Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredabanaan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-06-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal sonoff mini R2 aangeschaft. Een aantal wil ik op enkelvoudige schakelaars aansluiten. Dat moet geen probleem worden als ik een blauwe draad heb getrokken.

Echter heb ik in de hal al een bestaande hotelschakeling. Bij S1 met fasedraad (bruin) en 2 zwarte schakeldraden en bij S2 met 2 zwarte en een grijze (naar de lamp)

Als ik het goed begrijp zou ik dan eigenlijk een extra draad tussen de twee schakelaars moeten trekken en de fasedraad bij S1 moeten loskoppelen aangezien er over de S1 en S2 geen 220V mag lopen bij de sonoff. Hieronder een schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HciMjyaD8xzjOBU9gTn9awo_vdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hF1zivO0UOX5aYp9Xfc32Bze.png?f=fotoalbum_large

Zijn er nog andere opties of zou ik dan bijvoorbeeld een shelly moeten gebruiken. Een extra draad trekken wordt denk ik lastig omdat er in de buis al 5 draden lopen door een naastgelegen stopcontact

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ze zeggen: "To ensure safety of devices, please do not connect the wire with high current flowing to S1 and S2 wire connector, such as L and N wire."

Dus een Sonoff mini wil echt dat schakelaars tussen S1 en S2 zitten en dan heb je inderdaad die extra nieuwe kabel nodig.

Een Shelly 1 wil gewoon L op de SW aansluiting. Dat zou dus praktischer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredabanaan
Dan kan ik denk ik beter inderdaad voor die ene schakeling een shelly 1 scoren, een stuk minder gedoe dan nieuwe draad trekken in een volle buis. Dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andere optie zou zijn om bij S1 een tweede Sonoff Mini te plaatsen als je daar al N hebt.

Ligt vooral een beetje met wat je wilt aansturen. Als je nu de Sonoff app gebruikt is opeens een Shelly wel irritant. Maar zet je alles door naar Home Assistant ofzo dan kan je natuurlijk makkelijk mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredabanaan
Een blauwe trekken is in dit geval minder een probleem. Bij een tweede bij de S1 zetten moet je het geheel weer koppelen denk ik in de software? En dan moet je de Lout neem ik aan verbinden op de fase aansluiting van je schakelaar?
Ik ben van plan alles te bedienen via home assistant inderdaad dus ik denk dat uiteindelijk een shelly aansluiten minder werk is. Scheelt toch weer een draad trekken en zo duur zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als je een tweede bij S1 zet zal je het inderdaad in software moeten koppelen. Of je dit in de Shelly app, Tasmota of HA doet is aan jou. Lout van de Sonoff bij S1 laat je gewoon leeg. In geval van Tasmota zou je deze zelfs detached kunnen zetten zodat hij geen geluid maakt of zelfs voor het stopcontact gebruiken als je dat leuk zou vinden.

Maar ja, als je alles naar HA doet is een Shelly wel makkelijk, deze kan je dan gewoon direct bij de lamp in drukken. Enige voordeel dat je van een tweede Mini kan hebben is dat ze redelijk makkelijk aan te passen zijn om 2 ingangen te hebben ipv 1. Heb ik volgens mij ergens in dit draadje wel gepost.

En wat je ook doet, zeker voor de Sonoff (maar om alles hetzelfde te houden ook voor de Shelly) kan ik alleen maar aanraden ze met Tasmota te flashen en lekker alles lokaal te draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 03-03-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucSieben
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-05-2021
Hi,

ik heb een ander vraagje wat hier niet direct mee te maken sorry hiervoor maar ik kom er niet echt uit.
ik heb de Sonoff geflashed en verbonden met MQTT, echter werken mijn S1 en S2 niet meer. deze hebben ik getest met een draad maar helaas krijg ik geen resultaat.

weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen?

met vriendelijke groet,

Luc Sieben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@LucSieben Geflasht met Tasmota? En wat heb je dan als template ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucSieben
@Septillion excuses, ik heb hem inderdaad geflashed met Tasmota. hierna heb ik ze met MQTT gekoppeld aan Ignition (een automatiseringsprogramma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:59

de Peer

under peer review

LucSieben schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:52:
@Septillion excuses, ik heb hem inderdaad geflashed met Tasmota. hierna heb ik ze met MQTT gekoppeld aan Ignition (een automatiseringsprogramma).
Maar welke template gebruik je binnen tasmota? heb je wel een switchmode ingesteld?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucSieben
ik had dit fout begrepen sorry ik heb het volgende er staan. (ik ben hier nieuw in sorry voor mijn beginners antwoorden....)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P0Na3zpYq7fOw5Sayr0hp-u77g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1YxDp1ZNB92BOMVLNB0RnuJm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:59

de Peer

under peer review

LucSieben schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:05:
ik had dit fout begrepen sorry ik heb het volgende er staan. (ik ben hier nieuw in sorry voor mijn beginners antwoorden....)
[Afbeelding]
https://delightnet.nl/ind...ini-with-tasmota-firmware

Zie helemaal onderaan. blijkbaar moet je dit invullen bij configuration en dan configure module

Module type: Generic (0)
D3 GPIO0 Button1: Button1 (17)
D2 GPIO04: Switch1 (9)
D6 GPIO12 Relay1: Relay1 (21)
D7 GPIO13 Led1i: Led1 (52)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucSieben
@de Peer dankuwel! nu werkt het inderdaad. Ik loop er al 2 dagen op te zoeken..... misschien me er toch maar eens meer in gaan verdiepen!

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@LucSieben Nadat je een device flasht zal je altijd hem nog in moeten stellen voor het type device. Standaard zitten er voor een aantal ingebakken maar met templates kan je voor alle types hem instellen. Zoals dus voor de Sonoff Mini. Die template-string plak je gewoon onder Configuration => Other => Template.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 18-05-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucSieben
@Septillion ik zit er nu inderdaad een aantal dingen over te lezen.
Bedankt voor de info! waardeer jullie hulp!
Pagina: 1