Tweakers,
Vorige week heb ik mijn moederbord en cpu uitgewisseld voor een ander exemplaar (beide Z390 chipsets). Nu heb ik op mijn USB audio dac na het wisselen hiervan constant audio crackle. Ik kan dit forceren door bijvoorbeeld een zware youtube video op 1440p60 of hoger af te spelen.
Moederbord in kwestie is Z390 Aorus master.
Videokaart betreft een Sapphire r9 290x.
Usb dac niet van groot belang; (meerdere dac's getest allemaal zelfde probleem).
Onboarding audio (realtek) geeft geen crackle
Lang gezocht maar heb het kunnen vinden wat de oorzaak is:
- Bij gemiddelde GPU belasting (1440p/60 video youtube = constant crackle)
- Bij lage GPU belasting (720/480p video weinig/tot geen crackle)
- Bij hoge GPU belasting (1440p/60 video youtube + render test draaien in achtergrond = geen crackle).
Ik durf geen uitspraken te doen maar het lijkt alsof het te maken heeft met de pci-e lane downclock/handshake? (van 3.0 naar 1.1 en omgekeerd).
Ik kan dit helaas niet verifiëren (behalve door rendertest te draaien zodat het op 3.0 loopt dan geen crackle!).
Ter info; de video in kwestie waarbij ik constante crackle kan forceren https://www.youtube.com/watch?v=k0xlk2dcvIc
Weet iemand hoe ik permanent 3.0 kan forceren, zodat ik mijn test kan uitvoeren?
Wat ik gecheckt heb binnen de PCI-E link scope:
- Powerplan settings, link state management (nog steeds downlock).
- Bios DMI/PEG/PCH power saving uit/aan/auto (nog steeds downlock).
- C states (?) uit (nog steeds downlock)
- Alle overige bios opties die ook maar iets met power te maken hebben.
- Bios biedt geen optie om link speed te forceren (zoals bij aorus board op ryzen)
Buiten de scope:
USB kabels/poorten/andere dacs
Cpu overclock/geen overclock/voltages etc.
Default bios settings
Turbo/Speedstep etc
Kabels repluggen etc etc etc
Zonder GPU drivers ook geen crackle (DDU etc ook geprobeerd, oude drivers etc)
Vorige week heb ik mijn moederbord en cpu uitgewisseld voor een ander exemplaar (beide Z390 chipsets). Nu heb ik op mijn USB audio dac na het wisselen hiervan constant audio crackle. Ik kan dit forceren door bijvoorbeeld een zware youtube video op 1440p60 of hoger af te spelen.
Moederbord in kwestie is Z390 Aorus master.
Videokaart betreft een Sapphire r9 290x.
Usb dac niet van groot belang; (meerdere dac's getest allemaal zelfde probleem).
Onboarding audio (realtek) geeft geen crackle
Lang gezocht maar heb het kunnen vinden wat de oorzaak is:
- Bij gemiddelde GPU belasting (1440p/60 video youtube = constant crackle)
- Bij lage GPU belasting (720/480p video weinig/tot geen crackle)
- Bij hoge GPU belasting (1440p/60 video youtube + render test draaien in achtergrond = geen crackle).
Ik durf geen uitspraken te doen maar het lijkt alsof het te maken heeft met de pci-e lane downclock/handshake? (van 3.0 naar 1.1 en omgekeerd).
Ik kan dit helaas niet verifiëren (behalve door rendertest te draaien zodat het op 3.0 loopt dan geen crackle!).
Ter info; de video in kwestie waarbij ik constante crackle kan forceren https://www.youtube.com/watch?v=k0xlk2dcvIc
Weet iemand hoe ik permanent 3.0 kan forceren, zodat ik mijn test kan uitvoeren?
Wat ik gecheckt heb binnen de PCI-E link scope:
- Powerplan settings, link state management (nog steeds downlock).
- Bios DMI/PEG/PCH power saving uit/aan/auto (nog steeds downlock).
- C states (?) uit (nog steeds downlock)
- Alle overige bios opties die ook maar iets met power te maken hebben.
- Bios biedt geen optie om link speed te forceren (zoals bij aorus board op ryzen)
Buiten de scope:
USB kabels/poorten/andere dacs
Cpu overclock/geen overclock/voltages etc.
Default bios settings
Turbo/Speedstep etc
Kabels repluggen etc etc etc
Zonder GPU drivers ook geen crackle (DDU etc ook geprobeerd, oude drivers etc)
[ Voor 4% gewijzigd door MerlijnD op 02-03-2021 13:25 ]