Toon posts:

Upgrade voor mijn gamebak - tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 11:58

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Mijn gamebak lijkt toe te zijn aan een upgrade. Ik begin in sommige nieuwere spellen gestotter te ervaren en da's vrij irritant natuurlijk. Ik heb een recente howto van Tweakers gebruikt om de bottleneck te traceren en vermoed dat CPU en geheugen het issue zijn. Niet verbazend daar dat een 10 jaar oud moederbord en CPU is.

Huidige specs: Intel I7 2700K op een Gigabyte Z86X-UD3H mainboard.
16 GB aan DDR3 RAM.
Gigabyte Geforce RTX2070 video kaart
Ik gebruik de interne Realtek soundkaart van het mainboard. En de LAN adapter ook.
3x 1 GB SSD (1x Raid mirror voor OS, 1x losse schijf voor gaming installs enzo).
700W PSU
El Diablo A+ case (met 360mm side panel fan - airflow is dus niet echt een issue ;) )

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming, primair. Beetje browsen en muziek op de achtergrond afspelen, maar dat is niet echt een zware belasting op de performance.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Daar ik het systeem intensief gebruik wil ik er best een investering in doen. 1500 Euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn plan is om de case, SSDs (3x Samsung 860 EVO 1GB), PSU en videokaart over te zetten, en een nieuw mainboard/geheugen/CPU aan te schaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mainboard, CPU en RAM. LAN en audio geintegreerd op het mainboard is vrij standaard tegenwoordig. Een CPU koeler die vrij stil is zou ook nuttig zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur. AMD of Intel, maakt niet uit - als het maar goed werkt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik is op een gaming PC geen must voor mij. Focus is op performance. Omgevingsgeluid is ook een factor, dus een wat stillere fan op de CPU zou fijn zijn (alhoewel ik op het moment de stock fan van die I7 nog altijd gebruik en daar nooit problemen mee had)

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben een tijdje uit de running geweest met het volgen van de trends en nieuwtjes op CPU gebied en weet dus niet echt wat de beste prijs/performance is. Ik zoek naar een goede sub-top configuratie voor een game PC die wat indy titels (Satisfactory, No Mans Sky etc) op 1920x1200 goed kan draaien. Ik heb geen behoefte aan een absolute top-van-de-top :)

Alvast bedankt voor enig advies!

Forget your fears...
...and want to know more...

Beste antwoord (via Aetje op 04-03-2021 09:28)

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 216,50€ 216,50
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI)€ 205,80€ 205,80
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 103,35€ 103,35
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 152,90€ 152,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 801,-

Voeding even controleren.
M2 SSD toegevoegd voor extra snelheid OS.
3x 1TB SSD meenemen ipv 3x1GB neem ik aan 😛
Rest van budget gebruiken voor betere GPU in toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-03 20:49
Heb je de best buy guide van Maart al eens bekeken? Wat is je budget? Wat heb. je zelf al gevonden? Welke voeding heb je nu/merk.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

@untflanked zijn budget is max €1500, zoals hierboven staat.

Ik zou trouwens wachten tot de 11th gen intel processors, die komen als het goed is aan het einde van de maand uit. Aangezien een pricewatch: Intel Core i7-10700K Boxed nu ±€330 kost, denk ik dat je wel een I7-11700K kan gaan halen met een Z590 bord. Ik zou voor 32gb 3000mhz ram gaan.

Als je nog een aantal maanden kan wachten zou je kunnen wachten tot ddr5 en intel socket 1700, ik heb gehoord dat dat rond het najaar zou uitkomen.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:01
Kijk naar de Best Buy guide - het 1440p systeem heeft CPU, koeler, moeder bord, RAM en voeding wat prima samen gaat met een RTX 2070. Hoe oud is je voeding (ook 10 jaar?) en welke is het?

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Best buy guide is een start, maar ik weet niet wat er goed aansluit op de componenten die ik dus al heb.
Budget max 1500 Euro. Ik gebruik de PC veel en wil dus een beetje toekomstbestendig zijn. De videokaart kan altijd nog vervangen worden op termijn.

Ik wil niet wachten, de komende paar maanden ga ik nog voornamelijk binnen moeten zitten dankzij dat rotvirus dat rondgaat. Ik wil nu die performance hebben :)
De voeding is vrij nieuw... ik ben het merk ff kwijt (CoolerMaster geloof ik? Zal de PC later nog even openmaken om te checken), maar geen witmerk. Ik heb het destijds samen met de RTX2070 gekocht.

[Voor 12% gewijzigd door Aetje op 03-03-2021 10:37]

Forget your fears...

• martyw
De A+Case CS-EL Diablo BM ondersteunt ATX borden, als de voeding goed is dan kun je de CPU, koeler, moederbord en RAM uit de best buy guide overnemen en inbouwen in je kast.

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Ik heb het volgende voor je samengesteld:

1ProcessorsIntel Core i9-10850K Avengers Edition Boxed€ 379,-€ 379,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z490-E Gaming€ 299,-€ 299,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 166,95€ 166,95
Totaal€ 921,85

Als processor zou je ook een I7-10700K kunnen nemen, aangezien je die extra cores van de i9 waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken. Maar de i9-10850K is niet heel veel duurder (als je bedenkt dat je budget 1500 is) dus vandaar.

Het moederbord heb ik gekozen vanwege de goede reviews, hij heeft helaas geen PCIe 4.0, dus als je gaat upgraden naar een 3000-serie videokaart zal je die extra bandbreedte niet hebben. Het zal wel gewoon werken, en het verschil is minimaal. Als je uiteindelijk toch gaat upgraden naar de 11th gen, zal dat ook gewoon werken (bron: https://thetinytech.com/i...l-work-with-z490-chipset/).

De be quiet! cooler heb ik ook gekozen vanwege de goede reviews, en volgens https://levvvel.com/best-cpu-cooler-for-i9-10900k/ is het de beste stille cooler voor de i9-10900k, de i9-10850k is wat minder krachtig, dus ik verwacht goede temps met deze cooler.

Ram ik heb ik vooral gekozen vanwege de goede naam Crucial. Die gebruiken namelijk de E-dies van micron (crucial is een dochterbedrijf van micron volgens mij), en die E-dies werken met vrijwel elk moederbord en processor. Als je van RGB houd kun je ook voor deze: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18, of deze: pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZR gaan.

@martyw en @Aetje, wat denken jullie hiervan?

Specs

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Mobo en geheugen ziet er goed uit. Processor ga ik me nog even ietsje in verdiepen - ik denk dat ik meer de focus op singlethreaded / boost moet leggen ipv meer cores. De meeste games gebruiken (nog steeds) meerdere cores niet goed.

Koeler echter gaat een probleem worden. Dergelijke koeler torens met een 135mm fan rechtop op het mainboard passen niet onder de 360mm side fan in de Diavolo kast. Ik moet iets platters of iets minder hoog hebben, of ik ga ook een nieuwe case nodig hebben.

Bedankt voor de reactie iig, hier kan ik verder mee! :)

Forget your fears...

• martyw
Wel - als ik de recensies teruglees van die A+Case CS-EL Diablo BM kast dan is een upgrade daarvan ook wel een idee - b.v. de be quiet! Pure Base 500D heeft wel ruimte voor deze CPU koeler en heeft een betere airflow dan de Diablo.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Heh. Dan ben ik bijna een nieuwe PC aan het bouwen ipv de oude te upgraden... Naja, als dat kan, ook prima. Maar dan moet ik de prijs van een Windows licentie en een nieuwe PSU er ook bij doen. En even graven of ik nog een oude videokaart ergens heb voor het oude duveltje.

Ik ga er eens over denken. Die case ziet er best strak uit.

Forget your fears...

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:29
Tweede pc maken is niet zo gek voor je situatie. Zelf ben ik in 2017 van de 2500K naar de 8700K gegaan. Ik heb toen een nieuwe case gekocht. De videokaart, voeding en SSD's heb ik meegenomen. De kosten van de upgrade bleef zo beperkt tot pak hem beet 500 + 150 euro. De 2500K is in zijn oude behuizing gebleven. Ik had nog een oude PSU en een oude videokaart liggen dus dat werd gewoon een tweede gaming PC. Ondertussen zijn we 4 jaar verder heb ik wat upgrades doorgeschoven. Mijn toenmalige GTX 1070 zit nu weer in de 2500K, ook de voeding is terug naar de 2500K gegaan. Zo kun je een beetje doorschuiven.

De laatste berichtgeving is dat de 11700K richting de 30% sneller wordt dan de huidige 10 serie dus weet wel wat je weggeeft door niet 4 weken te wachten. https://cpu.userbenchmark...Core-i7-10700K/4107vs4070

Als je nu nog op een 2700K zit dan snap ik wel dat je wil upgraden. Wil je inderdaad niet wachten dan zou ik de 10600K pricewatch: Intel Core i5-10600K Boxed overwegen. Daar kun je elke game van nu perfect mee draaien (het is eigenlijk gewoon de 8700K die ik heb maar dan met betere clocks). Future proof zit er met de aankomende IPC gains toch niet in. Eind van het jaar klapt Intel over rocket lake heen met Alder Lake, AMD komt ook nog met een antwoord. Ik zou niet gek op kijken als we binnen 2 jaar nog een keer 30% IPC erbij krijgen. IPC * Ghz blijft voorlopig bepalend voor game performance. Nu gokken op meer cores is een gok die tot nu toe niet goed heeft uitgepakt. Aan de andere kant is 100 euro extra ook niet het einde van de wereld (voor een 10700K). Realiseer je dan wel dat de kans groot is dat je over 3-4 jaar IPC * Ghz tekort zou kunnen komen voor de op dat moment nieuwste games en die 100 euro dan mogelijk je niks tot weinig extra's heeft gebracht. Dat is een beetje de gok die je moet nemen (of niet). Laat ik verder aan jouw. Je kunt het niet echt fout doen, mits je maar weet dat het een gokje is.

Zelf gecharmeerd van de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition (groot, onhoorbaar, semi-passief en betaalbaar).

De aanbevolen PureBase 500DX heb ik zelf staan. Bevalt beter dan de Meshify C. Doet qua geluid wel onder voor mijn pricewatch: be quiet! Dark Base 700 Zwart (maar die is ook een stuk duurder); ik hoor wanneer die pc aan staat en wanneer niet.

[Voor 85% gewijzigd door sdk1985 op 03-03-2021 14:00]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• J_aimy
1ProcessorsIntel Core i5-10600K Boxed€ 216,50€ 216,50
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI)€ 205,80€ 205,80
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 103,35€ 103,35
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 62,55€ 62,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 152,90€ 152,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 801,-

Voeding even controleren.
M2 SSD toegevoegd voor extra snelheid OS.
3x 1TB SSD meenemen ipv 3x1GB neem ik aan 😛
Rest van budget gebruiken voor betere GPU in toekomst.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:29
Oh ja over die raid1. Wellicht is Macrium / Acronis een beter idee dan een Raid 1 array. Nadeel van raid 1 is dat alle wijzigingen direct worden doorgevoerd op beide devices. Dus gooi je per ongeluk iets weg dan is het ook echt weg. Maak je snapshots dan kun je dingen terug halen. Je mist dan alleen de data ten oprichtte van je laatste snapshot. Maar als het goed is staat veel van die data tegenwoordig uberhaupt in de cloud (googledrive, onedrive, dropbox, enz).

Mijn OS partitie wordt afgedekt door Macrium Reflect en de data staat op een andere SSD en alles dat daarop staat gaat richting 'de cloud'.

[Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 03-03-2021 14:04]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Raid is meer bedoeld om bij een defecte disk een volledige reinstall van de computer te voorkomen. Ik hou de zaken liever lokaal - bij cloud diensten ben je gelijk van een externe partij afhankelijk voor zowel te beschikbaarheid en veiligheid van je data. Liever niet.

@Jaimy - ja, 3x 1 TB SSD... oepsje :o

@sdk - Die Scythe Mugen heb ik in een nog ouder AMD Phenom bakje en is inderdaad nagenoeg geruisloos.

Ik denk dat de beslissing genomen is. Ik wacht nog ff op de 11700K en neem dan J_aimy's suggestie (zonder de extra SSD) over. Nieuwe case en PSU... ook gelijk maar een Win10 licentie erbij en dan kan de oude bak een 2e leven als servertje voor het een of ander krijgen. Dank allen voor het meedenken! :)

Forget your fears...

• J_aimy
Aetje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:27:
@Jaimy - ja, 3x 1 TB SSD... oepsje :o

@sdk - Die Scythe Mugen heb ik in een nog ouder AMD Phenom bakje en is inderdaad nagenoeg geruisloos.

Ik denk dat de beslissing genomen is. Ik wacht nog ff op de 11700K en neem dan J_aimy's suggestie (zonder de extra SSD) over. Nieuwe case en PSU... ook gelijk maar een Win10 licentie erbij en dan kan de oude bak een 2e leven als servertje voor het een of ander krijgen. Dank allen voor het meedenken! :)
Qua PSU wordt deze vaak aanbevolen, nu overkill maar in toekomst voor 3060Ti/3070 zit je zeker goed.
https://tweakers.net/pric...mpg-a650gf/specificaties/

Extra SSD was enkel toegevoegd voor OS/drivers/etcetera.
Windows staat er zo op, misschien eventueel backup wegschrijven op je SSD's?
Zolang je een verbinding hebt met internet is nergens data veilig :P

En bedankt voor mijn post te bestempelen met beste antwoord; is mijn eerste :D

[Voor 4% gewijzigd door J_aimy op 04-03-2021 10:59]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:10

Emiel1984

Made in NL

Persoonlijk zou ik nooit die\een M2 ssd kopen.
Je hebt namelijk vaak maar 1 M2 slot voor een SSD op je moederbord.
De snelheid van de M2 ssd die @J_aimy had genoemd zou niet aanmerkelijk sneller zijn dan een Sata SSD volgens de reviews.

Echter in de TS had je ook niet aangegeven meer opslag nodig te hebben dus ik denk verwacht ook niet dat je besluit er nu direct een M2 ssd bij te kopen. Anders is het aan te raden om je in te lezen in die materie.

[Voor 31% gewijzigd door Emiel1984 op 04-03-2021 11:12]

[LTS][MTS][HTS]

• J_aimy
Emiel1984 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:10:
Persoonlijk zou ik nooit die\een M2 ssd kopen.
Je hebt namelijk vaak maar 1 M2 slot voor een SSD op je moederbord.
De snelheid van de M2 ssd die @J_aimy had genoemd zou niet aanmerkelijk sneller zijn dan een Sata SSD volgens de reviews.

Echter in de TS had je ook niet aangegeven meer opslag nodig te hebben dus ik denk verwacht ook niet dat je besluit er nu direct een M2 ssd bij te kopen. Anders is het aan te raden om je in te lezen in die materie.
Wat is er mis met die M2 SSD?
https://www.youtube.com/watch?v=KnIuvVGlG1Q
Mijn schoonbroer heeft deze in zijn PC en werkt perfect, wel de 1TB versie maar deze is verder hetzelfde.
Die ene review met niet merkbaar sneller dan een SATA SSD was er maar 1.

In zijn TS staat 'focus op performance'.
Het voorgestelde moederbord heeft 2 M2 slots.
Had ook een Samsung 970 of 980 kunnen aanbevelen maar waarom?

Op het moment kun je meer snelheid krijgen op M2 SSD's voor bijna dezelfde prijs in SATA SSD's.
Als je perse bij Samsung wilt blijven is de 970 dan de beste optie., maar ook een 3-tal tientjes extra ongeveer.
Dus ik snap je afkeer van M2 SSD's niet...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee