Voor thuis zou waarschijnlijk uitkomen op de "UniFi Security Gateway" (puur een router) of "UniFi Dream Machine" (router + switch [geen POE] + AP + cloudkey). Daarachter kun je dan alsnog zo'n Unifi Switch lite POE 8 hangen, waar je alles op aansluit.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
Let op dat je eerst checkt wat de POE eisen van je AP en eventueel gewenste switch is. Meestal is dat active POE (zender en ontvanger onderhandelen het gewenste vermogen) en dan heb je 802.3af en 802.3at (meer vermogen).

Ik heb me er altijd over verbaasd dat de Unifi/Ubiquity routers meestal alleen passieve POE doen. Terwijl de Unifi AP routers gewoon zoals je wil 802.3af verwachten.

Ik heb zelf de Mikrotik hEX POE non-wifi router, heel klein compact ding maar supersnel en stabiel: 5 netwerkpoorten, waarvan 4 POE af en de glasvezel SFP module prik je er zo in.. maarja je hebt kabel dus zou ik een andere router kiezen.
Mikrotik heeft wel een extreem on-intuitieve UI. Moet je wel echt ff tijd voor nemen en online wiki lezen en het Mikrotik forum hier. Tegenwoordig (met de recente firmware) staat by default het belangrijkste al ingesteld gelukkig..

[Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 03-03-2021 16:26]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee