Toon posts:

Experia Box v10a + Experia Wifi (zwarte)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:55
Beste tweakers,

ik loop tegen een probleempje aan met de wifi verbindingen tussen de Experiabox v10a en Experia Wifi kastje (de zwarte) die op zolder staat.

Heeft altijd prima gewerkt, maar neefje had van de week wat problemen op zijn zolderkamer en dacht dat met een reset van de aanwezige Experia Wifi op zijn kamer op te lossen... bleek gewoon even een externe netwerkstoring te zijn... maar goed.

Sindsdien wil het niet meer lekker werken, als je bent ingelogd op de wifi en je loopt van beneden naar de zolder, dan probeert de wifi over te pakken maar dat gaat niet en vervolgens gaat het continue staan klapperen tussen boven en beneden... ofwel probeert boven te connecten, wordt geweigerd, gaat weer terug naar beneden connecten... na een kleine minuut ofzo probeert de telefoon de verbinding boven weer, weer geweigerd en weer terug naar beneden en ga zo maar door. Dit met alle devices waar we het mee proberen.

Uiteraard al rondgezocht en diverse forum topics bij KPN tegengekomen die basically allemaal hetzelfde zeggen: het advies komt erop neer dat men zegt schakel de wifi van de Experiabox uit en doe alleen de versterker, maar dan is de wifi beneden belabberd. Andere wat ik meermalen heb gelezen is zet op de ene 2,4ghz aan en op de andere alleen 5ghz, maar alleen 5ghz op de Experia wifi gaat zo te zien niet want 2,4 en 5ghz staan beide standaard aan, dus andersom gaat ook niet werken. Laatste meermalen gelezen advies is om de experiabox en de experia wifi op verschillende kanalen in te stellen... maar biedt ook geen oplossing.

Aan de Experiabox zelf is dus weinig veranderd qua instellingen, het is de wifi op zolder die een reset heeft gehad en daarna zijn de problemen begonnen. Op de Experia wifi kan je ook niet heel veel configureren behalve de kanalen instellen voor 2,4 en 5ghz.

Wat gaat hier verkeerd? Zie ik wat over het hoofd?

Edit: ter aanvulling, het lijkt erop alsof de Experia wifi het wachtwoord niet wil overnemen van de Experiabox, want als ik de wifi op de Experiabox helemaal uitzet dan kan ik niet met het ingestelde wachtwoord verbinden met de Experia wifi.

Edit2: Het lijkt niet eens zo, het is zo! Op de Experiabox is een eigen wachtwoord ingesteld voor het gemak, maar de Experia wifi neemt dit blijkbaar niet over, die pakt nog steeds het standaard wachtwoord van de sticker achterop de Experiabox.

Dit probleem lijkt in het verlengde te liggen van pogingen om het SSID aan te passen van de Experiabox, als je dat doet geeft de box ineens twee netwerken weer... dus de oude én de nieuwe naam. Er lijkt hier dus wat meer aan de hand te zijn.

Als iemand hier nog wat zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het graag, maar mijn inziens lijkt het erop dat er iets met de Experiabox aan de hand is... die wil niet helemaal meewerken blijkbaar.

[Voor 20% gewijzigd door MicGlou op 02-03-2021 20:02]

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:40
Na mijn weten moet je ook niet handmatig in de experiabox het ssid aanpassen als je de experia wifi gebruikt, maar via de kpn thuis app dit doen.
Of er daadwerkelijk 2 netwerken uitgezonden worden betwijfel ik, waarschijnlijker is dat je 1 keer het netwerk van de v10a ziet en 1 keer van de experia wifi. Makkelijk te controleren met een wifi analyzer app.

Zet de experia wifi eerst is uit, reset dan je modem en stel eerst je gewenste ssid en ww handmatig in of gebruik voor nu de standaard gegevens.
Wacht daarna 15 min en zet dan de experia wifi weer aan en druk na 5 seconden de reset knop net zolang in totdat alle ledjes aangaan en weer uit zijn en laat dan los. Wacht ca 5 min en pak dan de kpn thuis app de bij en log daarop in. Als alles goed is gegaan zie je daarin nu onder het tablad Internet de v10a en je experia wifi staan. Eventueel kun je nu alsnog je wifi gegevens aanpassen.

[Voor 3% gewijzigd door gjtm op 02-03-2021 20:32]

• MicGlou
gjtm schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:32:
Na mijn weten moet je ook niet handmatig in de experiabox het ssid aanpassen als je de experia wifi gebruikt, maar via de kpn thuis app dit doen.
Of er daadwerkelijk 2 netwerken uitgezonden worden betwijfel ik, waarschijnlijker is dat je 1 keer het netwerk van de v10a ziet en 1 keer van de experia wifi. Makkelijk te controleren met een wifi analyzer app.

Zet de experia wifi eerst is uit, reset dan je modem en stel eerst je gewenste ssid en ww handmatig in of gebruik voor nu de standaard gegevens.
Wacht daarna 15 min en zet dan de experia wifi weer aan en druk na 5 seconden de reset knop net zolang in totdat alle ledjes aangaan en weer uit zijn en laat dan los. Wacht ca 5 min en pak dan de kpn thuis app de bij en log daarop in. Als alles goed is gegaan zie je daarin nu onder het tablad Internet de v10a en je experia wifi staan. Eventueel kun je nu alsnog je wifi gegevens aanpassen.
Inmiddels ligt men te slapen op zolder, dus kan nu even niet verder. Pak het van de week weer op... had mijzelf inderdaad ook al bedacht eens even helemaal op 0 te beginnen om te zien wat het dan doet.

Wat betreft die dubbele SSID, bij mijn zoektocht naar een oplossing heb ik treffers gehad van meer mensen met hetzelfde probleem... dus ook een eigen naam bedacht maar het originele SSID bleef zichtbaar.

Lees hier bijvoorbeeld, iemand met vrijwel exact hetzelfde probleem: https://forum.kpn.com/int...s-op-experia-modem-487313

Of hier: https://forum.kpn.com/int...g-steeds-zichtbaar-493983

Overigens bij mijn eigen experiabox heb ik nooit de kpn thuisapp nodig gehad, deed de aanpassingen altijd rechtstreeks op het modem en het gaf nooit problemen... ook een 10a. Die heb ik thuis inmiddels niet meer want die is stuk gegaan. Maar op het apparaat zelf aanpassen zou toch eigenlijk prima moeten werken zonder tussenkomst van een app?

Maar goed, wordt vervolgd.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:12
Als je die eerste thread die je aangeeft helemaal had gelezen...

Die dubbele SSID komt van de ExperiaWifi.

Je kunt in de 1e EW inloggen op 192.168.2.150, wachtwoord staat op de achterkant.

• MicGlou
roches schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:59:
Als je die eerste thread die je aangeeft helemaal had gelezen...

Die dubbele SSID komt van de ExperiaWifi.

Je kunt in de 1e EW inloggen op 192.168.2.150, wachtwoord staat op de achterkant.
Die eerste heb ik helemaal gelezen, staat niets in wat dit helemaal bevestigd. Ja het wordt geopperd en is uiteraard heel goed mogelijk, maar nergens dat dit ook werkelijk het de oplossing zou zijn geweest. En uiteraard toen ik er mee bezig was is die EW ook gereset geweest, zoals het nu met het huidige ww probleem ook al meermalen is gedaan maar toch wordt het ww niet overgenomen...

Maar goed, wanneer ik er weer bij kan maar eens met de thuis app proberen zoals gezegd, wie weet ander resultaat...

• MicGlou
Ik zou nog even een terugkoppeling geven over het topic wat ik hier heb aangemaakt.

Wat een gezeur, van alles geprobeerd... ieder topic wat ik erover kon vinden die een andere werkwijze adviseerde gevolgd, probleem bleef hetzelfde... resets, op volgorde aansluiten etc. KPN thuis app bood ook geen soelaas.

Uiteindelijk heeft KPN het op afstand moeten verhelpen, blijkbaar blijft er nog wel eens wat steken aan de KPN kant waardoor bij een reset telkens de verkeerde/oude gegevens door de apparaten werden opgehaald en de Experia wifi daardoor ook niet de juiste gegevens ophaalde uit de experiabox.

Maar het werkt uiteindelijk... veel lastiger dan het hoort te zijn.

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:52
Ik zit hier ook te rommelen met die experiabox v10a. Ik krijg de 2,4 en 5 ghz netwerken niet gescheiden. Iemand hier al een oplossing voor?

• MicGlou
Worra schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:46:
Ik zit hier ook te rommelen met die experiabox v10a. Ik krijg de 2,4 en 5 ghz netwerken niet gescheiden. Iemand hier al een oplossing voor?
Helaas, de oplossing die er was heeft KPN onklaar gemaakt:

Zie: https://forum.kpn.com/int...n-2-4-ghz-en-5-ghz-478687

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:50

Jorissie87

No diggity

Een oud topic maar ga het toch proberen. Weet iemand of het inmiddels (weer) mogelijk is om met de Experiabox 10A de 2,3 Ghz en 5 Ghz frequenties te scheiden. Ik ben vandaag overgestapt naar Youfone VDSL en moet mijn daarom smarthome verlichting opnieuw instellen. Dit lukt niet en ik weet dat ik dit voorheen kon oplossen door tijdelijk mijn 5Ghz uit te zetten. Ik kom op internet zo snel niets tegen.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19

lier

MikroTik nerd

Geen idee, wat misschien wel werkt is om een DFS kanaal in te stellen waardoor het 1 tot 10 minuten duurt voordat deze uitzendt (ivm verplichte scan). Dat geeft wellicht voldoende tijd om je smarthome apparaten weer aan te laten melden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:27
Jorissie87 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:39:
Een oud topic maar ga het toch proberen. Weet iemand of het inmiddels (weer) mogelijk is om met de Experiabox 10A de 2,3 Ghz en 5 Ghz frequenties te scheiden. Ik ben vandaag overgestapt naar Youfone VDSL en moet mijn daarom smarthome verlichting opnieuw instellen. Dit lukt niet en ik weet dat ik dit voorheen kon oplossen door tijdelijk mijn 5Ghz uit te zetten. Ik kom op internet zo snel niets tegen.
Precies hetzelfde probleem hier...

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:50

Jorissie87

No diggity

Net gebeld met Youfone en natuurlijk precies wat ik had verwacht. Een vriendelijke medewerkster zonder enige technische kennis met een draaiboek. Ik kreeg meerdere "oplossingen" die obviously nooit gaan werken. Uiteindelijk de conclusie (die ik eigenlijk al wist) dat zij dit niet ondersteunen..

Iets verder gegoogled en kwam dit Topic met mogelijk antwoord tegen. Ik ben nu aan het werk maar ga het vanavond eens proberen. @Munki wellicht heb jij er ook iets aan!

-Update: Ik heb bovenstaande geprobeerd (hotspot op telefoon met 2,4 Ghz, SSID en Wachtwoord identiek aan Wifi thuis, Router uitgezet, lampen gekoppeld via hotspot met tweede telefoon, router opnieuw aangezet) en dit werkte! Het is een workaround maar alles werkt weer naar behoren. Het is alleen niet ideaal voor mensen die regelmatig nieuwe devices toevoegen en verwijderen.

[Voor 32% gewijzigd door Jorissie87 op 25-01-2022 18:57]

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee