Ja, wij hebben er eentje. Verzekerd tot een bedrag van 2,5 miljoen euro.
Is het aan te raden? Geen idee hoeveel jij op je bankrekening hebt staan, kan jij het risico zelf afdekken? Maar ik kan wellicht de directe schade vergoeden (vanuit een buffer), maar de vervolgschade kan wel een dingetje worden... Denk bijv. aan een paar dakpannen die van het dak af waaien en een rijtje auto's beschadigd... Kan al gauw in enkele (tien)duizenden euro's lopen! Vandaar dat wij er eentje hebben.
Daarnaast heb ik drie jonge kinderen. Ik verwacht dat die vroeg of laat ook wel (per ongeluk) iets zullen slopen. Zeker als ze een beetje op mij lijken
Waar moet je op letten? Dekking, prijs en hoogte aansprakelijkheid.
Kijk goed naar de aangeboden dekking, dit kan wel eens verschillen per aanbieder. Niet overal zit vervolgschade inbegrepen (of je moet er weer wat extra's voor afsluiten).
Kijk ook goed naar de prijs. Wat vind jij een acceptabel bedrag om het "risico" af te kopen? Mijn aansprakelijkheidsverzekering kost iets van 5 euro / maand. Prima om dat te betalen.
Kijk ook naar de hoogte van de aansprakelijkheid. Volgens mij was 2,5 miljoen euro het laagste (of het scheelde heel weinig met een lager bedrag, ik weet het even niet meer). Maar let dus goed op dat je niet onderverzekerd bent, door bijv. 250k euro te doen. Het lijkt een hoop geld, maar met vervolgschade kan het bedrag wel eens snel oplopen. Ook te hoog verzekeren heeft niet altijd zin. Ik kan maar weinig zaken bedenken, waarbij we boven de 2,5 miljoen euro uit zouden komen. Dus 10 miljoen verzekeren heeft geen toegevoegde waarde voor mij.