[Rookmelders & CO-melder] Plaatsing van combi-melders

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1sDudeness
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-04 19:18
Beste Tweakers,

In onze nieuwe woning hangen nog geen CO of rookmelders (drie etages, ketel op de bovenste etage). Mijn idee was om simpelweg op elke etage een combimelder te hangen.

Ik heb reeds een Nest Thermostaat en het overgrote deel aan lampen is Hue, dus een logische gedachte is de aanschaf van Nest Protect. De motivatie hiervoor is met name het feit dat de melder zicht niet om 3 uur 's nachts bedenkt dat het wel eens een goed moment is om de batterijen te vervangen, maar dat dit netjes in de app wordt aangegeven. Eerdere ervaringen met gekoppelde rookmelders zijn ook niet positief (Alecto SA-33), deze koppelde lastig en verbruikten ontzettend veel batterijen.

Op de website van de brandweer lees ik het volgende:
Een combimelder is een koolmonoxidemelder en rookmelder in één. De keuze van een combimelder hangt af van de locatie waar deze geplaatst wordt. Als de melder wordt opgehangen in de ruimte waar het verbrandingstoestel zich bevindt, dan is een combimelder mogelijk. In deze situatie is de hoogte van ophangen namelijk gelijk.
In andere ruimtes verschilt de hoogte van ophangen en zal voor twee verschillende melders gekozen moeten worden.
Ik concludeer hieruit dat het plaatsen van Nest Protect slechts in één ruimte een logische keuze voor mij zou zijn (de zolder op de 2e verdieping waar de ketel hangt). Op de overige etages heb ik minimaal een (rook)melder op het plafond nodig en een CO-melder op "leefhoogte" (slaap- of zithoogte).

Wie kan mij vertellen of dit de juiste aanname is of dat een CO-melder op het plafond ook voldoende is?

Ik zit met het volgende:
  • Ik voel er niet zoveel voor om 5x een nest protect te kopen, wetende dat ik er twee "dubbel" koop omdat het een combimelder betreft.
  • De slimme functionaliteiten van de Nest spreken me erg aan, maar het is m.i. nogal zinloos om er maar één te hebben en de rest moet aanvullen met "domme" melders (dan wordt ik alsnog midden in de nacht wakker gemaakt).
  • Als een CO-melder aan het plafond bijv. 99% effectief is en eentje op leefhoogte 99,9% effectief is, dan koop ik simpelweg 3x een nest protect.
Ik hoor graag jullie ideeën!

Beste antwoord (via H1sDudeness op 04-03-2021 09:52)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
H1sDudeness schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:47:
  • Als een CO-melder aan het plafond bijv. 99% effectief is en eentje op leefhoogte 99,9% effectief is, dan koop ik simpelweg 3x een nest protect.
Een CO-melder is alleen zinnig als je een mogelijke CO bron hebt = verwarmingstoestel. In de ruimtes waar het toest niet hangt krijg je geen CO zonder dat je het al meet in de ruimte bij het toestel.
Daarnaast zijn hedendaagse CV ketels een stuk veiliger opgebouwd. Oude toestellen onttrekken de lucht uit de ruimte, dus bij een probleem slaat de verbrandingslucht de kamer weer in. Bij nieuwe toestellen is die verbinding er niet meer. De lucht komt van buiten, de afvoer is (een stuk) omkapseld door de aanvoer en het systeem is binnen luchtdicht. En als er iets misgaat slaat hij mogelijk ook af.
Dat is wel anders met een oude geiser die gewoon een soort fornuis is met een ketel erboven.

TL:DR 1 CO meter bij je CV ketel is perfect, meer heeft geen/nauwelijks toegevoegde waarde.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
H1sDudeness schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:47:
Een CO-melder is alleen zinnig als je een mogelijke CO bron hebt = verwarmingstoestel. In de ruimtes waar het toest niet hangt krijg je geen CO zonder dat je het al meet in de ruimte bij het toestel.
Daarnaast zijn hedendaagse CV ketels een stuk veiliger opgebouwd. Oude toestellen onttrekken de lucht uit de ruimte, dus bij een probleem slaat de verbrandingslucht de kamer weer in. Bij nieuwe toestellen is die verbinding er niet meer. De lucht komt van buiten, de afvoer is (een stuk) omkapseld door de aanvoer en het systeem is binnen luchtdicht. En als er iets misgaat slaat hij mogelijk ook af.
Dat is wel anders met een oude geiser die gewoon een soort fornuis is met een ketel erboven.

TL:DR 1 CO meter bij je CV ketel is perfect, meer heeft geen/nauwelijks toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1sDudeness
TheGhostInc schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:25:
[...]

Wij hebben een ketel uit 2020, Intergas hre 36/30 cw5. Desalniettemin lees ik dat óók met nieuwe ketels het fout kan gaan. Kortom: eentje in de woonkamer (open ruimte met de keuken waar we op gas koken), eentje op de overloop op de 1e etage en eentje op zolder. Dit is dus mogelijk omdat de ophanghoogte gelijk is vanwege de aanwezige verbrandingsapparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 17:18
Ik heb Nest Protect's in elke ruimte hangen in mijn huis. Ze mogen gewoon aan het plafond volgens de eigen documentatie. En anders zal de handleiding je wijzen op een andere locatie.

De apparaten geven zo ontzettend veel vertrouwen dat ik het in ieder geval elke euro dubbel en dwars waard vindt. Als ik bij het naar bed gaan het licht uitzet brand de groene ring op de melder in de slaapkamer, waarmee ik weet dat alle melders in mijn huis werken. En hij voert zelf maandelijks een geluidscheck uit, want dat vergeet ik zelf altijd te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
H1sDudeness schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:55:
Wij hebben een ketel uit 2020, Intergas hre 36/30 cw5. Desalniettemin lees ik dat óók met nieuwe ketels het fout kan gaan.
https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/
Wat voorbeelden van foute installaties. Als consument ook prima te volgen.

Maar je kunt beter die €129 besteden aan een CO-blocker. Die schakelt je ketel ook direct uit.
H1sDudeness schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:55:
Kortom: eentje in de woonkamer (open ruimte met de keuken waar we op gas koken), eentje op de overloop op de 1e etage en eentje op zolder. Dit is dus mogelijk omdat de ophanghoogte gelijk is vanwege de aanwezige verbrandingsapparaten.
Ik zou inductie overwegen als je veilig(er) wilt zijn. Helemaal als er thuis nog weleens ongelukjes gebeuren (niet iedereen is even handig).
Want een kooktoestel op gas produceert ook veel CO2 (en wat CO). En in hoge concentraties is dat ook niet gezond.
Dus afzuigkap vergeten, gas niet uitgedraaid, etc. Dan liever een inductieplaat met automatische uitschakeling.

Voor de rest prima dat je ermee bezig bent en 'iets is beter dan niets'. Dus ook een melder die niet perfect hangt gaat een keer af.
Met goede ventilatie zorg je er ook voor dat het risico kleiner wordt/blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1sDudeness
TheGhostInc schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:06:

Maar je kunt beter die €129 besteden aan een CO-blocker. Die schakelt je ketel ook direct uit.
De Nest Protect schakelt i.c.m. de Nest Thermostaat ook de ketel uit, dus dat zijn twee vliegen in één klap.
Ik zou inductie overwegen als je veilig(er) wilt zijn. Helemaal als er thuis nog weleens ongelukjes gebeuren (niet iedereen is even handig).
Dat komt ooit eens met een nieuwe keuken ($$$). Heb al eens gekeken naar de gasplaat vervangen met inductie, maar dan willen we ook meteen een grotere plaat en dat wordt weer lastig met een granieten blad (dat kan schijnbaar niet nóg een keer gezaagd worden).
Met goede ventilatie zorg je er ook voor dat het risico kleiner wordt/blijft.
Eind vorig jaar overal dubbelglas + ventilatieroosters geïnstalleerd en de mechanische afzuiging vervangen en gereinigd, dit zit dus goed :)

[ Voor 11% gewijzigd door H1sDudeness op 03-03-2021 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Deze discussie gaat altijd goed tijdens de borrelpraat ;)

CO is een fractie lichter dan lucht dus daarom is een combimelder aan het plafond hangen geen probleem. In de praktijk zal CO en lucht vooral goed mengen (vanwege ventilatie, trek, etc, in een woning).

Heb je een losse CO-melder dan is op ademhoogte het beste, dat is namelijk de positie waar CO voor mensen gevaar oplevert.

Concreet gezien zou ik als ik jou was gewoon overal een nest ophangen. Heb daar zelf ook voor gekozen. Sec gezien is de CO-functie in enkele melders overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:08
xFeverr schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:15:
Ik heb Nest Protect's in elke ruimte hangen in mijn huis. Ze mogen gewoon aan het plafond volgens de eigen documentatie. En anders zal de handleiding je wijzen op een andere locatie.
Op mijn CO melder stond een uiterste houdbaarheid datum welke 7 jaar na aankoop is. Is dit hetzelfde met de Nest, of gaan die langer mee?
Bij mijn melder had het te maken met het verval van het radioactieve materiaal voor de sensor.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1sDudeness
Sgrovert schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Op mijn CO melder stond een uiterste houdbaarheid datum welke 7 jaar na aankoop is. Is dit hetzelfde met de Nest, of gaan die langer mee?
Bij mijn melder had het te maken met het verval van het radioactieve materiaal voor de sensor.
Alle koolmonoxidemelders verlopen omdat de sensoren een beperkte levensduur hebben. In overeenstemming met de certificeringsnormen van de Europese Unie (EU) moet de 2e generatie Nest Protect na tien jaar worden vervangen en moet de 1e generatie Nest Protect na zeven jaar worden vervangen.
Bron: Google

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 17:18
Toevoeging: Daarnaast kun je in de app zien wanneer je ze moet vervangen. (bij mij is dat 19 december 2027.) Het apparaat zal je waarschuwen middels een oranje lichtring wanneer het bijna zover is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:08
Dank voor de info.
Een app die waarschuwd wanneer je moet vervangen is best wel een toegevoegde waarde

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1sDudeness
Ik ga voor de Nest Protect, bedankt voor het meedenken allen!
Pagina: 1