Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-05 22:47
Toen de lockdown vorig jaar van start ging heb ik bewust gekozen om mijn netwerk apparatuur van een upgrade te voorzien. Aangezien ik richting mijn zolder geen UTP kabels kan leggen besloot ik voor een aantal access points te gaan welke zowel draadloos als via powerline backhaul met elkaar in verbinding staan. Tevens leek het mij het mesh principe ideaal, zo hoeven mijn clients niet te kiezen met welk access point ze verbinden.

Zodoende kwam ik uit bij de TP-Link Deco P9 bestaande uit 1 hoofd unit en 2 satelliet units. De hoofd unit staat in access point mode aangezien mijn eigen router de DHCP afhandeling doet (er zitten immers ook nog apparaten via UTP aangesloten binnen mijn netwerk).

Het draadloze bereik tussen de units is niet ideaal. Met name de unit op de 2e verdieping verliest regelmatig connectie met de hoofd unit, ondanks dat hij binnen bereik staat van de satelliet unit op de 1e verdieping en dat de powerline backhaul actief zou moeten zijn. Ik heb nog nooit gezien dat de powerline backhaul niet goed zou zijn..

Daarnaast vind ik de app erg buggy. Notificaties worden niet verstuurd (wanneer een satelliet unit verbinding heeft verloren bijvoorbeeld), satelliet units worden soms onterecht op 'geen verbinding' gezet terwijl de indicatie LED gewoon wit brand, apparaten worden nog als online weergegeven terwijl ze niet eens meer in huis zijn (of staan offline terwijl er toch echt iemand YouTube zit te kijken of online zit te gamen), etc.

Tot slot zijn er nog diverse problemen met 100 % CPU load, errors in de log file 20x per minuut en gezien het TP-Link Deco forum ben ik niet de enige..

Mijn vraag

- Zijn er mensen die een TP-Link Deco systeem goed stabiel werkend hebben, met of zonder powerline backhaul?
- Zijn de klachten herkenbaar en heeft b.v. TP-Link oplossingen geboden of heb je zelf het euvel kunnen oplossen?
- Waarom is een actieve powerline backhaul niet genoeg om de Deco units met elkaar in verbinding te houden?
- Waarom krijgt TP-Link het niet voor elkaar een app of webinterface te maken die gewoon up to date is qua informatieverstrekking?

- Wat zijn de alternatieven? Is er een systeem met vergelijkbare functies (sowieso de powerline backhaul en Mesh principe vind ik ideaal, maar ook gastnetwerk en access point mode vind ik fijn) waar de ervaringen erg goed mee zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- TP-Link Deco P9 (3-pack)
- Laatste firmware voor mijn variant waarin notabene staat: Improved backhaul stability and performance.
- Allerlei clients zoals laptops, telefoons, tablets, chromecast, etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Diverse keren het netwerk geheel opnieuw ingesteld, units dichter bij elkaar gezet, bekeken of de powerline backhaul aanwezig was, etc
- De volgende troubleshoot pagina heb ik gevonden en doorlopen: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2428/ Dit bleek geen oplossing te zijn, ook wordt daar niets gezegd over de powerline backhaul. Op mijn casus die ik heb aangekaart bij TP-Link support is nog niet gereageerd.
- Deze FAQ doorgenomen betreffende de powerline backhaul: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2401/ In een topic wordt zelfs het volgende door TP-Link vermeld "But PLC backhaul has a higher priority than Wi-Fi for the communication between Decos;". Is echt onzin, zodra WiFi weg valt heb ik geen connectie meer, ondanks dat de app altijd weer geeft dat de poweline backhaul actief is.
- Ik heb diverse topics op het TP-Link doorgenomen (al voor langere tijd) en gekeken of er oplossingen zijn aangedragen. Voorbeelden hiervan zijn: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/255166 https://community.tp-link...forum/topic/211642?page=1 https://community.tp-link...forum/topic/211810?page=1

- Helaas heb ik met niets van dit alles mijn problemen verholpen. Al met al ben ik ontevreden over de werking en stabiliteit van het systeem. In basis zijn de mogelijkheden goed maar het werkt onvoldoende stabiel. Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen, mogelijke oplossingen of andere netwerkoplossingen voor een goede betrouwbare WiFi dekking.

Beste antwoord (via Joster op 19-03-2021 15:47)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb de Deco M4 (3 pack). Weliswaar bedraad (via ethernet) aangesloten, maar werkt perfect. Dat wat je omschrijft over de app kan ik wel beamen. Die toont niet altijd de actuele status. Als je hem afsluit en opnieuw start zijn foutmeldingen over niet-bereikbare basisstations e.d meestal weg. Of je ververst het scherm even om de actuele lijst te zien van verbonden clients. Als je dat eenmaal weet vind ik het wel meevallen qua buggyness.

Waar je met de verbindingsproblemen denk ik tegenaan loopt is dat powerline vaak erg instabiel is. Het gaat over het lichtnet, waar ook storende apparaten op zijn aangesloten. Zelfs apparaten van de buren kunnen storen. Je komt er dus nooit achter wat de oorzaak is van een verbindingsprobleem.
Met wifi heb je natuurlijk hetzelfde verhaal. Als de units op goede afstand van elkaar staan zou het goed moeten werken..... tenzij er een apparaat in de buurt de verbinding aan het storen is. Daar kom je ook niet snel achter. Wat dit betreft bestaat jouw verbinding nu uit een onbetrouwbare backhaul met een andere onbetrouwbare backhaul als backup....

Je zou eens kunnen kijken of powerline uberhaupt werkt (kun je dat los testen, bijv. tussen je router en een pc?). Bij powerline is het belangrijk dat je de powerline-adapter rechtstreeks op een wandcontactdoos in de muur aansluit en niet op een verlengsnoer. Controleer dat ook. Ook kan het uitmaken in welk stopcontact je hem hebt aangesloten. Hier kun je mee experimenteren. Beste werkt volgens mij als ze in dezelfde groep zitten, maar in de situatie benedenverdieping naar boven is dat meestal niet dezelfde groep. Toch zou ik proberen of een ander stopcontact in de kamer of in de kamer ernaast misschien beter werkt.

Ik heb zelf overigens ook een tijd powerline gehad, maar dat het af en toe wegviel of heel langzaam werd kon ik ondanks bovengenoemde stappen niet voorkomen. Het is leuk voor een beetje browsen of appen, maar voor thuiswerken of films streamen niet betrouwbaar genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 19-03-2021 08:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:32
Kan alleen maar zeggen dat mijn deco m4 set prima werkt.
4 units, hoofd en studeerkamer via ethernet kabel, rest draadloos.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegasuz1979
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-04 08:32
Ik heb al een tijdje de P7 en ik werk er dagelijks zeer intensief op.
De app werkt stabiel bij mij. Ik zou hem zo aanraden!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb de Deco M4 (3 pack). Weliswaar bedraad (via ethernet) aangesloten, maar werkt perfect. Dat wat je omschrijft over de app kan ik wel beamen. Die toont niet altijd de actuele status. Als je hem afsluit en opnieuw start zijn foutmeldingen over niet-bereikbare basisstations e.d meestal weg. Of je ververst het scherm even om de actuele lijst te zien van verbonden clients. Als je dat eenmaal weet vind ik het wel meevallen qua buggyness.

Waar je met de verbindingsproblemen denk ik tegenaan loopt is dat powerline vaak erg instabiel is. Het gaat over het lichtnet, waar ook storende apparaten op zijn aangesloten. Zelfs apparaten van de buren kunnen storen. Je komt er dus nooit achter wat de oorzaak is van een verbindingsprobleem.
Met wifi heb je natuurlijk hetzelfde verhaal. Als de units op goede afstand van elkaar staan zou het goed moeten werken..... tenzij er een apparaat in de buurt de verbinding aan het storen is. Daar kom je ook niet snel achter. Wat dit betreft bestaat jouw verbinding nu uit een onbetrouwbare backhaul met een andere onbetrouwbare backhaul als backup....

Je zou eens kunnen kijken of powerline uberhaupt werkt (kun je dat los testen, bijv. tussen je router en een pc?). Bij powerline is het belangrijk dat je de powerline-adapter rechtstreeks op een wandcontactdoos in de muur aansluit en niet op een verlengsnoer. Controleer dat ook. Ook kan het uitmaken in welk stopcontact je hem hebt aangesloten. Hier kun je mee experimenteren. Beste werkt volgens mij als ze in dezelfde groep zitten, maar in de situatie benedenverdieping naar boven is dat meestal niet dezelfde groep. Toch zou ik proberen of een ander stopcontact in de kamer of in de kamer ernaast misschien beter werkt.

Ik heb zelf overigens ook een tijd powerline gehad, maar dat het af en toe wegviel of heel langzaam werd kon ik ondanks bovengenoemde stappen niet voorkomen. Het is leuk voor een beetje browsen of appen, maar voor thuiswerken of films streamen niet betrouwbaar genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 19-03-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Nou, ik moet zeggen... Ik heb via het tp-link forum een beta firmware kunnen vinden voor P9 en die nu ruim een week draaien, maar die is tot nog toe erg stabiel!

De verbeteringen die zouden zijn toegepast gingen inderdaad over de stabiliteit van de powerline backhaul en dat lijkt z'n uitwerking te hebben. Geen enkele unit heeft nog een keer de verbinding verloren, roaming gaat soepel, etc. De app blijft verder wel buggy, maar die gun ik gewoon wat langer de tijd om de actuele info weer te laten geven.

Nu de powerline backhaul stabieler lijkt te werken (zitten allemaal direct aangesloten op een wandcontactdoos overigens, zelfde groep is helaas geen optie) zou dit ook afdoende moeten zijn om de units verbonden te houden met elkaar. Dat is immers ook waar ze mee adverteren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy272
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-11-2024
Joster schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:47:
Nou, ik moet zeggen... Ik heb via het tp-link forum een beta firmware kunnen vinden voor P9 en die nu ruim een week draaien, maar die is tot nog toe erg stabiel!

De verbeteringen die zouden zijn toegepast gingen inderdaad over de stabiliteit van de powerline backhaul en dat lijkt z'n uitwerking te hebben. Geen enkele unit heeft nog een keer de verbinding verloren, roaming gaat soepel, etc. De app blijft verder wel buggy, maar die gun ik gewoon wat langer de tijd om de actuele info weer te laten geven.

Nu de powerline backhaul stabieler lijkt te werken (zitten allemaal direct aangesloten op een wandcontactdoos overigens, zelfde groep is helaas geen optie) zou dit ook afdoende moeten zijn om de units verbonden te houden met elkaar. Dat is immers ook waar ze mee adverteren toch?
Welk versie nummer heeft deze firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
jordy272 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Welk versie nummer heeft deze firmware?
Ik had hem uit dit topic gehaald: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/255166

Draai nu 1.1.3 Build 20210115 Rel. 60510, hierna geen update meer gezien en Deco meldt dat ik een up-to-date versie draai. Verder is het sinds ik deze versie draai echt super stabiel, geen uitvaller of weggevallen AP meer gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy272
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-11-2024
Joster schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:04:
[...]

Ik had hem uit dit topic gehaald: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/255166

Draai nu 1.1.3 Build 20210115 Rel. 60510, hierna geen update meer gezien en Deco meldt dat ik een up-to-date versie draai. Verder is het sinds ik deze versie draai echt super stabiel, geen uitvaller of weggevallen AP meer gehad :)
Bedankt! Ga dit zo snel mogelijk uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staf roels
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik had eerst 3 deco m9plusen toen werkte alles perfect maar toen ik er 3 p9s aantevoegde werkte de app niet goed meer en ook de snelheid was niet erg goed. Iemand die een oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2I
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-06-2023

A2I

staf roels schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:01:
Ik had eerst 3 deco m9plusen toen werkte alles perfect maar toen ik er 3 p9s aantevoegde werkte de app niet goed meer en ook de snelheid was niet erg goed. Iemand die een oplossing heeft?
De P9 als 'Hoofd' unit zetten en de slave extenties m9plus erachter (dit zie je ook terug in de 'nieuwe'app onder het kopje verschillende Deco's in een netwerk.)

Ook van de twee andere P9 die je hebt een 'slave' maar wel zodat ze direct met hoofd(P9) communicatie hebben.

Als je 2 keer extend met een P9 is de kans groot dat het vooralsnog onstabiel reageert. (1x meestal geen probleem zoals intended)

Ik heb nu zelf een XE75 als 'Hoofd' unit en kan eigenlijk geen goede feedback met de P9 erachter vinden ondanks dat de P9 nu geen vrije ddos SYNFLOOD ARC als hoofd router op zijn neus gratis krijgt gepresenteerd wat de 100% CPU LOADS creëerde.

Er valt vooralsnog niet binnen de setup met de XE75 'Hoofd' en erachter P9 een ietwat nuttigere combinatie te vinden voor de gehele setup met P9 inclusief, ook niet met een directe feed van 1Gbit UTP stekker erachter (in de P9).

Het laatste wat ik nog ga proberen in de garage is ze allemaal bij elkaar zetten met de XE75 binnen bereik. (Puur test.) De setup is 500m2 groot.

Omdat je met een XE75 geen ddos meer hebt, die vrij spel heeft op een P9 als hoofd, werkt alles sneller ook in de app(die XE75 is natuurlijk een snellere unit 200Devices ipv 100bij een P9), wel zie je dat ook wat hier gepost wordt, ipv alles werkt naar behoren het switchen tussen offline (in de app) terwijl de units wel online (wit licht) staan.

Het blijft een beetje een Ghost in de machine met de P9.
Ik zal wel een update plaatsen als de test zonder drop-outs lukt. Ik zet ze trouwens zoiezo altijd als wifi met STERK Signaal onderling. (10 Stuks, 1 XE75(hoofd), 3xP9(De er nu tussenuit gelaten zijn), 3xS4r, en 3x M4r, Deco, daartussen zitten ook geschakeld 8powerplugs, waarvan er 4Wifi gerelateerde accespunten zijn (Die schakelen geen Deco's onderling door gewoon pass-through extensies).
Pagina: 1