Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Audio crackle bij PCI-E Link downclock

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MerlijnD
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12-06 18:40
Tweakers,

Vorige week heb ik mijn moederbord en cpu uitgewisseld voor een ander exemplaar (beide Z390 chipsets). Nu heb ik op mijn USB audio dac na het wisselen hiervan constant audio crackle. Ik kan dit forceren door bijvoorbeeld een zware youtube video op 1440p60 of hoger af te spelen.

Moederbord in kwestie is Z390 Aorus master.
Videokaart betreft een Sapphire r9 290x.
Usb dac niet van groot belang; (meerdere dac's getest allemaal zelfde probleem).
Onboarding audio (realtek) geeft geen crackle

Lang gezocht maar heb het kunnen vinden wat de oorzaak is:
- Bij gemiddelde GPU belasting (1440p/60 video youtube = constant crackle)
- Bij lage GPU belasting (720/480p video weinig/tot geen crackle)
- Bij hoge GPU belasting (1440p/60 video youtube + render test draaien in achtergrond = geen crackle).

Ik durf geen uitspraken te doen maar het lijkt alsof het te maken heeft met de pci-e lane downclock/handshake? (van 3.0 naar 1.1 en omgekeerd).

Ik kan dit helaas niet verifiëren (behalve door rendertest te draaien zodat het op 3.0 loopt dan geen crackle!).

Ter info; de video in kwestie waarbij ik constante crackle kan forceren https://www.youtube.com/watch?v=k0xlk2dcvIc

Weet iemand hoe ik permanent 3.0 kan forceren, zodat ik mijn test kan uitvoeren?
Wat ik gecheckt heb binnen de PCI-E link scope:
- Powerplan settings, link state management (nog steeds downlock).
- Bios DMI/PEG/PCH power saving uit/aan/auto (nog steeds downlock).
- C states (?) uit (nog steeds downlock)
- Alle overige bios opties die ook maar iets met power te maken hebben.
- Bios biedt geen optie om link speed te forceren (zoals bij aorus board op ryzen)

Buiten de scope:
USB kabels/poorten/andere dacs
Cpu overclock/geen overclock/voltages etc.
Default bios settings
Turbo/Speedstep etc
Kabels repluggen etc etc etc

Zonder GPU drivers ook geen crackle (DDU etc ook geprobeerd, oude drivers etc)

[Voor 4% gewijzigd door MerlijnD op 02-03-2021 13:25]

• DMZ
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 05-03 10:18
BIOS zou toch echt een menutke moeten hebben met een keuze voor de juiste PCIe versie die je dan handmatig kunt instellen. Echter, je kunt ook een 'force' doen door je videokaart constant een lage 3D load te laten uitvoeren, dan clockt ie niet terug naar 1.1 snelheden.

• MerlijnD
Versie ja, maar niet link speed. Je 2e opmerking is al beschreven in de main post. Dit gezegd kan ik hiermee niet verifiëren of het daadwerkelijk de link speed betreft of een ander type gpu load. Daarom vraag ik ook of ik of ik de link speed ergens vast kan zetten zonder dat ik gpu load toepas.

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13-06 18:41

Umbrah

The Incredible MapMan

Voor mij (Soundblaster XG6, niet echt een mega-dac oid) waren een hoop gekkigheden opgelost toen ik een USB-HUB er tussen zette. Mijn ervaring met USB audio equipment is dat het vaak nét iets meer power slurpt uit de poort dan de spec toestaat, en als de poort 'strict' is dan gaat je audio equipment gek doen (zonder dat je dat als statuscodes terug ziet...).

De data bus dus scheiden van de voeding was voor mij de gouden greep. En tsja... mega goedkoop: de USB-Hub van m'n monitor deed precies dat ;)

• DMZ
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 05-03 10:18
MerlijnD schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:10:
Versie ja, maar niet link speed. Je 2e opmerking is al beschreven in de main post. Dit gezegd kan ik hiermee niet verifiëren of het daadwerkelijk de link speed betreft of een ander type gpu load. Daarom vraag ik ook of ik of ik de link speed ergens vast kan zetten zonder dat ik gpu load toepas.
Mijn Z77 Extreme4 heeft dus _beide_ opties in het BIOS, daarom zeg ik dit. Link speed kunt je ook instellen.

De GPU load kwestie is simpel: kijk of je whine hebt met die kleine load, daarna heb je een baseline om te testen.

• MerlijnD
Umbrah schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:15:
Voor mij (Soundblaster XG6, niet echt een mega-dac oid) waren een hoop gekkigheden opgelost toen ik een USB-HUB er tussen zette. Mijn ervaring met USB audio equipment is dat het vaak nét iets meer power slurpt uit de poort dan de spec toestaat, en als de poort 'strict' is dan gaat je audio equipment gek doen (zonder dat je dat als statuscodes terug ziet...).

De data bus dus scheiden van de voeding was voor mij de gouden greep. En tsja... mega goedkoop: de USB-Hub van m'n monitor deed precies dat ;)
Kan het is proberen, blijf het gek vinden; letterlijk zelfde componenten alleen mobo en cpu uitgewisseld.
Wel ter opmerking; je spreekt over data bus en voeding. De voeding van de usb wordt niet gebruikt, de dacs hebben externe voedingen.

[Voor 8% gewijzigd door MerlijnD op 02-03-2021 16:02]

• MerlijnD
USB hub heeft niet geholpen. Kamp nog met het probleem.

• Zinvol
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:03
Het zou kunnen zijn dat je system latency te hoog wordt bij bepaalde loads, hierdoor kan ook crackling ontstaan, heb je al eens daar naar gekeken met een tool als LatencyMon?
Ik weet niet of het een optie is, maar je zou de sample rate eens lager kunnen zetten om te kijken of het dan nogsteeds gebeurt.

( dit kan beide door hardware of software komen, maar met het bovenstaande programma krijg je iig inzicht naar waar het vandaan komt als het een latency issue is. )

[Voor 46% gewijzigd door Zinvol op 05-03-2021 00:05]

• MerlijnD
Ja hoor, er is geen latency.

Ook al veel dieper gekeken met windows performance analyzer, ook daar geen latency.
Evt installeer ik dit weekend een frisse windows op een extra ssd; mocht het probleem dan nog bestaan dan gok ik meer richting een hardware probleem.

[Voor 39% gewijzigd door MerlijnD op 05-03-2021 09:35]

• MerlijnD
Met een nieuwe videokaart is het probleem weg. Opgelost dus, erg vreemd.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True