onetime schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:49:
[...]
Ik heb de term "camber" wel eens gehoord. Dat is hoe scheef de wielen op de weg staan. Naar binnen gekanteld, zodat in snel genomen bochten er zoveel mogelijk grip is. Heeft BMW dat meer dan gemiddeld? Dan zouden de banden standaard scheef slijten en eerder aan hun eind kunnen zijn. En als je dan ook nog "sportief" rijdt...
Meer dan de gemiddelde auto op de weg? Vaak wel maar niet altijd/persé.
Bij de modellen met wat dikkere blokken er in hebben het eerder dan basis modellen met 3/4 cilinders zowel benzine als diesel.
Maar dit is over het algemeen zodanig subtiel dat het in de praktijk relatief weinig uitmaakt voor de slijtage van de banden.
De rijstijl heeft hier nog steeds de meeste invloed op.
Maar het is eerder een kwestie van het soort onderstel wat je hebt. De alledaagse modellen met kleine motoren staat over het algemeen wat rechter op hun voeten dan uitvoeringen met een sportonderstel, M-technic onderstel of een echte M serie auto.
Ik heb nu een aantal BMW's gehad variërend van 525TDS(E34), 525iX(E34) tot een 740i(E39).
Opvallend was wel dat de 525TDS meer negatieve camber leek te hebben dan de 525iX, maar ik vermoed dat dat te danken is aan het AWD systeem van de iX(deze stond ook hoger op de ophanging).
De 740i daarentegen heeft toch een bult meer vermogen en RWD, deze had een M-sport onderstel en stond redelijk laag en met aanzienlijk meer negatieve camber dan de andere 2 bakken.
FWD auto's hebben dit überhaupt nauwelijks, maar het komt wel eens voor.
Tenzij je het over die gare stance hype hebt, dat is een ander verhaal...