Toon posts:

Sharepoint site aanmaken vanuit Topdesk SSP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik weet even geen betere plek om advies of hulp te vragen, mocht dit toch het verkeerde forum zijn, dan mag eeen collega mod een en ander verhuizen. :)

Het resultaat wat ik zou willen bereiken is het volgende: Middels een formulier in het Topdesk Selfservice Portaal een verzoek registreren voor het aanmaken van een Sharepoint site en aan de hand van de ingevulde gegevens deze ook direct automatisch laten aanmaken.

Een Sharepoint site zou je middels powershell, script (JSON) of powerapp kunnen aanmaken.

Topdesk kent HTTP Requests of een (REST) API waarbij ook JSON script gebruikt kan worden.

Nu vraag ik mij af is hiermee iets te doen, zodat het gewenste resultaat behaald kan worden.Heeft iemand dit al eens voor elkaar gekregen? Ik heb contact gehad met Topdesk met de vraag of er vanuit Topdesk gepraat kan worden tegen een powerapp, echter hadden zij daar geen ervaring mee en konden ook zo niet vinden of één van hun klanten hier iets mee gedaan heeft. Daarnaast ben ik al enige fora door geweest, maar ook dit levert ook niet echt veel op.

Nu moet ik bekennen dat ik Topdesk opzich redelijk ken, maar het Sharepoint deel wat minder. Tenminste het automatisch aanmaken van sites. Ik ben eigenlijk opzoek naar iemand die mij op het juiste spoor kan zetten of iemand die zegt dit gaat niet werken. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:31
Dit is op zich prima te doen. Je zou bv in Azure Automation een runbook kunnen maken (welke gebruik maakt van de reguliere SharePoint Powershell module, SharePoint REST API of met MS Graph).
Aan de runbook kun je een webhook hangen.
Vervolgens kun je dan vanuit je ticketing systeem een HTTP POST sturen naar de webhook waarbij je dan je parameters meestuurt via een json payload.

Bij mijn huidige werkgever heb ik in een POC al zoiets gemaakt (ander ticketing systeem, maar het idee is hetzelfde) waarbij er bv een shared mailbox kan worden aangemaakt. Maar ipv code om een mailbox aan te maken kun je uiteraard ook een SharePoint site aanmaken met een paar aanpassingen.

De code en een in-depth beschrijving hiervoor kan/mag ik helaas niet delen.

(Ook even voor de correcte terminologie: een json script bestaat niet, json is een serialization techniek, geen programmeer of scripttaal)

[Voor 26% gewijzigd door Killah_Priest op 03-03-2021 11:11]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Dank voor jouw reactie, dit vind ik mooi om te lezen "welke gebruik maakt van de reguliere SharePoint Powershell module, SharePoint REST API of met MS Graph". Nu weet ik in ieder geval welke kant ik op moet denken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee