Toon posts:

Wat is nu eigenlijk de zin van het leven..

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje rondgesearched maar ik kon hier niet echt veel van vinden..

Want waarom zijn wij hier nu eigenlijk, als je het leven heel plat bekijkt, dan zijn wij enkel geboren om weer te sterven. Wat je in dat leven hebt gedaan doet er eigenlijk niet toe want je gaat toch dood..

Vaak als ik hier met mensen over aan het praten ben komen er termen als de zin van het leven is voor mij: kennis, das leuk, maar wat heb je aan kennis als je het enkel kan gebruiken in dit leven?

nu weet niemand wat er na de dood is, er zijn veel theorien, reincarnatie, hemel, geestenwereld, etc. maar niets van deze dingen geeft mij aan wat voor nut het nou is..

dit klinkt waarschijnlijk allemaal behoorlijk donker *D maaruhh.. hebben jullie hier een verfrissende kijk op?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Waarom moet het leven perse nut hebben? Het is zoals het is in mijn ogen.

Je zal je eigen leven moeten inrichten zoals je het zelf wil. Die keuze is aan jou.

Als je voor kennis gaat? Prima...de kennis is op zich al leuk om te vergaren. Dat maakt je wereld groter. Je kan het niet meenemen, dat klopt. Maar je wordt er ook niet vrolijker van als je het niet vergaart.

Wil je jezelf op 'goede doelen' storten? Prima als dat je leven meer inhoud geeft is dat volkomen in orde. Help andere mensen en maak ze blij.

Mensen die gelovig zijn hebben het iets makkelijker, die kunnen wachten op 'een betere wereld' Maar ja, daar moet je dan wel echt in geloven.

De rest is zelf verantwoordelijk voor wat ze er van maken en vooral voor het feit dat ze het hier en nu moeten. Het zal later niet beter worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
een friend van mij heeft het zin van het lefen iets te seriejus opgevat en er zijn ijge teorie van gemaakt lees maar

Het meest oneerlijke aan het leven is de manier waarop het eindigt!

Oké het leven is hard, het kost je je leven en wat krijg je op het eind ervan? Je gaat dood.

Daarom zou het leven eigenlijk andersom moeten zijn.

Ongeveer zo:
1. Eerst ga je DOOD. Ach dan heb je dat alvast achter de rug.

2. Dan breng je een aantal jaren door in het bejaardentehuis. Beetje bingo en kaarten (bridge). Je gaat steeds beter zien, horen en krijgt een mooie bos haar.

Zelfs je echtgenoot/echtgenote gaat er weer een beetje fatsoenlijk uitzien, wat weer gevolgen heeft m.b.t. andere (seksuele) gevoelens waarvan je niet wist dat ze er waren. Er wordt goed voor je gezorgd tot je er op je 65e uit wordt gegooid omdat je te JONG bent.

3. Vervolgens krijg je van je baas en gouden horloge en ga je WERKEN. Je begint rustig aan met veel vrije dagen en naarmate je er langer werkt, heb je minder stress. Je seksuele gevoelens spelen nog meer nu het lichaam van je levenpartner steeds goddelijkere vormen begint aan te nemen.

4. Na een JAARTJE OF 40 TE HEBBEN GEWERKT ben je jong genoeg om je pensioen te vieren. Aan school hoef je nog niet te denken. Je gaat elk weekend feesten, probeert alcohol en drugs uit, want over 25 jaar is het toch het einde. Je neemt lekkere vakanties in Spanje en gaat iedere winter (après) skiën, want je hebt 40 jaar een goede baan gehad en dus geld zat.

5. Nu ben je klaar om je STUDENTENTIJD in te gaan. Je gaat je verder experimenteren met de alcoholische drankjes en XTC-tjes. Leren en huiswerk maken? Oh, da's niet nodig. Je hoeft toch niet meer te gaan werken.

6. Op je 12e ga je naar de basisschool. Je hebt geen enkele verantwoordelijkheid en je kan zoveel spelen als je wilt.

7. Dan wordt je BABY en kruip je lekker een vrouw in. Je brengt je laatste negen maanden zwevend door.

8. JE EINDIGT ALS EEN SPETTEREND ORGASME!!!!

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• Flaman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2022
Mja ik hoef niet echt zin hebben om te leven. Een drive te hebben. Dat vind ik een typische gedachte voor mensen met een geloof. En ik ben niet gelovig :)

Mijn beste antwoord zal zijn:

Proberen iets van je leven te maken. Je steentje bijdragen door anderen te helpen. (Daarom zit ik op GoT) :P
Zorgen dat je zelf een gelukkig mensch bent en dat je vrienden en familie dat ook zijn. Zo iets in die richting. Ik neem aan je (SeRaPhiM) een atheist bent? Anders zou je die vraag niet stellen volgens mij....

Wat is de zin van het leven voor Christenen eigelijk? Ik bedoel voor Jezus leven komt zo....kweetniet......slaverig over. Z onderdanig..

Verwijderd

De letterlijke zin van het leven is zichzelf te verbeteren. Evolutie kan alleen als je de oude modellen weggooit (dood laat gaan)

Alleen deze modellen kunnen ook nog eens nadenken over het hele concept leven; wat het voor de modellen zelf er moeilijk maakt te aanvaarden.
En omdat ze de oplossing te simpel vinden, gaan ze op zoek naar andere moeilijkere dingen zoals: nut, geluk, lol en God.

Maar je leeft als prototype en je MTBF is maar 76 jaar.

Verwijderd

Ha ha ha...die term mtbf toegepast op mensen..das een goeie!

Verwijderd

Het doel van het leven is de angst voor de dood weg te nemen.

Verwijderd

beetje vaag, waarom zou je dan in de eerste plaats met leven beginnen?
dood bestaat pas als er leven is en leven is er alleen om de angs weg te nemen voor de dood.
best wel een cirkelredenering.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-01 17:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

De zin van het leven is het leven zelf :)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 18:39 schreef marsz het volgende:
Het doel van het leven is de angst voor de dood weg te nemen.
als je "leven" in "christendom" verandert ben ik het met je eens ;)

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Wat een afgezaagd topic met al even afgezaagde antwoorden zeg ..

De bedoeling is dat je na afloop met een voldaan gevoel de pijp uit gaat.
Dat kan iedereen op zijn eigen manier bereiken ... 8-)

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zin van het leven is: beslissingen nemen.

Alles wat gedaan wordt, wordt gedaan uit beslissingen, maakt niet uit wat.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28

Elvhenk

Madam Mikmak

De meest onnozele replies zijn verwijderd. Graag on topic posten of anders niet.

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 18:55 schreef [YR]paladin het volgende:
beetje vaag, waarom zou je dan in de eerste plaats met leven beginnen?
dood bestaat pas als er leven is en leven is er alleen om de angs weg te nemen voor de dood. best wel een cirkelredenering.
Ben jij ooit met je leven begonnen dan? Heb jij er ooit om gevraagd?
Nee, het is puur een gift. Jij maakt er een cirkelredenering van.
Op woensdag 15 augustus 2001 19:34 schreef violator_ het volgende:
Wat een afgezaagd topic met al even afgezaagde antwoorden zeg ..
Waarom voeg je er dan nog een afgezaagd antwoord aan toe? :?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De zin van het leven? Nu, dat is simpel. In feite is dat dezelfde vraag als: wat is het doel van het leven. Alleen denkende wezens kunnen een doel hebben.

Ik zou me kunnen afvragen 'Wat is voor mij de zin van jouw leven?", wat hetzelfde is als "Welk doel wil ik met jouw leven bereiken?" Dat zou van alles kunnen zijn. Maar ik vermoed dat je meer ge-interesseerd bent in wat voor jezelf de zin van je leven is. :)

Dat lijkt me gemakkelijk: je moet leven om doelen te hebben, en je moet leven om acties te kunnen verrichten om die doelen te bereiken. Conclusie: het leven is een noodzakelijke voorwaarde om je doelen te bereiken, en daarom heb je het nodig. Het doel van het leven is om je doelen te bereiken.

Dat klinkt misschien als een true-ism, maar dat is het niet. De enige manier om op betekenisvolle wijze over 'zin' te praten is om het in het licht van een bepaald doel te bekijken. "Wat is de zin van gevangenissen?" is een zinloze vraag; wel zinnig is bijvoorbeeld: "Wat is de zin van gevangenissen als je de criminaliteit omlaag wilt brengen?" Zo is het ook met het leven: als je geen doel bijlevert kan je niets over 'zin' zeggen. En het lijkt mij logisch om je eigen doelen als maatstaf te nemen.

Dus je moet proberen je eigen doelen te bereiken; de mogelijkheid om doelen te bereiken noemen wij 'macht'; en een van de belangrijkste dingen in het leven is dus het vergaren van die macht die je nodig hebt om je doelen te bereiken. (Macht gebruik ik hier heel ruim: een goed karakter hebben geeft je de macht om mensen blij te maken, bijvoorbeeld.) De drijfveer achter het menselijk bestaan is dus de Wil tot Macht, en het doel is het bereiken van je hoogsteigen doelen. Voorbeelden daarvan kunnen zijn: gelukkig worden, wereldgeluk bewerkstelligen, kennis vergaren, zoveel mogelijk mensen vermoorden, etcetera.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

zin van het leven *D ???

Gewoon lol hebben, je eigen mening hebben EN UITEN!, en verder doen waar je zelf zin in hebt. Je leeft ten slotte maar een keer dus maak er wat van.

Ik ging vandaag de hele hele hele hele dag skaten!!! ik val echt in slaap man!!! Ik heb alleen 1 minuutje bijna slippers aan gehad....

• prinsesje
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

prinsesje

Quack

(overleden)
Wat bedoel je met 'zin' ? De functie van een organisme ? Een reden om te leven ? Een diepere bedoeling van het bestaan op aarde ?

De functie van een organisme lijkt me evolutie en voortplanting. Het menselijk ras laten voortbestaan en alle aanpassingen die hiervoor noodzakelijk zijn zo snel mogelijk doorvoeren.
Blijft de vraag waarom. Ik kan twee antwoorden bedenken: 'daarom' en 'waarom niet ?'
Vind ze allebei aanvaardbaar.

Een reden om te leven kan alles zijn wat er voor zorgt dat je je niet voor een trein werpt. Bijvoorbeeld dat je je wilt voortplanten en zo het menselijk ras in stand houdt. Of dat je de wereld wil laten zien dat kleien echt heel leuk is.

Een diepere bedoeling van het bestaan...ik heb er geen een gevonden, maar er zijn genoeg religies en filosofiën die allemaal een hele diepe bedoeling achter het bestaan weten.

Mijn visie is: het leven heeft geen zin....maar so what ??? Zolang het amusant blijft is het toch gewoon goed ? Waarom een diepere betekenis verbinden aan iets wat gewoon 'is' ?

Profiel - jaja, met nieuwe foto, zeurpieten! || me@Audioscrobbler
Woei, computer leeft weer!

• GenetiX
  • Laatst online: 05-01 16:00
De zin van het leven is denk ik geluk. Niets dan dat. Iedereen maakt beslissingen om gelukkig te worden. Mensen zullen nooit beslissingen nemen waar ze zelf minder gelukkig door worden.

Als je wel een beslissing zou nemen waarbij je jezelf onrecht doet, heeft dat meestal weer een positieve invloed op andere mensen. Iets voor iemand over hebben dus. En dat geeft ook weer een goed gevoel, dus geluk.

• notgib
  • Laatst online: 16-10-2025

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Op woensdag 15 augustus 2001 11:28 schreef Gulie het volgende:
een friend van mij heeft het zin van het lefen iets te seriejus opgevat en er zijn ijge teorie van gemaakt lees maar...enz enz....
Is Patrick Kicken van Radio3FM je vriend dan? Geinig, daar hoorde ik dit namelijk voor het eerst. www.kicken.com voor de mp3 |:(

Verwijderd

Er is geen echte zin in het leven denk ik.. vroeger ging het er gewoon om dat je je voort moest planten, zodat je familie/stam bleef bestaan. Maar in deze tijd gaat het er in het algemeen om, - denk ik - om jezelf te ontplooien.
Om iets van je leven te maken en je ideeen en gedachten door te geven aan anderen zodat die het weer als wijsheid kunnen gebruiken om de wetenschap en wereldkennis te vergroten.

Verwijderd

Misschien een beetje de simplistische vorm van wat Lord Daemon als antwoord gaf, maar is het niet zo dat je leeft om je 'nut te maximaliseren'?

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Op woensdag 15 augustus 2001 11:28 schreef Gulie het volgende:
een friend van mij heeft het zin van het lefen iets te seriejus opgevat en er zijn ijge teorie van gemaakt lees maar

...
[Offtopic}
Hm ja, deze theorie van jouw "friend" heb ik ook een stuk of X keer in mijn mail gehad :) Toevallig he. |:(
[/Offtopic]

De zin van het leven?

Hm
Heeft het leven zin?

Ik denk niet dat er op deze vraag een goed acceptabel antwoord te geven is, want iederen denk er weer anders over. Ik denk dat he leven, zo het nu gaat, niet veel zin heeft. We slachten elkaar toch maar af, wat voor zin heeft dat?

Signature

• Enigma69855
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Op woensdag 15 augustus 2001 22:14 schreef Lord Daemon het volgende:
De zin van het leven? Nu, dat is simpel. In feite is dat dezelfde vraag als: wat is het doel van het leven. Alleen denkende wezens kunnen een doel hebben.

En dan nog een hele lap tekst :)
Dit is inderdaad de goede vraag, en daarop zou ik het zelfde antwoorden als Data uit startrek (geen commentaar)

Mijn doel in dit leven is om op een positive manier bij te dragen aan de ontwikkeling van de mensheid (Data nam het volgens mij iets grootschaliger, maar dat doet er niet toe)

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

Verwijderd

De topic starter bedoeld volgens mij het leven in het algemeen en niet van 1 individu!

Ik denk dus dat het inderdaad geen enkele zin heeft om te leven. Alles wat 'leeft' is elkaar eigenlijk alleen maar tot last.

Ikzelf zou niet echt iets kunnen verzinnen wat het leven nuttig maakt, je wordt geboren en je gaat weer dood. Waarom wordt je geboren? Om andere mensen of dieren te helpen, waarom worden die geboren dan?

Nee, als je hier es goed over nadenkt kan volgens mij niemand een goede reden verzinnen waarom er 'leven' bestaat!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 21:03 schreef xmvl33 het volgende:
De topic starter bedoeld volgens mij het leven in het algemeen en niet van 1 individu!

Nee, als je hier es goed over nadenkt kan volgens mij niemand een goede reden verzinnen waarom er 'leven' bestaat!
offtopic:
juist.. maarumm.. dat maakt deze topic een beetje overbodig.. lijkt me *D *D hehe

[2e offtopicmodus]
maargoed.. ik heb voor mezelf de zin weer helemaal gevonden.. het heet GF3 :9~
[/2e offtopicmodus]

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Omdat het ge-evolueerd is volgens de natuurwetten? :?

Verwijderd

Zin van het leven voor mij: be happy en deel je leven met anderen!

Verwijderd

in mijn ogen is de enige zin van het leven het leven zelf.
(alsmede de reden voor het leven)

Verwijderd

de enigste zin van het leven is voortplanten zodat jou soort het langst kan doorleven en het meest dominant is...

[treurige modus]
volgens mij dan....

maar ja...

wie ben ik....

ik heb geen zin.....

mn leven heeft geen zin......

ik schrijf een zin.....

[treurige modus] :P

• r.e.n
  • Niet online
Is het niet zo, dat je het 'antwoord' op deze vraag 'krijgt' op het moment dat je de waarheid hebt 'gevonden'?

Ik kan een groot verhaal gaan neerzetten, maar doe dat niet, omdat ik niet geheel uit eigen ervaring kan spreken, en het niet zinvol is om niet uit eigen ervaring te spreken (... :?)

Wel was voor mij, toen ik me met deze vraag ging bezighouden, veel van wat ik tegenkwam in literatuur die de waarheid aankaart, herkenbaar, en niet iets nieuws. Die hoofden van ons zitten zo vol met shit, dat we de waarheid niet eens meer helder kunnen zien, we snappen het niet meer en storten ons in geloof, ideologieën, theorieën, en nog wel wat .ieën
Die zijn dus niets waard. Het is eng om te zien hoe mensen zich kunnen vasthouden aan zulke dingen. Het versluiert je zicht op het ware.

Een ieders primaire levensdoel: de waarheid (terug)vinden. (in jezelf). Onderzoek zelf het leven en neem zelf de waarheid waar. Je kan niets van iemand aannemen. Door dit in te zien, word je leven een avontuur... een ongeschreven blad, door jou in te vullen...

---
BTW: we leven ook zo gigantisch in ons hoofd. Vooral de computerliefhebbers kunnen helemaal vergeten dat er nog een lichaam aan dat hoofd hangt. (of beter gezegd: dat er een lichaam is, die dat hoofd draagt). Ik ben zelf ook op mijn bek gegaan hiermee... Leven vanuit het lichaam (niet vanuit hoofd/denken) is erg belangrijk.

• Ivo
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Op vrijdag 17 augustus 2001 16:19 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Omdat het ge-evolueerd is volgens de natuurwetten? :?
Dan zou het een oorzaak zijn voor leven. Hier staat "reden". Reden is door een intelligentie bedoeld. Een oorzaak licht buiten de macht van de intelligentie.

edit:
[quote]
Leven vanuit het lichaam
[/quote]

Wat bedoel je hiermee? :?

• r.e.n
  • Niet online
edit:

[..]

Wat bedoel je hiermee? :?
Dat je niet alleen in je hoofd moet gaan 'zitten'. Dat je het leven door je hele lichaam moet voelen stromen.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dan zou het een oorzaak zijn voor leven. Hier staat "reden". Reden is door een intelligentie bedoeld. Een oorzaak licht buiten de macht van de intelligentie.
Dan is het een zinloze vraag. :)

• Ivo

Ivo

Op zaterdag 18 augustus 2001 01:39 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Dan is het een zinloze vraag. :)
Misschien :P

• PaPa
  • Laatst online: 14-01 20:16

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

De zin van het leven

is

De zin in het leven

PaPa heeft gesproken...

Verwijderd

Wow toen ik deze thread las werd ik heel ff blij, iemand die hetzelfde denkt als ik (ongeveer dan). Toen ik vervolgens alle replies las, werd ik nog treuriger dan ik normaalgesproken ben... mensen replyen weer eens zonder na te denken (no offence). Hier mijn reacties, onderaan beginnend :P Btw, ik geloof niet in iets na de dood, dus voor mij is het leven erg zinloos.

PaPa > zeg dan niks.

Spock > en wat als jouw 'soort' het langs door leeft? Het blijft bekend dat je aan het eind van je leven dood gaat... leden van jouw 'soort' gaan dat ook, en je hebt er weinig aan als ze doorleven.

MindsMonk > En dan? Je deelt je leven met anderen, maar die anderen gaan ook dood. En wat hebben zij er vervolgens nog aan?

xmvl33 > Dit is de beste reply die ik gelezen heb. Daar is tenminste over nagedacht.

Enigma69 > zie MindsMonk :)

NukeZz > inderdaad, we doen niets anders dan profiteren van anderen, steeds 'sterker' worden (zij het niet letterlijk, maar wel in bijvoorbeeld economische vorm). En zonder nut want je neemt niets mee je graf in (waar trouwens niks meer is). Maar dit blijft mijn mening, mijn 2 eurocenten.

MarkShrine > zie Enigma69 :)

notgib > lol, die zit :P

GenetiX > geluk? Wat heb je daar aan als je dood bent...

prinsesje > die 2 antwoorden die je geeft zijn misschien aanvaardbaar als je niet denkt... de reden waarom ik me niet voor een trein werp, lijkt me dat het pijn doet ofzo? Ok ik leef dus om geen pijn te lijden... (hedonisme). Btw, kleien is idd wel leuk >:)

Qul > dat bedoelde ik nou aan het begin van deze post. Niet echt nagedacht...

Lord Daemon > hier lijkt me wel over nagedacht, duidelijk zelfs. Ik ben het er echter niet mee eens... als ik al een doel in het leven had, had ik daar niks aan gehad als ik dood was, en ook andere mensen niet nadat zij dood waren...

Dondervogeltje > idd. Het Christendom is (volgens mij) een manier om al je twijfels weg te nemen. Naieve manier trouwens... maar dat is mijn mening :) Ik kan mensen wel respecteren die in een God geloven, als ik dat kon was ik meteen van mijn vraag af waarom ik leef. Maar ik denk dat ik nooit in een God zal geloven.

Flaman_Creationz > De zin van het leven voor Christenen lijkt me goed te zijn voor anderen, omdat je dan naar de hemel gaat. Een Atheist heeft dat 'gemak' niet. Die moet zoeken naar een reden om te leven, ik denk dat weinigen er in geslaagd zijn een zin te vinden, met goede argumenten.

Gulie > dankjewel voor je zeer serieuze reply op een serieuze vraag.

uiteindelijk... -SeRaPhiM- > het ziet er idd wat donker uit, maar ik ben het volkomen met je eens. De zin van het leven zou eens uitgevonden moeten worden :P

Eindelijk klaar.......... *gaat niet-pijnlijke manier zoeken om dood te gaan*

Egrimm signing off :)

edit:
eventuele tikfouten (vooral in namen) voorbehouden, en mijn excuses hiervoor. Niets is zo erg als dat mensen je naam verkeerd quoten...

Verwijderd

Waarschuwing:

Ben je nogal gevoelig voor depressie sla deze reply over en ga naar de volgende:

't Is voor ons -Nederlandse- mensen moeilijk toegeven dat iets 'zinloos' is en dat komt door het Calvinistische bloed dat ons door d'aderen stroomt (of we nu willen of niet !); iets 'zinvols' doen is God's welbehagen :) en iets 'zinloos' God's gruwel! :(

Natuurlijk heeft het allemaal geen enkele zin ;) ;

We modderen voort door deze moeras-delta en proberen het leven zin te even door de aanschaf van een auto met goede bumpers en een vriendin met dito en als dat dan uiteindelijk onze zinnen ook niet meer blijkt te verzetten komen we er achter hoe zinloos alles wel niet is,leggen we ons erbij neer en worden brave, lieve zorgzame vaders en moeders die hun kinderen voorhouden dat het leven wel degelijk zin heeft want die kinderen mochten de zinloosheid van hun ouders eens in twijfwel gaan trekken... ;)

...en dat herhaalt zich; generatie op generatie op generatie... :Z :Z :Z

• PaPa

PaPa

Op maandag 20 augustus 2001 00:21 schreef Egrimm het volgende:
Wow toen ik deze thread las werd ik heel ff blij, iemand die hetzelfde denkt als ik (ongeveer dan). Toen ik vervolgens alle replies las, werd ik nog treuriger dan ik normaalgesproken ben... mensen replyen weer eens zonder na te denken (no offence). Hier mijn reacties, onderaan beginnend :P Btw, ik geloof niet in iets na de dood, dus voor mij is het leven erg zinloos.

PaPa > zeg dan niks.

Spock > en wat als jouw 'soort' het langs door leeft? Het blijft bekend dat je aan het eind van je leven dood gaat... leden van jouw 'soort' gaan dat ook, en je hebt er weinig aan als ze doorleven.

MindsMonk > En dan? Je deelt je leven met anderen, maar die anderen gaan ook dood. En wat hebben zij er vervolgens nog aan?

xmvl33 > Dit is de beste reply die ik gelezen heb. Daar is tenminste over nagedacht.

Enigma69 > zie MindsMonk :)

NukeZz > inderdaad, we doen niets anders dan profiteren van anderen, steeds 'sterker' worden (zij het niet letterlijk, maar wel in bijvoorbeeld economische vorm). En zonder nut want je neemt niets mee je graf in (waar trouwens niks meer is). Maar dit blijft mijn mening, mijn 2 eurocenten.

MarkShrine > zie Enigma69 :)

notgib > lol, die zit :P

prinsesje > die 2 antwoorden die je geeft zijn misschien aanvaardbaar als je niet denkt... de reden waarom ik me niet voor een trein werp, lijkt me dat het pijn doet ofzo? Ok ik leef dus om geen pijn te lijden... (hedonisme). Btw, kleien is idd wel leuk >:)

Qul > dat bedoelde ik nou aan het begin van deze post. Niet echt nagedacht...

Lord Daemon > hier lijkt me wel over nagedacht, duidelijk zelfs. Ik ben het er echter niet mee eens... als ik al een doel in het leven had, had ik daar niks aan gehad als ik dood was, en ook andere mensen niet nadat zij dood waren...

Dondervogeltje > idd. Het Christendom is (volgens mij) een manier om al je twijfels weg te nemen. Naieve manier trouwens... maar dat is mijn mening :) Ik kan mensen wel respecteren die in een God geloven, als ik dat kon was ik meteen van mijn vraag af waarom ik leef. Maar ik denk dat ik nooit in een God zal geloven.

Flaman_Creationz > De zin van het leven voor Christenen lijkt me goed te zijn voor anderen, omdat je dan naar de hemel gaat. Een Atheist heeft dat 'gemak' niet. Die moet zoeken naar een reden om te leven, ik denk dat weinigen er in geslaagd zijn een zin te vinden, met goede argumenten.

Gulie > dankjewel voor je zeer serieuze reply op een serieuze vraag.

uiteindelijk... -SeRaPhiM- > het ziet er idd wat donker uit, maar ik ben het volkomen met je eens. De zin van het leven zou eens uitgevonden moeten worden :P

Eindelijk klaar.......... *gaat niet-pijnlijke manier zoeken om dood te gaan*

Egrimm signing off :)

edit:
eventuele tikfouten (vooral in namen) voorbehouden, en mijn excuses hiervoor. Niets is zo erg als dat mensen je naam verkeerd quoten...
[no offense maar constatering modus]
Allereerst wil ik even zeggen dat het voor mij volstrekt onduidelijk is wat je zelf hebt te zeggen m.b.t dit onderwerp. Je onderbouwingen vind ik ronduit slecht.

Ten tweede vind ik het volstrekt onzin om een hele rij replies af te doen als 'mensen replyen weer eens zonder na te denken'. Als iets niet duidelijk is, niet goed onderbouwt, niet volledig, niet goed overkomt etc., wat ik opmaak uit je reacties, kun je hier ook naar vragen alvorens replies op een manier af te doen alsof je 'de almachtige allesweter' bent.

Ten derde wil ik je graag uitleg geven op hetgeen ik eerder schreef maar dan moet je dit zelf aangeven.
[/no offense maar constatering modus]

Verwijderd

PaPa, ik kreeg op de 1 of andere manier het idee alsof "De zin van het leven is de zin van het leven" grappig bedoeld was, als dit niet zo is, mijn fout.

Ik wil mezelf niet voordoen als een allesweter, voel mezelf ook niet zo. Alleen bij sommige replies had ik het idee dat degene die gepost had niet echt nagedacht had over de consequenties van wat hij zei... dat stond in m'n reply. Was niet lullig bedoeld uiteraard.

• PaPa

PaPa

Ik begrijp het, je hebt inderdaad gelijk het zou een grap geweest kunnen zijn, da's ook een beetje de ironie natuurlijk ;)

Ik zal me nader verklaren :7 ;

Ik ben van mening dat het doel van het leven de voorplanting betreft. Op deze manier leven wij voort doordat we onze genen (en mogelijk nog meer zaken) doorgeven aan de volgende generatie('s). Wat de uiteindelijke zin van dit alles is? Ik zeg het evolueren zelf, en dus het leven zelf, wat al eerder is gezegd.
Ik denk dat wij alleen kunnen overleven met een grote dosis positieve energie (om het maar even op z'n Emiel Ratelband's te zeggen :) )

Dus daarom;

De zin van het leven

is

De zin in het leven

PaPa heeft gesproken...
En zoals altijd, heb je eindelijk een antwoord, krijg je automatisch weer een paar nieuwe vragen :D
Want wat voor mij nu de vraag is, is WAT IS HET DOEL VAN DE EVOLUTIE (VAN DE MENS) ?

Verwijderd

<bullshitmode>
Het leukste praten over deze topic is pas, als je eerst 18 whiskey drinkt, dán weet je wel wat de zin is... :7
</bullshitmode>

• Ivo

Ivo

<bullshitmode>
Het leukste praten over deze topic is pas, als je eerst 18 whiskey drinkt, dán weet je wel wat de zin is... :7
</bullshitmode>
[ewok-mode]
Daar weet Bami ook veel van! :7 :7 :7 :r
[/ewok-mode]

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

* Mx. Alba walst over de hele thread heen...

Het leven heeft geen zin - het heeft slechts zen.

Het leven is, en "waarom" is een nutteloze vraag. Het is. Punt. Het is een oneindige kringloop van geboorte, leven en sterven, en weer opnieuw, zowel lichamelijk als geestelijk.

Wat kleiner, wat het nut van het leven van een individu is - voortplanten. Dat is biologisch gezien het enige nut van welk individu dan ook. Zich voortplanten. Zelfs voor dieren die zich niet voortplanten, zoals werkbijen en niet-alfa-vrouwtjes in een roedel wolven, is hun levensdoel de voortplanting, het voortbestaan van hun genen. Als niet via hun eigen genen, dan wel via de genen van hun naaste familie.

Waarom?

Daar heeft de evolutie voor gezorgd.

Waarom?

Omdat een individu dat niet naar voortplanting streeft geen nakomelingen heeft en dus uitsterft.

Logisch.

Zen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Op woensdag 22 augustus 2001 16:35 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
* AKA_ACE walst over de hele thread heen...

Het leven heeft geen zin - het heeft slechts zen.

Het leven is, en "waarom" is een nutteloze vraag. Het is. Punt. Het is een oneindige kringloop van geboorte, leven en sterven, en weer opnieuw, zowel lichamelijk als geestelijk.

Wat kleiner, wat het nut van het leven van een individu is - voortplanten. Dat is biologisch gezien het enige nut van welk individu dan ook. Zich voortplanten. Zelfs voor dieren die zich niet voortplanten, zoals werkbijen en niet-alfa-vrouwtjes in een roedel wolven, is hun levensdoel de voortplanting, het voortbestaan van hun genen. Als niet via hun eigen genen, dan wel via de genen van hun naaste familie.

Waarom?

Daar heeft de evolutie voor gezorgd.

Waarom?

Omdat een individu dat niet naar voortplanting streeft geen nakomelingen heeft en dus uitsterft.

Logisch.

Zen.
Een waar woord en wel zoèèn waar ik het volkomen mee eens ben (but, who am I?)

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• Loev
  • Laatst online: 22-01 14:19
Dames en Heren zoek niet verder ik ja ik Dark Jedi heb het antwoord.
De zin van leven is: Voorplanten
Dus laten we moeder natuur niet teleur stellen :9~
Ik bedoel hier mee te zeggen "Pak er nog een van het andere geslacht" :*

Verwijderd

Op woensdag 22 augustus 2001 18:53 schreef DarkJedi het volgende:
De zin van leven is: Voorplanten
Achzo. Dus mijn moeder is niet meer nuttig, hè?

Weg ermee!

:-/

Verwijderd

levenservaring uitgedeeld?

• GenetiX
  • Laatst online: 05-01 16:00
Op maandag 20 augustus 2001 06:22 schreef koekoeksjong het volgende:

Uhm... het ging toch over de zin van het leven ?? Je probeert dus gelukkig te zijn tijdens je leven. Dood is niet relevant op dat moment.

• Whaletyr
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

Whaletyr

Spliff

De zin van het leven is bewustwording van het leven

Met een aan WAANZIN grensend optimisme

• Mx. Alba
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 22 augustus 2001 19:36 schreef sjoulibsky het volgende:

[..]

Achzo. Dus mijn moeder is niet meer nuttig, hè?

Weg ermee!

:-/
Inderdaad. De natuurlijke levensverwachting van een mens is zo'n 30 à 40 jaar. Een vrouw krijgt tegen de tijd dat ze 12-15 is haar eerste kind, en zal dus lang genoeg leven om haar eerste kind volwassen te laten worden. Mocht ze te vroeg overlijden om haar latere kinderen volledig op te voeden, kan die taak worden overgenomen door haar oudste kinderen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1