• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hallo mede tweakers :P

Recent is er een nieuwe keuken bij mij thuis geplaatst.
Met de overstap naar inductie koken is er een nieuwe hager groepenkast geplaatst met meerdere groepen (10 groepen, waar nu 3 vrij zijn) op een 3x25A aansluiting.
Met de verbouwing heb ik meteen leidingwerk aangebracht, waarmee ik direct vanaf het dak de meterkast in kan (incl. trekdraad) :o)
Dit ter voorbereiding op de zonnepanelen.

Foto1

Ik ben nu aan het kijken wat de beste configuratie/oplossing voor mij thuis is voor zonnepanelen (doe het zelf).
Mijn woning heeft een plat dak van 10.15 x 5.40 meter.
Heeft twee schoorstenen (90x90x100) welke ong. ieder voor de helft in het dak oppervlakte vallen (zie foto 1).
Mijn tuin is westelijk georienteerd, en hierdoor vol zuid met erg weinig schaduw (afgezien van de twee schoorstenen).
Mijn electraverbruik met 4 personen is ong. 3900 kwh per jaar.

Ik heb met sunnyweb designer zitten puzzelen, en heb de volgende configuraties :

1 - Oriëntatie landscape

16 panelen TSM-335DE06M (II) (THE HONEY)
Flatfix fusion
SMA Omvormer SB5.0-1AV-41 (automatische optie sunnywebdesigner)

Ik zit hier met de rijafstand (in sunnyweb 140cm) ... naar mijn idee is dit te klein ... ?
Begrijp dat de minimale afstand bij flat fusion op ong. 50 cm zit ... ?
Graag jullie opmerkingen ;o)

2 - oriëntatie portrait

Solarstell zuid portrait (portrait aangeraden vanuit een webshop ivm dak oppervlak)

Ik begrijp dat portrait meer last heeft schaduw, omdat de panelen anders om liggen.

3 - Betonvoet sunsolar

Algemene vragen :

KWP vermogen
Het totale kwp vermogen van deze opstelling is ong. 5360 kwp met 5 kw omvormer.
Kan ik de 5 kw omvormer nog invoeden op 1 fase of ben ik verplicht om dit op 3 fases te doen ?

Andere omvormers :

Ik lees hier en daar dan de sma omvormers vrij goed uit te lezen zijn.
Ander fabrikanten laten dit minder toe of hebben hier andere opties toe (cloud).

SMA is een kwaliteits omvormer, maar heeft daardoor ook een stevige prijs.
Veel andere 1 fase omvormers zijn tussen de 250 en 400 euro goedkoper.
Hoe verhouden andere omvormers zicht ten opzicht van sma ?

Dank voor het meedenken _/-\o_

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan de 1-fase omvormers uitvinken en dan komt sunnydesign met de 3-fase omvormers.
(of probeer knopje configuratievoorstellen even)

16 panelen is een ideale spanning voor een 3-fase omvormer.
Bovendien heb je 3-fase.
1 fase 5 kW omvormer is niet bepaald selectief met 3x 25A.

En kijk eens bij winkelman of in duitsland voor een SMA omvormer.
https://www.mg-solar-shop...nverter-sma-stp5.0-3av-40
https://www.winkelman-zon...5kw-3-fasen-omvormer.html

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:38
Je legt ze niet strak tegen de erfgrens of wel?

Sowieso zou ik het zo maken dat je buren allebei eenzelfde legplan kunnen leggen zonder dat er flink schaduw ontstaat. Dus minstens de hoogte van de rand blijven.
Ook als dat betekent dat je 3 panelen minder kwijt kunt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:25:
Je legt ze niet strak tegen de erfgrens of wel?

Sowieso zou ik het zo maken dat je buren allebei eenzelfde legplan kunnen leggen zonder dat er flink schaduw ontstaat. Dus minstens de hoogte van de rand blijven.
Ook als dat betekent dat je 3 panelen minder kwijt kunt.
Bij optie 1 zou ik op de erfgrens zitten.
Bij optie 2 en 3 veel minder :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee