Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 21:03
Mijn vraag
Ik wil de telefoongesprekken via de vaste telefoon laten verlopen via de Fritz!Box. Het aanmelden van de telefoon bij de Fritz!Box is gelukt. Alleen externe telefonie werkt nog niet. Ik denk dat ik ergens een (of meer?) kabels niet goed heb aangesloten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritz!Box 7590
Siemens Gigaset C1 (oud beestje, ik weet het)
Ziggo Connectbox

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In eerste instantie had ik de telefoonkabel die binnenkomt rechtstreeks in de Fritz!Box gestopt. Dan krijg ik een melding 'geen resources'. Op internet vond ik een beschrijving dat je een splitter moet gebruiken. Bij de Fritz!Box zit een splitter met verloopstukjes. Volgens de beschrijving moet het ene uiteinde in de Fritz!Box en het andere in tel1 van de Connectbox. Het derde uiteinde zou ik niet moeten gebruiken. De 'geen resources' melding is nu weg, maar ik krijg geen kiestoon, alleen gezoem. Ik vermoed dat ik toch nog iets niet goed heb aangesloten. Wat is de juiste aansluiting van de kabels?

http://serve.infoteur.nl

Beste antwoord (via joep doei op 05-03-2021 14:52)

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 20:55
mad-dog schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Die geeft ziggo niet vrij...
Ziggo maakt geen gebruik van SIP, hun telefoniesysteem maakt gebruik van PacketCable.

@joep doei Het is belangrijk dat je kijkt welk uiteinde van de splitter je aansluit aan de Fritzbox. Als de splitter bij hem modem geleverd is, staat er als het goed is ergens het woord "PSTN" of "TEL" op. Dat gedeelte moet in de telefoniepoort van het modem van Ziggo. Let er ook op dat je de juiste telefoniepoort van het Ziggo modem gebruikt, want vaak is er maar 1 actief terwijl het modem vaak 2 aansluitpoorten heeft!

Vervolgens log je in op de FritzBox en ga je naar Telephony->Telephony numbers en klik je bovenaan op het tabblad Line settings. In dat tabblad staat een sectie genaamd landline met een optie om in te schakelen. Klik die optie aan, en vervolgens op Apply. Daarna ga je naar telephony numbers, klik je op de knop New Telephone Number, waarna je de Landline optie kiest en de instructies daarbij volgt. Als je dat hebt gedaan, heb je de Ziggo lijn in de Fritzbox aangemeld.

Het telefoontoestel kun je via het Telephony->Telephone devices menu terugvinden. Als je daar vervolgens op het podloodje achter de naam van het toestel klikt, opent er een scherm met de secties Outgoing calls en Incoming calls. Kies bij Outgoing calls de Ziggo telefoonlijn die je bij de vorige alinea hebt ingesteld en bij Incoming calls voor React to all. Sla dat allemaal op.

Als het goed is, moet de telefoon nu werken zoals het hoort.

[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 04-03-2021 23:16 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zult op je Fritzbox een VOIP account moeten instellen incl. alle SIP gegevens?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50
joep doei schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:57:
Mijn vraag
Ik wil de telefoongesprekken via de vaste telefoon laten verlopen via de Fritz!Box. Het aanmelden van de telefoon bij de Fritz!Box is gelukt. Alleen externe telefonie werkt nog niet. Ik denk dat ik ergens een (of meer?) kabels niet goed heb aangesloten.

Fritz!Box 7590
Ziggo Connectbox

In eerste instantie had ik de telefoonkabel die binnenkomt rechtstreeks in de Fritz!Box gestopt. Dan krijg ik een melding 'geen resources'. Op internet vond ik een beschrijving dat je een splitter moet gebruiken. Bij de Fritz!Box zit een splitter met verloopstukjes. Volgens de beschrijving moet het ene uiteinde in de Fritz!Box en het andere in tel1 van de Connectbox. Het derde uiteinde zou ik niet moeten gebruiken. De 'geen resources' melding is nu weg, maar ik krijg geen kiestoon, alleen gezoem. Ik vermoed dat ik toch nog iets niet goed heb aangesloten. Wat is de juiste aansluiting van de kabels?
Heb je wel aangegeven dat je telefonie via een landline hebt in de Fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Will_M schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:59:
Je zult op je Fritzbox een VOIP account moeten instellen incl. alle SIP gegevens?
De Fritz!Box heeft een ingebouwde telefooncentrale die met een ouderwetse vaste telefoonverbinding kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

joep doei schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:12:
[...]

De Fritz!Box heeft een ingebouwde telefooncentrale die met een ouderwetse vaste telefoonverbinding kan werken.
En jij hebt een 'ouderwetse' PSTN lijn (of een ISDN lijn, da's in deze gelijk) wil je zeggen? Je Fritz werkt nu alleen als DECT centrale en kan z'n signaal niet kwijt op een 'Land-Line'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
mad-dog schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:09:
[...]

Heb je wel aangegeven dat je telefonie via een landline hebt in de Fritzbox?
Ja. Maar wat ik wel vreemd vind: Ik zie bij mijn eigen telefoonnummer onder 'voorkeuze' het volgende verschijnen: *10#. Dat heb ik niet ingevoerd en ik weet niet hoe ik dat weg krijg. Kan dat (een deel van) het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Will_M schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:14:
[...]

En jij hebt een 'ouderwetse' PSTN lijn (of een ISDN lijn, da's in deze gelijk) wil je zeggen? Je Fritz werkt nu alleen als DECT centrale en kan z'n signaal niet kwijt op een 'Land-Line'.
Ik heb de meest ouderwetse vorm, geen ISDN. En inderdaad, het signaal komt niet in de landline terecht, klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

joep doei schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:17:
[...]

Ik heb de meest ouderwetse vorm, geen ISDN. En inderdaad, het signaal komt niet in de landline terecht, klopt helemaal.
Ik dacht dat je zei dat je Ziggo had? Althans: Ik kan me niet voorstellen dat KPN (bijvoorbeeld) een Ziggo Connectbox gebruikt om signalen via PSTN door te laten zetten :+
joep doei schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:57:
Mijn vraag

Fritz!Box 7590
Ziggo Connectbox

[ Voor 59% gewijzigd door Will_M op 02-03-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Will_M schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:19:
[...]

Ik dacht dat je zei dat je Ziggo had? Althans: Ik kan me niet voorstellen dat KPN (bijvoorbeeld) een Ziggo Connectbox gebruikt om signalen door te laten zetten :+

[...]
Ja, ik kan natuurlijk bellen via Ziggo. Maar de Fritz!Box heeft allerlei leuke functies voor telefonie die ik graag wil gebruiken. Zo is de ouderwetse telefoon weer helemaal bij de tijd, dacht ik. Maar ja, dan moet ik wel de meest basic functie aan de praat krijgen, nl. gewoon bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

joep doei schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:27:
[...]

Ja, ik kan natuurlijk bellen via Ziggo. Maar de Fritz!Box heeft allerlei leuke functies voor telefonie die ik graag wil gebruiken. Zo is de ouderwetse telefoon weer helemaal bij de tijd, dacht ik. Maar ja, dan moet ik wel de meest basic functie aan de praat krijgen, nl. gewoon bellen.
Dan zul je dus de SIP (account) gegevens moeten hebben welke Ziggo voor jouw account gebruikt om middels VOIP te kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Will_M schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:29:
[...]

Dan zul je dus de SIP (account) gegevens moeten hebben welke Ziggo voor jouw account gebruikt om middels VOIP te kunnen bellen.
Sip is toch voor internet-telefonie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Will_M schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:29:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

joep doei schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:41:
[...]

Sip is toch voor internet-telefonie?
Als je het zo wilt noemen dan is dat inderdaad 'Internet' telefonie.... Ik noem het VOIP (Voice Over IP) en de bitjes/bytes daarvoor lopen extern via het internet (TCP/IP - UDP protocol) óver het 'grote boze internet'.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 02-03-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Het is niet de bedoeling om VOIP te gebruiken. De Fritz!Box is in feite een wifi router en telefooncentrale in één kastje. Het wifi-deel werkt. Nu wil ik de ingebouwde telefooncentrale aansluiten zodat ik over mijn bestaande lijn naar buiten kan bellen. De dect-telefoon wordt al herkend door de Fritz!Box, en ik heb dat ik telefoonnummer e.d. goed heb ingegeven in de Fritz!Box. Alleen de verbinding van de telefooncentrale in de Fritz!Box met de telefoonlijn krijg ik niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@joep doei Hier staan alle instructies om analoge telefonie bij een FRITZ!Box 7590 in te stellen:

https://avm.de/service/fr...age=1&category=153&query=

En dan specifiek deze twee:
https://avm.de/service/fr...-in-FRITZ-Box-einrichten/
https://avm.de/service/fr...e-an-FRITZ-Box-einsetzen/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Dank je. Volgens mij klopt de softwarematige kant allemaal wel. Ik vermoed dat ik de kabels niet goed heb aangesloten.
Als ik via de connectbox wil bellen dan stop ik de inkomende kabel in aansluiting Tel1. Dat werkt.
Als ik via de Fritz!Box wil bellen en ik stop diezelfde inkomende kabel in aansluiting fon1 op de FB doe, dan krijg ik de melding 'geen resources'.
Als ik de inkomende kabel in de Connectbox laat zitten, en Tel2 van de connectbox verbindt met fon1 van de Fritz!Box, dan komt de 'geen resources' melding niet. Maar ook geen kiestoon, alleen een soort gebrom. Ik heb het idee dat ik nog (andere?) kabels in andere poorten moet pluggen. Ik ben hiervoor op zoek naar de juiste configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Dank je. Als ik bij jouw bron doorklik bij Verkabelung überprüfen dan lijkt het er toch op dat de Fritz!Box rechtstreeks aangesloten moet worden zonder tussenkomst van de Connectbox.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vey-V0j8dzYXWsyLOk1stLYX6LA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NDn94WMXvzz3LiLScBJ0Z8ct.png?f=user_large
Op deze wijze kreeg ik juist de 'geen resources' melding. Maar ik ga het nog een keer zo proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Laatst online: 03-01 19:20
Heb je een fritz!box splitter kabel ? (1 kant rj45 en andere kant RJ11 zwart tel opschrift en 1x RJ11 dsl opschrift )
Pin3 en pin6 RJ45 naar middelste RJ11 als je zelf een kabel wilt maken!

De rj45 moet in de DSL ingang van je fritz de zwarte RJ11 naar je Connectbox telefoon aansluiting met kiestoon!

Dan moet als je gebeld wordt Fixed Line gaan knipperen en moet je ook uit kunnen bellen naar de Fixed Line als je software instellingen OK zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door theuser op 03-03-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34

-ET-

Phone Home

Wat ik even niet snap is of je nu een analoge lijn hebt (KPN?) of dat je een telefonie abonnement hebt bij Ziggo. Dat is namelijk VoIP. Het ompluggen van je toestel van TEL1 van de connectbox naar je FritzBox gaat niets doen. De Fritzbox wil voor zover ik weet de inkomende kabel van je ADSL gebruiken om de telefoon signalen overheen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
-ET- schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:06:
Wat ik even niet snap is of je nu een analoge lijn hebt (KPN?) of dat je een telefonie abonnement hebt bij Ziggo. Dat is namelijk VoIP. Het ompluggen van je toestel van TEL1 van de connectbox naar je FritzBox gaat niets doen. De Fritzbox wil voor zover ik weet de inkomende kabel van je ADSL gebruiken om de telefoon signalen overheen te doen.
Ik denk dat het daar ook op neerkomt.
Betere oplossing is het nummer van Ziggo te porteren naar een partij als Cheapconnect, dat werkt uitstekend samen met de Fritzbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
@ -ET- De fritz!box is een volledige telefoon centrale die de mogelijkheid heeft een analoge lijn als ingang te gebruiken. Ziggo (en vele andere providers) heeft een poort die dit nadoet waar je een gewone telefoon op kan aansluiten.
Deze aansluiting kan gewoon naar de fritzbox maar wel op de goede pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Laatst online: 22:34

-ET-

Phone Home

theuser schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:26:
@ -ET- De fritz!box is een volledige telefoon centrale die de mogelijkheid heeft een analoge lijn als ingang te gebruiken. Ziggo (en vele andere providers hebben een poort die dit nadoet waar je een gewone telefoon op kan aansluiten.
Deze aansluiting kan gewoon naar de fritzbox maar wel op de goede pinnen.
Klopt maar volgens mij heeft hij geen Analoge lijn. Maar een VoIP lijn van ziggo.

[edit]
of bedoel je dat de TEL1 poort een PSTN poort 'emuleert' met het betreffende nummer erop? Dan zou je tus van de TEL1 op de Connectbox naar de ADSL aansluiting op de FritzBox moeten.

[ Voor 16% gewijzigd door -ET- op 03-03-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Dat maakt niet uit de aansluiting van ziggo doet een analoge lijn na anders zou je er geen normale telefoon op kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Krijg je de volgende 2 opties wel te zien bij het aanmaken van een telefoonnr?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJb0lFO1jPt-m3HhBbfVhE9rMq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmzHKJTRXataTmH6bGKOm8zE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHE9IRZEwN-oneDwTAjAxAqAvJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aaDaIOfrke94tlN5L0S82AtP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 20:19
Even terug naar het begin.

Je hebt telefonie van Ziggo en je wilt via de Fritzbox bellen ?

Als dat zo is moet je een account aanmaken bij bijvoorbeeld cheapconnect o.i.d.

Je kiest daar een willekeurig nummer.
Bij de instellingen van cheapconnect kan je aangeven welk nummer er meegezonden moet worden. Dit kan het nummer zijn van Ziggo.

In deze situatie bel je naar buiten via de Fritzbox en ontvang je telefoontjes via Ziggo op de connectbox.

Je hebt dan 2 toestellen nodig.

Je kan ook je nummer porteren naar een Sip provider.

Klopt dit zoals je het wilt?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
MdO82 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:52:
Even terug naar het begin.

Je hebt telefonie van Ziggo en je wilt via de Fritzbox bellen ?

Als dat zo is moet je een account aanmaken bij bijvoorbeeld cheapconnect o.i.d.

Je kiest daar een willekeurig nummer.
Bij de instellingen van cheapconnect kan je aangeven welk nummer er meegezonden moet worden. Dit kan het nummer zijn van Ziggo.

In deze situatie bel je naar buiten via de Fritzbox en ontvang je telefoontjes via Ziggo op de connectbox.

Je hebt dan 2 toestellen nodig.

Je kan ook je nummer porteren naar een Sip provider.

Klopt dit zoals je het wilt?
Dit is echt de reinste onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Ik lees jullie reacties en ik snap dat ik niet duidelijk ben geweest. Ik neem een alles-in-een pakket af bij Ziggo. Ik ging er zomaar van uit dat de telefonie daarbij hetzelfde is als een analoge lijn. Maar ik begrijp dat dat niet zo is? Het is een VOIP-signaal dat in de connectbox wordt omgezet in een analoog signaal dat mijn telefoon begrijpt?
Dat is eigenlijk wel logisch. Grappig hoe je dat soort voor de hand liggende dingen kunt missen.
Oké, dus zou het goed gaan als het uitgaande signaal van de connectbox naar een telefooningang van de fritz!box gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 00:41
Ik heb destijds deze handleiding gebruikt voor mijn Ziggo aansluiting incl dect telefoon:

https://media.wifimedia.e...leiding-ziggokpn-7490.pdf

Waarschijnlijk ook toepasbaar voor de 7590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
joep doei schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:44:
Ik lees jullie reacties en ik snap dat ik niet duidelijk ben geweest. Ik neem een alles-in-een pakket af bij Ziggo. Ik ging er zomaar van uit dat de telefonie daarbij hetzelfde is als een analoge lijn. Maar ik begrijp dat dat niet zo is? Het is een VOIP-signaal dat in de connectbox wordt omgezet in een analoog signaal dat mijn telefoon begrijpt?
Dat is eigenlijk wel logisch. Grappig hoe je dat soort voor de hand liggende dingen kunt missen.
Oké, dus zou het goed gaan als het uitgaande signaal van de connectbox naar een telefooningang van de fritz!box gaat?
Ja en vermoedelijk wel maar dan moet het telefoon signaal wel op de goede pinnen op de RJ45 DSL connector aangeboden worden (zie mijn eerste post)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
joep doei schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:44:
Klopt. Dat is waar theuser in "Dect-telefonie van Ziggo achter Fritz!box 7590" het over had.

En dan is het belangrijk dat je kiest voor "landline" zoals mad-dog in "Dect-telefonie van Ziggo achter Fritz!box 7590" beschrijft en ook op blz. 15 staat van het document waar ChiMan in "Dect-telefonie van Ziggo achter Fritz!box 7590" naar linkt.

Je hebt dan helemaal niks te maken met VoIP aanbieders zoals cheapconnect, budgetphone, voipbuster, etc.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Laatst online: 02-05 20:55
mad-dog schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:47:
[...]

Ziggo maakt geen gebruik van SIP, hun telefoniesysteem maakt gebruik van PacketCable.

@joep doei Het is belangrijk dat je kijkt welk uiteinde van de splitter je aansluit aan de Fritzbox. Als de splitter bij hem modem geleverd is, staat er als het goed is ergens het woord "PSTN" of "TEL" op. Dat gedeelte moet in de telefoniepoort van het modem van Ziggo. Let er ook op dat je de juiste telefoniepoort van het Ziggo modem gebruikt, want vaak is er maar 1 actief terwijl het modem vaak 2 aansluitpoorten heeft!

Vervolgens log je in op de FritzBox en ga je naar Telephony->Telephony numbers en klik je bovenaan op het tabblad Line settings. In dat tabblad staat een sectie genaamd landline met een optie om in te schakelen. Klik die optie aan, en vervolgens op Apply. Daarna ga je naar telephony numbers, klik je op de knop New Telephone Number, waarna je de Landline optie kiest en de instructies daarbij volgt. Als je dat hebt gedaan, heb je de Ziggo lijn in de Fritzbox aangemeld.

Het telefoontoestel kun je via het Telephony->Telephone devices menu terugvinden. Als je daar vervolgens op het podloodje achter de naam van het toestel klikt, opent er een scherm met de secties Outgoing calls en Incoming calls. Kies bij Outgoing calls de Ziggo telefoonlijn die je bij de vorige alinea hebt ingesteld en bij Incoming calls voor React to all. Sla dat allemaal op.

Als het goed is, moet de telefoon nu werken zoals het hoort.

[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 04-03-2021 23:16 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Dank je @timmie1 dit ga ik vanavond proberen. Zo zou het zelfs mij toch moeten lukken. Ik laat weten of het me gelukt is.

Ja, het werkt. Superbedankt iedereen voor het meedenken. Ook bedankt voor jullie geduld met mijn foute aanname waar ik mijn vraag mee begon. Tweakers-community, ik ben trots op jullie!

[ Voor 43% gewijzigd door joep doei op 05-03-2021 14:52 ]

Pagina: 1