Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoticakeuze
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-03-2021
Mijn vraag

WELK DOMOTICASYSTEEM NEEM IK BEST?

Ons huis is redelijk recent en heeft nu teleruptoren. Wij zijn volop aan het kijken om domotica en alarmsysteem te installeren. De bekabeling is voorzien om een apart alarmsysteem en een domotica systeem van Duotechno te installeren.

Ons alarm gaan we niet koppelen aan de centrale en we hebben er geen voordeel bij om met een erkend systeem te werken. We willen wel telefonisch gecontacteerd worden als het alarm of stil alarm geactiveerd wordt.
Daarom zijn we gaan twijfelen of het wel goed is om beide systemen te splitsen en dit niet allemaal te integreren in het domotica systeem. We hebben ondertussen offertes ontvangen van Duotechno, KNX en Loxone. We vinden het belangrijk dat we een goed werkend en duurzaam domotica systeem hebben waar we lichten, muziek, gordijnen, intercom, alarm en eventueel klimaat me kunnen koppelen. Het moet gebruiksvriendelijk zijn.

LOXONE lijkt me zeer professioneel, maar helaas kennen wij zelf niemand die het heeft. Heeft hier al iemand problemen mee ondervonden?

KNX: lijkt ons ook een goed systeem met tal van mogelijkheden. Echter is dit blijkbaar niet evident om zelf wijzigingen te doen in de programmatie. Is hier bovendien een alarm mogelijk?

DUOTECHNO: zeer mooi systeem, maar biedt volgens ons minder mogelijkheden. Is dit de juiste indruk?

Toch twijfelen we nog steeds en daarom wil ik jullie raad vragen. Welk systeem zouden jullie aanraden?

[ Voor 54% gewijzigd door domoticakeuze op 03-03-2021 14:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-06 15:45
De meeste hier zijn tweakers, en willen dus zelf veel doen. Dan kom je bij hele andere systemen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou zelf liever voor een draadloos systeem gaan, misschien zoiets eenvoudigs als over IP of Zwave. Zelf ben ik Home Assistant topic ("HA") fan - maar dat gaat wel zelf wat werk vragen.

Alarm bv hangt er ook aan voor een scenario als "als iedereen thuis weg is - schakel het licht uit" of "als het alarm uit gaat en de zon is onder schakel verlichting in"

Zie trouwens dat HA ook een KNX integratie kent: https://www.home-assistant.io/integrations/knx/

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:56
Ik ben juist begonnen met het tweede zelfbouwsysteem. In 2008 een Qbus installatie met los alarmsysteem geinstalleerd en nu in een ander pand bezig met Loxone met geïntegreerd alarmsysteem. Qbus is volledig bedraad, bij Loxone heb ik een mix bedraad en draadloos (wegens beschermd erfgoed).
Voordeel van dergelijke systemen ten opzichte van alle gehobby, is dat je het hobbyen op een gegeven moment waarschijnlijk beu bent (of geen tijd meer voor hebt). Dan moet het gewoon werken en alle functies ondersteunen die je op dat moment wil hebben. Loxone heeft dit in mijn geval, voor Qbus was dat niet helemaal het geval, maar dat viel nog in de hobbytijd en daar heb ik via standaard interfaces koppelingen kunnen maken met andere systemen zoals screens en alarm.
Zowel Loxone en Qbus zijn overigens prima zelf te installeren, software is ook volledig gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiDomoticZ
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-03-2024

XiDomoticZ

Creating a smart home

domoticakeuze schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:55:
Mijn vraag

WELK DOMOTICASYSTEEM NEEM IK BEST?

Ons huis is redelijk recent en heeft nu teleruptoren. Wij zijn volop aan het kijken om domotica en alarmsysteem te installeren. De bekabeling is voorzien om een apart alarmsysteem en een domotica systeem van Duotechno te installeren.

Ons alarm gaan we niet koppelen aan de centrale en we hebben er geen voordeel bij om met een erkend systeem te werken. We willen wel telefonisch gecontacteerd worden als het alarm of stil alarm geactiveerd wordt.
Daarom zijn we gaan twijfelen of het wel goed is om beide systemen te splitsen en dit niet allemaal te integreren in het domotica systeem. We hebben ondertussen offertes ontvangen van Duotechno, KNX en Loxone. We vinden het belangrijk dat we een goed werkend en duurzaam domotica systeem hebben waar we lichten, muziek, gordijnen, intercom, alarm en eventueel klimaat me kunnen koppelen. Het moet gebruiksvriendelijk zijn.

LOXONE lijkt me zeer professioneel, maar helaas kennen wij zelf niemand die het heeft. Heeft hier al iemand problemen mee ondervonden?

KNX: lijkt ons ook een goed systeem met tal van mogelijkheden. Echter is dit blijkbaar niet evident om zelf wijzigingen te doen in de programmatie. Is hier bovendien een alarm mogelijk?

DUOTECHNO: zeer mooi systeem, maar biedt volgens ons minder mogelijkheden. Is dit de juiste indruk?

Toch twijfelen we nog steeds en daarom wil ik jullie raad vragen. Welk systeem zouden jullie aanraden?
Ik heb gekozen voor Athom Homey. Bevalt erg goed en is gebruiksvriendelijk. Kan er ook een diverse sensoren/apparaten aan koppelen waaronder Xiaomi/Aqara. Zou deze optie zeker even bekijken.

123SlimHuis.nl