Beeldverstoring (artifacts)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds enige tijd heb ik het probleem dat wanneer ik mijn pc ontwaak uit slaapstand en ik een game opstart, de kleuren op het beeld verspringen. Als ik de game daarna afsluit blijden de kleuren verminkt. Ook wanneer de kleuren niet verspringen, wordt het scherm soms 1 á 2 seconden zwart, waarbij de game of applicatie gewoon door blijft lopen.

Deze set-up heeft meer dan twee jaar probleemloos gewerkt, het probleem is afgelopen maanden spontaan ontstaan.

Wat ik al heb geprobeerd.

- Nieuwste drivers installeren, oudere drivers installeren;
- GPU's volledig deïnstalleren en opnieuw installeren;
- BIOS reset default waarden;
- Kabel vervangen;
- Andere video-uitgang proberen;
- Monitor default settings;

Zodra ik iets doe met de drivers (bv de-installeren), wordt het beeld direct weer goed. Daarbuiten is alleen een volledige reboot van het systeem de oplossing.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijToRZJLqs2R7Pw3_bSpVIRQV5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/apRsfqSRGVqh39u7ISwGCgGV.png?f=fotoalbum_large

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO0IOZ3VJT75kPRTG569pFYU3rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yppZ5sp3XVCKG3x81CYSAVFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mk4XGGAXeV1_VPORcURp3NSVWg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGO1bi74auFbH3l89CdTxhyw.jpg?f=fotoalbum_large

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B259sZGxbNQOrm0rTHGpKndlcPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FK9e5D4zsKwKrUCjvnziyHq.jpg?f=fotoalbum_large

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5d4mkPmQW8fcz8bPQlZUlont0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35sUaigb841fYO8T6Iv6iklR.jpg?f=fotoalbum_large

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AicS9ENKIwaYTCKJGiXR_zfwXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBB57RidZceQeCKeHTregrR6.jpg?f=fotoalbum_large

De artifacts zijn niet zichtbaar op screenshots, wat doet mij vermoeden dat het probleem niet in de GPU zit maar in het scherm. Delen jullie dit vermoeden?

[ Voor 8% gewijzigd door Eagle Creek op 03-03-2021 14:03 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Paar dingen die je nog kan proberen.
Pc aansluiten op een ander scherm(monitor of tv)
Drivers deinstalleren via DDU in safe modus(https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Wat zijn de specs van je systeem? En dan ook je monitor?
Hoe is je monitor nu aangesloten? Displayport? HDMI? VGA? etc?

Heb je andere poorten van je videokaart en monitor geprobeerd?

Als je monitor Displayport 1.2 ondersteuning heeft, heb je die al aangezet? (Mits je via DP verbind natuurlijk)

etc.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Wylana schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:57:
Wat zijn de specs van je systeem? En dan ook je monitor?
Systeemspecs: wat wil je precies weten wat je relevant acht? i7-7700k.
Monitorspecs staan gelinkt in OP.
Hoe is je monitor nu aangesloten? Displayport? HDMI? VGA? etc?
HDMI.
Heb je andere poorten van je videokaart en monitor geprobeerd?
Ja, gewisseld en kabel vervangen.

Het heeft overigens meer dan een jaar probleemloos gewerkt, het probleem is opeens ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:53
Andere GPU of monitor geprobeerd? Lijkt mij namelijk wel een probleem met de GPU. Dat de artifacts niet zichtbaar zijn op de screenshots is in ieder geval een indicatie dat er met de aansturing van Windows weinig misgaat, maar dat er een probleem is met de hardware is.

[ Voor 60% gewijzigd door NotSoSteady op 03-03-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Een andere GPU is niet eenvoudig (en heb ik overigens ook niet liggen), het is een wel een SLI-set-up en welke van de 4 HDMI-uitgangen ik ook pak, het probleem blijft bestaan.

Andere monitor ga ik z.s.m. proberen, beetje suf dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Eagle Creek schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:02:
[...]

Systeemspecs: wat wil je precies weten wat je relevant acht? i7-7700k.
Monitorspecs staan gelinkt in OP.
Ik zie de specs van je monitor niet gekoppeld staan.

Wat betreft je system specs: Maak hier een lijstje zoals hier onder.

-Moederbord
-CPU (Model, type etc)
- Geheugen (model, type, liefst met verwijzing naar product)
- Videokaart
- Voeding
- Kast
- Monitor
- HDD/SSD

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Eagle Creek schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:08:
Een andere GPU is niet eenvoudig (en heb ik overigens ook niet liggen), het is een wel een SLI-set-up en welke van de 4 HDMI-uitgangen ik ook pak, het probleem blijft bestaan.

Andere monitor ga ik z.s.m. proberen, beetje suf dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had..
Je kan toch de kaarten verwijderen en los proberen? Ik verwacht overigens niet dat het de monitor is, maar dan weet je het in ieder geval zeker.

[ Voor 9% gewijzigd door NotSoSteady op 03-03-2021 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Om het vraagstuk de goede kant op te krijgen... wat die foto's laten zien zijn geen artifacts, de boel wordt gewoon niet goed weergegeven. Aangezien het niet zichtbaar is op screenshots twijfel ik er sterk aan dat het een probleem met de gpu ansich is.

De oorzaak hiervan ligt vrijwel zeker in 1 van onderstaande:

De gebruikte kabels zijn niet goed.
De aansluiting(en) op de videokaart zijn niet goed.
De aansluiting(en) op de monitor zijn niet goed
De monitor is defect
De videokaart zend een signaal naar de monitor die de monitor niet goed kan handelen

In je lijstje met wat je geprobeerd hebt mis ik 1 belangrijke stap om wat uit te sluiten... wat gebeurd er als je een andere monitor aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
MicGlou schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:11:
Om het vraagstuk de goede kant op te krijgen... wat die foto's laten zien zijn geen artifacts, de boel wordt gewoon niet goed weergegeven. Aangezien het niet zichtbaar is op screenshots twijfel ik er sterk aan dat het een probleem met de gpu ansich is.

De oorzaak hiervan ligt vrijwel zeker in 1 van onderstaande:

De gebruikte kabels zijn niet goed.
De aansluiting(en) op de videokaart zijn niet goed.
De aansluiting(en) op de monitor zijn niet goed
De monitor is defect
De videokaart zend een signaal naar de monitor die de monitor niet goed kan handelen

In je lijstje met wat je geprobeerd hebt mis ik 1 belangrijke stap om wat uit te sluiten... wat gebeurd er als je een andere monitor aansluit?
Dit noem jij geen artifacts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AicS9ENKIwaYTCKJGiXR_zfwXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBB57RidZceQeCKeHTregrR6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Inderdaad, artifacts zijn normaal gesproken heel erg random... niet zo structureel als het bij jou wordt weergegeven. Ook dat de screenshots ze niet vertonen zegt mij dat heet geen artifacts zijn die vanuit de gpu komen, er gaat iets mis met de weergave... er maakt ergens een aansluiting geen contact oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
MicGlou schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Inderdaad, artifacts zijn normaal gesproken heel erg random... niet zo structureel als het bij jou wordt weergegeven. Ook dat de screenshots ze niet vertonen zegt mij dat heet geen artifacts zijn die vanuit de gpu komen, er gaat iets mis met de weergave... er maakt ergens een aansluiting geen contact oid.
Ik kan me vinden in wat je zegt hoor- de beeldblokjes zijn an sich goed, alleen de kleuren niet. Artifects zijn wellicht meer strepen, tearing, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Eagle Creek schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Ik kan me vinden in wat je zegt hoor- de beeldblokjes zijn an sich goed, alleen de kleuren niet. Artifects zijn wellicht meer strepen, tearing, etc.
De snelste oplossing is om te beginnen met 1 kaart en kijken of de problemen zich voordoen. Is dat niet het geval dan ga je naar de volgende. Mijn persoonlijke mening is dat het wel bij de gpu verkeerd gaat, omdat de problemen beginnen wanneer je een game start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Wylana schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Ik zie de specs van je monitor niet gekoppeld staan.

Wat betreft je system specs: Maak hier een lijstje zoals hier onder.

-Moederbord
-CPU (Model, type etc)
- Geheugen (model, type, liefst met verwijzing naar product)
- Videokaart
- Voeding
- Kast
- Monitor
- HDD/SSD
Excuus, dat van die monitor had ik fout.
Monitor: pricewatch: Dell UltraSharp U3415W Zilver, Zwart
Systeem: pricewatch: MSI Vortex G65VR 7RE-225NL

De kabel voorheen was stuk (zo dacht ik), dus die is vervangen door een nieuwe maar het probleem is gebleven.

Wel kwam ik tijdens mijn troubleshooting er ook achter dat de CMOS-batterij leeg lijkt te zijn. Ik relateer dit niet direct aan het probleem maar die zal ik sowieso ook gaan vervangen.
NotSoSteady schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Je kan toch de kaarten verwijderen en los proberen? Ik verwacht overigens niet dat het de monitor is, maar dan weet je het in ieder geval zeker.
Het is gezien het geïntegreerde systeem wat lastiger te doen. Kan dus op zich misschien wel, alleen doe ik dat liever als laatste.

https://hexus.net/media/u...777-a636-47b6f470c406.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Eagle Creek schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Ook... maar het kunnen ook gekke blokjes zijn e.d.

Zoiets bijvoorbeeld: https://forums.tomshardwa...e-something-else.3085366/

Dus ik kan mij heel goed voorstellen dat je het zou kunnen aanzien voor artifacts, maar die komen dan normaal gesproken van de gpu... op de screenshots zijn ze niet te zien, dus het komt niet direct van de gpu, er gaat iets mis met het signaal wat de gpu richting de monitor stuurt. Kan alsnog een defect aan de videokaart zijn, maar niet van de gpu of het bijbehorende geheugen.

Ik heb dit vaker gezien en dan is het meestal een probleem met de monitor en/of het signaal wat er naar de monitor gestuurd wordt.
Pagina: 1