Toon posts:

Laptopscherm blijft zwart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MasterJesseS1
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-05 19:00
Hallo Tweakers,

Sinds enige tijd blijft het scherm van mijn laptop zwart wanneer ik deze aanzet. De laptop start (terwijl het scherm zwart blijft) wel gewoon op.

Ik heb een Lenovo E540 met een FHD scherm.

Als ik een HDMI kabel op de HDMI poort en een extern scherm aansluit zie ik wel beeld (en functioneert de laptop prima). Hierdoor dacht ik, na googlen, aan een kapotte backlight inverter. Ik heb mijn scherm al los gemaakt van de connector en verwisseld met een ander scherm maar helaas nog altijd zwart.
Mijn eigen scherm heb ik op een andere laptop gezet en die werkt gewoon. Het scherm zelf is dus niet kapot.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik het beste kan doen?

Thanks voor jullie moeite!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 15:12

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb een paar Lenovo's en die lijken in sommige gevallen ook last te hebben van beeld uitvallers. Ben er nog niet aan toegekomen om zo ver te troubleshooten als jij dat hebt gedaan.
Wat me wel opviel was dat als ik druk uitoefende op de plek waar de aansluiting zou zitten, dat beeld dan soms terugkeert.
Waar die aansluiting precies zit, verschilt per laptop.
Wellicht is het dus een stekkertje dat na verloop van tijd lam raakt?
Interessant wel om te weten dat scherm en grafische kaart gewoon goed werken.
Ik heb gelukkig en kleine verzameling en heb er dus een paar die het niet doen en een paar die gewoon zijn blijven functioneren. Kan daar verder weinig informatie op het internet over vinden, anders dan, inderdaad een mogelijk defecte inverter. Maar dat lijkt het dus niet te zijn, gezien jouw onderzoek en het feit dat als ik druk op de aansluiting, er ook weer beeld is, dus schermen lijken goed te werken.
En uiteraard netjes buiten de garantie tijd begint dit op te spelen... :(

Ik ben even los met wat je verder nog zou kunnen doen, anders dan scherm vervangen, om daarmee de aansluiting vervangen te hebben en dan hopen dat deze het voorlopig weer even uithoudt.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59
Het eerste wat ook in mij opkomt is het backlight. Heb je bij het verwisselen ook de kabels verwisseld?
Een backlight probleem wordt vaak veroorzaakt door een kapotte kabel of connector.

Je kan trouwens controleren of de LCD zelf wel werkt door er met een felle lamp op te schijnen. Als je een zaklamp tegen je scherm aan zet zal je toch door het terugkomende licht moeten kunnen zien of je LCD wel functioneert.

De oorzaak kan ook in de LCD driver of kabel kunnen zitten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• MasterJesseS1
dragonhaertt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:18:
Het eerste wat ook in mij opkomt is het backlight. Heb je bij het verwisselen ook de kabels verwisseld?
Een backlight probleem wordt vaak veroorzaakt door een kapotte kabel of connector.

Je kan trouwens controleren of de LCD zelf wel werkt door er met een felle lamp op te schijnen. Als je een zaklamp tegen je scherm aan zet zal je toch door het terugkomende licht moeten kunnen zien of je LCD wel functioneert.

De oorzaak kan ook in de LCD driver of kabel kunnen zitten.
Ik heb de kabels nog niet verwisseld, dit ga ik komende dagen doen.
Als ik met een lamp op het scherm schijn zie ik niets. Maar het scherm zelf is niet kapot want die heb ik dus op een andere laptop geprobeerd en daar werkt ie.

Hoe kan ik erachter komen of het aan de driver ligt? En is dit eenvoudig te verhelpen?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59
MasterJesseS1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:15:

Als ik met een lamp op het scherm schijn zie ik niets. Maar het scherm zelf is niet kapot want die heb ik dus op een andere laptop geprobeerd en daar werkt ie.
Dat snap ik, maar het scherm bestaat in principe uit 2 delen, dus ik probeer eerst uit te sluiten welke van de 2 niet werkt.
Als alleen de backlight niet werkt, dan zou je met een felle lamp (als de PC aan is natuurlijk) nog wel het LCD moeten kunnen bekijken.

Als de LCD niet werkt, is het wel vaak mogelijk om met de helderheid aanpassen, te zien dat het backlight nog functioneert.

Als zowel de backlight als de LCD niet werken is het puur zwart.

De oorzaak zou kunnen liggen in de
- aansturing (moederbord)
- connector (moederbord/satellite bord, makkelijker te repareren)
- of kabel (makkelijk te repareren)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• MasterJesseS1
dragonhaertt schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:31:
[...]

Dat snap ik, maar het scherm bestaat in principe uit 2 delen, dus ik probeer eerst uit te sluiten welke van de 2 niet werkt.
Als alleen de backlight niet werkt, dan zou je met een felle lamp (als de PC aan is natuurlijk) nog wel het LCD moeten kunnen bekijken.

Als de LCD niet werkt, is het wel vaak mogelijk om met de helderheid aanpassen, te zien dat het backlight nog functioneert.

Als zowel de backlight als de LCD niet werken is het puur zwart.

De oorzaak zou kunnen liggen in de
- aansturing (moederbord)
- connector (moederbord/satellite bord, makkelijker te repareren)
- of kabel (makkelijk te repareren)
Ik heb het probleem al een tijdje. Doordat m'n laptop niet werkte heb ik een paar maanden die van mijn vrouw gebruikt. Paar maanden geleden zag ik inderdaad wel wat als ik met een lamp op het scherm scheen. Nu heb ik t idee dat het scherm wel helemaal zwart is.

Ik ga eerst het kabeltje eens proberen.

Edit: ben ermee bezig maar had niet verwacht dat ik heel de laptop uit elkaar moest halen. Nog nooit gedaan dus het duurt wat langer en hopelijk sloop ik niks ;)

[Voor 7% gewijzigd door MasterJesseS1 op 03-03-2021 21:19]

• MasterJesseS1
Oke ik heb dus heel dat ding uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet en wonder boven wonder, hij werkt. Niks vervangen qua hardware, kabeltje van een andere laptop paste niet. Maar toch doet alles het weer, zal vast iets niet goed hebben gezeten oid

[Voor 7% gewijzigd door MasterJesseS1 op 04-03-2021 13:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee