Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55
Sinds 2019 heb ik zonnepanelen op mijn dak.
Het viel me zojuist op dat mijn aardkabel los op mijn dak ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft2mTDJEe_eg3E0-HZjD-kfqKBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnQWRIGMvU29p0Y7IfdPgAGd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvsPulbEq8XqQZvMNz9bGe-Su2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQ3fjwNYbOU2T5VAANkSLOOl.jpg?f=fotoalbum_tile

Foto's van onder mijn ZPs en losse aardkabel (ligt normaal onder de zonnepanelen.

De aardkabel is verbonden met mijn omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfvGvTDM-LPJ47kufiql2Ds8PRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n56Gq4Ey90A5mBetImdVy1O8.jpg?f=fotoalbum_tile

Zijn mijn zonnepanelen op de juiste manier geaard?
Moet de aardkabel niet verbonden zijn met iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Ziet er allemaal niet heel fris uit. Ik zou me nog het meeste zorgen maken om het akelig dunne witte snoertje dat naar de omvormer lijkt te gaan. Dat is toch hopelijk geen houshoudsnoer?

Herstel, dat lijkt een datakabel. Invoer is van achteren. Nouja een datakabel heeft ook niets te zoeken in een werkschakelaar.

[ Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 02-03-2021 17:28 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En binnen hebben ze het zo gedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btECdJosQzhNO-lHzN6wCruBvt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYP0IjNTaezuEFDTIcLdatLl.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder gekheid, er is niks geaard. Enkel de plas water na een regenbui.
Zijn amp oogjes waren op waarschijnlijk en de klus moest af.

Ik kan trouwens ook een Unger schoonmaakset van harte aanbevelen. ;)
Met zeephouder.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2021 17:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:51

Crazy-

Best life ever

🥺 wat een ramp.... cowboy aansluiting dit.

Nee de panelen zijn op deze manier niet vereffend. Dat is duidelijk. (Losse kabel)

Die UTP kabel hoort absoluut niet in de werkschakaar.

En van toe-wraps heeft men ook niet gehoord blijkbaar. Is het nou zoveel moeite alles netjes op te binden etc? Edit: wel toe-wraps maar op deze manier weinig waarde; de boel hangt nog los op het dak 🙈

Terugfluiten die gasten en laten herstellen oh 2019 al....

Tevens dient die aarde 4mm2 te zijn minimaal. Het lijkt nu op 2,5mm2

[ Voor 20% gewijzigd door Crazy- op 02-03-2021 17:41 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Met veel haast of weinig geduld gedaan. (Het plakband zit nog aan de profielen)

De doos op de 3e foto ziet er overigens ook niet geheel waterdicht uit (veel meuk onderin) en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Misschien toch maar eens een beetje klagen bij de firma die dit is komen doen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
Crazy- schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:37:

Die UTP kabel hoort absoluut niet in de werkschakaar.

Tevens dient die aarde 4mm2 te zijn minimaal. Het lijkt nu op 2,5mm2
Het is inderdaad een datakabel. Mag de datakabel zo blijven of is dit gevaarlijk?
Als het niet in de werkschakelaar mag, wat is dan de oplossing?

De aardkabel is 6mm2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OO4fjT4cjwBE2gZxmi4hvhk_ZCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXxvSWszBXBP8ZlDIBLhU7rU.jpg?f=fotoalbum_large
Hippocampus schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:43:

De doos op de 3e foto ziet er overigens ook niet geheel waterdicht uit (veel meuk onderin) en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEn-8TluUTm7dbA7_bGabweuw88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BakN45cGzfD5GaPA4hgAwZmX.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit onderin werkschakelaar een gat. Waarschijnlijk is de meuk erin gekomen door de wind. Kan ik een schroefdop kopen als oplossing?

Ik neem morgen contact op met de installateur. Naast het vragen om mijn zonnepanelen te aarden, welke dingen moeten er nog aangepast worden?

Als de installateur mijn systeem gaat aarden, moet het op een paneel of moeten alle panelen geaard worden?

[ Voor 3% gewijzigd door ChiMan op 02-03-2021 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ChiMan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Het is inderdaad een datakabel. Mag de datakabel zo blijven of is dit gevaarlijk?
Als het niet in de werkschakelaar mag, wat is dan de oplossing?

De aardkabel is 6mm2
[Afbeelding]

[...]
Oke, prima 6mm2!

Gevaarlijk niet, maar datakabel & electra kabel in 1 doos (niet gescheiden) is niet zoals het hoort... bij een keuring (NEN) valt dit keihard af
[Afbeelding]

Er zit onderin werkschakelaar een gat. Waarschijnlijk is de meuk erin gekomen door de wind. Kan ik een schroefdop kopen als oplossing?
Schroefdop met evt 'langs het randje' secondelijm of kit om het echt dicht te krijgen. Blijft het netjes in doos.
Maar je belt de installateur: laat hen dit allemaal netjes oplossen
Ik neem morgen contact op met de installateur. Naast het vragen om mijn zonnepanelen te aarden, welke dingen moeten er nog aangepast worden?

Als de installateur mijn systeem gaat aarden, moet het op een paneel of moeten alle panelen geaard worden?
Elk paneel heeft zijn eigen aardpunt gat; met het juiste materiaal kunnen ze daar met zelfborende boutjes (deze 'vreet' zich een beetje in het materiaal, maakt het kaal, om de correcte aansluiting te krijgen) de panelen & het materiaal aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Crazy- uitsluitend de constructie dient toch geaard te worden, niet de panelen zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

@Crazy- Elk paneel aarden? Bij zijn alleen de 2 rekken geaard; panelen zitten daar toch op vast dus is toch 1 geheel?

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:16:
@Crazy- uitsluitend de constructie dient toch geaard te worden, niet de panelen zelf?
Elke paneel afzonderlijk doorgelust. Er is namelijk (normaal) geen geleidende verbinding tussen paneel & materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Pazo schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:28:
@Crazy- Elk paneel aarden? Bij zijn alleen de 2 rekken geaard; panelen zitten daar toch op vast dus is toch 1 geheel?
Het wordt geen geheel door de montage. De poedercoating van de panelen verbreekt de geleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-03 09:46
Wel of niet elk paneel afzonderlijk aarden ligt aan het montagesysteem, sommige vereffenen op de klem of het aanligvlak van het paneel, sommige doen dit niet. (klem heeft dan een scherp detail om de geanodiseerde laag op het paneel te doorbreken.) Je zou even moeten uitzoeken hoe dit bij van der Valk zit, weet niet of die vereffenen op de klem. Er zijn aardingsclips beschikbaar die je met een waterpomptang op de rand van een paneel kunt plaatsen om zo de draad te verbinden/ bevestigen.

@pazo voor sommige system werkt dit inderdaad zo, in de ene richting zijn de panelen onderling vereffend op de klem, in de andere richting moet met een kabel verbonden worden.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen... op 03-03-2021 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiMan
Update:

Installateur is langs geweest en heeft mijn systeem geaard.
Ook is het gat (onder) in de werkschakelaar gedicht.

Allen bedankt!
Pagina: 1