Toon posts:

Kiezen tussen DS920+ vs DS1520+

Pagina: 1
Acties:

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik zit te stoeien met de meeste logische en robuste keuze:

Ik heb momenteel een WD Mycloud EX4 uit 2015 met 4x 4TB raid5, echter 2 schijven daarvan beginnen te falen en het wordt tijd voor een upgrade, dus ik ben aan het kijken voor een nieuwe NAS (ook voor plex server) en nieuwe schijven echter kom ik er niet uit. Heb ik nu raid5 waarbij 12TB gebruikbaar maar aangezien ik nog maar 3TB ruimte heb wil ik iets grotere opslag voor de toekomst.

Het volgende heb ik al uitgezocht:

Raid 5 DS920+ (450eur) + 4 x 6TB (840eur als ik duurste optie kies) = 1300 euro

Raid 5 DS1520+ (750eur) + 4 x 4TB (440) = 1200 totaal met de mogelijkheid nog een 4TB schijf toe te voegen (wat de prijs op 1300eur uit zou moeten komen).

Wat zou de meeste robuuste setup zijn is dit afhankelijk van de betrouwbaarheid van de drives?

[Voor 41% gewijzigd door Xqlus1ve op 03-03-2021 13:26. Reden: Wat wijzer geworden.]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:00
In beide gevallen n=1. Dus geen van beide is "robuust" of betrouwbaar.

Maak een back-up op een andere schijf/NAS/online opslag en dan heb je n=2 en gaat het de goede kant op.
Wissel elke week je back-up schijf met een set van vijf schijven buiten de deur maakt n=6.
Als je data niet kwijt wilt heb je meer kopieën nodig. Niet een grotere RAID set.

while (! ( succeed = try ()));

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-03 20:18
Xqlus1ve schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:56:

Raid 5 DS920+ (450eur) + 4 x 6TB (840eur als ik duurste optie kies) = 1300 euro

Raid 5 DS1520+ (750eur) + 4 x 4TB (440) = 1200 totaal met de mogelijkheid nog een 4TB schijf toe te voegen (wat de prijs op 1300eur uit zou moeten komen).

Wat zou de meeste robuuste setup zijn is dit afhankelijk van de betrouwbaarheid van de drives?
ben wel benieuwd waar jij een ds920+ voor € 450 kan vinden, de goedkoopste op tweakers is 563
pricewatch: Synology DS920+

Verder kunnen beide in die setup je data veilig bewaren, maar bij uitval van meerdere disken ben je toch wel wat kwijt. Dan zou een externe backup (USB) of in de cloud een aanvullende optie zijn, voor de meest belangrijke data.

[Voor 15% gewijzigd door mtv1 op 04-03-2021 08:46]

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Topicstarter
Inderdaad, ik had 450 in mijn hoofd zitten maar het is circa 550. Uiteindelijk besloten om DS920+ met 4x 6Tb te nemen, zelfde prijs, meer data beschikbaar.. Tevens heb je met 5 schijven 5x kans op falen.

De 6TB schijven zijn tegenwoordig ook robuust, zowel van WD als die van Seagate.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee