Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ik kan niet kiezen! (Eerste camera aankoop)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pepeee
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 04-05 18:29
-Mijn vraag:
Ik zou graag hulp hebben bij de aankoop van mijn eerste camera.
Deze camera is voor in de natuur en word gebruikt voor (2 uur) wandelingen te filmen,
en voor video's waar ik de natuur wil filmen. (1 uur relaxen in de natuur met geluiden)
Ook zou ik graag ver kunnen inzoomen op vogels en kortbij op insecten.

-De dingen die ik absoluut wil:
Een camera voor foto's en video's.
4k video resolutie.
Ongelimiteerde video filmen, of minimum 2 uur lang.
Stabilisatiesysteem in de camera.
Accu duur die deze lange video's aankan. (1 uur minimum)

-Relevante software en hardware die ik gebruik:
Vagas pro, davinci resolve, photoshop.

-Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al vele uren zitten zoeken achter de juiste camera,
maar overal lees ik ook weer nadelen bij en dan weet ik het niet meer.
De opties waar ik heb naar gekeken zijn: (4k, beeld stabilisatie, ongelimiteerd filmen)
-Panasonic Lumix DC-G95 €829 (slechte autofocus en zeer weinig reviews)
-Sony A6600 €1270

-Wat wil ik uitgeven:
Liefst maximum €1500

[Voor 7% gewijzigd door Pepeee op 02-03-2021 15:47]

Beste antwoord (via Pepeee op 07-03-2021 08:17)

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:51
Kan je dan niet gewoon beter gaan kijken naar een videocamera?

Erg dichtbij (insecten) (Macro?) en veraf (vogels) gaat sowieso lastig worden met 1 lens Ga er vanuit dat goede lenzen sowieso duur zijn...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:58
De A6600 is een mooie camera, maar eigenlijk best wel een luxe-model voor het APS-C segment en daardoor niet direct de meest kosteneffectief camera. Wil je specifiek voor de A6x00 lijn of zou je bijvoorbeeld ook naar de A7 serie kunnen kijken? De A7RII is een camera door je nu voor ca. 1200 euro kunt kopen en op papier wat fijnere specs heeft als de A6600. (helaas alleen filmen in segmenten van 29 minuten, vanwege achterlijke regelgeving).
Food for thought. Iedere camera heeft voor en nadelen, wat het heel lastig maakt. De Lumix is met een kleinere sensor ook een heel ander apparaat dan de Sony, bijvoorbeeld.

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Gigabyte RX 6800 XT Aorus Master | G.Skill 32GB Aegis 3200 | Dell U4320Q 4K monitor

• Pepeee
zzzzz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:57:
De A6600 is een mooie camera, maar eigenlijk best wel een luxe-model voor het APS-C segment en daardoor niet direct de meest kosteneffectief camera. Wil je specifiek voor de A6x00 lijn of zou je bijvoorbeeld ook naar de A7 serie kunnen kijken? De A7RII is een camera door je nu voor ca. 1200 euro kunt kopen en op papier wat fijnere specs heeft als de A6600. (helaas alleen filmen in segmenten van 29 minuten, vanwege achterlijke regelgeving).
Food for thought. Iedere camera heeft voor en nadelen, wat het heel lastig maakt. De Lumix is met een kleinere sensor ook een heel ander apparaat dan de Sony, bijvoorbeeld.
bedankt voor de reply! :)
ja die 30 minuten limiet op filmen is te weinig helaas. :'(
zijn er kosteneffectievere camera's dan de a6600 met mijn vereisten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 17:38
Panasonic G9 heeft bijna alle functies van de G95, en van de gh5 (met de nieuwe firmware) En Animal Detect, mits beetje vol in de frame. Werkt goed voor video.

Meeste cameras hebben een recording limit van 30 minuten, maar delen de stukken op. Dus een record time van 2 uur, word opgedeeld in 4x30 minuten. Moet jezelf aan elkaar rijgen. Zit je echt 2 uur aan in 1 stuk te filmen?

Voordeel van video is dat de scherpte niet zo nauw komt als met foto. Dus de 100-300mm panasonic lens kan perfect. Sommige adapten deze met een raynox dcr 250 voor macro.

Meeste filmers adapten canon ef glas ivm mechanische manual focus ipv fly-by-wire manual focus.

Kijk ook naar slow motion ivm met natuurfilmen. G9 kan 180fps 1080p.

Meer weet ik ook er niet van. Ik volg deze man met natuurfilmen. Gh5, gh5s, PL 100-400mm, PL 12-60mm.

YouTube: Frühling im Nationalpark Unteres Odertal (springtime in The Lower Od...

Everybody panic! - D N A

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:39
Je eisen zijn misschien best moeilijk.
Veel cameras zijn gelimiteerd op 29 minuten vanwege regelgeving. Boven de 30 minuten is het een videocamera waar andere importtarieven voor gelden.

4K kost domweg veel stroom. Om dan 1 uur te filmen op een batterij is behoorlijk pittig.

Voor veel cameras is op AliExpress voor 2 tientjes een dummy battery te vinden, die je met een powerbank kunt voeden - dan zit je met een stom draadje en het batterijklepje moet open blijven ... maar je kunt je tijd halen.

Dit is een goede starter. Ze bespreken wat je nodig hebt voor videos en ze kijken veel verder dan alleen maar 'welke camera'. Zo bespreken ze bv microfoon-input en statief.

YouTube: How to Start a YouTube Channel – Basic Gear You Need to Get Started

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:51

Erg dichtbij (insecten) (Macro?) en veraf (vogels) gaat sowieso lastig worden met 1 lens Ga er vanuit dat goede lenzen sowieso duur zijn...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 17:58
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:11:

Ik kom hier met mijn 100-400GM redelijk uit... maar dat zijn inderdaad lenzen waar je de prijs liever niet van betaalt.

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Gigabyte RX 6800 XT Aorus Master | G.Skill 32GB Aegis 3200 | Dell U4320Q 4K monitor

• Pepeee
Jackie Moon schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:08:
Panasonic G9 heeft bijna alle functies van de G95, en van de gh5 (met de nieuwe firmware) En Animal Detect, mits beetje vol in de frame. Werkt goed voor video.

Meeste cameras hebben een recording limit van 30 minuten, maar delen de stukken op. Dus een record time van 2 uur, word opgedeeld in 4x30 minuten. Moet jezelf aan elkaar rijgen. Zit je echt 2 uur aan in 1 stuk te filmen?

Voordeel van video is dat de scherpte niet zo nauw komt als met foto. Dus de 100-300mm panasonic lens kan perfect. Sommige adapten deze met een raynox dcr 250 voor macro.

Meeste filmers adapten canon ef glas ivm mechanische manual focus ipv fly-by-wire manual focus.

Kijk ook naar slow motion ivm met natuurfilmen. G9 kan 180fps 1080p.

Meer weet ik ook er niet van. Ik volg deze man met natuurfilmen. Gh5, gh5s, PL 100-400mm, PL 12-60mm.

YouTube: Frühling im Nationalpark Unteres Odertal (springtime in The Lower Od...
Als het zo word opgesplitst en het blijft door filmen kan ik het wel makkelijk aan elkaar plakken!
Ik dacht dat het filmen gewoon stopte :D

en dat is een zeer interessante camera! ik ga meer reviews bekijken hiervan, bedankt!

• Pepeee
Tarquin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:09:
Je eisen zijn misschien best moeilijk.
Veel cameras zijn gelimiteerd op 29 minuten vanwege regelgeving. Boven de 30 minuten is het een videocamera waar andere importtarieven voor gelden.

4K kost domweg veel stroom. Om dan 1 uur te filmen op een batterij is behoorlijk pittig.

Voor veel cameras is op AliExpress voor 2 tientjes een dummy battery te vinden, die je met een powerbank kunt voeden - dan zit je met een stom draadje en het batterijklepje moet open blijven ... maar je kunt je tijd halen.

Dit is een goede starter. Ze bespreken wat je nodig hebt voor videos en ze kijken veel verder dan alleen maar 'welke camera'. Zo bespreken ze bv microfoon-input en statief.

YouTube: How to Start a YouTube Channel – Basic Gear You Need to Get Started
bedankt!
ik ga dit allemaal eens bekijken!
die video is ook al zeer hulpvol! :)

• Pepeee
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:11:

ja had ik ook al aan gedacht maar ik zou ook foto's erbij willen, dan moet ik een extra toestel kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:37
Volgens mij is dit een camera die ook bij je wensen past:

pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:45

Wormaap

Moderator Foto & Video
Poe, met die twee uur video beperk je de keuze wel enorm. Waar wil je dat voor gebruiken? Misschien zijn er creatieve oplossingen waar je nog helemaal niet aan hebt gedacht :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Pepeee
mcsluis schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:46:
Volgens mij is dit een camera die ook bij je wensen past:

pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart
thanks! ik ga de reviews eens bekijken!

• Pepeee
Wormaap schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:47:
Poe, met die twee uur video beperk je de keuze wel enorm. Waar wil je dat voor gebruiken? Misschien zijn er creatieve oplossingen waar je nog helemaal niet aan hebt gedacht :)
haha ja, het is voor video's op youtube.
Maar als ik het goed begrijp stop een camera met een limiet van 30 minuten niet met filmen en splits die deze clips gewoon op in 30 minuten? dus hij blijft filmen?
Dan zou ik de clips ook gewoon aan elkaar kunnen plakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:58

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Pepeee schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:50:
[...]

thanks! ik ga de reviews eens bekijken!
Maakt het uit dat het voor YT is? Je kunt toch niet 2 uur aan goede content in 1 stuk schieten? Alle (YouTube) films zijn samenvoeging van korte takes hoor. Bij 1917 hebben ze heel goed hun best gedaan dit te verbergen maar ook daar zie je de cuts (meestal moet je wel heel goed kijken).

Denk dat je dus toch moet knippen en plakken en dan kun je die limiet van 2 uur laten varen. Heb je veel meer keus.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:55
sys64738 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:06:
[...]

Maakt het uit dat het voor YT is? Je kunt toch niet 2 uur aan goede content in 1 stuk schieten? Alle (YouTube) films zijn samenvoeging van korte takes hoor. Bij 1917 hebben ze heel goed hun best gedaan dit te verbergen maar ook daar zie je de cuts (meestal moet je wel heel goed kijken).

Denk dat je dus toch moet knippen en plakken en dan kun je die limiet van 2 uur laten varen. Heb je veel meer keus.
Ik zie tegenwoordig steeds vaker van die "relax-filmpjes", waarbij iemand gewoon van a naar b loopt, fiets, reist en dat registreert. Ik gok dat dat hier ook de bedoeling is.

vanaf 02:15

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Tarquin
Het is inderdaad niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is.

Als je echt echt perse 2 uur wilt filmen zonder enige cut en dat is een keiharde eis, zit je naar andere cameras te kijken en is een videocam de eerste kandidaat. Die hebben ook echt forse accus, vaak aan de buitenkant van de camera zodat ze fysiek groter kunnen zijn.

Maar als je een film van 2 uur wilt maken en je krijgt geen ontslag op staande voet als er een cut in zit, dan kun je gewoon elke 25 minuten de video uitzetten, batterij wisselen, en weer doorgaan.
Dit is iets intensiever omdat je er bij moet blijven: Je kunt niet de camera aanzetten en 2 uur later terugkomen.

Wat ik eigenlijk vraag is: Is die eis van 2 uur onafgebroken opnemen zo hard dat je project niet kan doorgaan als de camera dit niet heeft - of is het iets waar je omheen kan werken.

Voorbeeld: Stel dat je een verhoor of een therapeutische sessie van ruim een uur opneemt.
Dan wil je niet de sessie onderbreken om de camera te gaan bedienen - dat kan echt niet.
Een workaround is dat iemand anders dat voor je doet; maar ook dan mis je een twintig seconden beeld.
Dan kan de film onbruikbaar maken: je hebt bijvoorbeeld niet op beeld wat er in die tijd gezegd is.

Maar als je een natuurfilm opneemt en na 25 minuten zit er een fade van een vlinderstruik naar een vlinderstruik... is je film dan onbruikbaar?

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral ook hoe je het gaat filmen, ik bedoel daarmee ga je de camera vasthouden monteren op je hoofd of... Wat je zie bij het filmpje van de wandeling door London is dat je overduidelijk het lopen in de beweging van de camera ziet. Persoonlijk vindt ik dat niet erg rustgevend anders gezegd ik wil doorspoelen. Dan kom ik toch eerder op een actioncam die hier veel beter in zijn en dit dan combineren met een tweede cam voor vogels etc. Kijk eerst ook eens goed naar andere filmpjes waar zitten de cuts etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Pepeee
Tarquin schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:53:
Het is inderdaad niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is.

Als je echt echt perse 2 uur wilt filmen zonder enige cut en dat is een keiharde eis, zit je naar andere cameras te kijken en is een videocam de eerste kandidaat. Die hebben ook echt forse accus, vaak aan de buitenkant van de camera zodat ze fysiek groter kunnen zijn.

Maar als je een film van 2 uur wilt maken en je krijgt geen ontslag op staande voet als er een cut in zit, dan kun je gewoon elke 25 minuten de video uitzetten, batterij wisselen, en weer doorgaan.
Dit is iets intensiever omdat je er bij moet blijven: Je kunt niet de camera aanzetten en 2 uur later terugkomen.

Wat ik eigenlijk vraag is: Is die eis van 2 uur onafgebroken opnemen zo hard dat je project niet kan doorgaan als de camera dit niet heeft - of is het iets waar je omheen kan werken.

Voorbeeld: Stel dat je een verhoor of een therapeutische sessie van ruim een uur opneemt.
Dan wil je niet de sessie onderbreken om de camera te gaan bedienen - dat kan echt niet.
Een workaround is dat iemand anders dat voor je doet; maar ook dan mis je een twintig seconden beeld.
Dan kan de film onbruikbaar maken: je hebt bijvoorbeeld niet op beeld wat er in die tijd gezegd is.

Maar als je een natuurfilm opneemt en na 25 minuten zit er een fade van een vlinderstruik naar een vlinderstruik... is je film dan onbruikbaar?
Ja de video moet 2 uur ononderbroken zijn.
Dus ik ga eens naar videocamera's kijken, bedankt voor de info!

• Pepeee
Frogmen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:28:
Bedenk vooral ook hoe je het gaat filmen, ik bedoel daarmee ga je de camera vasthouden monteren op je hoofd of... Wat je zie bij het filmpje van de wandeling door London is dat je overduidelijk het lopen in de beweging van de camera ziet. Persoonlijk vindt ik dat niet erg rustgevend anders gezegd ik wil doorspoelen. Dan kom ik toch eerder op een actioncam die hier veel beter in zijn en dit dan combineren met een tweede cam voor vogels etc. Kijk eerst ook eens goed naar andere filmpjes waar zitten de cuts etc.
Voor de beweging uit de video te halen bij het wandelen, naar welke setup zou ik dan het beste kijken?
Gimbal + ingebouwde stabilisatie?
Of is ingebouwde stabilisatie genoeg denkt u?
(ik heb een action cam met ingebouwde stabilisatie maar hier kan je nog altijd de wandelende beweging zien)

[Voor 6% gewijzigd door Pepeee op 04-03-2021 12:57]

• Tarquin
Ik vind het moeilijk me het probleem voor te stellen. Het klinkt alsof je een ideaalbeeld in je hoofd hebt, en zo moet het worden.
Maar ik kan er niet achterkomen waarom.

Bijvoorbeeld: Die walking-through-london video heeft duidelijk wandel-schommelingen. Hij tikt wel even 614.000 views aan.

Zijn er redenen dat je gebruikers afhaken als men ziet dat je wandelt?
Dan moet je misschien aan de slag met een steadycam, of een wagentje, of een de-shaker achteraf.
Komt het bv op zo'n VR bril en wordt men misselijk als het schommelt?
Of is het een ideaalbeeld dat je in je hoofd hebt, en maakt het voor je gebruikers misschien minder uit dan je denkt?

Ik vind het moeilijk om in te schatten of het ongeacht-de-kosten moet, en je het hele project afblaast als het schommelt; of dat je streeft naar 'zo min mogelijk schommelingen'.

Zelfde met de cuts.
Je kunt bv rond de 25 minuten even een muur/boom vol in beeld nemen, de camera stoppen, en dan de volgende sectie weer beginnen met diezelfde boom in beeld.
Maar je kunt ook een totaal ander type camera kopen die 2 uur onafgebroken opneemt.

Je bijft vaag over het doel en het gebruik en dan is het erg moeilijk om te weten welke kant je met de oplossing op moet denken.

Als jij een lijm zoekt, maar je vertelt niet dat je een schilderij wilt ophangen, kan ik ook niet voorstellen om een schroef te gebruiken. Ik bedoel: De lijm is niet je probleem. De lijm is jouw oplossing die jij al bedacht hebt om je echte probleem (het schilderij) op te lossen, en je wilt alleen nog maar weten welke lijm je moet hebben.
En vervolgens wordt elke lijm afgewezen want: te duur, niet sterk genoeg, droogt niet snel genoeg...
Als je niet vertelt dat je een schilderij wilt ophangen, kan men niet meedenken.

Zelfde met dit. De camera met 2 uur opnametijd is jouw oplossing voor een bepaald probleem. De camera is niet het probleem.
Typisch hieraan is dat er telkens nieuwe eisen bijkomen: Eerst was het een camera met stabilisatie, nu is het dat je niet mag zien dat je wandelt.
Als je niet vertelt wat je eigenlijk aan het doen bent kan ik alleen maar zeggen: Zet je camera maar op een wagentje.

- voor wie is de film
- wat hebben zij eraan
- hoe gaan de gebruikers de film bekijken (intensief van de 1e tot de laatste seconde, of uit een ooghoek zoals zo'n haardvuur-video?
- hoeveel gebruikers zijn er (als je 1 miljoen klanten hebt maakt het minder uit als er eentje afhaakt dan wanneer je 2 klanten hebt).
- wat is het doel van de film
- wat gebeurt er als je film schommelt?
- wat gebeurt er als je film een 'cut' laat zien?
- wat gebeurt er als je film FullHD is ipv 4K?

[Voor 14% gewijzigd door Tarquin op 04-03-2021 13:24]

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Pepeee schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Voor de beweging uit de video te halen bij het wandelen, naar welke setup zou ik dan het beste kijken?
Gimbal + ingebouwde stabilisatie?
Of is ingebouwde stabilisatie genoeg denkt u?
(ik heb een action cam met ingebouwde stabilisatie maar hier kan je nog altijd de wandelende beweging zien)
Ik denk dat je daarvoor dus echt naar Gimbal moet kijken en je zal de camera in je hand moeten houden bij normaal lopen beweegt je lichaam gewoon teveel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Pepeee
Ik ben momenteel aan het kijken naar deze video camera:
pricewatch: Sony FDR-AX53 Zwart

Ik denk dat deze goed is voor wat ik ermee wil gaan doen zoals ik in mijn eerste alinea uitlegde.
En deze heeft beeld stabilisatie, 4k, 2 uur lang filmen, goede zoom, en foto's maken, ...

[Voor 10% gewijzigd door Pepeee op 04-03-2021 16:06]

• Jackie Moon
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 17:38
@Pepeee

Tweedehandse GH5 bij Hans Keuzekamp. (unlimited recordtime)

https://www.fotohanskeuze...body-wg0hf001055-occasion

Edit: verkocht

[Voor 13% gewijzigd door Jackie Moon op 05-03-2021 13:56]

Everybody panic! - D N A

• Bli3p
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-06 08:26
Ook goedbedoeld is het posten van je eigen advertentie niet de bedoeling :)

[Voor 77% gewijzigd door Wormaap op 06-03-2021 17:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bli3p
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-06 08:26
Excuses, ik had de regels beter door moeten nemen!

Ik hoop dat ts eruit is gekomen met zijn zoektocht :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True