Toon posts:

Hoeveel km gaan deze banden nog mee?

Pagina: 1
Acties:

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn achterbanden gaan nu bijna 150.000 km mee op een Dacia Logan MCV, ik rijd behoorlijk hard door bochten en had al veel minder profiel verwacht. Wel adviseerde de monteur bij het verwisselen van mijn voorbanden deze ook te doen, middenin was t profiel nog voldoende, maar de zijkant sleet harder volgens hem, maar hij kon dat niet goed uitleggen, hij was vooral van mening dat er iets nieuws op moest.

Wat is jullie mening?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:51
@Chickendorp Ik zou ze gewoon vervangen. In het vervolg ook gewoon de nieuwe banden achter monteren en achterbanden naar voren zetten.
Je rijdt nu met banden die al droogtescheuren vertonen, die dingen zijn naast versleten ook gewoon hard. Door de oude achterbanden naar voren te leggen rijd je ze sneller op, vervang je steeds per 2 ipv per 4 en is je auto veel voorspelbaarder qua rijgedrag.

• Chickendorp
  • Niet online
@_JGC_ Bedankt voor je input, kun je uitleggen waarom een auto voorspelbaarder is qua rijgedrag als je de oude achterbanden naar voren verplaatst? Dan is het profiel toch al een stukje minder?

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:27

LankHoar

Langharig tuig

@Chickendorp ben geen expert maar daar de banden waar al mee gereden is ouder zijn, ingereden en waarschijnlijk ook een ander model (vooral als ze er al jaren op liggen willen modellen wel eens veranderen), zal dit gewoon een net wat andere rij-ervaring geven.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Acties:
  • +11Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-02 15:16
jep schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:42:
Mijn vriendin rijd met d'r alfa 147 soms behoorlijk asociaal. Wheelies komen ook nog wel eens voor en hard wegtrekken ook.

Edoch, ze rijd nu al 80k km's op d'r 1e banden en op 't oog zit er nog genoeg profiel op. We zullen 't horen, bij de 80k beurt. ;)
Wheelies met een FWD auto die op een goeie dag 100pk produceert?

Wat heb jij gerookt?

Wel grappig dat dit antieke draadje revived is 8)7

[Voor 5% gewijzigd door w4v3g0d op 02-03-2021 15:42]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-03 13:24
Chickendorp schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:02:
@_JGC_ Bedankt voor je input, kun je uitleggen waarom een auto voorspelbaarder is qua rijgedrag als je de oude achterbanden naar voren verplaatst? Dan is het profiel toch al een stukje minder?
In principe wil je met een voorwiel-aangedreven auto de slechtste banden voor hebben. Dit omdat je in je stuur kunt voelen hoeveel grip je wel/niet hebt, je achterbanden dan in principe altijd meer grip hebben dan je voorbanden, en daar op kunt corrigeren.

Het moment dat je je slechtste banden achter hebt, kan het zijn dat je onverwachts een uitbrekende achterkant hebt doordat de banden over het kritieke grip-punt heen gaan. En doordat je geen controle hebt over je achterwielen, immers zowel je stuur-input als je gaspedaal zitten alleen aan je voorwielen vast, ben je passagier geworden in je eigen auto.

Enige wat je kunt doen is remmen, waardoor het zwaartepunt naar voren verplaatst wordt en de druk op de achterbanden nog lager wordt, waardoor het punt van grip nog weer verder weg komt te liggen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:00
Dat is een beste kick vanuit 2006.

Als je voorbanden grip verliezen dan krijg je onderstuur en glij je rechtuit. Als je achterbanden grip verliezen dan ga je achterstevoren.

Verder slijten ze achter niet veel, dus op moment dat je banden voor op zijn, zit er achter nog ruim voldoende profiel op. Daar kun je voor nog best een stuk mee rijden. Met als voordelig gevolg dat je banden niet uitdrogen achter. Zie ook de scheur links in de groef.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Je auto wil van nature gewoon z'n weg vervolgen. Als jouw voorbanden onvoldoende grip hebben ga je gewoon rechtdoor of merk je aan het stuur al dat de auto op de grenzen van de prestaties van de band zit. Als dat gebeurt merk je dat, gas terug en je krijgt de controle terug.
Als jouw achterbanden in een bocht grip verliezen, volgt je auto niet meer het spoor dat is ingezet door je voorwielen, maar duwt je auto de kont om en sta je andersom. Ga je remmen (eerste natuurlijke reactie), verschuift het zwaartepunt van de auto verder naar voren, nog minder grip achter en ga je nog harder om.

Wat je nu hebt is splinternieuwe soepele voorbanden met 8mm profiel en verouderde banden met droogtescheuren en 2,5-3mm profiel achter. Je komt een bocht inzetten, het voelt veilig want je voorbanden sturen heerlijk met dat nieuwe rubber en dan ineens heb je achter geen grip meer en ga je om.

In plaats van 150.000km doorrijden met dezelfde achterbanden tot ze hard zijn en om de 50.000km een set nieuwe voorbanden kan je beter de achterbanden naar voren doen als de voorbanden op zijn, om 35.000km later hetzelfde weer te doen. Alternatief is om tussentijds (bij de beurten of zomer/winter wissels) voor en achter te wisselen zodat voor en achter tegelijk op zijn.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:00

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:@Chickendorp Het is in principe niet de bedoeling een topic van 15 jaar uit de krochten van tweakers naar boven te halen voor je eigen vraag. Je hebt je eigen vraag, dus maak dan een eigen topic aan. Ik splits dit topic daarom ook af, zodat het oorspronkelijke topic lekker van z'n oude dag kan blijven genieten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 15:18
ThunderNet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:38:
[...]

In principe wil je met een voorwiel-aangedreven auto de slechtste banden voor hebben. Dit omdat je in je stuur kunt voelen hoeveel grip je wel/niet hebt, je achterbanden dan in principe altijd meer grip hebben dan je voorbanden, en daar op kunt corrigeren.

Het moment dat je je slechtste banden achter hebt, kan het zijn dat je onverwachts een uitbrekende achterkant hebt doordat de banden over het kritieke grip-punt heen gaan. En doordat je geen controle hebt over je achterwielen, immers zowel je stuur-input als je gaspedaal zitten alleen aan je voorwielen vast, ben je passagier geworden in je eigen auto.

Enige wat je kunt doen is remmen, waardoor het zwaartepunt naar voren verplaatst wordt en de druk op de achterbanden nog lager wordt, waardoor het punt van grip nog weer verder weg komt te liggen.
Je kunt ook gewoon tegensturen... En vooral niet remmen bij overstuur

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chickendorp schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:06:
Mijn achterbanden gaan nu bijna 150.000 km mee op een Dacia Logan MCV, ik rijd behoorlijk hard door bochten en had al veel minder profiel verwacht. Wel adviseerde de monteur bij het verwisselen van mijn voorbanden deze ook te doen, middenin was t profiel nog voldoende, maar de zijkant sleet harder volgens hem, maar hij kon dat niet goed uitleggen, hij was vooral van mening dat er iets nieuws op moest.

Wat is jullie mening?

[Afbeelding]
De 'cupping' van die band (binnenzijde) welke je in de foto hebt staan is nog nooit door iemand opgemerkt tijdens 't rijden in jouw auto?

Gewoon lekker mee door blijven rijden en de volgende keer kruiwagenbanden onder die auto als er ooit andere banden onder moeten :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
andyy schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:21:
[...]

Ja dat weten jij en ik, maar Truus die niet weet wat overstuur betekent gaat dan gewoon vol op de rem staan waardoor overstuur alleen maar erger wordt.

Wil je geld besparen: alleen voorbanden vervangen en achterbanden pas vervangen als ze teveel droogtescheuren hebben. Dan gaan de achterbanden jaren mee. Heb in oktober een andere auto gekocht, achterbanden zijn uit 2015 en die hebben inmiddels wat droogtescheurtjes (rubber droogt uit, nog minder grip).

Zet je de achterbanden naar voren en doe je achter nieuwe banden, dan wissel je alle banden om het jaar zo'n beetje (ik tenminste).
Omdat met slechte banden achter de auto kan uitbreken in slechte omstandigheden en/of uitwijkmanouvres. En dan raak je een boom, lantaarnpaal of tegemoetkomende vrachtwagen met je deur. Heb je de slechtere banden op de vooras, dan schuif je hooguit rechtdoor en als je dan wat raakt heb je een kreukelzone van 2 meter.

[Voor 28% gewijzigd door FastFred op 03-03-2021 08:31]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:12

-tom-562

Oliesjeik

[...]

In een gecontroleerde situatie: ja
Op een afrit van de snelweg met 100 km/h wanneer het je ineens overkomt: nee

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:11

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

150k km? Zijn die dingen van beton gemaakt? Welk merk zijn ze? Wat is de productiedatum (4 cijferige code met weeknummer/jaar op de wang van de band). Je hebt zo te zien nog 2-3mm tot de slijtnokken ook.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
Señor Sjon schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:18:
150k km? Zijn die dingen van beton gemaakt? Welk merk zijn ze? Wat is de productiedatum (4 cijferige code met weeknummer/jaar op de wang van de band). Je hebt zo te zien nog 2-3mm tot de slijtnokken ook.
Dit moet je even nagaan inderdaad. Op eerste gezicht kunnen die banden best nog even mee. Alleen als ze gescheurd zijn, droogte scheurtjes vertonen dan vervangen, anders volgend jaar weer kijken. Tuurlijk zegt een garage dat er iets nieuws op moet.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:17
Die achterband lijken inderdaad asymetrisch afgesleten. En zeker als de banden droogtescheuren hebben lijkt vervangen me de enige optie.

Verder ga ik mee in het advies. Nieuwe banden altijd achter laten monteren en de oudste banden op de vooras.
[...]

Dat kan en dat zou ook de beste reactie zijn. Maar dat lukt lang niet iedereen op het moment dat het nodig is.

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-03 19:14
Zoals hier al gemeld is, is het profiel op de achterband van groot belang om je auto niet te laten uitbreken.
Komt nog bij dat als het om veiligheid gaat goede banden essentieel zijn. Vaak gebruik je je auto om ook je medebewoners veilig van a naar b te brengen. Kijk je wat een nieuwe set banden kost, dan hebben we het over ca. 150 euro voor 2 nieuwe A-klasse banden. Geef mij dan nog een reden om ze niet te vervangen.

https://www.bandenleader....S&m%5B4%5D=on&m%5B9%5D=on

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:10

Wat is jullie mening?

[Afbeelding]
Kun je even kijken op de zijkant van de auto naar de productiedatum van de band? Een band kan ook op zeker moment te oud worden. Productiedatum is 4 cijfers, bijvoorbeeld 3415: week 34, jaar 2015.

Profiel is op zichzelf nog voldoende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
Fresno schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:02:
Zoals hier al gemeld is, is het profiel op de achterband van groot belang om je auto niet te laten uitbreken.
Komt nog bij dat als het om veiligheid gaat goede banden essentieel zijn. Vaak gebruik je je auto om ook je medebewoners veilig van a naar b te brengen. Kijk je wat een nieuwe set banden kost, dan hebben we het over ca. 150 euro voor 2 nieuwe A-klasse banden. Geef mij dan nog een reden om ze niet te vervangen.

https://www.bandenleader....S&m%5B4%5D=on&m%5B9%5D=on
Of gooi er meteen een paar 4-seizoenen banden onder. Dan rijd je het hele jaar door veilig.

https://www.bandenleader....G&m%5B4%5D=on&m%5B9%5D=on

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 19:37

AlexanderB

7800 rpm

Ik zet m'n muntjes op Michelin Energy. Als die een paar jaar oud zijn worden ze knetterhard en slijten ze bijna niet meer, maar hebben dan ook compleet geen grip meer op nat wegdek, heb een paar video's van m'n auto die achterstevoren gaat met die banden dr onder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Er wordt diverse malen aangeraden om de slechtste banden voor te monteren.
Slechte banden moet je helemaal niet meer monteren, maar ik neem aan dat dan banden met minder profiel wordt bedoeld.
Hangt dat ook niet af of de auto voor- of achteraandrijving heeft?

Mijn ervaring is dat de garage de nieuwe banden altijd op de aangedreven as monteert.

De laatste jaren laat ik om de 2-3 jaar de banden wisselen tussen voor<>achter.
Ik rij zo weinig km's dat de niet-aangedreven banden anders eerder moeten worden vervangen wegens ouderdom dan slijtage.

Soms ben ik bijna gelukkig

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-02 09:06
Mijn achterbanden gaan nu bijna 150.000 km mee op een Dacia Logan MCV, ik rijd behoorlijk hard door bochten en had al veel minder profiel verwacht.
Als je 150K draait met deze set dan heb je of A hele goede banden of B, valt die snelheid door bochten nog wel mee.

Heb met mijn vorige auto denk ik om de 20-40K nieuwe set gehad.

dat gezegd hebbende is het profiel nog oke genoeg, maar zie ik het rubber wel scheuren in het meest linker profiel. Vaak is dat eerder een probleem dan profieldikte. Scheur in het rubber betekent namelijk dat het rubber is uitgehard en niet meer flexibel is. Dit kan sneller problemen geven doordat je een klapband krijgt. In een nop is het vaak nog oke, maar in het profiel heb je niet heel veel materiaal. zelfde geldt voor het canvas (zijkanten) als je daar scheuren ziet is het de hoogste tijd voor vervanging.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-03 08:21
FastFred schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:23:
[...]

Wil je geld besparen: alleen voorbanden vervangen en achterbanden pas vervangen als ze teveel droogtescheuren hebben.

[...]
je uitspraak suggereerd dat er zoiets bestaat als een "acceptabele hoeveelheid droogtescheuren".
Droogtescheuren betekenen altijd een risico (op bijvoorbeel delaminatie of een klapband). Het is aan je portomonee en bijvoorbeeld de hoeveelheid kinderen in de auto of je de dergelijke risico's accepteert.

Los daarvan is er weinig mis met je mening en de algemene geste van het topic.

Nieuwe banden achterop om veroudering te voorkomen is natuurlijk wel wat handiger, ik ben van mening dat het gunstiger is om een band te verslijten dan hem weg te gooien omdat hij verouderd is. (liever twee plakken kaas op 1 boterham, dan 1 plak kaas met schimmel in de vuilnisbak)
Daarnaast zoals eerder aangegeven is het wellicht gunstiger voor de voorspelbaarheid van het rijgedrag om de nieuwere banden achter te leggen.

Voor de rest,
slijtage aan de beide schouders hoger als in het midden; bandenspanning te laag
Slijtage aan de beide schouders minder als in het midden; bandenspanning te hoog
asymmetrische of ongelijke slijtage zoals cupping of feathering; wellicht probleem met de ophanging/uitlijning.

[Voor 13% gewijzigd door kid1988 op 03-03-2021 11:57]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:06
kid1988 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:50:
[...]

je uitspraak suggereerd dat er zoiets bestaat als een "acceptabele hoeveelheid droogtescheuren".
Droogtescheuren betekenen altijd een risico (op bijvoorbeel delaminatie of een klapband). Het is aan je portomonee en bijvoorbeeld de hoeveelheid kinderen in de auto of je de dergelijke risico's accepteert.
Die acceptabele 'hoeveelheid' (droogte)scheuren is er ook. Dat is namelijk pas APK afkeur als je het staal/canvas binnenwerk van de band kunt zien

Of het verstandig is om het zo ver te laten komen is een tweede.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

JukeboxBill schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:34:
Slechte banden moet je helemaal niet meer monteren, maar ik neem aan dat dan banden met minder profiel wordt bedoeld.
Hangt dat ook niet af of de auto voor- of achteraandrijving heeft?

Mijn ervaring is dat de garage de nieuwe banden altijd op de aangedreven as monteert.

[...]
Bij een achterwiel aangedreven auto is er ook meer slijtage op de achterwielen, dus vervang je vaker achter dan voor. Bij een FWD vervang je voor vaker dan achter, en kan achter dus gevaarlijk oud worden.

Dat de garage de nieuwe banden op de aangedreven wielen zet is meestal logisch: die zijn ook het eerst versleten. Maar bij FWD kan je dus beter net wat meer moeite doen en ze van achter naar voor wisselen.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Folke
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-03 22:30
Een hoop geleuter maar accepteer het advies van de professional maar. Je banden zijn op, let wel, het is je enige contact met de wereld, ik zou maar zorgen dat dat contact goed is!

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wow, 150k. Wat voor banden zijn het ? :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:48
Goed mogelijk hoor... mijn vorige set achterbanden is er ook pas afgegaan omdat het rubber helemaal hard was geworden en kleine scheurtjes begonnen te vertonen. Maar die hebben ook minstens 140k gedaan en zat nog voldoende profiel op... ze waren zelfs nog wel door de keuring heen gekomen.

TS zegt redelijk pittig door de bochten te gaan, maar ik mag aannemen dat dit niet driftend is of er tegenaan... zelfs als je op een nog acceptabele maar pittige manier bochten neemt dan hebben achterbanden bij een FWD helemaal niet veel te lijden... of je moet regelmatig met redelijk wat lading op de achterwielen rondrijden.
Folke schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:48:
Een hoop geleuter maar accepteer het advies van de professional maar. Je banden zijn op, let wel, het is je enige contact met de wereld, ik zou maar zorgen dat dat contact goed is!
De professional blind vertrouwen... tja... een professional geeft je dan normaal gesproken ook een goed overtuigend argument om dat te doen, dat blijkt niet echt te gebeuren en dan is de twijfel van TS toch wel terecht. Als de band niet afgekeurd is...

[Voor 22% gewijzigd door MicGlou op 03-03-2021 13:20]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nesjka schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:09:
Wow, 150k. Wat voor banden zijn het ? :p
Autobanden.
Je hebt zo te zien nog 2-3mm tot de slijtnokken ook.
Meten is weten. En dat is nou net wat @Chickendorp niet heeft verteld: Hoeveel profiel zit er nog op, en dan niet schatten maar met een fatsoenlijke meter even meten. De diepte van het profiel is een hele goede graadmeter voor het vervangen of niet. Uiteraard is staat van de rest van de band mede bepalend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:02
JukeboxBill schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:34:
Slechtste != Slechte

Je slechtste banden kunnen 1 maand ouder zijn dan de beste banden. Het blijven dan je slechtste banden, maar het zijn dan geen slechte banden. ;)

[Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 03-03-2021 13:35]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:58
Ik snap deze discussie echt niet. Zoveel profiel zit er niet meer op. Als de voorbanden vervangen staat de auto toch al bij de garage op de brug. Achterbanden zijn net zo oud, zitten met 150k waarschijnlijk zelfs over normale leeftijd heen.

Er is hier maar 1 goed advies en dat is gewoon alle 4 vervangen voor nieuwe goedde banden. Waarschijnlijk zijn je banden ook veel te hard als je sportief rijdt en ze gaan 150k mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 15:08

Nox

Noxiuz

Arvado schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:38:
Ik snap deze discussie echt niet. Zoveel profiel zit er niet meer op. Als de voorbanden vervangen staat de auto toch al bij de garage op de brug. Achterbanden zijn net zo oud, zitten met 150k waarschijnlijk zelfs over normale leeftijd heen.

Er is hier maar 1 goed advies en dat is gewoon alle 4 vervangen voor nieuwe goedde banden. Waarschijnlijk zijn je banden ook veel te hard als je sportief rijdt en ze gaan 150k mee.
Waarschijnlijk van die ecodingen. Zwartgeverfd beton wat niet slijt. :X En ongetwijfeld te hard ja :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:18

Wat is jullie mening?

[Afbeelding]
Hoeveel millimeter profiel zit er op? Dan heb je toch je antwoord?

Cash is king.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:10

Waarschijnlijk over de leeftijd heen vind ik geen goed advies, aangezien je dat kan aflezen.

En er is op zichzelf (wettelijk gezien) voldoende profiel over, dus vervanging is op basis daarvan niet direct noodzakelijk. Beetje ook afhankelijk van het gebruik. Vervangen omdat hij toch al op de brug staat vind ik idioot. Banden zijn aan vervanging toe of niet. Dat kan zijn op basis van profieldiepte, ouderdom, uitdroging, of beschadigingen.

• Zebby
  • Laatst online: 22:43
Cupping is volgens mij vaak gevolg van slechte uitlijning of balancering, maar kan ook andere factoren hebben. Dan slijten je banden ongelijk.

Ik vervang banden eigenlijk altijd per 4. Dat is samen met je remmen hetgeen je veilig houdt, niet op besparen wat mij betreft.
De laatste tijd kijk ik vooral naar het bandenlabel. Ik weet het niet zeker, maar op snelheid van slijtage na zou een B/B bandje van merk A toch net zo goed moeten zijn als een B/B bandje van merk B?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-03 13:24
Zebby schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:17:
Cupping is volgens mij vaak gevolg van slechte uitlijning of balancering, maar kan ook andere factoren hebben. Dan slijten je banden ongelijk.

Ik vervang banden eigenlijk altijd per 4. Dat is samen met je remmen hetgeen je veilig houdt, niet op besparen wat mij betreft.
De laatste tijd kijk ik vooral naar het bandenlabel. Ik weet het niet zeker, maar op snelheid van slijtage na zou een B/B bandje van merk A toch net zo goed moeten zijn als een B/B bandje van merk B?
Ik doe het per 2, en schuif de oude achterbanden dan naar voren. Je argumentatie kun je ook doortrekken dat je elke maand nieuwe banden eronder legt. Dus hoever wil je daar in gaan, bij hoeveel mm-profiel over is een band voor jou af?

[Voor 3% gewijzigd door ThunderNet op 03-03-2021 15:24]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
Zebby schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:17:

Vervangen per twee (per as) is 100% veilig, veiligheidstechnisch is er geen enkele reden te bedenken om altijd per vier te vervangen. Per vier vervangen is dan ook weggegooid geld (steek dat geld liever in een slipcursus).

• Arvado
DS7 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Waarschijnlijk over de leeftijd heen vind ik geen goed advies, aangezien je dat kan aflezen.

En er is op zichzelf (wettelijk gezien) voldoende profiel over, dus vervanging is op basis daarvan niet direct noodzakelijk. Beetje ook afhankelijk van het gebruik. Vervangen omdat hij toch al op de brug staat vind ik idioot. Banden zijn aan vervanging toe of niet. Dat kan zijn op basis van profieldiepte, ouderdom, uitdroging, of beschadigingen.
Ja maar hier kan ik dat niet aflezen en ik weet niet wat TS gemiddeld per jaar rijd maar op basis van de KM stand is het wel hoogst waarschijnlijk.

Daar is niks idioots aan. Anders ga je eerst bandjes vervangen wielen omleggen e.d. en half jaar laten kan je weer terug om de rest te doen. Wat je bespaart hebt ben je dan weer kwijt omdat de monteur meer tijd kwijt is aan 2x 2 banden vervangen dan 1x 4 banden. Simpel toch? Zeker als ze er al 150k op zitten heb je al 3 setjes bespaard. Hup 4 nieuwe eronder en weer lekker verder kachelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
GoodYear DuraGrip (weeknummer 09 jaar 2016) zat er onder, deze banden zaten af fabriek ook aan de voorkant gemonteerd, maar die slipten in alle bochten weg. Dus redelijk snel vervangen.

Er zat inderdaad nog 2,5 mm profiel op, maar de droogtescheuren waren te erg om nog lang mee door te rijden.
Begin mei hopelijk 2 weekjes naar Zwitserland als de maatregelen dat toelaten, dan wil ik 100% veilige bandjes onder de auto hebben voor de Autobahn, dus vanmiddag ook de achterkant vervangen.

Over 20.000 kilometer laat ik de achterbanden op veler verzoek naar voren zetten en dan achter nieuwe.

Voor de volledigheid plaatje van oude banden die 150.000 hebben gelopen:

[Voor 23% gewijzigd door Chickendorp op 03-03-2021 16:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
@Chickendorp Maar 20.000km met een set voorbanden? (die had je ook net nieuw volgens je vraag)

Goodyear banden gaan idd best lang mee, zeker achter. Ik had ze compleet uitgedroogd op mijn 2dehands Peugeot 206SW liggen, waren banden van 2006. Heb in de garage nog een setje goodyears liggen van 2010 met 2,5mm erop, komen van een 206+ achter, de originelen nog.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:18:
@Chickendorp Ik zou ze gewoon vervangen. In het vervolg ook gewoon de nieuwe banden achter monteren en achterbanden naar voren zetten.
Je rijdt nu met banden die al droogtescheuren vertonen, die dingen zijn naast versleten ook gewoon hard. Door de oude achterbanden naar voren te leggen rijd je ze sneller op, vervang je steeds per 2 ipv per 4 en is je auto veel voorspelbaarder qua rijgedrag.
Huh, je wil toch juist nieuwe banden voor en dan de voorbanden naar achter? Is mij tenminste altijd zo uitgelegd, zodat je ten allen tijden goeie grip hebt bij het sturen (veel krachten opzij)

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13
_JGC_ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:56:
`
Goodyear banden gaan idd best lang mee, zeker achter. Ik had ze compleet uitgedroogd op mijn 2dehands Peugeot 206SW liggen, waren banden van 2006. Heb in de garage nog een setje goodyears liggen van 2010 met 2,5mm erop, komen van een 206+ achter, de originelen nog.
Hangt ervanaf wat je rijdt denk ik, mijn bmw 5 serie deed 20K kilometer met een setje Goodyear achterbanden, en dan ben ik niet eens een idiote chauffeur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:17
Oon schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Huh, je wil toch juist nieuwe banden voor en dan de voorbanden naar achter? Is mij tenminste altijd zo uitgelegd, zodat je ten allen tijden goeie grip hebt bij het sturen (veel krachten opzij)
Als ik me niet vergis is de logica dat je de beste banden achter wilt hebben, ook bij een FWD model. Slechte banden voorop leidt tot onderstuur wat in de regel makkelijker op te vangen is. Slechte banden leidt tot overstuur en slippertjes, wat een heel stuk lastiger af te vangen is en meer een verrassing is voor de bestuurder.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Cid Highwind schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:16:
[...]

Als ik me niet vergis is de logica dat je de beste banden achter wilt hebben, ook bij een FWD model. Slechte banden voorop leidt tot onderstuur wat in de regel makkelijker op te vangen is. Slechte banden leidt tot overstuur en slippertjes, wat een heel stuk lastiger af te vangen is en meer een verrassing is voor de bestuurder.
De ANWB is het daar inderdaad mee eens: https://www.anwb.nl/exper...ste-banden-voor-of-achter

Raar, de garage doet het bij mij altijd andersom. Nou zorg ik natuurlijk gewoon dat beide goed zijn en laat ik ze meteen nieuwe banden eronder leggen zo gawu ze echt beginnen te slijten dus zou het in principe helemaal niet uit moeten maken, maar alsnog vreemd dat ik het dus andersom geleerd heb

• _JGC_
[...]

Er zijn garages die uitleggen dat de achterbanden wel volgen, net zoals dat een aanhanger wel achter de auto aan komt. Ergste wat mij ooit verteld is was "de voorbanden maken het wegdek schoon voor de achterbanden, dus de voorbanden moeten het beste zijn". Trek een bochtje door de sneeuw en kijk naar de sporen: de achterbanden volgen een ander spoor dan de voorbanden.

Ik heb me ooit laten inhalen door een verkeerd opgeladen aanhanger. De achterwielen werden van het wegdek getild, die sturende wielen hadden helemaal niks te vertellen, enige wat ze konden waren 2 hele dikke strepen rubber op het asfalt zetten terwijl de auto een 180 graden draai maakte (ik stond daarna op de vluchtstrook tegen het verkeer in te kijken).

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:02
[...]

Dat grip met sturen zal je hard nodig hebben op het moment dat de achterkant uitbreekt en de voorkant wil inhalen omdat de achterwielen minder grip hebben. ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is jullie mening?

[Afbeelding]
Vervangen. ook al zit er in met midden nog profiel wat wettelijk is toegestaan.
Vooral grip in bochten wordt minder, en afvoeren van water op de weg.

Falken Sincera SN832 Ecorun is een goede band in lage prijsklasse (+-E55,-)

edit: als je weer GoodYear wilt: GoodYear EfficientGrip Performance (+- E65,-)

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 03-03-2021 17:47]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• onetime
  • Niet online
150k km? Zijn die dingen van beton gemaakt? Welk merk zijn ze? [...]
Ik had paar jaar terug ook iets van >120k km met mijn banden set. Alle 4, tussentijds voor-achter gewisseld.
Uiteindelijk een paar maanden na de apk stond er opeens een band leeg. Continental Ecocontact 4, dacht ik.
edit: meer dan 10 jaar oud, die banden...

[Voor 5% gewijzigd door onetime op 03-03-2021 19:59]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Zebby
  • Laatst online: 22:43
ThunderNet schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:24:
[...]

Ik doe het per 2, en schuif de oude achterbanden dan naar voren. Je argumentatie kun je ook doortrekken dat je elke maand nieuwe banden eronder legt. Dus hoever wil je daar in gaan, bij hoeveel mm-profiel over is een band voor jou af?
Probleem is dat banden niet gelijk slijten, en door banden te vervangen van plek verergert dit verder.
Ik heb niet gezegd dat het niet veilig is om dit te doen, alleen dat ik er voor kies dit niet te doen.

Ik vervang ze meestal zo rond de 3mm profieldikte, meestal zijn mijn banden redelijk gelijk gesleten, dus het is niet dat ik 2 banden met 5+mm weg laat gooien. Zo graag wil ik ook niet van mijn geld af.

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-03 21:07
Ik vind 150k echt enorm veel voor een band. Ik vervang mijn banden bij 50-60k en ik rijd sportief. Meestal heb ik bij vervangen nog 2mm over en ga ik bij 2,5mm uitkijken naar nieuwe. Winterbanden vervang ik bij 4mm of ik rijd ze tot 2mm op in de zomer.

Het lijkt me dat jouw banden na 150k hun geld wel hebben opgebracht. Waarschijnlijk zijn ze dan ook wel 5 jaar oud en dus ook gezien de leeftijd aan vervangen toe i.v.m. droogte.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-03 13:39
harrr schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:23:
Ik vind 150k echt enorm veel voor een band. Ik vervang mijn banden bij 50-60k en ik rijd sportief. Meestal heb ik bij vervangen nog 2mm over en ga ik bij 2,5mm uitkijken naar nieuwe. Winterbanden vervang ik bij 4mm of ik rijd ze tot 2mm op in de zomer.

Het lijkt me dat jouw banden na 150k hun geld wel hebben opgebracht. Waarschijnlijk zijn ze dan ook wel 5 jaar oud en dus ook gezien de leeftijd aan vervangen toe i.v.m. droogte.
Mijn vorige Octavia moest na 4 jaar/100.000 km weg en had nog de originele achterbanden met 6 mm profiel en niets van uitdroging. Gingen ook prima die 6 jaar/150.000 km halen. Zeker niet uitzonderlijk. De voorbanden overigens na 70.000 km vervangen met 2,5mm profiel. Was er overigens ook niet speciaal zuinig op. Uitgezonderd veel remmen op de motor.

http://specs.tweak.to/16567

• onetime
  • Niet online

Alleen als er tussentijds voor-achter is gewisseld. Anders heb je versleten banden en nog perfect goede acceptabele. En dan toch vier vervangen? Echt geen goed idee.

Misschien voor straat racers die zo snel mogelijk bij het volgende stoplicht stil willen staan...
Ik heb de voorkeur voor goed inschatten en op het moment van op groen springen met 30-40 de in de rechterbaan stilstaande racer voorbij rijden op de stopstreep. En als ik dan het volgende stoplicht wèl haal, en hij niet, dan ben ik ècht helemaal tevreden. Anticiperend rijden spaart zoveel (slijtage) uit...

Ik rij dus erg anticiperend, trek wel vaak op zodat ik de kruising al over ben voor de volgende de streep over is, maar rij daarna erg rustig en gelijkmatig. Uitrollen voor de bocht, (dus niet hoeven remmen) en indien mogelijk de ideale lijn. Banden iets harder dan aangegeven, 0,1 - 0,25 bar.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• onetime
  • Niet online
__fred__ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:06:
[...] Hangt ervanaf wat je rijdt denk ik, mijn bmw 5 serie deed 20K kilometer met een setje Goodyear achterbanden, en dan ben ik niet eens een idiote chauffeur.
Ik heb de term "camber" wel eens gehoord. Dat is hoe scheef de wielen op de weg staan. Naar binnen gekanteld, zodat in snel genomen bochten er zoveel mogelijk grip is. Heeft BMW dat meer dan gemiddeld? Dan zouden de banden standaard scheef slijten en eerder aan hun eind kunnen zijn. En als je dan ook nog "sportief" rijdt...

• w4v3g0d
onetime schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Ik heb de term "camber" wel eens gehoord. Dat is hoe scheef de wielen op de weg staan. Naar binnen gekanteld, zodat in snel genomen bochten er zoveel mogelijk grip is. Heeft BMW dat meer dan gemiddeld? Dan zouden de banden standaard scheef slijten en eerder aan hun eind kunnen zijn. En als je dan ook nog "sportief" rijdt...
Meer dan de gemiddelde auto op de weg? Vaak wel maar niet altijd/persé.

Bij de modellen met wat dikkere blokken er in hebben het eerder dan basis modellen met 3/4 cilinders zowel benzine als diesel.

Maar dit is over het algemeen zodanig subtiel dat het in de praktijk relatief weinig uitmaakt voor de slijtage van de banden.
De rijstijl heeft hier nog steeds de meeste invloed op.

Maar het is eerder een kwestie van het soort onderstel wat je hebt. De alledaagse modellen met kleine motoren staat over het algemeen wat rechter op hun voeten dan uitvoeringen met een sportonderstel, M-technic onderstel of een echte M serie auto.

Ik heb nu een aantal BMW's gehad variërend van 525TDS(E34), 525iX(E34) tot een 740i(E39).
Opvallend was wel dat de 525TDS meer negatieve camber leek te hebben dan de 525iX, maar ik vermoed dat dat te danken is aan het AWD systeem van de iX(deze stond ook hoger op de ophanging).

De 740i daarentegen heeft toch een bult meer vermogen en RWD, deze had een M-sport onderstel en stond redelijk laag en met aanzienlijk meer negatieve camber dan de andere 2 bakken.

FWD auto's hebben dit überhaupt nauwelijks, maar het komt wel eens voor.
Tenzij je het over die gare stance hype hebt, dat is een ander verhaal...

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-03 21:07
skelleniels schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:22:
[...]

Mijn vorige Octavia moest na 4 jaar/100.000 km weg en had nog de originele achterbanden met 6 mm profiel en niets van uitdroging. Gingen ook prima die 6 jaar/150.000 km halen. Zeker niet uitzonderlijk. De voorbanden overigens na 70.000 km vervangen met 2,5mm profiel. Was er overigens ook niet speciaal zuinig op. Uitgezonderd veel remmen op de motor.
Het scheelt ook waar je nadruk op legt. Je hebt brandstof zuinige banden (met weinig weerstand), banden met veel grip, banden met weinig geluid. Een band die perfect is bestaat niet, ik hou van stilte en veel grip, dus kies ik daar voor. Slijtage en brandstofverbruik neem ik dus voor lief.

Maar ik sta wel snel stil als ik mijn rempedaal in trap.. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:56:
@Chickendorp Maar 20.000km met een set voorbanden? (die had je ook net nieuw volgens je vraag)
Ik hoop er veel langer mee te doen, maar als ik ze na 20.000 wissel met achter, heb ik de beste banden weer voorop zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arvado
onetime schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:37:
[...]

Alleen als er tussentijds voor-achter is gewisseld. Anders heb je versleten banden en nog perfect goede acceptabele. En dan toch vier vervangen? Echt geen goed idee.

Misschien voor straat racers die zo snel mogelijk bij het volgende stoplicht stil willen staan...
Ik heb de voorkeur voor goed inschatten en op het moment van op groen springen met 30-40 de in de rechterbaan stilstaande racer voorbij rijden op de stopstreep. En als ik dan het volgende stoplicht wèl haal, en hij niet, dan ben ik ècht helemaal tevreden. Anticiperend rijden spaart zoveel (slijtage) uit...

Ik rij dus erg anticiperend, trek wel vaak op zodat ik de kruising al over ben voor de volgende de streep over is, maar rij daarna erg rustig en gelijkmatig. Uitrollen voor de bocht, (dus niet hoeven remmen) en indien mogelijk de ideale lijn. Banden iets harder dan aangegeven, 0,1 - 0,25 bar.
En waarom is alle 4 vervangen geen goed idee? Wat is er dan nog beter dan 4 nieuwe?

Het is heel simpel. Voorbanden zijn op. Achterbanden bijna. Voorbanden worden sws al vervangen. Dan neem je gewoon gelijk de achterbanden mee. Scheelt je weer afspraak bij de garage en het is ook efficiënter dus krijg je minder arbeid gefactureerd. Je kan beter 1x 250 betalen dan 2x 150 nietwaar?

Leuk hoor dat verhaal over je rijstijl maar heeft hier weinig mee te maken. Dus alleen als je hard tussen 2 stoplichten rijd moet je je banden vervangen?

In het verhaal van TS is maar advies de juiste en dat is alle 4 vervangen.
__fred__ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 17:06:
[...]

Hangt ervanaf wat je rijdt denk ik, mijn bmw 5 serie deed 20K kilometer met een setje Goodyear achterbanden, en dan ben ik niet eens een idiote chauffeur.
Merk zegt over het algemeen niet zoveel. Meer het type band. Elk merk heeft ECO en sportbanden en alles wat er tussen zit. Sportbanden die meestal onder BMW worden gemonteerd slijten een stuk harder dan ECO banden onder een Ibiza.

BMW's worden inderdaad vaak met een beetje camber uitgelijnd. Met BMW's wordt vaak sportief gereden en met een beetje camber heb je meer grip in een bocht omdat de band dan in een bocht recht staat. Echter meestal rijd je gewoon rechtdoor en dan slijt de band scheef af. Ook kan het zoekerig weggedrag veroorzaken.

• onetime
  • Niet online
@Arvado Ben jij zo'n racer? Met nog 3mm op de achterbanden kunnen ze bij mij misschien nog wel 4 jaar mee. Ik rij nog geen 10k km per jaar. Die gaan echt nog niet weg. Of nog 1 of 2 jaar op de voorwielen.
Ik rij rustig en ga niet meer doen dan voor de apk nodig. Geldverspilling. Extra milieu vervuiling.

• Arvado
onetime schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:41:
@Arvado Ben jij zo'n racer? Met nog 3mm op de achterbanden kunnen ze bij mij misschien nog wel 4 jaar mee. Ik rij nog geen 10k km per jaar. Die gaan echt nog niet weg. Of nog 1 of 2 jaar op de voorwielen.
Ik rij rustig en ga niet meer doen dan voor de apk nodig. Geldverspilling. Extra milieu vervuiling.
Soms. Als ik er zin in hebt. Maar meestal ook anticiperend en verder op CC. Maar heb wel de indruk dat het vlotter gaat dan bij jou. :P

Bij jou misschien idd als je zo rijd en zo weinig. Maar ik had ook bedacht dat deze banden er al 150k op zitten. In jou geval zouden ze dan 15jaar oud zijn. Dus dan moet je ze vervangen op leeftijd en niet op slijtage. TS Heeft inmiddels ook aangeven dat ze 2,5mm zijn. 0.9 boven minimaal dus. Zeker ook met de scheurtjes die gemeld zijn. Is gewoon vervanging. Ohja dat extra bandje mag het milieu hebben van mij. Milieu neem ik niet in mijn afweging mee.

[Voor 4% gewijzigd door Arvado op 03-03-2021 21:56. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:50
Dat 2mm de apk eis is wil niet zeggen dat 3mm veilig is.

Bij een mm of 5 zijn de meeste water afvoerende kanalen in het profiel al helemaal weg gesleten.

Je hebt dan gewoon veel meer kans op aquaplaning en daar hoef je helemaal niet hard voor te rijden.

Het is niet alleen de apk waarvoor je het doet maar ook je eigen veiligheid (en dat van iedereen om je heen op de weg).

Daarnaast zijn banden met droogte scheuren zoals in de ts gewoon gevaarlijk.
Naast het gevaar van een klapband is het rubber ook uitgehard waardoor de remweg veel langer is.

Een nieuwe band is ook niet perse mega milieu vervuilend aangezien rubber prima gerecycled wordt.

• onetime
  • Niet online
@FRANQ Ik heb een keer aquaplaining meegemaakt, zeer zware regenval op de A10 buitenring met een onverwachtte plas in het lage deel van de bocht bij Diemen. Ondanks ZOAB. Paar meter. Gas los en verder. Nog in de plas weer grip. En iets langzamer (5km/u) omdat ik toen de grens kende.
Verder nooit last van gehad omdat ik altijd rustig rij en me aanpas aan de omstandigheden.
Niet alleen reageren maar ook anticiperen.
Wil jij nu zeggen dat de apk niet veilig genoeg is? Ik hou het op rijstijl.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:38:
Bij APK wordt er gekeurd op de minimale eisen, niet op de maximale veiligheid. Daarbij is de ene APK de andere niet, ik zie bij Autoweek's klokje rond genoeg voorbeelden van auto's die dan nog wel een APK hebben maar eigenlijk niet echt veilig meer zijn.

• _JGC_
onetime schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:38:
@FRANQ Ik heb een keer aquaplaining meegemaakt, zeer zware regenval op de A10 buitenring met een onverwachtte plas in het lage deel van de bocht bij Diemen. Ondanks ZOAB. Paar meter. Gas los en verder. Nog in de plas weer grip. En iets langzamer (5km/u) omdat ik toen de grens kende.
Verder nooit last van gehad omdat ik altijd rustig rij en me aanpas aan de omstandigheden.
Niet alleen reageren maar ook anticiperen.
APK is minimale eisen en zwart-wit, daarnaast is de controle maar beperkt. Voor banden wordt alleen gekeken naar profieldiepte en grote beschadigingen, of die band grip heeft wordt niet getest.
Ik kocht een auto met nieuwe APK, bruine Michelin banden die ouder waren dan de auto zelf, schuin afgesleten en sporing van de auto was tegengesteld aan het slijtagepatroon. 2 druppen regen en je kwam geen rotonde fatsoenlijk op of af, wegrijden met wielspin al gaf je niet eens gas bij. Goedkeur want 3mm profiel en droogtescheuren waren niet erg genoeg voor afkeur.

Ik bracht vorig jaar een auto met achter 2 verschillende banden (zomer links, allseason rechts) van 14 jaar oud, speling op binnenste stuurkogel, remschijven en blokken die je met 2 poten moest aanstampen, versleten achteras met wiel dat scheef staat. Op een vergeten parkeerlampje na vlekkeloos door de keuring: banden waren oud maar nog voldoende profiel, binnenste stuurkogel is geen afkeurpunt omdat ze niet kunnen zien of het de kogel is of speling op stuurhuis. Remmen werkten links en rechts even kut dus was een adviespunt. Achteras zat nog vast en wiel loopt niet aan dus mocht nog vrolijk een jaartje klapperen.

• onetime
  • Niet online
@_JGC_ Meeste kan ik niet beoordelen, maar remmen moeten behalve redelijk gelijk ook een minimale vertraging hebben / opleveren. Misschien niet meer goed genoeg voor straatracers, maar wel voor mij.
De extremen die je beschrijft herken ik niet van mijn auto's.
Defecte schokbreker? Is toch afkeur? Verschillende banden, scheef wiel? Mag toch niet? Wegrijden met wielspin zonder gas te geven? Had je wel banden?

• _JGC_
@onetime schokbreker niet kapot, naaldlager weg. Draagarm hangt gewoon los aan de astap en zolang dat op de achteras zit is dat geen afkeur. Pas als de astap breekt door slijtage mag het afgekeurd worden.

Of mijn eerste auto, voor 600 euro dingen aan verbouwd, verse APK erop, laat dat ding uitlijnen: "wist je dat je achterasrubbers 3cm speling hebben?", ik terug naar collega die de halve ophanging voor had vervangen en de APK had gedaan: "ja het zit nog vast, ik mag het niet afkeuren"

Verschillende banden mag blijkbaar, zolang het maar hetzelfde profieltype is (radiaal of diagonaalprofiel mag je niet mixen, zomer/winter/allseason wel).

Minimale vertraging voor een auto van 17 jaar oud zonder ABS en EBA was nog voldoende. Fabrikant specificeert minimale schijfdikte maar voor APK wordt dat niet nageleefd.

Wielspin bij wegrijden was harde Michelin banden waar de weekmakers al een paar jaar uit waren in combinatie met extreme uitlijning waardoor de wielen elkaar tegenwerken. Harde banden is geen afkeur, uitlijning is geen controlepunt.

• w4v3g0d
Ja kijk, dat is het grote verschil.

Jij rijd 10k per jaar, ik rijd al 50/60k per jaar(exclusief privé kilometers).
Met een setje fatsoenlijke banden om mijn BMW doe ik zo een jaar/anderhalf jaar mee.

En je kan nou niet zeggen dat ik als een bejaarde rijd.

Maar met 3mm profiel op je banden ben je echt wel aan een nieuw setje toe, de eerstvolgende APK keurmeester die je tegen komt zal het zelfde zeggen. 3mm profiel is wettelijk gezien toegestaan, maar eigenlijk heel erg onverantwoord om mee door te rijden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee