Toon posts:

Pc valt uit na 10-20 seconde na opstart met nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slaw190
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-10-2022
Mijn vraag:

Ik heb een verouderde Fortron voeding (350W) en daarmee werkt mn PC top. Deze heeft 1 x 4pin en 1x 20pin voor op MoBo.
Nu wil ik gaan upgraden ivm eventuele nieuwe videokaart. Daarvoor heb ik een Coolermaster van 500W. Deze heeft 2 x 4pin en 1x 20+4pin voor op MoBo.

Als ik die nieuwe voeding installeer en mn pc aanzet, dan valt die na 10-20 seconde uit. Ik kan ‘m pas weer opnieuw aanzetten nadat ik ‘m volledig van de voeding af heb gehaald. Heb ook geprobeerd om bijv in plaats van 2 x die 4pins in het MoBo te zetten, om er maar 1 in te zetten, en dat werkt ook niet.

Aangezien alles goed werkt met een verouderde Fortron met minder Watt, kan ik dan concluderen dat die nieuwe voeding niet deugd? (Heb ‘m 2de hands gekocht)

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- MoBo van Gygabite: GA-MA785GMT-UD2H
- AMD Phenom II X4 965
- Radeon HD 4300-4500 serie
- 2 x 4GB DDR3
- 256GB SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Ik kan dit specifieke probleem niet in een andere topic vinden, ik zie in andere topics vaak het probleem gepaard met andere problemen. Maar aangezien bij mij alles hetzelfde is gebleven en alleen mijn voeding is aangepast weet ik het niet.
- Heb vernomen dat 1 x 4pins in MoBo kan helpen: heb dat geprobeerd, maar probleem houdt aan.
- MoBo reset door batterij er 1-2uur uit te halen. Helpt ook niet.

Het lijkt mij dat het aan de voeding ligt... wellicht niet, dan ben ik benieuwd naar jullie reacties :)

Ps. helpt het om er nog 2 x 4GB DDR3 in te zetten ter versnelling pc?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:29
Gebruik je wel de kabels van de nieuwe voeding? Je mag namelijk niet zomaar kabels van andere voedingen aansluiten. Zelfs als ze dezelfde functie hebben.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:33
Als het met de oude voeding wel werkt en met de nieuwe niet dan ligt het idd aan de voeding of hoe deze is aangesloten.
Dat van de kabels zal het niet zijn want er zijn geen modulaire 350w Fortron voedingen.

Zo te zien zit er een videokaartje in aangezien de onboard chip een HD 4200 is. Haal de videokaart er eens uit en sluit de monitor aan op het moederbord.

Welke Cooler Master voeding is het exact?

[Voor 5% gewijzigd door Uszka op 03-03-2021 06:59]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Voedingen koop je liever niet tweedehands, zeker niet als het een hele oude is en van matige kwaliteit.

Als je voor een systeem van deze leeftijd (onderdelen stammen technisch uit 2009) nog een vervangende voeding wilt, neem dan een Corsair VS serie. Normaal zou ik ze niet aanbevelen, maar voor relatief weinig geld heb je dan iets nieuws wat niet zomaar doorfikt. 450W is ruim voldoende. Met een Phenom kun je toch geen zware videokaarten meer gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

• Slaw190
99ruud99 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 00:27:
Gebruik je wel de kabels van de nieuwe voeding? Je mag namelijk niet zomaar kabels van andere voedingen aansluiten. Zelfs als ze dezelfde functie hebben.
Ja. En ik sluit exact dezelfde componenten aan.

• Slaw190
Uszka schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 06:58:
Als het met de oude voeding wel werkt en met de nieuwe niet dan ligt het idd aan de voeding of hoe deze is aangesloten.
Dat van de kabels zal het niet zijn want er zijn geen modulaire 350w Fortron voedingen.

Zo te zien zit er een videokaartje in aangezien de onboard chip een HD 4200 is. Haal de videokaart er eens uit en sluit de monitor aan op het moederbord.

Welke Cooler Master voeding is het exact?
Ik zal eens testen of het werkt zonder videokaart en direct op het moederbord.
Het is een Cool Mastrr V550 semi-‘modular.
Maakt het type voeding en aantal Watt uit? In principe als de voeding oké is zou dat overal op moeten werken toch?

EDIT: heb getest zonder videokaart en direct op moederbord: kreeg geen beeld en voeding viel direct weer uit.

[Voor 6% gewijzigd door Slaw190 op 03-03-2021 10:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slaw190
nelizmastr schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:29:
Voedingen koop je liever niet tweedehands, zeker niet als het een hele oude is en van matige kwaliteit.

Als je voor een systeem van deze leeftijd (onderdelen stammen technisch uit 2009) nog een vervangende voeding wilt, neem dan een Corsair VS serie. Normaal zou ik ze niet aanbevelen, maar voor relatief weinig geld heb je dan iets nieuws wat niet zomaar doorfikt. 450W is ruim voldoende. Met een Phenom kun je toch geen zware videokaarten meer gebruiken.
Ja, eens. Aangezien ik nog niet ervaren ben met computer bouwen probeer ik het eerst met niet al te dure componenten. Weer iets geleerd op deze manier.

Maakt het merk en Watt veel uit in dezen? Stel ik koop een nieuwe voeding van coolermaster, dan zou ‘t ook moeten werken toch?

En er hoeft ook geen zware videokaart in, maar wel een beetje een modernere die wat betere resoluties kan draaien. andere zou ik denk ik mijn moederbord en cpu moeten upgraden toch?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee