Beste Tweakers,
In onze nieuwe woning hangen nog geen CO of rookmelders (drie etages, ketel op de bovenste etage). Mijn idee was om simpelweg op elke etage een combimelder te hangen.
Ik heb reeds een Nest Thermostaat en het overgrote deel aan lampen is Hue, dus een logische gedachte is de aanschaf van Nest Protect. De motivatie hiervoor is met name het feit dat de melder zicht niet om 3 uur 's nachts bedenkt dat het wel eens een goed moment is om de batterijen te vervangen, maar dat dit netjes in de app wordt aangegeven. Eerdere ervaringen met gekoppelde rookmelders zijn ook niet positief (Alecto SA-33), deze koppelde lastig en verbruikten ontzettend veel batterijen.
Op de website van de brandweer lees ik het volgende:
Wie kan mij vertellen of dit de juiste aanname is of dat een CO-melder op het plafond ook voldoende is?
Ik zit met het volgende:
In onze nieuwe woning hangen nog geen CO of rookmelders (drie etages, ketel op de bovenste etage). Mijn idee was om simpelweg op elke etage een combimelder te hangen.
Ik heb reeds een Nest Thermostaat en het overgrote deel aan lampen is Hue, dus een logische gedachte is de aanschaf van Nest Protect. De motivatie hiervoor is met name het feit dat de melder zicht niet om 3 uur 's nachts bedenkt dat het wel eens een goed moment is om de batterijen te vervangen, maar dat dit netjes in de app wordt aangegeven. Eerdere ervaringen met gekoppelde rookmelders zijn ook niet positief (Alecto SA-33), deze koppelde lastig en verbruikten ontzettend veel batterijen.
Op de website van de brandweer lees ik het volgende:
Ik concludeer hieruit dat het plaatsen van Nest Protect slechts in één ruimte een logische keuze voor mij zou zijn (de zolder op de 2e verdieping waar de ketel hangt). Op de overige etages heb ik minimaal een (rook)melder op het plafond nodig en een CO-melder op "leefhoogte" (slaap- of zithoogte).Een combimelder is een koolmonoxidemelder en rookmelder in één. De keuze van een combimelder hangt af van de locatie waar deze geplaatst wordt. Als de melder wordt opgehangen in de ruimte waar het verbrandingstoestel zich bevindt, dan is een combimelder mogelijk. In deze situatie is de hoogte van ophangen namelijk gelijk.
In andere ruimtes verschilt de hoogte van ophangen en zal voor twee verschillende melders gekozen moeten worden.
Wie kan mij vertellen of dit de juiste aanname is of dat een CO-melder op het plafond ook voldoende is?
Ik zit met het volgende:
- Ik voel er niet zoveel voor om 5x een nest protect te kopen, wetende dat ik er twee "dubbel" koop omdat het een combimelder betreft.
- De slimme functionaliteiten van de Nest spreken me erg aan, maar het is m.i. nogal zinloos om er maar één te hebben en de rest moet aanvullen met "domme" melders (dan wordt ik alsnog midden in de nacht wakker gemaakt).
- Als een CO-melder aan het plafond bijv. 99% effectief is en eentje op leefhoogte 99,9% effectief is, dan koop ik simpelweg 3x een nest protect.