Halogeen naar LED ivm kapotte trafo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superted2
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-09-2021
Hallo,

Hoor graag jullie kennis omdat ik er zelf niet helemaal uitkom.

Had eerst een hanglamp met 8 halogeen G4 lampjes er in. Nu is de ring trafo kapot. Daarom dacht ik dat het slimmer is om de overstap te maken naar led lampen. heb ondertussen de led lampjes in huis hier onder de info ervan.

Kom er niet uit wat voor trafo ik hier voor nodig heb voor 8 van led lampjes wil ze ook graag kunnen dimmen.

Ingangsspanning: AC/DC 12 V
Item Naam: SMD5733 Led lamp
Base Type: G4
materiaal cover: Silicon
Emitting Kleur: Warm Wit (2700-3200 k) of wit (6000-6500 k)
LED type: SMD5733 6 Leds
ingangsspanning: DC12V
uitgangsvermogen: 1.5 W
dimensie: H32mm * D9mm
kijkhoek: 180 graden
Werktemperatuur:-20 tot 60
lange levensduur: > 50,000 uur
certificering: CE & RoHS

Hoor graag jullie gedachte gang hier over welke trafo (eventueel Ring) en wand dimmer ik hier voor nodig heb.

Alvast super bedankt _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://meegaled.nl/led-g4-12v-6-smd5733-warmwit

Ze zijn dus wel dimbaar. Je moet dus een 12v dimbare voeding hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superted2
Hoi Memphis bedankt voor je info.

Dat weet ik, maar de vraag is dan welke want die door de bomen het bos niet meer? Want ook daar in blijkbaar ook zoveel verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 14:59
Je hebt 8 lampjes van 12V met een vermogen van 1,5W.

Dan heb je dus 12W aan vermogen nodig op 12V.

Een willekeurige voeding genoemd van 12V en 1A (1000mA) is dan voldoende.
Hoger mag, want de lampjes trekken niet meer dan ze nodig zijn). Lager mag niet want dan heb je niet voldoende vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superted2
S-te-fan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:22:
Je hebt 8 lampjes van 12V met een vermogen van 1,5W.

Dan heb je dus 12W aan vermogen nodig op 12V.

Een willekeurige voeding genoemd van 12V en 1A (1000mA) is dan voldoende.
Hoger mag, want de lampjes trekken niet meer dan ze nodig zijn). Lager mag niet want dan heb je niet voldoende vermogen.
Bedankt S-te-fan, dat is duidelijk denk ik.

Nog een vraag als ik daar een smart wifi led dimmer erbij wil zetten die komt toch na de voeding Als ik het goed heb?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De meeste van die dimmers komen inderdaad na de voeding. Maar je hebt ook "gewone"wifi dimmers (bijvoorbeeld een Shelly Dimmer) waar je een standaard dimbare ledlamp mee kunt dimmen. Die zou je ook kunnen toepassen maar dan heb je een dimbare ledvoeding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superted2
Septillion schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:36:
De meeste van die dimmers komen inderdaad na de voeding. Maar je hebt ook "gewone"wifi dimmers (bijvoorbeeld een Shelly Dimmer) waar je een standaard dimbare ledlamp mee kunt dimmen. Die zou je ook kunnen toepassen maar dan heb je een dimbare ledvoeding nodig.
septillion

Oke ik ga eens opzoek naar de spullen.

Bedankt allemaal voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 15:33
Let wel op als je een normale trafo gebruikt: Vaak zijn die G4 LED lampjes berekend op een elektronische trafo die een hoge frequentie heeft waardoor de gelijkgerichte spanning in de LED ook rond de 12 VDC ligt.

Bij het gebruik van een conventionele transformator is dit dan bijna 17 VDC in de LED en kunnen ze minder lang mee gaan. Iets waar ik niet bij stil stond toen ik mijn G4 lampjes vervangen had, maar de waarschuwing stond wel op de verpakking gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superted2
Hallo Frank_B,

Heb deze trafo bestel https://nl.aliexpress.com/item/33010332202.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.4b454c4d90saxA deze kan ook dimmen.

Heb een deze Smart wifi dimmer besteld https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.4b454c4d90saxA

Neem aan dat deze voor de Trafo moet komen. Het is voor mij de eerste keer dat ik met LED trafo/voeding en zo werk.
Hoor graag jou gedachten hier over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 15:33
In theorie zou het moeten werken. Die dimmer geeft echter geen minimaal vermogen, dus het kan zijn dat dit nog een probleem gaat worden. De belasting van 8x 1,5W zou voldoende moeten zijn voor de minimale belasting van je transformator.

In de recensies lees ik wisselende resultaten. Met name radio gestuurde dimmers worden niet aanbevolen vanwege interferentie.

Maar het beste kan je het gewoon zelf proberen. Dat spul uit China is niet altijd even betrouwbaar, maar vaak werkt het gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superted2
Frank__B schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:57:
In theorie zou het moeten werken. Die dimmer geeft echter geen minimaal vermogen, dus het kan zijn dat dit nog een probleem gaat worden. De belasting van 8x 1,5W zou voldoende moeten zijn voor de minimale belasting van je transformator.

In de recensies lees ik wisselende resultaten. Met name radio gestuurde dimmers worden niet aanbevolen vanwege interferentie.

Maar het beste kan je het gewoon zelf proberen. Dat spul uit China is niet altijd even betrouwbaar, maar vaak werkt het gewoon prima.
Bedankt voor de info we gaan het gewoon proberen.
Pagina: 1